این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است .در این نوشته سعی داریم شما را با نحوه کاشت و نگهداری فندق آشنا کنیم و برای خرید نهال به شما را راهنمایی کنیم.

در سال های اخیر اکثر مردم به دلیل زندگی ماشینی و دوری از طبیعت برای تعطیلات و اخر هفته ها به دنبال باغ و باغچه ای برای زندگی هستند 

در این میان تصمیم داریم شما رو با انواع گل و گیاه اشنا کنیم که در این زمینه کمک هستند 

نهال فندق

نام انگلیسی : Hazelnuts

درخت فندق از جمله مغز های خوش طعم و پر خاصیت هست که طرفداران زیادی دارد. فندق ارقام مختلفی دارد از جمله رقم باتلر (امریکایی) ، رقم نور تامتون ، رقم سلف هاسگر ( پوست آزاد ) ، رقم توندا جنیتل ، رقم بارسلونا (فرانسوی)، رقم انیس ، رقم آنا ، رقم اسکینر و رقم ایستاریکی ، فندق نگرت (اسپانیایی)، فندق توندا دی جیفونی (ایتالیایی).

فندق دو گل نر و ماده را در خود دارد که در فصل پاییز به شکل سنبله نمایان می شوند. هنگامی که می خواهید باغ فندق تشکیل دهید برای این که عمل لقاح را تضمین کنید ۲ الی ۳ رقم گردن دهنده به نام پلی نایزر با رقم های میوه دهنده اصلی ترکیب کنید و بکارید تا از پوکی میوه فندق و عمل تلقیح جلوگیری شود . برای کاشت نهال فندق در خاک های قوی در فاصله ۵ * ۶ ، در خاک های متوسط در فاصله ۴ * ۵ و در خاک های ضعیف در فاصله ۴ * ۴ آن را بکارید. همچنین فندق از شیوه پاجوش ریشه دار تکثیر می شود.

دمای مناسب برای کاشت نهال فندق:

یکی از عوامل مهم در کاشت و نگهداری از این گیاه ، دمای مناسب برای رشد آن است. بهتر هست این گیاه را در منطقه معتدل تا سردسیر بکارید. فندق تابستان خنک را می پسندد. 

 

 

 

خاک مناسب برای کاشت نهال فندق:

فندق در مورد خاک سخت گیر نیست و در انواع خاک رشد می کند. ریشه های آن به صورت عمیق در خاک فرو می روند بنابراین بهتر است خاک را به صورت عالی زهکشی کنید. سطح آب زیر زمین از ۲۱/۵ متر پایین تر باشد. pH خاک را بین ۵/۵ تا ۷ تنظیم کنید. اگر می خواهید میوه ای با کیفیت و نایاب داشته باشید مناطق بین ۳۷ الی ۴۱ درجه عرض جغرافیائی را مد نظر قرار گیرید. 

 

 

آبیاری مناسب برای درخت فندق: 

یکی از گیاهانی می باشد که برای رشد به رطوبت زیادی نیاز دارد. رطوبت مورد نیاز آن بین ۷۰ الی ۸۰ درصد می باشد. اگر در فصول گرم سال نیز حداقل ۸۰۰ میلی متر باشد نیازی به آبیاری نیست و می توان از کشت دیم را انجام داد. اگر بدین گونه نباشد برای داشتن باردهی بهتر باید آبیاری را در ماه های خرداد ، تیر و مرداد به طور حتم انجام دهید. نهال جوان فندق سیستم ریشه ای قویی ندارد و باید به طور منظم آبیاری شود. هر هکتار حدودا ۱۰۰۰۰ متر مکعب آبیاری نیاز دارد که از طرق مختلف از جمله آبیاری و نزولات جوی انجام می شود.

 تغذیه نهال فندق :

هر گیاه نیاز های به خصوص خودش را دارد و باید با آزمایش کردن نیاز های آن را تشخیص داد و با توجه به کمبود های گیاه آن را کوددهی کنید. به طور معمول هر ساله ۱۰ الی ۱۵ کیلوگرم کود حیوانی به درخت می دهند. قبل از کاشت فندق حدود ۴۰ تن کود حیوانی پوسیده متشکل از کود ازته به شکل نیترات آمونیوم یا اوره 200 تا 240 کیلوگرم ، 300 کیلوگرم پتاس در هکتار به شکل سولفات و همچنین 150 کیلوگرم فسفر به شکل اسید فسفریک در یک هکتار زمین می ریزیم و آن را زهکشی میکنیم.

 

 

 

هرس کردن درخت فندق:

اگر می خواهید درخت فندق را هرس کنید از آذر ماه تا اسفند ماه که فصل خواب درخت هست این کار را انجام دهید. پس از اینکه نهال ریشه دار فندق را در زمین اصلی کاشتید هرس فندق را برای اولین بار بدین صورت انجام بدهید :

۱) سربرداری نهال فندق از ارتفاع ۶۰ الی ۸۰ سانتی متر از سطح زمین

 

۲) حذف کلیه شاخه های تنه پایین تر از ۴۰ سانتی متر از کف خاک

 

۳) زخم بندی ( پانسمان) شاخه های بریده فندق با چسب باغبانی

 

۴) حذف برگهائی که در طول دوره رشد بعدی روئیده می شوند.( از ۴۰ سانتی متر به پایین ).

محل مناسب برای کاشت نهال فندق:

هنگام کاشت این گیاه توجه داشته باشید که شیب زمینی که گیاه را در آن می کارید از ۵۰٪ کم تر باشد. این گیاه را در منطقه ای بکارید که زمستان های یخبندانی نداشته باشد و در فصل زمستان دما هوا از ۸- درجه کمتر نشود. محلی که برای کاشت انتخاب می کنید در معرض بادهای شدید قرار نگیرد.

 

 

 

 کاشت نهال فندق :

زمان مناسب برای کاشت نهال فندق در فصل پاییز تا اوایل ماه آذر هست به دلیل اینکه در فصل بهار زودتر رشد را آغاز می کنند ، درصد گیرایی بیشتری دارند ، در زمین ثابت قدم تر رشد می کنند و درصد باردهی بهتری دارد. به این نکته توجه کنید که پیش از ریزش برگ ها به هیچ عنوان کاشت را انجام ندهید حتی تا اوایل بهمن ماه نیز می توانید کاشت را انجام دهید. که موجب دیرتر باز شدن گل ها می شود. به طور متوسط ۲ الی ۴ گل در زمین می کارند. پس از کاشت این پاجوش ها بلافاصله نهال را آبیاری کنید.

 

بهترین مرکز خرید نهال فندق :

یکی از بهترین و معتبرترین مراکز خرید نهال فندق ، نهالستان بهمن آبادی می باشد که دارای سابقه چندین ساله در این کار است و شما برای خرید انواع ارقام نهال فندق می توانید هم به صورت حضوری هم به صورت تلفنی از آن ها به طور رایگان مشاوره گرفته و در صورت تمایل خرید فرمایید. این نهالستان نهال به را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در اختیار شما قرار داده و نحوه کاشت و نگهداری آن را از صفر تا صد به شما آموزش می دهند.

قیمت نهال فندق:

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس : 

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912 

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *