مراحل کاشت نهال

مراحل کاشت نهال


ما 50درصد از کاررو جلو رفتیم 50 درصد باقی مانده به تلاش و رسیدگی شما نسبت به گل و گیاه وابسته است . شما با موجود زنده ای طرف هستید ، که نیاز به حفظ و نگهداری دارد ، پس در مواظبت از آن کوشا باشید .


مراحل کاشت به بخش های زیر تقسیم میشود :

برای زمین های دارای خاک نرم ، زمین به ابعاد طول ، عرض ، ارتفاع 50 سانتی متر کنده شده و سپس درخت را از گلدان خارج نموده و کاشته شود.

برای زمین های دارای سنگلاخ و شن ، زمین به ابعاد طول، غرض ، ارتفاع 1 متر کنده شده و 50 سانتی متر از کف چاله را با کود و خاک پر نموده و بعد درحت را بکارید . توجه داشته باشید نسبت خاک به کود 2 به 8 است یعنی دو بیل کود را با 8 بیل خاک پر کنید و در کف چاله به ارتفاع 50 سانتی متر بریزید، بعد ریشه درخت را روی آن قرار داده و اطراف درخت را با خاک پرکنید.


توجه : در هنگام خرید از ریشه پرس بودن یا تازه پر شدن نهال مطلع شوید .در صورتی که نهال ریشه پرس باشد ، بدون اینکه خاک اطراف ریشه از هم بپاشد آن را بکارید ، ولی اگر نهال  تازه پر باشد ، کف گلدان را ببرید و با همان ظرف کاشته و در اولین زمستان بعد از کاشت ظرف را از کنار درخت خارج نمایید.


بهترین فاصله درختان از دیوار:

فاصله کاشت نهال

1 متر و از درختان دیگر 2 الی 2.5 متر می باشد .توجه داشته باشید که فاصله پیشنهادی ،به دلیل درخاست مشتریان برای داشتن اکثر میوه ها در باغ لحاظ شده است و هر ساله باید هرس شوند .

ولی استاندارد فاصله درختان از یک دیگر 3 متر (با توجه به نوع درخت متفاوت است ) یا بیشتر میباشد .


توجه : بهترین زمان برای هرس درختان فصل زمستان است.


نحوه آبیاری  بعد از کاشت:

بعد از کاشت به درخت آنقدر آب دهید که آب از چاله بیرون زده و سیراب شود . بعد از آن هفته ای 2 بار و هر درخت حداقل به 15 لیتر آب نیاز دارد .


نحوه سم پاشی:

خرید بذر و ملزومات گل و گیاه

سم و آفت کش

علاوه بر سم زمستانه ،  هر سال بعد از فروردین در اواسط اردیبهشت درختان دچار آفت شته و سفیدک میشوند که نیاز است ان هارا با سم مورد نظر و صابون محلول با توجه به دز سم پاشی کنید .

توجه در موقع کاشت باید پیوندک بیرون از خاک مانده و زیر خاک نرود .


نوع کود برای کاشت درخت

  1. کود مرغی : باعث تشنگی بیش از حد درخت میشود و توصیه نمیشود.
  2. کود گوسفندی : در داخل کود گوسفندی بذر گیاه علف هرز وجود دارد .
  3. پس بهترین کود کود گاوی پوسیده است .
میزان مصرف کود ارگانیک در باغات و زمین های کشاورزی

میزان مصرف کود ارگانیک در باغات


بخش های مختلف کاشت نهال

۱)آماده سازی زمین:

برای آماده کردن زمین برای احداث باغ لازم است قبل از اجرای هر نوع عملیات دیگر در روی زمین٬ آن را تسطیح و ترازبندی نمود؛ زیرا درختان میوه به دلیل اینکه مدت زیادی در یک محل باقی می مانند٬ بنابراین باید کلیه عملیات مربوط به تهیه و آماده کردن زمین به خوبی انجام گیرد. در زمین هایی با شیب تند ٬ محل مورد نظر برای احداث باغ باید به قطعاتی درآید که هر قطعه آن بایستی مسطح باشد. در زمین هایی که شیب کمی دارند نیز در ابتدا باید به تسطیح و از بین بردن ناهمواری های جزیی زمین اقدام کرد تا در اثر آبیاری و یا بارندگی خاک زمین شسته نشود.

۲)انتخاب محل و تشخیص نوع خاک و نوع درخت مناسب:

محلی که میخواهیم درخت میوه را در آن بکاریم باید دارای خاک حاصلخیز و غنی باشد.

بهترین خاک زراعی آن خاکی است که رنگ آن تیره باشد و از قرمز به قهوه ای و سیاه بگراید. این خاک باید از سطح زمین جمع آوری شود و به عمق بیش از ۳۰سانتی متری نرود (خاک سطح الارض) .

بهتر است قبل از هر اقدامی خاک را نمونه برداری کرده همراه با آب کشاورزی به آزمایش بدهید سپس نتیجه آزمایش را با مهندسین مجرب و گیاه پزشکان مشورت داشته باشید اگر خاک زمین تان نیاز به اصلاح فیزیکی و بافتی داشته باشد حتما انجام دهید تا بعدها به مشکل برنخورید و نوع میوه درخت و نژاد آن را انتخاب کنید.

۳)آماده سازی چاله:

بعضی درختان میوه مانند گلابی یا گردو ریشه اصلی خیلی محکم و درازی دارند و برای این tap root درختان بازم است که چاله عمیق تری کنده شود. عرض نیم متر برای مثال و عمق ۷۵سانتی متر برای خاکی که مناسب است کنده می شود ولی اگر محل شما کاملا نامناسب و سنگلاخی است می توانید تا دومتر عمق و یک متر عرض بکنید و با خاک خوب پر کرده و درختکاری کنید و در کل عمق و قطر گودال باید از عمق و طول ریشه ها بیشتر باشد و محل ریشه ها باید عازی از ریشه های گیاهان دیگر باشد.

برای باغکاری معمولا توصیه می شود این جگواره را از پاییز بکنید و آماده بگذارید تا بهار که می خواهید کشت کنید رطوبت درون چاله افزایش یافته و موجودات ذره بینی در محل چاله آماده خدمتگزاری به نهال جدید باشند.

۴)آماده سازی نهال:

تا قبل از کاشت باید ریشه ها را پاشنه پوشی کرد. یعنی ریشه ها نباید در معرض نور و هوا باشد و بهتر است اطراف ریشه ها را با خاک یا ماسه یا کیسه پلاستیکی سیاه پوشاند و همچنین ریشه ها نباید در خاک گلدان باشند.

معمولا شب قبل از کاشت٬ نهال ها را در آب می گذارند تا ریشه ها به اندازه کافی آبگیری بکنند و رقابت اسمزی بین خاک و ریشه اگر به وجود آمد ریشه ها آب تر دست نداده و خشک نشوند. و می توانید همراه آب از مواد ضدعفونی کننده و قارچ‌کش استفاده کنید و یک ساعت در محل شده قرار دهید.

ریشه های نهالی که می خرید باید کاملا قوی و سالم باشد. در هنگام درآوردن گیاه ریشه ها صدمه می بیند. این قسمت های صدمه دیده را با قیچی تیز باید هرس کنید. تا سطح تماس محل زخم با خاک کمتر شده و احتمال بروز بیماری های قارچی کاهش یابد.این عمل همچنین موجب تحریک ریشه به تولید ریشه های فرعی می شود.-از طرف دیگر چون حجم ریشه ها در اثر انتقال کم شده است. بهتر است حجم ساقه ها را نیز هرس کرد تا ریشه و ساقه متناسب باشند.

همچنین نهال میوه را معمولا کوتاه نگه می دارند تا عمل میوه چینی راحت باشد. برای این کار مثلا در مورد سیب ساقه اصلی را پس از کاشت تا ۸۰ سانتی متر بالای محل پیوند نگه داشته و بالاتر از آن را حذف می کنند. این کار باعث می شود ساقه های جانبی به شکل یک جام رشد کرده و نور کافی به درون شاخه ها برسد.

۵)عمل پرالیناژ یا همان ضدعفونی ریشه نهال:

در مقیاس بزرگ برای اینکه درصد موفقیت کاشت درختان بیشتر شود٬ پرالیناژ تمهیدی است که کمک زیادی به باغبان می کند. این عمل عبارت است از آغشته کردن ریشه نهال به موادی چسبنده و ضدعفونی کننده.

در یک بشکه ۱۰۰لیتری آب مقدار ۱۰ کیلوگرم رس الک شده + ۵ کیلوگرم پهن الک شده + ۳۰۰ گرم سم قارچ کش مانند بنومیل مخلوط می کنند. ریشه نهال را درون آن فرو برده و سپس می کارند.

رس و پهن به ریشه ها می چسبند و به دلیل خاصیت های مختلفی که خداوند به آن ها داده موجب ترمیم زخم های ریشه و حفظ رطوبت اطراف ریشه و تامین مواد غذایی اولیه مورد نیاز ریشه می شوند. سم قارچ کش نیز که فعالیت قارچ ها را در اطراف ریشه کم می کند.

این عمل در هر مقیاسی قابل انجام است و شما میتوانید به جای ۱۰۰لیتر آب از ۱۰لیتر آب +۱ کیلوگرم رس + ۰.۵ کیلوگرم پهن + ۳۰ گرم سم قارچ کش استفاده کنید برای کاشت چند نهال از این مخلوط استفاده کنید.

۶)انجام کاشت نهال:

بعد از کندن چاله ٬ مهم طرز و محل قرار گیری نهال است. محل پیوند باید حدود ۱۵ سانتی متر بالاتر از سطح خاک قرار گیرد ریشه ها باید به صورت مرتب در خاک قرار گیرند و پیچیده و درهم نباشند. برای اینکار معمولا مقداری خاک به صورت کله قندی در ته چاله می ریزند و ریشه های نهال را با خاک خوب سطح الارض می پوشانند و می توانید اطراف نهال را به صورت کاسه مانندی شکل بدهید تا آب در آن خوب جای بگیرد و به مرور ته نشین شود.

نهال را به صورت عمود بر سطح قرار داده و تراز بودن آن را از دو طرف چک کنید٬ قبل از آبیاری خاک اطراف نهال را معمولا با ضربات پا محکم می کنند و بلافاصله آبیاری انجام می شود.

از این پس آبیاری باید به موقع انجام شود تا وقتی که گیاه بتواند ریشه های جدید تولید بکند و از رطوبت خاک حداکثر استفاده را بکند. مقدار آبیاری به نوع درخت ربط زیادی دارد. مثلا نهال صنوبر یا بید به آبیاری زیاد جواب مثبت داده رشد بیشتری می کند ولی برخی نهال ها ممکن است به غرق آبی حساسیت نشان داده و بدتر خراب بشوند. لذا بهتر است آبیاری به اندازه باشد. در نهال جوان تازه کاشته شده می یابد آب به اندازه کافی فراهم بشود و هر چند روز یکبار قبل از خشک شدن اطراف ریشه حتما آبیاری کنید.

۷)در صورت لزوم درخت را دیرک کوبی کنید:

مطالعات نشان می دهد که چنانچه درختان در هنگام کاشت دیرک کوبی نشوند ساقه های قوی تر و ریشه ی قوی تری خواهند داشت و درختان سریعتر تثبیت می شوند اما در مکان های بادخیز ٬دیرک کوبی هنگام کاشت درخت ضروری است. دیرک کوبی از درخت در برابر چمن زن ها محافظت می‌کند. یک یا دو دیرک به همراه بندهای مقاوم و پهن در قسمت پایینی درخت آن را صاف نگه داشته و میزان صدمه به آن را به حداقل می رساند٬ ولی همچنان اجازه ی حرکت را به آن می دهد.یکسال پس از کاشت می توانید دیرک های محافظ و گره های آن را باز کنید.

۸)مالچ پاشی کنید:

پمالچ نوعی ماده آلی است که در پایین درخت پاشیده می شود تا رطوبت را حفظ کرده و از سرد و گرم شدن شدید خاک جلوگیری کند و جلوی رشد علف هرز را بگیرد. مالچ های رایج در بازار٬ خرده برگ٬ پیت ماس و غیره هستند. ۵تا ۱۰سانتی متر برای مالچ پاشی کافی است. مالچ پاشی بیش از ۱۰سانتی متر باعث کمبود اکسیژن و رطوبت کافی می شود. انباشته کردن مالچ در کنار ساقه ی درخت باعث پوسیدگی ساقه ی درخت می شود. یک قسمت ۲.۵ تا ۵ سانتی متری اطراف پایین درخت را مالچ نپاشید تا رطوبت تنه درخت را بکاهد و از پوسیدگی آن جلوگیری کند.


بسته بندی و انتقال نهال در صورت ریشه لخت بودن :

-یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت درختکاری٬ بسته بندی و انتقال از مراکز تولید نهال یعنی نهالستان به منطقه مورد کشت می باشد. پس از انتخاب نهال سالم، باید ریشه نهال ها کاملا در داخل پوششی از پلاستیک یا گونی یا چادر برزنتی قرار داد تا ریشه های نهال در اثر مجاورت با باد و آفتاب و هوای آزاد از بین نرود، سپس با وسایل نقلیه، نسبت به انتقال سریع نهال ها اقدام شود. باید توجه شود به اندازه میزان مصرف روزانه نهال از نهالستان تحویل گرفته شود.


زمان کاشت:

  • بهترین زمان کاشت نهال٬ معمولا هنگام خواب نهال است در مناطق گرم و معتدله و نیمه سردسیر، بهترین زمان کاشت، پاییز پس از خواب رفتن نهال است ولی در مناطق سردسیر نهال کاری بهتر است پس از سپری شدن یخبندان انجام شود. بهترین شرایط برای هرس نهال روزهای ابری و هوای آرام است. در روزهای آفتابی و گرم و یا یخبندان و روزهایی که باد شدید این از کاشت نهال جدا خودداری شود. ختم زمان کاشت در پاییز طوری تنظیم و برنامه ریزی شود که ریشه نهال را محیط جدید قبل از فرا رسیدن یخبندان انس پیدا نموده باشد لذا بایستی پایان زمان کاشت ۲ الی ۳ هفته قبل از بیداری ظاهری نهال باشد البته زمان کاشت نهال های گلدانی ، از قاعده فوق مستثنی است زیرا نقل و انتقال و کاشت آن ها در تمام طول سال عملی است مع الوصف رعایت موارد ذیل ضروری است:
  • ۱-در موقع انتقال نهال نبایستی درجه حرارت مبدا با مقصد اختلاف داشته باشد.
  • ۲-رطوبت بافت خاک گلدان در حدی باشد که مانع از هم پاشیدگی خاک گلدان شود.
  • ۳-موقع کاشت٬ طرف گلدان ( نایلون و سفال و …) با احتیاط جدا گردد، از کاشت نهال با ظرف و گلدان به طور جدی خودداری شود.

 چگونه درختی مناسب را انتخاب کنیم؟

-برای انتخاب درخت مناسب باید ۶ فاکتور در محل کاشت در نظر بگیریم. این فاکتورها نیازهای درختان هستند و هر درخت با میزان متفاوتی از آن ها سازگار است:

-رطوبت

-نور

-آلاینده ها

-دما

-خاک

-آفت


 

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس :

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *