این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است .در این نوشته سعی داریم شما را با انواع ارقام توت آشنا کنیم و برای خرید نهال توت شما را راهنمایی کنیم.

نهال توت

در سال های اخیر اکثر مردم به دلیل زندگی ماشینی و دوری از طبیعت برای تعطیلات و اخر هفته ها به دنبال باغ و باغچه ای برای زندگی هستند 

در این میان تصمیم داریم شما رو با انواع گل و گیاه اشنا کنیم که در این زمینه کمک هستند

نام انگلیسی : Morus

درخت توت از تیره انجیران بوده که ده الی شانزده گونه دارد. ایران بزرگترین تولید کننده توت در جهان است. یک درخت قدیمی یا تاریخی در بیشتر کشورهای دنیا با قدمتی ۲۰۰ الی ۳۰۰ ساله وجود دارد. اغلب درختان آن پوست زرد نارنجی دارد که ویژگی های جالبی در زمستان دارد. توت درختی مقاوم و با نیاز کم می باشد که در مناطق مختلف با آب و هوای مختلف رشد می کند. در بعضی مواقع حتی توانایی رشد تا ۲۵ متر نیز دارد. بعضی از درختان توت فقط گل‌های نر تولید نموده و بنابراین میوه نمی‌آورند. این نوع درختان به عنوان یک درخت زینتی سایه‌دار بسیار مناسب هستند.

در بعضی مناطق نام این درخت را توتین می‌نامند. درخت توت هرس پذیر است و به عنوان درختی سایه انداز استفاده می شود. اغلب درخت توت در آب و هوای معتدل و جرم کشت می شود. این گیاه از شبه قاره هند ، افغانستان و ایران گرفته تا جنوب اروپا بیش از هزار سال هست که برای برگ آن برای تغذیه کرم های ابریشم پرورش داده شده است.

هنگامی که توت در معرض نور کامل خورشید قرار می گیرد شکوفا می شود اما سایه هم رشدش را ادامه می دهد. توت ها در برابر خشکی مقاومت بسیار بالایی دارند. توت ها در تالاب ها و در کنار رودخانه ها نیز به خوبی رشد می کند ، زیرا این گیاهان نسبت به آب تحمل زیادی دارند ، گرچه معمولاً در محیط های غیر تالاب رشد می کنند. این گیاه به طور معمول در مزرعه های قدیمی ، کنار جاده ها ، حاشیه های جنگلی ، محیط های شهری و مناطق دیگر رشد می کنند. توانایی تحمل گرما را تا ۳۶- درجه سانتی گراد دارد و در آب و هوای مدیترانه ای و نیمه گرمسیری رشد عالی دارد. اغلب توت ها خاک لومی گرم و مرطوب را که به طور عالی زهکشی شده باشد می پسندند. همچنین این گیاه با خاکهای درشت ، متوسط ​​و ریز کنار می آید و طیف وسیعی از pH 5-7 را تحمل می کنند.

 

1) خرید نهال توت مینیاتوری (زیگزالی):

یکی از ارقام با کیفیت و اقتصادی توت ، رقم توت مینیاتوری می باشد. این رقم بومی منطقه مرکزی و شرق چین هست که به مرور به کشورهای دیگر رسیده و طی قرن ها یک منبع غذایی کرم های ابریشم در ایالات متحده آمریکا بوده. میوه این رقم بیضی شکل و خوش طعم است. ارتفاع این درخت حدودا بین ۱۸ الی ۲۲ متر و قطری حدودا ۱ متر دارد. این رقم مناسب استفاده در فضای سبز ، پارک ها و ویلاها می باشد. این رقم توت تنها برای استفاده خوراکی آن به کار نمی رود بلکه از آن برای جلوگیری کردن از باد و فرسایش خاک استفاده می کنند.

2) خرید نهال توت موزی :

رقم توت موزی یکی از ارقام تجاری و بسیار خوش طعم و مرغوب است. این رقم بومی کشور آمریکا هست. میوه این رقم در دو رنگ قرمز و صورتی وجود دارد که بسیار خوش طعم و خوش عطر می باشد. به علت کشیده بودن این توت آن را توت موزی نامیده اند. این رقم حدودا تا ۲۰ سانتی متر ارتفاع دارد. در مقایسه با ارقام دیگر کمی گران تر بوده و در بازار میوه و تره بار محبوبیت زیادی دارد .

3) خرید نهال توت مجنون چتری:

یکی دیگر از ارقام توت بوده که بومی آسیای شرقی و چین می باشد. این رقم دیرگل هست و برگ هایی ساده و متناوب و دندانه دار دارد. با گذر زمان این رقم به درختی خزان کننده تبدیل می شود. یکی از نهال های توت است که در شهرداری کاربرد زیادی دارد. این رقم مناسب کاشت در مناطق گرم و معتدل است. این رقم تاریخی در گذشته برای تغذیه و پرورش کرم ابریشم به کار می رفته است. باردهی را از سال دوم آغاز می کند.

۴)خرید نهال توت هرات:

 توت هرات، از انواع پربار توت به شمار می رود. این رقم از جمله بهترین ارقام توت و مقاوم ترین رقم توت است. کشت آن در ایران بسیار مورد پسند باغداران است.در زمان رشد شاخه و برگ گسترده ای پیدا می کند و از سال دوم باردهی را آغاز می کند. میوه توت اغلب به صورت تازه خوری استفاده می شود. مصرف آن برای افراد دیابتی توصیه می شود.

۵)خرید نهال توت سفید:

یکی دیگر از انواع نهال توت ، توت سفید است که دارای قدمتی تاریخی بوده و همواره مورد توجه کشاورزان و باغداران می باشد. میوه این رقم سفید رنگ است و اندازه ای متوسط دارد. آن را اغلب به صورت تازه خوری مصرف می کنند اما به صورت خشک بار نیز کاربرد دارد. یکی از ارقام ارزان قیمت توت هست. همچنین دیرگل بوده و باردهی را از سال دوم آغاز می کند.

۶)خرید نهال توت قرمز:

این رقم به طور گسترده در ایران کشت می شود و قیمت نسبتا خوبی در مقایسه با ارقام دیگر دارد. این توت شبیه به توت سفید می باشد که در ظاهر کمی با یکدیگر تفاوت دارند. توت قرمز دیرگل است و از سال دوم باردهی را آغاز می کند. خاک مناسب این رقم خاک شنی و لومی بوده است. در ایران از این رقم برای ساخت رنگ در شیرینی پزی استفاده می شود.

۷)خرید نهال شاه توت :

شاه توت بومی کشور ایران می باشد و رقمی بسیار مرغوب و با کیفیت که قیمت نهال ان توت متوسط می باشد. شاه توت به صورت بذری و پیوندی کشت می شود. این رقم خوش طعم به صورت تازه خوری استفاده می شود و استفاده خشکبار ندارد. رشد این رقم دیرگل بسیار خوب بوده و ارتفاعی بیشتر از درخت توت سفید می گیرد. باردهی این رقم از سال دوم آغاز می شود.

۸)خرید نهال توت کاکوزا:

یکی دیگر از ارقام توت که رقمی زینتی هست و از جمله معروف ترین ارقام توت در جهان می باشد . این رقم اواخر بهار شکوفا می شود و ۲۰ روز دیرتر از درختان بذر رشد را آغاز می کند. بهتر است این رقم را در فصل پاییز الی بهار بکارید . یکی از مهم ترین ویژگی های این رقم مقاومت بسیار بالا در برابر توت کاکوزا است. رقمی بسیار زیبا بوده و باردهی را از سال دوم آغاز می کند‌. میوه این رقم از قرمز تا زرشکی متغیر است ‌. سرعت رشد این درخت کم است.

۹)خرید نهال توت آمریکایی:

همانطور که از نامش پیداست بومی کشور آمریکا می باشد. درختی برگ‌ریز دارد که ابتدا سبز رنگ بوده و به مرور زمان زرد می شود. سرعت رشد درخت آن سریع است و در برابر اکثر بیماری و آفات مقاومت می کند. میوه هایش خوراکی نیستند. این رقم پس از خنک شدن و هرس با درخت بسیار قوی کاشته و در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

 

بهترین مرکز خرید نهال توت:

یکی از بهترین و معتبرترین مراکز خرید نهال توت ، نهالستان بهمن آبادی می باشد که دارای سابقه چندین ساله در این کار است و شما برای خرید انواع ارقام نهال توت می توانید هم به صورت حضوری هم به صورت تلفنی از آن ها به طور رایگان مشاوره گرفته و در صورت تمایل خرید فرمایید. این نهالستان هر نوع رقم توت را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در اختیار شما قرار داده و نحوه کاشت و نگهداری آن را از صفر تا صد به شما آموزش می دهند.

قیمت نهال توت:

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس : 

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912 

99 86 276 0930

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *