شیشه شور

شیشه شور


این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است . در این مقاله با گل شیشه‌شور اشنا می‌شوید. 

 

 

شیشه شور
شیشه شور
 

نام انگلیسی: CRIMSON BOTTLEBRUSH 

 

نام علمی: CALLISTEMON CITRINUS 

 

خانواده: MYRTACEAE 

 

-گل شیشه شور معمولا به طور طبیعی در مناطق استرالیا و تانزانیا به صورت درختچه‌های زیبا و دوست داشتنی می‌روید که یکی از زیباترین و در عین حال سازگارترین گلهای مناسب هر فصل می باشد زیرا به دلیل سازگاری بالا می‌تواند در تمام فصول ساعت رنگ سبز خود را به خوبی حفظ کند و همواره جلوه خاصی به فضای اطراف خود دهد بنابراین به دلیل سازگاری زیاد و همچنین گل‌های قرمز شرابی و صورتی بسیار فریبنده آن بهترین پیشنهاد برای کسانی است که به زیبایی خانه خود اهمیت می‌دهند. 

 

-اغلب گونه های این گیاه به علت زیبایی گلهای آن که به رنگ قرمز و برس مانند می باشند، کشت می شوند ارتفاع گونه Citrinus به بیش از ۲ متر می رسد و گسترش آن در حدود ۱ تا ۱/۵ متر است. 

 

-این درختچه دارای برگهای سبز متمایل به خاکستری بوده و شکل برگ های آن به صورت خطی یا نیزه ای است.

 

-گلهای کالیستمون در اواخر بهار یا اوایل تابستان دیده می شوند. 

 

-دارای برگ هایی است که ۳ الی ۷ سانتیمتر طول و ۵ الی ۸ میلی متر عرض دارند. خوشه های گل آن ۶ الی ۱۰ سانتیمتر در طول و ۴ تا ۷ سانتیمتر قطر رشد میکنند. رگ برگ ها به وضوح قابل مشاهده از هر دو طرف هستند. دارای پرچم قرمز رنگ و یا بنفش تیره می باشد. 

 

-این گیاه را هنگام تابستان خارج از آپارتمان هم میتوان پرورش داد. اما در زمستان در گلخانه خنک نگهداری شود. 

 

-گونه های مختلف جنس کالیسمان، شباهتهاي قابل توجهي در ويژگي گل و گلدهي خود دارند و تفاوتهاي موجود در آنها تنها در وسعت، استحکام برگها و طول و رنگ پرچم آنهاست، به گونه­ اي که گاهي مي­توان همه ­ي آنها را ارقام مختلف يک گونه دانست. 

برای مشاهده نحوه نگهداری و پرورش این گیاه به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

سوالات خود را ازما بپرسید!

   

    واتساپ                                              اینستاگرام                                            تماس فوری (روی تصویر فوق کلیک کنید)

 

شیشه شور

 

 

نیازها و شرایط نگهداری :

خاک:

-گل شیشه‌شور به بسیاری از انواع خاکها پایداری نشان می دهد، حتی در خاک رسی سنگین خوب رشد می کند البته خاک مطلوب برای رشد این گیاه خاکی سبک با زهکش مناسب است و در صورت سنگین بودن خاک و ماندگاری رطوبت در خاک احتمال زرد شدن و ریزش برگهای گیاه و عدم گل‌دهی و زوال تدریجی آن وجود دارد، همچنین گل شیشه شور فقر غذایی خاک را به خوبی تحمل می کند به بیان دیگر زهکش خاک و عدم ماندگاری آب و رطوبت در خاک، بیشتر از وجود مواد غذایی در خاک این گیاه می توان از مخلوط خاک معمولی، خاک برگ، کود دامی پوسیده، تورب و ماسه استفاده کرد در صورت وجود مواد ارگانیک همانند کود پوسیده دامی و یا خاک برگ نیازی به کوددهی نیست. مثلا می توان هر سال با شروع فصل بهار لایه ای به ضخامت حدود ۵ الی ۷ سانتیمتر از این مواد بر روی سطح خاک پخش کرد تا گیاه به تدریج از مواد درون آنها استفاده کند. 

 

آبیاری:

-اگرچه در گل شیشه شور با وجود آبیاری منظم رشد و گل‌دهی بهتری دارند اما برخی از گونه های این گیاهان به خصوص زمانی که در خاک مستقر می شوند نسبتا در برابر خشکی خاک مقاوم هستند همچنین خشکی هوا را نیز تحمل کرده و با این مسئله مشکلی ندارد نمونه هایی که به شکل گلدانی نگهداری می شوند و در طی زمستان به مکان محافظت شده همانند داخل خانه انتقال می یابند تا دچار سرمازدگی نشوند، می بایست این گیاه را در طی فصول پاییز و زمستان کمتر آبیاری کرد یعنی در حدی که خاک خیلی خشک و سفت نشود اما لزومی به آبیاری کافی و کامل گلدان نیز نیست زیرا در این فصل گیاه در حال استراحت و رکود است و در صورت آبیاری به همان شیوه در  دوران رشد یعنی فصول بهار و تابستان امکان پوسیدن و از بین رفتن گیاه وجود دارد. 

 

نور:

-شیشه شور به آفتاب کامل در سراسر روز نیاز دارد و حداقل روزی ۶ الی ۸ ساعت نور آفتاب باید به این گیاه بتابد کمبود نور محیط موجب ریزش و یا عدم شکل گیری گلها و شیوع برخی بیماری های قارچی میشود بخصوص اگر هوای محیط مرطوب باشد این گیاه با ساعت های بیشتری از نور مستقیم مشکلی ندارد. 

 

دما:

-برای گل شیشه‌شور دمای ۲۴ درجه سانتیگراد بهترین دما برای گل‌دهی  است اگرچه برخی از انواع سرسخت این گیاه سرمای زمستان را تا ۱۲- درجه سانتیگراد تحمل می کند اما اکثر آنان به هیچ عنوان مناسب سرمای یخبندان نیستند و از بین می روند، مناسبترین دما حداقل برای این گیاهان حدود ۷ درجه سانتیگراد است زیرا با سردتر شدن هوا ابتدا برگها ریزش می کنند و سپس ساقه ها و شاخه ها دچار سرمازدگی می شوند و سپس تمامی گیاه از بین خواهد رفت. 

 

کوددهی:

-در صورت فقیر بودن خاک و تمایل به استفاده از کودهای شیمیایی می توان سالی ۲ الی ۴ مرتبه از کودی کامل همانند فرمول ۲۰-۲۰-۲۰ و یا سایر کودها با فرمول مشابه استفاده کرد. همچنین استفاده از کودهایی که فسفر بیشتری نسبت به پتاسیم و نیتروژن دارند نیز به گل‌دهی بهتر این گیاهان کمک می کند. 

 

تعویض گلدان:

-زمان تعویض  شیشه شورهای گلدانی  در اواخر زمستان، اوایل بهار است اگر اندازه گیاهتان را در گلدان دوست دارید نیازی به بزرگ کردن گلدان نیست فقط آنرا از گلدان در بیاورید سپس مجددا در همان گلدان بکارید اما برای کاشت مجدد از خاکهای غنی و تازه استفاده کنید. 

 

هرس:

-ا‌گر مایل به پیرایش هستید، این کار را هر چه زودتر بعد از تمام شدن گلها انجام دهید، زیرا شاخه های نو از انتهای گلها می رویند.برش قسمتی از شاخه ها کمک میکند که بوته متراکم تر شود.همچنین قسمتهای لاغر و دوکی و چوبهای پیر را می توانید کاملا قطع کنید تا بوته احیا، اما همه ی برگهای سبز تازه را نبرید. 

 

آفات و بیماری:

-در بعضی فصول، کرمهای حشرات تارتَن به بوته ها خسارت می رسانند.شاخ و برگ های تارتنیده را ببرید.انجام سمپاشی هیچ موثر نیست.زنبورها یا مگس های تخم ریز اره ای، که در اوایل پاییز ظاهر میشوند، اگر به موقع شناسایی نشوند، می توانند بوته ها را بی برگ کنند.سعی کنید لاروهای تارتن را با دست جمع کنید و در ظرف آبی بیندازید که در آن مقداری نفت سفید ریخته باشید تا معدوم شوند. 

شیشه شور

 

 

 

تکثیر و کاربرد:

تکثیر:

 -قلمه گیری یکی از راه‌های تکثیر این گیاه است. معمولا از قلمه چوب نیمه‌رسیده به طول حداقل ۱۰ سانتیمتر استفاده می‌شود که در تابستان تهیه می‌شود. 

 

-قلمه می‌بایست حداقل سه جفت برگ داشته باشد، اما برگ‌ها را از نیمه یا دوسوم قسمت پایینی طول قلمه حذف می‌کنیم. 

 

-قلمه ها را می توان از پیت موس و شن کاشت. روی قلمه‌ها را می‌توان پلاستیکی شفاف کشید و در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب با دمای حدود ۱۸ درجه سانتی‌گراد قرار داد و مراقب بود که سطح خاک خشک نشود. 

 

-معمولا ۴ تا ۶ هفته بعد، ریشه‌ها شکل‌گیری می‌کنند. کاشت بذر روش دیگر تکثیر آن است. بذرها در پاییز آماده برداشت از گیاه مادری می‌شود و بهترین زمان کاشت بذر نیز بهار است. 

 

-حتما از خاک های ضد عفونی شده استفاده کنید، زیرا گیاهان جوان به بیماری پژمردگی قارچی حساس هستند. 

 

-بذرها را روی سطح خاک قرار دهید و لایه بسیار نازکی از خاک روی آن بریزید، در حد ۳ میلیمتر. دمای مناسب محیط ۱۶ تا ۲۱ درجه است. 

 

روش تکثیر:

-این گیاه با کاشت بذر و قلمه گیری تکثیر می یابد. قلمه های نیمه چوبی را اوایل تابستان تا اوایل پاییز می توان آماده نمود. حدود ۲ ماه زمان لازم است تا قلمه های تهیه شده ریشه دار شوند. 

 

کاربرد:

کاشت به صورت ردیفی در حاشیه خیابان‌های شهری و مسیرهای درون پارک ها و همچنین در وسط رفیوژها، ایجاد سایبان ، کاشت به صورت تک به عنوان نقطه عطف در سطوح چمنی ،به عنوان حصار و بادشکن، مناسب کاشت در مناطق ساحل است.

 

-گیاه شیشه‌شور از جمله گیاهانی است که برای طراحی کاشت در روف گاردن های بام سبز بر اساس ساختار طراحی شده در بام سبز امکان پذیر می باشد. 

 

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس : 

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912 

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *