این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است .در این نوشته سعی داریم شما را با کاشت و پرورش اصول طراحی فضای باغ و باغچه آشنا کنیم و برای خرید نهال شما را راهنمایی کنیم.

در سال های اخیر اکثر مردم به دلیل زندگی ماشینی و دوری از طبیعت برای تعطیلات و اخر هفته ها به دنبال باغ و باغچه ای برای زندگی هستند 

در این میان تصمیم داریم شما رو با انواع گل و گیاه اشنا کنیم که در این زمینه کمک هستند 

اصول طراحی فضای باغ و باغچه

اصول طراحی باغچه و طراحی باغچه حیاط ویلایی بر پایه قوانینی نهاده شده که اگر رعایت شود باغچه ای منحصر به فرد و خاص را خواهید داشت. برای اینکه این باغچه چشم نواز و مدرن را طراحی کنید تا پایان مقاله همراه ما باشید. طراحی باغچه طی چند مرحله که با پایه ریزی آغاز و به ترتیب با چمن کاری و گل کاری پیش رفته و در مراحل آخر جزئیاتی مانند نورپردازی ، استفاده از سنگ و چوب به کار برده می شود. اگر این فاکتورها را به طور کامل رعایت کنید و مرحله ای را جا نیندازید ، باغچه تان را به بهترین و مدرن ترین متد طراحی کرده و باغچه ای زیبا خواهید داشت. ناگفته نماند که شما می توانید با خرید نهال میوه برای باغتان، هر ساله میوه های بسیار طبیعی و خوشمزه داشته باشید.

 

اصول طراحی باغچه شاخه های متنوعی دارد و خط یکنواختی برای آن وجود ندارد. روش های بسیاری برای طراحی باغچه حیاط ویلایی و … وجود دارد. بهترین کار برای طراحی باغچه این است که در ابتدا شناخت کافی را نسبت به محیط باغچه پیدا کنید و از ابزار های موجود لیستی تهیه کنید. به این ترتیب با تطبیق قرار دادن محیط و ابزارهای موجود در محیط می توانید بهترین طراحی از باغچه را انجام دهید. 

 

اکثر افراد در صورت داشتن فضای آزاد مستقل از میزان وسعت آن سعی در ایجاد باغچه خواهند کرد. کم بودن مساحت زمین به معنی ساده تر شدن طراحی باغچه نمی باشد در هر صورت می توان باغچه را با متد های مدرن روز طراحی و دیزاین کرد.

 مراحل طراحی فضای باغچه :

طراحی فرم باغچه :

یکی از مهم ترین مراحل طراحی باغچه ، طراحی فرم باغچه می باشد. با توجه به اینکه باغچه در چه نوع فضایی مربع ، مستطیل ، دایره ای ، بیضی و … اشکال گوناگون می تواند باشد. در فضاهایی که ساختاری به هم ریخته دارند توانایی تنوع در دیزاین را به شما می دهد. در کنار سلیقه ای که دارید امکانات فضایی که دارید نیز در نظر بگیرید و سپس اقدام به طراحی باغچه کنید. نوع شکل و فرم درختان موجع به جلب توجه بیننده به چشم انداز می باشد‌. اگر گیاهان کشیده و ستونی دیزاین شده باشند چشم بیننده به سمت آسمان و مناظر بلند اطراف جلب می شود. اما اگر گیاه به سمت پایین متمرکز شده باشد چشم بیننده به سمت زمین و وسایل اطراف گیاه جلب می شود.

 

 

 

پایه سازی و زیرسازی از اصول طراحی باغچه :

پایه سازی و زیر سازی باغچه مرحله بعدی در طراحی باغچه است. در این قسمت خاک باغچه اهمیت بسیار بالایی دارد و حتما باید از خاک تازه و مناسب برای آن استفاده کنید. بستر زمین را برای کاشت گیاهان آماده کنید. اگر خاک باغچه آمادگی لازم برای کاشت را نداشته باشد ، به هیچ وجه گل های شاداب و زیبایی نخواهید داشت و پس از مدتی پژمرده خواهند شد. بنابراین حتما قبل از کاشت خاک را همراه با افراد متخصص بررسی و آزمایش کنید و در صورت لزوم آن را عوض کنید.

گل کاری و چمن کاری :

گل کاری و چمن کاری از جمله مراحل طراحی باغچه بوده که در صورتی که گل های شاداب می خواهید به طور قطعی باید آن را انجام دهید. چمن کاری پایه ای را باید به عنوان قدم اول انجام دهید. بذر مرغوبی برای چمن خود انتخاب کنید در این باره می توانید از کارشناسان کشاورزی و باغبانی کمک بگیرید. اگر این مرحله را ناقص انجام دهید. چندین نوع بذر مختلف در بازار موجود است که بهتر است با توجه به نوع گیاهی که دارید آن را انتخاب کنید. 

 

 

 

استفاده از قلوه سنگ و بلوک های چوبی :

برای طراحی باغچه های مدرن می توان از عوامل دیگری علاوه بر گل و گیاه استفاده کنید. به عنوان مثال می توان از بلوک های چوبی برای شمرز بندی استفاده کنید. همچنین می توان قلوه سنگ های تزئینی با رنگ های خاص را در باغچه قرار دهید. لزومی ندارد که این قلوه سنگ ها در ساختار منظم و مرتب در باغچه جایگذاری شوند و می توان آن ها را به صورت نامنظم در باغچه قرار داد.

استفاده از فواره و آبنما :

به کار گیری فواره و آب نما نیز از دیگر عواملی است که به جذابیت باغچه شما می افزاید. اگر باغچه ی شما مساحت کافی برای قرار دادن آب نما را داشته باشد ایده منحصر به فردی برای فضای شما خواهد بود. فواره نیز باید حوضچه ای جدا داشته باشد که تل را پر سیکل به جریان بیندازد. البته که استفاده از آب نما در باغچه های خانگی کاربرد نداشته و اغلب برای باغچه های ویلایی مدرن از این المان استفاده می کنند که طرفداران زیادی نیز دارد.

 

 

استفاده از چراغ و نورپردازی در اصول طراحی باغچه:

به کار گیری چراغ و نورپردازی کردن فضای باغچه ها از جمله کارهایی است که بدون استثنا امروزه در همه باغچه ها انجام می شود. این نورپردازی می تواند به اشکال مختلف مثل استفاده از چراغ های ردیفی ، استفاده از چراغ های رنگی در جاهای مختلف باغ آن را نورپردازی کنید. اگر می خواهید فضایی رمانتیک به محیط خود بدهید از چراغ هایی که مدام تغییر رنگ می دهند استفاده کنید. در اصول طراحی باغچه ویلایی مدرن با انواع بسیاری از نورپردازی باغچه روبرو می شویم که الگوهای طراحی بسیار متنوعی دارند.

 

 

در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی :

یکی از مهم ترین اصول طراحی فضای باغ و باغچه به این بستگی دارد. سبک طراحی که در شمال کشور انجام می شود را نمی توان در جنوب کشور انجام داد. ابزار و المان های هر محیط جغرافیایی متفاوت بوده به همین علت سبکی متفاوت از دیزاین را در بر می گیرد. به همین علت توصیه می کنیم که هنگام طراحی باغ خود حتما با متخصصان این امور مشورت کنید.

 

 

الگو سازی اولیه از اصول طراحی باغچه :

قبل از اینکه طراحی باغچه را انجام دهید مرحله الگو سازی اولیه را روی کاغذ انجام بدهید. روی این برگه مکان قرارگیری هر گیاه در باغ را مشخص کنید و اینکه کدام گیاه را در کنار هم قرار می دهید.

 

طراحی فضای باغ و باغچه تنوع بسیار زیادی دارد و هر فضا نیازمند طراحی منحصر به فرد خودش می باشد. برای اینکه باغ منحصر به فرد و خاص خود را با توجه به منطقه ای که در آن مستقر هستید طراحی و دیزاین کنید حتما با افراد متخصص مشورت کنید . در نهالستان بهمن آبادی تیم مجرب و با سابقه با کم ترین هزینه مناسب ترین فضای سبز را برای شما طراحی کرده و فضای سبز شما را منحصر به فرد و خاص می کند.

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس : 

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912 

99 86 276 0930

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *