گل محمدی

گل محمدی


این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش گل و گیاه است . در این مقاله با گل محمدی می‌شوید. 

 

 

سوالات خود را ازما بپرسید!

   

    واتساپ                                              اینستاگرام                                            تماس فوری (روی تصویر فوق کلیک کنید)

 

 

 

 

گل محمدی
گل محمدی

 

 

گل محمدی یا گل سرخ

نام علمی:

(Rosa damascene) نام نوعی گل رز است که از برخی نمونه های آن گلاب می گیرند. این گونه از رز مقاومت بالایی در مقابل کم آبی دارد و در شهرهای بزرگ به خوبی رشد می کند. گل محمدی درختچه ای برگ ریز است که ارتفاع آن به 2/2 متر نیز می رسد و شاخه های آن با خارهای تیز و محکمی حفاظت می شود. گل محمدی طیف رنگی از صورتی روشن و متوسط تا سرخ روشن دارد. این گل بومی رشته کوه های ایران مرکزی و البرز است.

گل محمدی از دیرباز در ایران کشت می شده است ولی از آنجایی که عصاره و گلاب آن از دمشق به اروپا می رفته اروپاییان آن را رز دمشقی می نامیدند. گل محمدی از تیره رزاسه و قسمت قابل مصرف آن گل و غنچه خشک یا تازه آن است.

ایران، ترکیه، هند، عربستان و افغانستان کشورهای هستند که در بخش های مرتبط با روغن گیری و عطرگیری از گل محمدی در حال فعالیت هستند.

پیشینه پرورش گل محمدی مربوط به دوران هخامنشی و در استان فارس برمی گردد که در دوران صفویه به کوهپایه های کاشان برده شد و در سال های گذشته نیز در منطقه لاله زار کرمان در کوه شاه نیز کشت شد و به دلیل شرایط مناسب آن منطقه کشت گل محمدی گسترش یافته است.

مزارع گل محمدی به صورت عمده در 14 استان کشور وجود دارد که بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی در کشور به ترتیب در استان های فارس، اصفهان، مرکزی، سمنان و کرمان و آذربایجان شرقی است.

 

 

 

گل محمدی
گل محمدی

 

 

تاریخچه گل محمدی

شکسپیر و همچنین شاعر انگلیسی، توماس ریورز، در آثار خود از گل محمدی نام برده اند.

گفته می شود گل محمدی در قرن سیزدهم توسط جنگجویی به نام رابرت دی بری، از سوریه به اروپا برده شد.

گل محمدی
گل محمدی

 

 

گیاهشناسی

این نوع گل سرخ، برگ های مرکب از 7 و به ندرت 9 برگچه دندانه دار دارد و به نظر می رسد که نوعی دو رگه ثابت از Rosa gallica و Rosa canina می باشد.عده ای آن را یک دورگه ثابت از Rosa gallica و Rosa moschata ذکر نموده اند. گلبرگ های آن رنگ صورتی روشن یا سفید دارد.

گل محمدی درختچه ای دارای شاخه های گل دهنده تیغ دار، استوانه ای شکل، بدون شیار و دارای برگ های مرکب شانه ای که دارای 5-3 برگچه متقابل دندانه دار می باشد.

رگبرگ های پشت برگ مشخص و بهم رفته، برگچه چرمی و بیضی شکل، نوک تیز به طول 5-3 سانتی متر، و روی برگ ها صاف و سبز و پشت آن ها سبز کمرنگ و دمبرگ هایش خزی و نمدی است و با کرک های غده ای پوشیده شده و تا انتهای جام گل کشیده شده است.

گل ها به شکل صورتی خوشرنگ با 32 گلبرگ صورتی مشابه و یکدست که در اوائل صبح شروع به ظاهر شدن می نمایند. کاسبرگ ها به تعداد 5 عدد که حداقل سه تای آن ها دارای زوائد بزرگی در لبه ها هستند. پرچم ها زرد رنگ به تعداد 100 عدد در ترکیب گل وجود دارند. میوه آن پس از ریزش گلبرگ ها گوشتی گرد یا تخم مرغی به طول 5/1 سانتی متر که در داخل برجستگی کوزه ای شکل زیر گلبرگ ها قرار دارند.

زمان باز شدن گل ها در اوائل اردیبهشت تا اوائل تیرماه می باشد؛ و در هر منطقه مدت زمان باز شدن گل ها 30-20 روز طول می کشد. دوام گل حداکثر یک روز بوده و بعد از آن رنگ صورتی خوشرنگ گلبرگ ها به سفید می گراید و با اندک نسیمی گلبرگ ها پرپر شده و می ریزند.

 

 

 

گل محمدی
گل محمدی

 

 

محصول گل محمدی

برگ خشک شده گل محمدی جهت تهیه مربا

محصول عمده گل محمدی، گلاب، اسانس و گلبرگ خشک می باشد، که از آن ها در صنایع دارویی، عطرسازی، فرآورده های بهداشتی و آرایشی و صنایع غذایی استفاده می شود. مصارف دارویی آن بیشتر در درمان دردهای رماتیسمی، قلبی، تقویت اعصاب و معده و رفع بعضی از سردردها بوده و در تهیه شربت مربا و در صنایع شیرینی سازی و تهیه بستنی نیز استفاده می شود.

گز به همراه گل محمدی و پسته

عنبر گل به عنوان یکی از فراورده های صنعت گلابگیری، مایع سیاهی است که در پایان عملیات تقطیر همراه با تفاله گل ها در دیگ به جای می ماند و جهت درمان های عضلانی مناسب است. دم کرده گلبرگ های خشک شده اثر درمانی برای تقویت اعصاب، برطرف کردن بیماری های گلو و دهان است. در هندوستان موم گل محمدی، گل روغن و گل قند تهیه می شود.

سالانه گلاب و اسانس ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و انگلستان صادر می گردد،

 

 

 

 

گل محمدی
گل محمدی

 

 

مناطق کشت

مناطق مورد کشت گل محمدی اغلب مناطق کوهپایه ای و اقالیم خشک و نیمه خشک با تابستان های معتدل و خشک و زمستان های سرد می باشد.

بزرگترین دشت گل محمدی جهان در روستاهای نوایگان و لایزنگان (از توابع داراب) با مساحت حدود 5000 هکتار قرار دارد که گل محمدی در آنجا به روش دیم کشت می شود.

بهترین و با کیفیت ترین گل محمدی در مزارع شهرستان کاشان در بخش های بزرگ، جوشقان قالی، نیاسر و قمصر، برداشت می شوند

 

 

 

گل محمدی
گل محمدی

 

 

گل محمدی در ایران

در ایران که 13 گونه بومی گل محمدی وجود دارد، گل محمدی در ایران فقط یکبار در سال برداشت می شود، اما به دلیل چهار فصل بودن هوای ایران، می توان زمینه پرورش چنین گل هایی را در اکثر نقاط ایران فراهم کرد و از لحاظ علمی نیز امکان اصلاح عطر و اسانس آن گل ها وجود دارد. اما کشت بافت برای حفظ گونه های در حال انقراض گل محمدی در ایران ضروری است، گل محمدی اگر چه در شرایط اقلیمی و طبیعی متفاوتی می روید، اما از نظر کیفیت باید در محیطی ویژه پرورش یابد که آب و هوای ییلاقی و نیمه خشک بهترین محیط برای کیفیت عطر آن است. این گل در دمای 15 تا 21 درجه هوایی بهترین رشد را دارد. اما اگر اختلاف درجه حرارت هوا در شب و روز 5 تا 10 درجه باشد، گل ها خوشبوتر خواهد بود.

بعضی از کشورها برخی ارقام بومی گل محمدی ایرانی را برای خود برده اند و آنرا اصلاح و به نام خود ثبت کرده اند که از جمله آنها می توان، به کشور بلغارستان و افغانستان اشاره کرد.

 

گل محمدی دائم گل

این گل گونه ای است از رز فرانسوی و به دلیل شباهت به گل محمدی

ان را گل محمدی دائم گل نیز نامگذاری میکنند

 

گل محمدی دائم گل
گل محمدی دائم گل

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس : 

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912 

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *