نهالستان بهمن آبادی

ازگیل


این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است .در این نوشته سعی داریم شما را با شرایط کاشت و نگهداری ازگیل آشنا کنیم .

در سال های اخیر اکثر مردم به دلیل زندگی ماشینی و دوری از طبیعت برای تعطیلات و اخر هفته ها به دنبال باغ و باغچه ای برای زندگی هستند 

در این میان تصمیم داریم شما رو با انواع گل و گیاه اشنا کنیم که در این زمینه کمک هستند 

نام علمی: Mespilus Germanica

 

خانواده: Rosacea

 

ازگیل درختچه ای بومی مدیترانه‌ می باشد. این گیاه توانایی رشد تا ارتفاع ۸ متر را دارد اما معمولا به صورت بوته ای رشد می کند. طول عمر این درخت حدودا ۳۰ الی ۵۰ سال می باشد. سرعت رشد این درخت بسیار کم است. برگ های بالایی درخت سبز تیره و برگ های پشتی آن سبز خاکستری می باشند. برگ های این درخت در فصل پاییز قرمز رنگ می شوند و اوایل بهار شکوفه می دهند که در اواخر بهار ظاهر می شوند. گل های ازگیل از هر دو جنس هستند که هرمافرودیت محسوب می شوند و توسط زنبورها گرده افشانی آن ها انجام می شود. شاخه های این گیاه خاردار است و پوستی خاکستری و نقره ای رنگ دارد. ازگیل گیاهی خود بارور می باشد که میوه های گرد و کروی تولید می کند. ابعاد میوه ازگیل در حدود گیلاس تا گردو می باشد که قهوه ای رنگ است. ازگیل میوه ای سخت و اسیدی دارد و تا زمان رسیدن کامل قابل خوردن نمی باشد. پس از رسیدن کامل رنگش تغییر می کند و شیرین و نرم می شود.

خاک مورد نیاز ازگیل:

خاک مناسب برای پرورش ازگیل ، خاکی است که خاکبرگ داشته باشد. ازگیل زهکشی عالی نیاز دارد. خاک هایی که برای رشد این گیاه مناسب نیستند خاک های آهکی و سنگین هستند. فاصله کاشت بین هر دو درخت را ۴ الی ۵ متر در نظر بگیرید. 

 

 

آبیاری مناسب ازگیل

نیاز آبیاری درخت ازگیل متوسط می باشد چرا که سیستم ریشه ای عمیقی دارد ولی مناطق نیمه خشک مناسب کشت آن نمی باشد. خشک بودن و بی رطوبت بودن هوا موجب می شود که رشد گیاه قطع شود. درخت ازگیل در سال اول و دوم کاشت نیاز دارد که هفته ای یکبار آبیاری شود و از سال های بعدی هر ۲ الی ۳ هفته یکبار آن را آبیاری کنید.البته آبیاری به میزان بارندگی بستگی دارد.

 

 

 

نور مناسب ازگیل:

این درخت نیازمند نور فراوان است.هنگام نوردهی گرفتن نور کافی برای گیاه الزامی است. بهترین مکان برای قرار دادن گلدان ازگیل پشت پنجره آفتابگیر است. این گیاه به طور میانگین نیازمند ۵ الی ۶ ساعت نور مستقیم است. آفتاب مستقیم به این گیاه آسیب می رساند.

 

 

 

دمای مناسب ازگیل:

ازگیل می تواند دمای هوا را تا ۲۸- تحمل کند‌. اما در مکان هایی که باد شدید دارند به آن آسیب وارد می شود و وزش باد شاخه های درخت را خشک می کند.

 

کوددهی ازگیل:

نیاز کوددهی این درخت متوسط است. در صورتی که بیش از حد به گیاه کود بدهید از بین می رود و گلدهی آن کاهش می یابد. بهترین نسبت برای کوددهی ازگیل ، کوددهی در فصول رشد (بهار و تابستان) و سه مرتبه به نسبت های ۶-۶-۶ است.

 

 

 

هرس ازگیل:

این درخت نیاز به هرس ندارد و در اکثر مواقع هرس به آن آسیب نیز می رساند. به همین دلیل اگر می خواهید آن را هرس کنید شاخساری که شکسته و آسیب دیده هستند را حذف کرده و شاخسار مسنی که رو به مرکز گیاه رشد می کنند را کوتاه کنید. مناسب ترین زمان برای هرس درخت ازگیل زمان خواب و رکود گیاه یعنی اواخر زمستان می باشد.

 

 

 

آفات و بیماری های ازگیل:

ازگیل از جمله درختانی است که بیماری و آفات زیادی ندارد. اما در بین آفات اغلب شته ها و لارو برخی از حشرات به درخت حمله می کنند و از بیماری های متداول ازگیل می توان به بیماری زنگ و سفیدک پودری اشاره نمود

 

ترکیبات شیمیایی ازگیل :

در پوست درخت ، برگ و میوه ازگیل میزان فراوانی تانن وجود دارد. علاوه بر این ازگیل شامل لعاب و قند زیادی است و حدودا ۱ درصد اسید همچون مالیک اسید و اسید سیتریک دارد.در این گیاه آب٬ قند ٬اسیدهای آلی (اسید مالیک -اسید سیتریک – اسید تارتاریک)٬ تانن٬ لعاب٬ اسید بوریک است. هسته ازگیل دارای اسید سیانیک است که سمی می باشد و به هیچ وجه نباید خورده شود.

 

 

 

خواص میوه ازگیل :

 

۱) ضد سنگ کلیه:

یکی از خواص بی شماری که ازگیل دارد برطرف کردن مشکلات کلیوی است چرا که آب مولکول زیادی دارد و بدن را سم زدایی می کند و به کلیه کمک زیادی می رساند. اگر به طور مداوم ازگیل را مصرف کنید به دفع ادرار کمک می کند و سنگ های کلیوی را از بین می برد و برای از بین بردن این سنگ ها علاوه بر میوه ازگیل از جوشانده برگ ازگیل نیز می توان استفاده نمود.

 

 

۲)سرشار از آنتی اکسیدان ها:

این میوه مقدار فراوانی از ترکیبات فنلی را در خود دارد. این ترکیبات توانایی این را دارند که در بدن تبدیل به پلی فنل شوند و آنزیم های آنتی اکسیدانی تولید کنند. پلی فنل ها از جمله سیستم های دفاعی برای مقابله با رادیکال‌های آزاد در بدن هستند. این میوه فنولیک اسید و فلاونوئید فراوانی درون خودش دارد و یکی از آنتی اکسیدان های طبیعی و قوی در بازار می باشد. میوه هایی که آنتی اکسیدان بالا دارند موجب از بین رفتن رادیکال های آزاد و پیشگیری از ابتلا به بیماری سرطان می شوند.

 

 

۳)کاهنده فشارخون:

این میوه فشار خون را بسیار تنظیم می کند چرا که میزان زیادی پتاسیم دارد. افرادی که فشار خون بالا دارند باید مصرف مواد غذایی که سرشار از سدیم هستند را کاهش دهند و موادی با پتاسیم ، کلسیم و منیزیم بالا مانند ازگیل ، موز ، زرشک، گوجه فرنگی و ریواس را استفاده کنند.

 

 

۴)سرشار از مواد مغذی:

هر ۱۰۰ گرم از میوه ازگیل دارای ۴۳ کالری، انرژی می باشد.

۱۰۰ گرم از میوه ازگیل همچنین، ۰٫۵ میلی گرم روی، ۰٫۵ میلی گرم منگنز، ۲.۷ میلی گرم آهن، ۳۹ میلی گرم فسفر، ۵۵ میلی گرم منیزیم، ۷۳ میلی گرم کلسیم و ۷۹۲ میلی گرم پتاسیم دارد. این اعداد نشان دهنده سرشار بودن ازگیل از مواد معدنی است. ازگیل فاقد چربی اشباع و کلسترول می باشد که در آن ۷۵ درصد آب و ۲۱ نوع اسید چرب مانند استئاریک اسید، پالمتیک اسید، لینولئیک اسید و اولئیک اسید وجود دارد. همچنین سرشار از ویتامین C، ویتامین A، ویتامین B1 و ویتامین B2 می باشد. 

 

تکثیر ازگیل:

برای تکثیر این درخت می توانید دانه های ازگیل را در خاک بکارید که احتمال دارد میوه های بی کیفیت تولید کند. اما در روش پیوند زدن این احتمال کمتر است و برای استفاده از بذرها صبر می کنیم که میوه روی درخت به صورت کامل برسد و بعد استفاده می کنیم. زمان برداشت این میوه فصل پاییز است که بذرها را از داخل گوشت میوه در می‌آورند و در طرف آب قرار می دهند ، باقی مانده گوشت میوه را از روی سطح دانه ها پاک کنید. بذر این میوه پوست سفت و محکمی دارد که مانع از جوانه زدن می شود. برای بیرون آوردن میوه در میان مواد کم رطوبت همچون پیت خزه و کوکوپیت به مدت ۲ الی ۳ ماه در دمای ۱ الی ۵ درجه آن را نگه دارید و سپس بکارید.

یکی دیگر از روش های تکثیر ازگیل استفاده از قلمه چوب است که احتمال موفقیت در آن پایین است و برای افزایش احتمال موفقیت از هورمون های ریشه زایی بر روی انتهای قلمه قبل از کاشت و قرار دادن آن ها در بستر ریشه استفاده کنید. این قلمه ها را اواخر پاییز تهیه کنید. طول هر یک از قلمه ها را حدود ۲٫ سانتی متر در نظر بگیرید و از شاخه هایی که به اندازه مداد معمولی ضخامت دارند استفاده کنید. قلمه در خاکی که ترکیبی از خاک برگ + شن است قرار می گیرد. ظرف حاوی قلمه را در مکانی روشن و نورگیر با دمای بین ۲۱ الی ۲۴ درجه سانتی گراد قرار دهید. اجازه ندهید سطح خاک خشک شود. بین ۴ الی ۶ هفته طول می کشد که ریشه ها شکل بگیرند.

از درختان ازگیل که کیفیت میوه بالایی دارند می توان پیوندک تهیه کرد و روی پایه های تهیه شده از درختان ازگیل که با روش کاشت دانه به دست می آیند و پایه های درختان گلابی پیوند زد. ازگیل روی گلابی و به سازگاری دارد و قابل پیوند زدن است. پیوند معمولا بر روی پایه و در سال اول و یا دوم رشد و نمو پایه و در فاصله ۵-۴ سانتیمتری از سطح خاک انجام می شود.

 

 

 

 

 

نحوه کاشت هسته ازگیل در گلدان:

ابتدا یکی از ازگیل های رسیده و سالم را انتخاب کنید و هسته میوه را به آرامی جدا کنید. سپس با آب ولرم بشویید تا قسمت های گوشتی میوه به طور کامل از روی آن پاک شود. مراحل کاشت هسته به ترتیب زیر است:

 

۱) هسته میوه را به مدت ۲۴ ساعت داخل ظرف آب ولرم قرار دهید و در مکانی گرم و کم نور بگذارید تا بافی مانده گوشت میوه کامل از سطح بذر پاک شود.

 

۲) طی این مدت ۲ مرتبه آب را عوض کنید تا بذرها نگندند.

 

۳) هسته ازگیل پوست سفت و محکمی دارد که موجب می شود جوانه زنی را انجام ندهد. به همین دلیل برای آماده ساختن بذرها پس از بیرون آوردن از میوه در بین موادی که رطوبت را نگه می دارند مانند پیت خزه و کوکوپیت به مدت دو الی سه ماه در دمای ۱ الی ۵ درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

 

۴) پس از گذشت این مدت زمان ، ازگیل را در بستر کاشت مناسب که به خوبی زهکشی شده اند در عمق ۲ سانتی متری بکارید و در دمای ۲۱ الی ۲۴ درجه سانتی گراد نگه دارید.

 

۵) حدودا بین دو هفته الی ۲ ماه جوانه ها سر از خاک بیرون می آورند و در فصل پاییز که نهال های شما خزان کردند آن ها را به گلدان بزرگتر منتقل کنید.

اگر به دنبال خرید نهال درخت می باشید، به راحتی می توانید در سایت نهالستان بهمن آبادی سفاررض خود را ثبت کنید.

 نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس : 

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912 

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *