نهالستان بهمن آبادی

کاشت نهال چگونه انجام می شود؟


نکات مهم برای کاشت نهال

بسیاری از افراد علاقه زیادی به کاشت درخت و یا نهال دارند. بدون شک انجام این کار یکی از لذت بخش ترین کارها محسوب می شود. کاشت نهال نیز مانند تمامی کارها یک سری اصول و خصوصیات خاص خود را به همراه دارد. اگر می خواهید مراحل کاشت به بهترین شکل ممکن صورت گیرد. باید نسبت به تمامی روش ها و اصول دقت کافی را داشته باشید. در این مطلب شما را به طور کامل در مورد کاشت نهال و چگونگی انجام این کار، مراحل و نکاتی که باید در حین انجام این کار رعایت شود را شرح خواهیم داد. تا بتوانید به راحتی این کار را انجام دهید.

بهترین زمان مناسب برای کاشت نهال

طبق اصولی که دارد شما باید به اصطلاح نهال را هنگامی که هنوز خواب است باید بکارید. با انجام این کار ناهل وقتی بیدار شود، ریشه های آن داخل خاک قرار می گیرد و سر حال می شود. همچنین باید این نکته را بدانید که؛ نباید فاصله کاشتن نهال تا بیدار شدن آن زیاد باشد. اگر این فاصله زمانی زیاد باشد باعث یخ زدن نهال خواهد شد. پس با توجه به این نکته بهترین زمان برای کاشت نهال، ماه اسفند و روز های آغازین بهار می باشد. نکته دیگری که وجود دارد بهتر است روزی را برای کاشت نهال انتخاب کنید که باد چندانی در حال وزیدن نباشد. چرا که باد شدید می تواند نهال تازه کاشته شده را کج کند و به اصطلاح نهال شما بمیرد. البته این را هم بدانید؛ اینطور نیست که در روزهای سال نمی توان درخت کاشت. در نیمه دوم سال و مخصوصا در فصل زمستان، زمان مناسبی برای کاشت نهال محسوب می شود.

نکته بسیار جالب و جذاب وجود درختان گلدانی است که همیشه قابل کاشت هستند

بهترین زمان مناسب برای کاشت نهال

چه نوع نهالی بکاریم بهتر است؟

همانطور که می دانید درخت ها انواع بسیار زیادی دارند. از این رو اگر بخواهیم یک دسته بندی از آن ها داشته باشیم. می توانیم آن ها به دو دسته تقسیم کنیم. درخت های میوه ای و یا درخت های تزیینی. درخت های میوه ای با توجه به اینکه بسیاری با استفاده از میوه هایی که به دست می آید کسب درآمد می کنند، از محبوبیت بالاتری نسبت به درخت های تزئینی برخوردار است. اما باید گفت که این درخت ها مقاومت کمتری نسبت به درخت های تزیینی دارند و نیاز به مراقبت دارند. اغلب درخت های میوه ای در کلان شهرها به دلیل آلودگی هوا و شرایط اقلیمی به بار نمی نشینند.

با این تفاسیر اگر به دنبال خرید و کاشت نهال درخت های میوه ای هستید، می توانید از درخت هایی مانند نارنج، خرمالو، انگور و توت استفاده کنید. این درخت ها جزو درخت های میوه ای مقاوم محسوب می شوند. یک نکته ای که در کاشت نهال درخت های میوه ای بهتر است از آن اطلاع داشته باشید. زمانی که درخت شکوفه داد، آبیاری آن را باید متوقف کنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که شکوفه ها نریخته و میوه شکل نگرفته است. بعد از آن دوباره شروع به آبیاری کنید.

بهترین فضای کاشت برای نهال

می دانید که نهال برای رشد و تبدیل شدن آن به درخت، نیاز به آفتاب مستقیم دارد. جدا از آفتاب، خاک هم برای نهال از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و منبع تغذیه ای برای نهال است. بنابراین اگر نهال را در کنار یک درخت بزرگ قرار دهید هیچ منبع غذایی برای نهال باقی نخواهد ماند. با این حال بهتر است تا شعاع حداقل 2 متری نهال، گیاه دیگری در خاک نباشد. اگر شما دارای فضای زیادی هستید و قصد کاشت چندین نهال را دارید، با توجه به نوع نهال ها باید بین آن ها فاصله مناسب بگذارید. مثلا درخت توت که شاخ و برگ های زیادی دارد باید بین هر کدام از نهال های توت فاصله ای 3 تا 4 متری را رعایت کنید. اما اگر می خواهید درختی بلند قامت مانند سرو بکارید، فاصله 1 تا 2 متری برای آن کافی می باشد.

بهترین فضای کاشت برای نهال

مراقبت های کاشت نهال باید چگونه باشد؟

به طور معمول بلافاصله بعد از کاشت نهال، آن را آبیاری می کنند. این آبیاری به عنوان اولین تغذیه برای نهال محسوب می شود. نهال آرام بسیار ضعیف هستند چرا که در خطر جابجایی ریشه قرار دارند. این جابجایی حتی ممکن است بر اثر وزش باد و یا ضربه ای کوچک صورت بگیرد. بنابراین چوبی در کنار نهال قرار می دهند و آن را با نخ و یا پارچه به نهال می بندند و با هم در داخل خاک فرو می کنند. این نکته را در نظر داشته باشید که وقتی چوب را در داخل خاک فرو می کنید، صدمه ای به ریشه نهال وارد نشود. همه درخت ها به آبیاری روزانه نیاز ندارند. اما نهال به طور روزانه باید آبیاری شود. میزان آب باید به قدری باشد که نهال سیراب شود و آب به ریشه آن برسد.

مراقبت های کاشت نهال باید چگونه باشد؟

سخن پایانی

در این مطلب به طور خلاصه در مورد کاشت نهال و چگونگی انجام این کار، نکات در هنگام کاشت و … صحبت کردیم. حال شما می توانید با خواندن این مطلب به راحتی به کاشت نهال خود بپردازید. اگر به دنبال خرید نهال در کرج هستید و نمی دانید از کجا باید تهیه کنید، می توانید از سایت نهالستان بهمن آبادی یا همان Iraniantree نهال و یا هر محصول دیگری را که به آن نیاز دارید را خریداری نمایید.

سوالات متداول

  1. مراقبت های لازم برای کاشت نهال به چه صورت است؟
    پس از اتمام کاشت نهال باید آبیاری را انجام دهید چرا که این آبیاری اولین غذا برای نهال محسوب می شود. همچنین نهال در ابتدا بسیار ضعیف است بنابراین برای اینکه آسیبی به نهال وارد نشود چوبی را در خاک فرو ببرید و نهال را به آن تکیه دهید. فقط توجه داشته باشید تا آسیبی به ریشه وارد نشود.
  2. چه نوع نهال برای کاشت بهتر می باشد؟
    بستگی به نوع سلیقه و نیاز شما دارد. می توانید نهال های درخت میوه ای و یا نهال درخت های تزیینی را بکارید. درخت های تزیینی از مقاومت بیشتری برخوردار هستند.
  3. آبیاری نهال ها به چه صورت می باشد؟
    نهال ها بسته به هر نهال به صورت روزانه یا چند روز در میان باید آبیاری شوند، باید توجه کنیم که آب به ریشه آن ها برسد و سیراب شوند. گاها آبیاری روزانه باعث آسیب به درخت می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *