گل رعنا زیبا

گل رعنا زیبا


این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است . در این مقاله با گل رعنا زیبا اشنا می‌شوید. 

 

 

گل رعنا زیبا
گل رعنا زیبا
نام انگلیسی: Blanket flower

نام علمی: Gaillardia pulchella

خانواده:Asteraceae

-رعنا زیبا یا گل شاد گونه ای گیاهی عمر کوتاه چند ساله بومی ایالات متحده مرکزی می باشد.

-ساقه و شاخه های این گیاه ایستاده و کرک دار است. این گیاه در طول رشد به ۶۰ سانتی متر (۲فوت) بلندی میرسد. دارای برگ های متناوب به طول ۴ تا ۸ سانتی متر با لبه های صاف تا دندانه دار و یا لوب دار است.

-گل آفتابگردان مانند آن به قطر ۴ تا ۶ سانتی متر با وضوح رنگ قرمز، نارنجی و زرد میباشد. گلچه های مرکزی دیسک از سر گل متمایل به قرمز یا بنفش،با گلچه بیرونی زرد میباشد. شکوفه این گیاه به طور معمول در تابستان تا اوایل پاییز نمایان میشود.

-این گیاه مقاوم، خاک شنی و خوب زهکشی شده را می پسندد و تحمل به خشکی بالا با آب و هوای گرم و خشک و آفتاب کامل را دارد.

-گل رعنا در فصل بهار و تابستان گلدهی دارد و هر چه به پاییز نزدیک شویم گلدهی کاهش پیدا می کند. گل رعنا مناسب فضای باز است به چند ساعت نور مستقیم برای گلدهی احتیاج دارد در غیر این صورت رشد علفی پیدا می کند و گلدهی متوقف می شود. رعنا زیبا یا گل شاد، یک گل همیشه شاداب، مانند شکوفه بزرگ گل آفتابگردان است. گل‌های شاد، از خانواده گل‌های آفتابگردان،داوودی و گل مینا هستند. آن‌ها جز گل های بومی آمریکا و کانادا هستند. امروزه، این گل‌های محبوب در سراسر ایالات متحده آمریکا یافت می‌شوند.

سوالات خود را ازما بپرسید!

   

    واتساپ                                              اینستاگرام                                            تماس فوری (روی تصویر فوق کلیک کنید)

 

گیاه شناسی و انواع رعنا زیبا:

گیاه شناسی:

-ارتفاع نمونه های باغی و باغچه ای این گیاه ۳۰ تا ۴۵ سانتی متر است که هر بوته می توانند ۳۰ تا ۳۸ سانتی متر بر روی زمین نیز فضا را اشغال کنند. بر روی ساقه و برگهای این گیاه موهای ریزی وجود دارد که می‌تواند در صورت تماس با پوست برخی از افراد حساسیت و اگزما ایجاد کند. ساقه ها در ابتدا فصل علفی و سبز رنگ هستند اما هر چه به انتهای فصل نزدیک شویم، بخصوص قسمتهای پایین ساقه چوبی تر و به ارتفاع گیاه افزوده می شود. در ابتدای رشد که گیاه هنوز ساقه ای ندارد و بدون ساقه است (بیساگ یا Rosette) شکل برگهای گیاه بر اساس اینکه در کدام قسمت گیاه قرار گرفته اند تا حدودی با یکدیگر متفاوت است.بر روی برگها موهای فراوانی وجود دارد و در حاشیه برگها نیز شکافهایی دیده می شوند. بعد از رشد گیاه و شکل گیری ساقه های گل و هر مقدار که از قسمت نزدیک به خاک به قسمت نوک گیاه نزدیک تر شویم ، با برگ هایی مواجه خواهیم شد که از نظر اندازه کوچکتر هستند و حاشیه آنان نیز ساده تر می باشد. برگهای قسمت پایین گیاه حدود ۸ سانتی متر و قسمت بالای گیاه حدود ۴ سانتی متر طول دارند. 

 

-گل های ستاره ای شکل در رعنا زیبا نوعی گل مرکب (دارای گل آذین مرکب یا کپه ای Composite) است یعنی یک گل از مجموعه گلهای کوچک (گلچه Florets) بوجود آمده است. قسمتی که با نام گلبرگ می شناسیم در واقع گلچه هایی هستند که اصطلاحا گلچه شعاعی نامیده می شوند. گلچه های شعاعی معمولا به رنگهای قرمز مایل به ارغوانی و یا قرمز-نارنجی با انتهای زرد رنگ هستند اما می توانند تک رنگ و به رنگهای نارنجی، زرد، صورتی و در برخی موارد حتی سفید رنگ نیز باشند.در برخی از انواع این گیاه گلچه های شعاعی بسیار شبیه گلی کوچک هستند و دیگر شبه آنچه که ما به طور معمول گلبرگ می نامیم. در مرکز گل، گلچه های لوله ای disc florets قرار گرفته اند که قرمز مایل به ارغوانی، نارنجی قرمز و یا زرد و گاهی بسیار تیره رنگ هستند. قطر گل ۵ تا ۷/۵ سانتی متر است.

 

انواع مختلف گل رعنا زیبا:

-این گل زیبا دارای انواع مختلفی از نظر زیبایی می باشد. گل ها از نظر تعداد گلبرگ ها به دو قسمت پرپر و کم پر تقسیم می شوند. در گل های کم پر، هر گلبرگ به شکل زبانه ای مانند لوله ای ریز از مرکز تشکیل شده است. در نوع پرپر گل ها مانند توپ هستند و گلبرگ ها لوله ای شکل می مانند. 

 

-رعنا زیبا یا گل شاد: این رعنا به سحر شمالی هم معروف می باشد و یک گل همیشه شاداب می باشد و مثل شکوفه های آفتاب گردان می باشد. رنگ این گل قرمز می باشد و با نزدیک شدن به لبه آن زرد کم رنگ می شود. 

 

-رعنا زیبای قرمز: این گل به رنگ گوشت ماهی قرمز می باشد. 

 

-رعنا زیبا پرپر: این گل از گلبرگ های کوچک و بزرگ تشکیل شده و گل را به صورت پرپر جلوه می دهد. رنگ این نوع از گل زرد و قهوه ای می باشد. 

 

-رعنا زیبا ساقه کوتاه: این نوع از گل رعنا دارای بوته های خیلی کوچکی می باشد. 

 

 

نیازها و شرایط نگهداری :

خاک:

-این گیاه حساسیتی به خاک ندارد و در انواع خاکها به خصوص خاک شنی رشد می کند تنها نکته ای که باید توجه داشت، زهکش مناسب خاک است. 

 

آبیاری:

-آن گیاه به خشکی تقریبا مقاوم است ولی باید در نظر داشت که وقتی آبیاری منظم باشد، رشد و گلدهی گیاه بهتر خواهد بود. از طرفی آبیاری بیش از حد، باعث ایجاد غرقابی در خاک و پوسیدگی ریشه می شود و گیاه آسیب می بیند. 

 

نور:

-این گیاه می تواند گرما و خشکی هوا را تحمل کند. همچنین این گیاه به نور مستقیم و آفتاب کامل نیاز دارد. اگر نور کم باشد، رنگ برگها کم رنگ شده و ساقه طویل میشوند و گلدهی کاهش می یابد. 

 

دما:

-هوای گرم را تحمل می کند اما به سرما حساس است و در دمای کمتر از ۱۰ درجه به تدریج از بین می رود البته برخی از گونه های آن در سرما مقاومت بیشتری دارند. 

 

کوددهی:

-گل رعنا از گیاهانی است که نیاز زیادی به کود ندارد و بهتر است قبل از کاشتن کمی خاک کمپوست و مقداری کود به خاک اضافه کنید. 

 

هرس:

-ساقه های گل رعنا پس از مدتی حالت علفی پیدا می کنند و زدن سر شاخه ها باعث تحریک رشد ساقه هم جلوگیری شود. با جدا کردن گل های پژمرده باعث تحریک رشد گل های جدید می شوید. 

 

آفات و بیماری ها:

-گل رعنا بسیار مقاوم است و به ندرت به بیماری و آفت دچار می شود. شته و تریپس آفت هایی هستند که می توانند به این گیاه آسیب برسانند. همچنین آبیاری بیش از اندازه باعث پوسیدگی ریشه و بیماری های قارچی مانند کپک پودری در این گیاه می شود. 

 

-همچنین این گیاه ممکن است دچار بیماری مینای زرد شود. این بیماری جلوی رشد گیاه را می گیرد و موجب سبز شدن رنگ گل ها می شود. گیاهانی که دچار این بیماری می شوند باید از بین بروند زیرا دیگر نمی توانند رشد کنند و این بیماری را به گیاهان دیگر انتقال خواهند داد. این بیماری توسط حشرات و شته ها به سایر گیاهان انتقال پیدا می کند. 

گل رعنا زیبا

تکثیر و کاربرد:

تکثیر:

 

بذر:

-انواع یکساله و چند ساله به روش بذر افزایش می یابند. بذر در اواخر زمستان یا اوایل بهار در خزانه کاشته می شود و نشا حاصله بعدا به زمین اصلی منتقل می شود. بعد از کاشت بذرها، روی آن ها را با خاک الک شده با ضخامت ۳ میلی متر پر کنید. بعد با اسپری بذرها را آبیاری کنید. دمای هوا برای این بذرهای کاشته شده باید بین ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتی گراد باشد. بعضی معتقد هستند که کاشت مستقیم بذر به جای نشا نتیجه بهتری می دهد که علت آن وقفه طولانی در اثر نشا کاری است که البته پس از رفع وقفه و شروع رشد بوته سریعا فرم می گیرد. 

تقسیم بوته:

-این روش در فصل بهار و پاییز صورت می گیرد اگر بعد از آغاز دوران گلدهی گل های پژمرده حذف شوند گیاه می تواند گلدهی مرتبی داشته باشد. معمولا برای داشتن گیاهان سالم، در اوایل بهار، هر ۲ تا ۳ سال یکبار آن‌ها را از ریشه بیرون آورده و ریشه‌ها را تقسیم کنید و دوباره در خاک بکارید. 

 

 

کاربرد:

-کاربرد گل رعنا کاشت در پلات باندها، حاشیه باغچه ها و تپه ها به صورت مخلوط با سایر گل ها می باشد. مناسب کاشت در فضای سبز و باغچه ها می باشد. 

 

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس : 

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912 

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *