این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال میوه است . در این مقاله با درخت پرتقال آشنا می‌شوید. 

نحوه کاشت درخت پرتقال

 

پرتقال یکی از میوه های پرطرفدار و خوش طعم است به همین خاطر درخت پرتقال در تمام دنیا رشد داده می شود.شما حتی می توانید درخت پرتقال را داخل خانه یا گلخانه پرورش دهید البته بهترین روش برای داشتن یک درخت پرتقال این است که نهال یا درخت جوان آن را خریداری کنید.ولی اگر شما علاقه دارید که کاشت این گیاه را ازابتدا تجربه کنید باید دانه ی پرتقال را تهیه و آن را در خاک بکارید برای آموزش و نحوهی کاشت درخت پرتقال به ادامه ی این مطلب توجه کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

ویژگی های ظاهری درخت پرتقال

 

از ویژگی های ظاهری یک درخت پرتقال میتوان به برگ های همیشه سبز و چرم مانند آن اشاره کرد.این درخت تا ارتفاع10می تواندرشد کند و همچنین دارای گل های سفیدرنگی است.درخت پرتقال جزو درختان مرکبات است که باید در کاشت و در نحوه ی نگهداری آن بیشتر دقت شود.

مرکبات در مناطقی که دارای آب و هوای مرطوب هستند مثل شمال ایران به خوبی رشد می کند،امایشه ی آن از آب زیاد بیزار است و همینطور خشکی هم به درخت آسیب می زند.بنابراین خاک این درخت راباید همیشه مرطوب نگه داشت.مرکبات را در همه ی فصول بجز تابستان می توان کاشت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نحوه ی مراقبت از درخت پرتقال

 

درخت پرتقال جزو درخت مرکبات است.مرکبات در جای مر طوب مانند شمال ایران خوب رشد می کنند و برای تولید محصولات با کیفیت از آن باید به موارد زیر به موارد زیر توجه کرد :

 

خاک

خاک های سبک،شنی و رسیPHپنج الی هفت برای کاشت مرکبات مناسب می باشند.موضوع مورد اهمیت در کاشت درخت پرتقال،خاک مناسب است.درختان مرکبات از زمین هایی که آب دائما در آن تجمع می کند خوششان نمی آید و رشد خوبی نخواهند کرد.

خاک مناسب برای کاشت نهال مرکبات عبارت است از15درصد برگ جنگلی،25درصد کود دامی،45درصد هم خاک باغچه یا همان خاکی که از گودال حفر کرده اید.

 

 

آبیاری

با توجه به انواع مختلف درخت پرتقالی نیاز انها به آبیاری با توجه به آب و هوا و بارش سالانه متفاوت است.درخت پرتقال در بهار نیاز مند آبیاری نظم است و پژمردگی آن جلو گیری شود ولی در پاییز نباید آن را آبیاری کرد.

در کاشت درخت پرتقال و مراقبت از آن به این نکته توجه کنید که آبیاری منظم و صحیح در کیفیت محصول موثر است.عمقکاشت نیز در میزان آبیاری مهم است .عمق آبیاری باید بین5/2تا4سانتی متر در خاک باشد تا درخت پرتقال بهتر شود.

 

 

دما

مناسب ترین دما برای حداکثر رشد 25تا28درجه سانتی گراد می باشد.

 

نور

کاشت و پرورش درخت پرتقال،به نور زیاد آفتاب نیاز دارد.

 

کوددهی

برای محصول خوب و با کیفیت از درخت پرتقال باید بین 500گرم تا1کیلوگرم کود نیتروژن برای هر درخت استفاده شود.کود باید دارای پتاسیم و فسفر باشد.

 

آفت

مرکبات را آفت و مریضی های زیادی تهدید می کند که باید به موقع آن را سم پاشی کرد.سم پاشی مرکبات از خرداد ماه هر سال تا مهر ماه در 15روز یک بار انجام می شود.

 

فواید استفاده از پرتقال:

 

پرتقال سرشار از ویتامین ث است

روغن نرولیneroli oilاز گل های درخت پرتقال تهیه می شود که دارای بوئی بسیار مطبوع بوده وخیلی گران است و عطر سازی از آن استفاده می شود.

پرتقال دارای انواع مواد مغذی گیاهی و اواع فیبر غذایی است.

پرتقال حاوی آنتی اکسیدان است.

پوست و آب پرتقال تقویت کننده معده،ضد نفخ و ادرارآور است.

مصرف جوشانده پوست آن،برای آرام کردن سرفه،رفع سرما خوردگی و سوء هاضمنه مفید است.

پوست آن به عنوان مرهم برای اگزما و ناراحتی های پوستی مفید است.

پرتقال اثر ضد عفونی کننده دارد و از پوست آن گرفته می شود،اما چون خیلی زود فاسد می شود، همیشه باید تازه مصرف شود و اگر نگهداری شود برای مدت کم، در جای تاریک و خنک بایدگذاشته شود.

در این مطلب نکات مفیدی در مورد کاشت درخت پرتقال و نحوه نگهداری درخت پرتقال گوفته شد.

 

 

 

 

 

 

 

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس : 

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912 

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *