این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است . در این مقاله با گل ساناز اشنا 

می‌شوید. 

 

 

 

گل ساناز

نام علمی :rosa Chinensis

 

نام انگلیسی: miniature roses

 

خانواده: Rosaceae 

 

-گل رز مینیاتوری گیاهی چند ساله و بومی نیمکره شمالی و جنوب غربی چین است که به عنوان رز چینی در جهان شهرت دارد. عمدتا در مناطق معتدل پرورش داده می­شود. گل آذین به صورت دیهیم و یا خوشه گرزن (پانیکول) است. برخی از گونه های وحشی دارای ۵ گلبرگ و تعداد زیادی پرچم هستند. تخمدان زیرین بوده و در داخل میوه­ای گوشتی به نام Hip، قرار دارد که این میوه می­توان با رسیدن از زرد تا قرمز تغییر رنگ دهد. گل ساناز پا کوتاه در باغچه ها و در حاشیه کاری ها در طراحی فضای سبز کاربرد دارد با این حال می­توان آن را در گلدان نیز پرورش داد. 

 

-گل ساناز درختچه ای است که ارتفاع آن به ۱ متر می رسد،  دارای برگ­های کوچک و پَر مانند که حاوی ۳ تا ۵ برگچه هستند. گل­های آن دارای ۵ رنگ است که بیشترین رنگ­های آن قرمز و صورتی است. گل­ها به ۲ صورت کم و پر پر هستند. 

 

-برخی دنبال گیاه مقاومی می گردند که نور خورشید را تحمل کند و در فصل تابستان دچار سوختگی نشود و در فصل زمستان هم تا اندازه ای مقاوم باشد تا بتوانند از آن در بالکن یا حیاط خانه نگهداری کنند. به طور معمول گل ساناز جزو گیاهان آپارتمانی نیست و باید در فضای آزاد باشد تا بتواند از نور خورشید برخوردار شود. البته این نکته را مدنظر قرار دهید که گل ساناز به هیچ وجه سایه دوست نیست و اگر حداقل روزی چند ساعت در محیط آپارتمانی از نور خورشید برخوردار هستید می توانید از این گیاه زیبا نگهداری کنید. گل ساناز یکی از گیاهان دائمی است که با گلهای کوچک و رنگارنگش در فصل بهار و تابستان از دوستدارانش دلبری می کند. 

 

-برای طراحی فضای سبز باغ ها، پارک ها و…از گل ساناز می توانید استفاده کنید زیرا جزو گیاهان مقاوم و زیبا می باشد.

 

-گل رز مینیاتوری در رنگ های سفید، زرد، نارنجی، گلبهی، قرمز در فصل بهار و تابستان روی آن نمایان می شوند. 

 

-برگ های ساناز مشابه با برگ های گل رز است با این تفاوت که سایز برگها و گل های گل ساناز در مقایسه با گل رز کوچکتر است و به همین دلیل به گل ساناز، رز مینیاتوری می گویند. 

 

-رز مینیاتوری را علاوه بر کاشت در بستر باغچه ها و یا حاشیه ها، در گلدان نیز می توان پرورش داد.این گیاه درختچه ای به ۲-۱ متر می رسد. برگ های پر شکل، با ۳ تا ۵ برگچه، هر کدام ۲.۵ تا ۶.۵ سانتی متر طول و ۱ تا ۳ سانتی متر می باشد. در گونه های وحشی دارای گل پنج رنگ بیشتر گلبرگهای صورتی و قرمز و میوه قرمز با قطر ۲-۱ سانتی متر می باشد. 

 

-گل و میوه آن در طب سنتی چینی(TCM) در درمان دردناکی یا نامنظمی قاعدگی و همچنین برای درمان تورم تیروئید استفاده می شود. 

 

برای مشاهده نحوه نگهداری و پرورش این گیاه به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

 

سوالات خود را ازما بپرسید!

   

    واتساپ                                              اینستاگرام                                            تماس فوری (روی تصویر فوق کلیک کنید)

 

گل ساناز
گل ساناز

 

گل ساناز

 

 

 

 

 

گل ساناز

 

 

 

گل ساناز

 

 

 

نیازها و شرایط نگهداری :

آبیاری:

 

-در طول دوره گلدهی سعی کنید آبیاری منظم و روزانه گیاه را انجام دهید، بدین منظور می توانید خاک گیاه را چک کنید، زمانیکه خاک گیاه خشک شده باشد بهترین زمان برای آبیاری می باشد. در طول دوره ای که گیاه در خواب است میزان آبیاری را کاهش دهید. پس از هر بار آبیاری،  اب باقیمانده در زیر گلدانی را خالی کنید که ریشه ساناز دچار پوسیدگی نشود.

 

خاک:

 

-خاک شنی رسی، لومی و یا خاکی که کمی رسی بوده ودارای ۱۰٪ مواد آلی باشد، برای گل ساناز مناسب است. به طور کلی نیاز به خاک عمیق و حاصل خیز با زهکشی مناسب دارد. به منظور زهکشی در مناطق پر باران، بستر کاشت را از سطح چمن بلندتر در نظر می گیرند.

 

نور:

 

-ساناز جزو گیاهان نور پسند است و برای رشد بهینه به دریافت نور کافی و کامل خورشید برای ۶ ساعت در روز نیاز دارد، بنابراین بهترین مکان برای کاشت و نگهداری این گل در منزل قرار دادن گل در نورگیری نورگیرترین بخش آپارتمان و پشت پنجره های جنوبی است. رنگ پریدگی برگ ها، ریزش غنچه های گل و کاهش گلدهی از مهمترین علامت های کمبود نور دریافتی برای گیاه است. 

 

دما:

 

-به طور کلی دمای تعیین شده برای رشد گیاه ساناز متعادل بوده و به طور تقریبی برابر ۲۲ درجه می باشد. بهتر است بدانید که این گیاه به گرما علاقه ای ندارد و در دمای مرطوب و خنک آمادگی لازم برای گلدهی را دارد.

 

کوددهی:

 

-کوددهی برای پرورش گل ساناز باید در ایام گلدهی هر ۲ تا ۳ هفته یکبار انجام شود و پاسخگوی نیازهای گل باشد.  کود استفاده شده باید با پتاسیم غنی شده باشد. کود تهیه شده برای این گیاه باید یک چهارم از غلظت کود عادی را در بر داشته باشد. این کوددهی در زمان ثمردهی اهمیت زیادی دارد و برای بقیه ام می توان هر فصل آن را تکرار کرد. 

 

غبار پاشی:

 

-بهتر است این کار را برای تمیز کردن برگ های رز مینیاتوری و تامین رطوبت آن انجام دهید. غبار پاشی باید هر ۲ تا ۴ روز یکبار بر روی گیاه اعمال شود. 

 

هرس:

 

-هرس کردن از نکات مهم در پرورش گل ساناز است. برای هرس کردن این گل آخر زمستان یا ابتدای فصل بهار را انتخاب کنید. گل های پژمرده را در هنگام گلدهی از گیاه حذف نمایید. این موضوع سبب باروری و ثمردهی بیشتر گیاه می شود. ضمن اینکه بذرهای سالم تری نیز از گیاه تولید خواهد شد. 

 

آفات و بیماری:

 

تریپس گل ساناز:

 

-اگر مشاهده کردید روی برگ های گیاه سوراخ های کوچکی ایجاد شده و گل ها و برگ ها شکل زیبای خود را از دست داده و لکه های زرد روی آن ایجاد شده نشان از حشره تریپس است.

 

-تریپس حالت مکنده دارد و از شیره گل ساناز تغذیه می کند. برای از بین بردن این افت می توانید از سم های حشره کش تماسی یا مالاتونین استفاده کنید. 

 

سفیدک:

 

-اگر به نحوه ی آبیاری گل ساناز دقت نکنید و محیطی مرطوب را برای آن فراهم کنید مستعد بیماری های قارچی می شود و برگ ها دچار سفیدک خواهند شد.

 

-برایدرمان سفیدک می توانید از سم بنومیل برای گل ساناز استفاده کنید. 

 

کنه تار عنکبوتی:

 

-اگر حالت تا عنکبوتی روی برگ های گیاه ایجاد شده است، گیاه به کنه ی تار عنکبوتی یا کنه دو لکه ای مبتلا شده است. 

 

-برای از بین بردن کنه تار عنکبوتی روی گل ساناز می توانید یک برس کوچک را به کمی آب و صابون آغشته کنید و این قسمت های تار عنکبوتی را برطرف کنید سپس از سم تترادیفون یا مالاتونین استفاده کنید.

 

درمان کنه تارعنکبوتی گل ساناز:

 

اگر حالت تارعنکبوتی روی برگهای گیاه ایجاد شده است، گیاه به کنه ی تارعنکبوتی یا کنه دو لکه ای مبتلا شده است.

 

برای از بین بردن کنه تارعنکبوتی روی گل ساناز می توانید یک برس کوچک را به کمی آب و صابون آغشته کنید و این قسمتها تار عنکبوتی را برطرف کنید سپس از سم تترادیفون یا مالاتیون استفاده نمایید.

 

 

 

گل

 

 

 

 

تکثیر و کاربرد:

 

تکثیر:

 

-تکثیر رز مینیاتوری از طریق قلمه زدن صورت می گیرد،. دو نوع قلمه برای این روش می توان تهیه کرد.

 

قلمه سبز: پس از پایان گلدهی، از ساقه سبز بدون گل می توان قلمه تهیه نمود. باید تمام برگ ها به‌جز چند برگ کوچک انتهایی حذف کرده و بهتر است قبل کشت در خزانه کمی انتهای قلمه را زخمی کرد تا ریشه زایی بهتر صورت گیرد.

 

قلمه چوبی: این قلمه بعد از ریزش برگ ها در پاییز تهیه می شود. تیمار اعمال شده بر این قلمه مانند قلمه سبز است و بهتر است انتهای آن نیز خراش داده شود.

 

 

کاربرد:

 

-دیدن گل های شاداب و رنگارنگ در فضای داخلی خانه علاوه بر جذابیت، آرامبخش و نشاط‌آور است. اگر شما یکی از علاقمندان گل های رنگارنگ، لطیف و زیبا هستید باید بدانید گل ساناز یکی از بهترين گل ها برای کاشت در بالکن یا داخل گلدان است و به دلیل طول دوره گلدهی طولانی می تواند طولانی زینت بخش فضای منزل شما باشد.

شما همچنین می توانید برای سفارش و خرید نهال میوه، زینتی و… از محصولات نهالستان بهمن آبادی دیدن فرمایید.

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس : 

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912 

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *