شمشاد طلایی

شمشاد طلایی


این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال زینتی است . در این مقاله باشمشاد ها  آشنا می‌شوید. 

شمشاد طلایی
شمشاد طلایی

شمشادها

 

شمشاد ها بطور کلی از دو خانواده بسیار نزدیک بهم میباشند از خانوادهcelastracearوخانوادهBUXaceaeکه بومی اروپا،آسیا و آفریقا می باشد.

خانوادهcelastraceaeگیاهانی هستند دولپه ای،چوبی،،درختی یا درختچهای،یایک دوپایه،بابرگ های ساده،متناوب،گوشوارک داردیا بدون گوشوارک؛گل آذین،گرزن،گل های دوجنسی یا نرماده،منظم،گلپوش پای شوند؛مانند،شمشاد به دلیل شباهت باخانواده عناب در رده بندی در مجاورت این خانواده قرارمی گیرند.

یکی از درختان همیشه سبز است و بومی شرق آسیا چین و ژاپن شمشاد ها گیاهانی پایا و پردوام اما کند رشد اندوپس از 5سال به ارتفاع1مترمی رسند.که چوب سخت آن در صنعت استفاده می شود.شمشاد معمولا در مناطق مرطوب کاشته نمی شود ولی فقط توسط باران تغذیه می شود.جنگل های انبوهی از شمشاد درکنار سواحل شنی ایجاد می کنند تا از پراکندگی شن ها جلو گیری نمایند.شمشاد یکی از درختان ممنوع القطع.یکی از گونه های گیاهی در حال انقراض.شمشاد در طول یک سال فقط یک میلیمتر به قطرش اضافه می شود.شمشادهابیشترخاک هاراتحمل میکنند،اما بهترین رشدرا در خاکی دارند که زهکشی آن محتوی مقداری مواد آلی باشد.

نهال شمشاد های کاشته و سازگار شده ، خشکی را تحمل میکنند،اما بهترین رشد وسرسبزی را وقتی خواهند داشت که درماه های گرم آب کافی به آنها برسد(منظم و عمیق)شمشاد های کاشته شده در گلدان را باید همیشه، مخصوصا در ماه های گرم تابستان ،خوب آّب داد آرد استخوان یا غذای کامل گیاهای را در ابتدای بهار و در اواسط تابستان می توان به کار برد.اگرچه خیلی نیازمند مواد غذای نیست ولی باغ شیشه ای توصیه می کند هرگز دادن کود را کنار نگذارید. 

شمشاد سبز

 

درخت چه ای همیشه سبز ازخانواده celasteraceae

درختچه ای همیشه سبز از خانوادهcelasteraceaeبومی شرق آسیا چین و ژاپن این جنس شامل176گونه مختلف از گیا هان خزان کننده و همیشه سبز،درخت و ئرختچه است گونه موردنظر،بومی ژاپن بوده و ارتفاع آن در طبیعت به4 متر هم میرسد.برگ های آن براق چرمی و سبز تیره بوده و به شکل وار تخم مرغی با دندانه های کوتاه در لبه می باشد.گل آزین گرزن آن بهطول5سانتی متر و گلهای آن سبز مایل به سفید است و در وسط بهار ظاهر می شود شمشاد رسمی میوه های صورتی و نارنجی دارد.مهمترین مسئله در مورد این نوع شمشاد، نگه داری آن خارج از آپارتمان در فصل تابستان و دادن کود کافی در زمستان و نگه اری داخل اپارتمان در محل خنک می باشد.

شمشاد رسمی به نور متوسط تا زیاد،هوای خنک،آبیاری معمولی،رطوبت50تا70درصد و خاک قلیای احتیاج دارد.می توان به میزان5گم در لیتر،هردو هفته یکبار،ازاردیبهشت تا شهریور به این گیاه کود داد.خاک باغچه با کمی ماسه برای رشد و نمونه شمشادرسمی مطلوب میباشد

شمشاد طلایی
شمشاد طلایی

شمشاد طلایی: euonymus japonica golden

 

شمشاد طلای از تولیدات نهالستان سامیان پردیس سبز از انواع ابلق شمشاد هاست ازخانوادهcelastraceaeکه کاربرد آن برای پرچین،حاشیه باغ ها،جداکننده فضای سبز،کاشت توده ای میباشد.از یاد آن با بذر می باشدولی بهترین روش قلمه نیمه خشبی در ماه های آخربهار یا پاییز وقلمه انتهای که قلمه ها حتما باید از شاخه های ابلق انتخاب شوند.

شمشاد پیچ : euonymusfortunie

 

از انواع بالا رونده شمشاد ها می باشد از خانوادهcelasteraceaeکه همیشه سبز بوده و دارای ریشه هوای است و وطن اصلی آن شرق آسیاست.این درخت تاک چوبی و همیشه سبز است و میتواند همچون

پیچک،با بالا رفتن از سطح به20متر بلندی برسد.این نوع شمشاد دارای برگ های کوچک به رنگ های سبز روشن،سبز با لکه های سفید و سبز بالکه های زرد و صورتی پائیز زمستان رنگ برگ ها تغییر می کند و بسیارزیبا می شود.به کرات در برگ ها موتاسیون اتفاق افتاده،شکل و رنگ آن هاعوض می شود شمشاد پیچ نیازمند آفتاب کامل با سایه جزئی است.خاک آن بهتر است نسبتاً مرطوب و با زهکشی خوب باشد،این گیاه تحمل خاک های فقر از نظرPHرا دارد و در خاک های مختلف با فشردگی،گرما،خشکی و آلودگی سازگار است. محدوده دمای آن بین0تا20درجه سانتیگراد بوده و این گیاه را می توان در گل خانه ها تکثیر کرد وسپس به خارج از گل خانه یرده،در باغ کاشت.ازدیاد آن از طریق قلمه سبز به آسانی امکان پزیر است و نیز از طریق بذر در شاسی سرد و یا قسمتی از ریشه هوای.

شمشاد برگ نعنایی : buxuseSemperivens

 

این گیاه می تواندتا ارتفاع زیاد رشد کنندولی غالبا آنها به صورت پرچین یاقیچی خورده در حاشیه ی باغچه ها یا جداکننده فضاهای مختلف دیده می شوند.شمشادها گیاهانی پایا و پردوام اما کند رشد پس از5سال به ارتفاع1متر می رسند.برگ هردو نوع شمشاد فوق الذکر کوچک است.

شمشاد برگ نعنای دارای برگ های تیره و پرنقطه،اماژاپنی سبز براق و ملایم و گردتر می باشد.گلهای شمشاد هابسیارکوچک و اندکی معطرند، به همین دلیل به شدت جاذب زنبورها هستند.بوته شمشاد را غالباً  ابتدا در درون ظرف و گلدان پرورش میدهند.شمشاد نعنایی مناطق سردتر را ترجیح میدهد اما شمشاد ژاپنی،با اینکه سردی را تحمل میکند مناطق معتدل را بیشتر دوست دارد درختجه های شمشاد برای جاهای خیلی گرم مناسب نیستند.شمشاد نعنایی بومی آذربایجان ، گرجستان ،روسیه و ترکیه میباشد و درختجه ای همیشه سبز یا درختانی با جسته کوچک میباشد.

شمشاد
شمشاد

هرس شمشاد

 

شمشاد ها معمولا هر مقدار با هر نوع هرسی را تحمل میکنند و بدون هرس نیز بوته ها زیبا و متراکم هستند شکل و اندازه نهایی براس هرس بستگی به نوع شمشاد دارد در بوته های جوان،هنگان انتقال به محل اصلی باید ریشه را نیز هرس نمود پس از کاشت ، بوته را تا سه سال مرتباً هرس کنید تا متراکم گردد.شمشاد هایی را که به منظور استفاده از اشکال هندسی و مجسمه ای کاشته میشوند وبایستی مرتبا هرس نماییم قبل از پیدایش  شاخه های جدید در بهار با استفاده از قیجی هرس شاخه های جدید را بعد از آن که شروع به محکم شدن کردن قطع می نماییم.برای ایجاد شکل بوته ای باید مداوم با هرس پانسمان(چیدن نوک شاخه ها)جوانه های جانبی تحریک و شاخه های متراکم تولید کرد.

در فرم های پرچینی نیز میبایست با توجه به فرم پرچین و به نسبت میزان رشد آن را در یک و یا چند نوبت هرس نمود.

گاهی به دلیل بیماری سفیدک قسمت های داخلی را با هرس باز تر کرد به طوری که از تجمع رطوبت در قسمت های داخلی تاج جلوگیری و نفوذ هوا به مرکز بوته بیشتر شود.

در آب و هوای معتدل پرچین و اشکال مجسمه ای را در اواخر پاییز باید هرس نمود تا در زمستان شکل جالب توجه و جمع و جور داشته باشند معمولا توصیه میشود در هرس های پرچینی قسمت پایین بزرگتر یا مساوی قسمت بالا باشد تا قسمت بالا روی قسمت پایین سایه اندازی نداشته باشد .در هر وقت سال میتوان آنها را قیچی کرد و به هر شکل دلخواهی در آورد .اگر شمشاد ها بطور منظور ایجاد حریم یا حایل کاشته اید یا منظورتان شکل خاصی است بهتر است بجای قیچی باغبانی و قطع تک به تک شاخه ها از وسیله سر زنی جمعی (قیچی بزرگ)استفاده کنید.

آفات و بیماری های شمشاد

 

شمشاد ها به بیماری ها بخصوص سفیدک سطحی بسیار حساس اند که به محض مشاهده بیماری  و یا آثار بریدگی رنگ در برگ ها،سر شاخه ها ویا شاخه بیمار را سریعا تا جایی که به نظر میرسد بیمار است قطع کنیم.

شپشک آردآلود

بعلت وجود قارچ به اسم Oidia میباشد که اسپرم های خود را روی برگ پخش میکند و به مرور گیاه را تا پایین زرد میکند.برای مبارزه باید ابتدا با قیچی برگ های آلوده را هرس کرد وسپس در طول ماه سه مرتبه با سم سفیدک یا پنکونازول گیاه را سم پاشی کنید.شمشاد طلایی نسبت به شمشاد پرتغالی به سفید سطحی مقاوم تر است.

قارچ فیتوفترا یا بلایت شمشاد

باعث خشک شدن برگ های شمشاد شده و تا پایین آن را خشک میکند بخاطر حضور این قارچ در خاک و آمدن آن روی برگ ها بخاطر پاشش آب میباشد تنها راه حل آنهرس شاخه های خشک و سم پاشی با قارچ کش های سیستمیک میباشد.

آنتراک نوز شمشاد

نوعی قارچ میباشد که شامل نقاط دایره ای سوخته با مرکزی خاکستری میباشد راه حل آن هم هرس و سوزانده برگ ها و ضد عفونی با قارچ های پایه مسی.

گال شمشاد

بصورت غده ی بزرگ روی شاخه و برگ ها خود را نشان میدهد و تنها درمان آن پیشگیری است یعنی با قیچی ضد عفونی شده گیاه را هرس کنیم یا با خمیر بوردوفیکس هم میتوان تا حدودی از مرگ آن جلوگیری کرد.

ترون شمشاد
مدل مارپیچ ترون
ترون
ترون

کاربرد شمشاد

 

از شمشاد ها برای ایجاد پرچین ، دیوار سبز ، ایجاد شکل های مختلف پرندگان یا حیوانات دیگر در فضای سبز و پارک ها و نیز در باغ های سنگی و ژاپنی و در ترکیب با گیاهان دیگر استفاده میشود و نیز در خیابان ها بلوار ها و بزرگراه ها کاربرد بسیاری دارد.تکثیر انواع شمشاد ها از طریق بذر و قلمه نیمه خشبی میباشد اما بهترین روش تکثیر آن ها کاشت قلمه های نیمه خشبی است که در هر مواقع از ماه های اواخر بهار یا پاییز گرفته میشود.

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس : 

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912 

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *