این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است .در این نوشته سعی داریم شما را با آفات و بیماری های خرمالو آشنا کنیم .

در سال های اخیر اکثر مردم به دلیل زندگی ماشینی و دوری از طبیعت برای تعطیلات و اخر هفته ها به دنبال باغ و باغچه ای برای زندگی هستند 

در این میان تصمیم داریم شما رو با انواع گل و گیاه اشنا کنیم که در این زمینه کمک هستند

هلو و شلیل میوه های تابستانی و لذیذ که به صورت عمده در همه نقاط مختلف ایران کشت می شود. این دو میوه از جمله میوه های آفت پذیر هستند. که به دو روش مستقیم و غیرمستقیم می توانند در معرض آن ها قرار بگیرند. در روش مستقیم آفات با تغذیه از اندام های مختلف گیاه خسارت را ایجاد می کند اما در روش غیر مستقیم حشرات بیماری را منتقل می کنند. این آفت ها می توانند خسارات جبران ناپذیری به درخت وارد کنند. بهترین روش برای مقابله با این آفات رصد باغ به طور منظم است. تا زمانی که شدت آفات بیش از حد زیاد نشود آسان تر می توان آن را کنترل کرد. شلیل از نظر اهمیت مدیریت آفات نسبت به هلو حساسیت بیش تری دارد. در این مقاله انواع آفات مهم شلیل و هلو را به شما معرفی می کنیم و راه های مقابله با آن ها را به شما می آموزیم.

 

۱)آفت شپشک ها و سپرداران:

 

یکی از آفات مهم هلو و شلیل می باشند که با تغذیه از شیره سلولی و گیاهی موجب ضعف عمومی گیاه و اختلال در عملکرد آن ها می شود. این آفات اختصاصی هلو و شلیل نیستند اما خسارت زیادی به آن ها وارد می کنند. سپرداران از نظر ساختاری با شپشک ها متفاوت هستند و اندام سخت کوتیکولی بر سطح خارجی بدن خود دارند. این اندام سپر مانند به حشرات کمک می کند تا خود را در برابر شکارگر ها و سم های شیمیایی مصون نگه دارند.به طور کلی این آفات به شکل زوال و ضعف کلی در درختان میوه ظاهر می شوند. این آفات دوره زمستان را به صورت تخم یا حشره بالغ در پوسته درختان ، بقایای گیاه و یا در زیر سپرها می گذرانند. 

 

راه های مقابله با شپشک ها و سپرداران:

برای مقابله با این آفات از روش سم پاشی زمستانه به وسیله روغن امولسیون کننده کمک بگیرید. همچنین می تواند از سم هایی مانند اتیون ، دیازینون ، ایمیداکلوپراید و مالاتیون همراه با صابون محلول پاشی استفاده کنید که نتیجه عالی به همراه دارد. همچنین اگر از کودهای نیتروژنی دار کمتر استفاده کنید و در فصل رویش باغ را به طور منظم بررسی کنید می توانید از تولید این آفت جلوگیری کنید. 

 

۲)شته:

 

نام علمی: Myzus persica

 

شته ها از نوع آفات خیلی خطرناک نیستند و روی اکثر میوه ها تولید می شوند. شته سبز یکی از گونه های شته می باشد که جز مهم ترین آفات شته هستند و سرعت زیادی در افزایش جمعیت دارند و با تغذیه از شیره گیاهی و سلولی موجب هدر رفتن مواد فتوسنتزی گیاه می شود. شته با تولید ماده ای شیرین و چسبناک ( عسلک ) که ماده دافع شته می باشد روی اندام های گیاهی لایه ای چسبنده ای ایجاد می کند که می تواند گرد و خاک را جدا کند و رشد پاتوژن های ثانویه مانند قارچ را جذب کند. با تغذیه این آفت اختلالی فیزیولوژیکی در بافت ها و سلول های برگ ایجاد می کند. خسارت دوم آفت با کاهش سطح فتوسنتز باعث می شود که گیاه تغییر شکل پیدا کند. همچنین این آفت می تواند بعضی ویروس های گیاهی را به ویژه ویروس های مولد موزاییک های برگی است. این شته معمولا از برگ های تازه تغذیه می کند ولی به سرشاخه های جوان و دمگل نیز حمله می کند‌. این شته دوره زمستان را در شاخسار درخت و بقایای گیاهان به صورت تخم بر می گذرانند.

 

نام علمی : Brachycaudus persicaecola 

 

یکی دیگر از گونه های شته می باشد که می تواند با خسارت زنی به درخت موجب از فرم افتادن درخت شود. این شته نیز دوره زمستان را روی ریشه های درخت به صورت حشره بالغ می گذارند.

 

 

مقابله با شته:

برای از بین بردن این آفت در فصل بهار از ترکیبات روغنی به همراه سم اتیون استفاده کنید. همچنین در صورت شدت یافتن این آفات می توانید از سم هایی مانند سن دی کلرووس ، پریمیکارب ، آبامکتین، استامی پراید و ایمیداکلوپراید استفاده کنید.

 

۳)آفات چوبخوار و پوستخوار:

 

نام علمی: Anarsia lineatella

 

 

آفت چوب خوار و پوست خوار در بیشتر نقاط ایران تولید می شوند. لاروی این شب پره ها عادت غذایی جالبی دارند بدین گونه که پس از تفریخ از تخم هایی که روی تنه درخت می گذارند تغذیه کردن از جوانه های گل را آغاز می کنند و موجب ناباروری گل می شوند.این سوسک ها در دوران لاروی از پوست درختان هلو و شلیل و بافت چوبی تغذیه می کنند و موجب آسیب دیدن آن ها می شوند. این اندام ها به علت سرعت بالای رشد سرشاخه ها و شاخه های تازه مکان مناسبی برای تغذیه این آفات هستند. پس از اینکه لاروها به رنگ قرمز الی قهوه‌ای دیده شدند و میوه ها تشکیل شد به سمت سرشاخه ها حرکت می کنند ، از آن ها تغذیه و سبب خشک شدن آن ها می شوند. این آفت فقط از بافت آبدار تغذیه می کند و به بافت چوبی اهمیت نمی دهد که در نهایت موجب کاهش عملکرد گیاه می شود. این آفات پلی فاژ هستند و در گونه های مختلف به گیاه حمله می کنند. به وسیله ایجاد دالان در داخل تنه و شاخه های درخت و یا در زیر بافت چوب پنبه‌ای تنه ، موجب از بین رفتن انسجام آوند ها شده و مبادلات غذایی را مختل می کنند. این آفت موجب صمغ زدگی درخت می شود. اگر این آفت بیش از اندازه زیاد باشد موجب خشکی کامل درختان می شود.

 

 

مقابله با آفات چوبخوار و پوستخوار:

برای از بین بردن این آفات سمپاشی را قبل از تخم گذاری انجام دهید. همچنین در صورت ازدیاد آفات می توانید از سم های مالاتیون، کلرپیریفوس و دیازینون استفاده کنید. شاخه های آلوده را هرس کنید و محل ورود لاروها را با خمیرهای تدخینی سمی ( مانند زئوزران) بپوشانید.

 

 

 

 

۴)کرم‌های میوه هلو و شلیل:

 

نام علمی: Cydia molesta

 

این آفت یکی دیگر از انواع آفات مهم هلو و شلیل است که پس از تفریخ از تخم ها از سرشاخه و جوانه های انتهایی تغذیه می کنند. این آفات پس از رسیدن هلو و شلیل به رنگ نارنجی دیده می شوند. این حشرات موجب گندیدن میوه می شوند. این آفت ها با حمله به دانه ی میوه موجب از فرم افتادن و حتی صمغ زدگی آن ها می شوند.

 

نام علمی: Conotrachelus nenuphar

 

یکی دیگر از گونه های کرم میوه است که حشره ای سرخرطومی می باشد و در سنین مختلف به میوه خسارت وارد می کند.

 

 

مقابله با کرم میوه هلو و شلیل:

بهترین روش برای مقابله با این آفت رصد آن بطور منظم است. مبارزه با این آفت دشوار است و استفاده از سم هایی مانند دیازینون ، فن والریت ، کلرپیریفوس، فوزالن و مالاتیون برای کاهش جمعیت آن ها موثر است. همچنین می توانید از تله های نوری و فرمونی استفاده کنید.

 

۵)کرم‌های ریشه خوار:

 

نام علمی: Polyphylla olivieri

 

یکی از انواع آفات هلو و شلیل کرم های ریشه خوار است که اکثرا لاروی آن از ریشه و در نهال ها از طوقه مصرف می کنند که موجب کاهش سطح جذب مواد توسط ریشه می شوند و به ریشه خسارت وارد می کنند. پاتوژن های قارچی و باکتریایی روی ریشه درختان مستقر می شوند. و در برابر بادهای شدید ضعیف می شوند.

 

 

مقابله با کرم های ریشه خوار:

در روش شیمیایی می توان از سم هایی مانند دیازینون، ایندوکساکارب و سایپرمترین استفاده کنید و در روش مکانیکی از یخ آب زمستانه استفاده کنید و پای درخت را شخم بزنید.

 

 

۶)کنه‌ها:

 

یکی از علائم این آفات لوله شدن برگ ها است. با توجه به جثه کوکی که این کنه ها دارند زاد و ولد آن ها سرعت زیادی دارد و موجب می شود که به سرعت از درخت تغذیه کنند. گونه های مختلف کنه به درختان هلو و شلیل حمله می کنند و با توجه به حشرات مکنده ای که هستند از شیره سلولی تغذیه و مواد مغذی را هدر می دهند و ساختار سلول مورد تغذیه را تغییر می دهند. کنه ها با تنیدن تار سطح فتوسنتز را کاهش می دهند.

 

 

مقابله با کنه ها:

یکی از مناسب ترین راه ها برای کاهش جمعیت سمپاشی زمستانه است. همچنین در صورت ازدیاد آفت از سم های پروپارژیت، بروموپروپیلات ، فن پروکسیمیت ، ایمیداکلوپراید و آبامکتین برای کاهش جمعیت آفات استفاده کنید.

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس : 

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912 

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *