این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است .در این نوشته سعی داریم شما را با کاشت و پرورش اصول طراحی فضای سبز عمودی آشنا کنیم و برای خرید نهال شما را راهنمایی کنیم.

در سال های اخیر اکثر مردم به دلیل زندگی ماشینی و دوری از طبیعت برای تعطیلات و اخر هفته ها به دنبال باغ و باغچه ای برای زندگی هستند 

در این میان تصمیم داریم شما رو با انواع گل و گیاه اشنا کنیم که در این زمینه کمک هستند 

اصول طراحی فضای سبز عمودی

طراحی و اجرای فضای سبز عمودی سبکی از دیزاین فضای سبز است که به طور حتم باید زیر نظر متخصصان حرفه ای و مجرب انجام شود. همچنین اجرای پروژه ، شکل دهی دیوار سبز نیاز به پتانسیل هایی دارد که در محل پروژه مورد نظر وجود داشته باشد و نمی توان این سبک را در هر فضایی به کار برد.

 

 

 

مزایای طراحی و اجرای فضای سبز عمودی :

طراحی و اجرای فضای سبز عمودی مزایا و ویژگی های مثبت زیادی دارد که هر کدام موجب به ارتقای سطح زندگی و رفاه جامعه می باشد : 

 

۱) ایجاد زیبایی و جلوه فوق العاده در دیوار ساختمان، ویلا و …

 

۲) تولید اکسیژن بالا

 

۳) تصفیه و پاکسازی هوای محیط

 

۴)اضافه کردن بر پوشش گیاهی

 

۵) ایجاد تعادل در شرایط اکولوژیک

 

۶) پیشرفت دادن شرایط اکوسیستمیک

 

۷) کمک به حفظ زنجیره غذایی طبیعت

 

۸)کمک به افزایش آرامش و صلح

 

۹) پایین آوردن سطح آلودگی هوا و حذف گرد و غبار محیط

 

۱۰) کمک به کاهش گازهای گلخانه ای

 

۱۱) کمک به ترمیم لایه ازن

 

۱۲) بهبود سلامت جسمی و روانی ساکنین

 

پروژه های طراحی و اجرای فضای سبز عمودی را تنها در ساختمان ها و برج های مسکونی به کار نمی گیرند و آن را می توان در پروژه های دولتی و شهری نیز استفاده کرد. بیش ترین نمود این سبک در فضای شهری هست و مساحت بخش زیادی از شهر را پوشش می دهد.

 

 

بزرگراه ها و معابر شهری بسیاری هست که می توان فضای سبز عمودی را روی آن کار کرد و تنها نیاز به اراده دارد. این سبک علاوه بر تاثیر مثبت بر آلودگی هوا بر آلودگی صوتی نیز تاثیر گذار خواهد بود. امروزه یکی از مشکلات اساسی ما آلودگی هوا ، آلودگی صوتی و زشت بودن سطح شهر هست و افزایش آمار پروژه های فضای سبز باعث کاهش صدمات محیط زیست می شود.

 

سطح عمودی تحت اجرای فضای سبز :

 توضیح اینکه سطح عمودی فضای سبز چیست و بر چه سطحی قابل انجام است را در ادامه خدمت شما توضیح می دهیم: 

 

سطح عمودی با پتانسیل اجرای فضای سبز مانند لبه های بیرونی پنجره های انواع ساختمان ها ، ستون ها ، دیوار ها ، نرده ها ، سایبان ها ، لبه پشت بام ها ، بالکن ها و همچنین سطح عمودی ساختمان ها به حساب آورده می شود. این سطح را توسط انواع گیاهان مختلف می پوشانند و با مهندسی باغبانی به خصوص فضای سبز عمودی را طراحی کرد. اغلب مواقع این سطح فضا سازی در سطوحی به باز بودن نیاز دارد و اگر پنجره دار باشد در قسمت باز شدن پنجره که گل و گیاهی کاشت نمی شود قرار می گیرد.

 

فاکتور های لازم برای طراحی و اجرای فضای سبز عمودی را در ادامه معرفی می کنیم :

 

 

۱) داربست:

اولین المان ضروری برای انجام دادن در فضای سبز عمودی به کار بردن داربست ها پس از طراحی اولیه هست همچنین از داربستی متصل به دیوار استفاده می کنیم و سپس گیاهی که انتخاب کردیم را بر آن وصل می کنیم.

 

 

 

۲) آرک:

در سبک فضای سبز عمودی از انواع آرک های پلاستیکی ، آجری و فلزی به کار می بریم. آرک ها موجب به وصل کردن دو بخش فضای دیوار هستند و با آن ها فضای سبز دنباله دار می شود.

 

 

 

۳) آلاچیق ها: 

این المان سه بدنه داشته که یک سمت آن ها باز بوده و سمت دیگر تقریبا مشابه قله می باشد.

 

 

 

۴) کاشت دیواری:

در اغلب موارد کاشت دیواری انجام می شود. در این سبک ابتدا زمینه سازی کاشت گیاه و سپس کاشت گیاه و رسیدگی به آن ها شکل می گیرد. اشخاص عادی توانایی انجام این کار را ندارند و باید توسط افراد با تجربه و متخصص انجام شود. این سبک نیز دارای خطرات و ریسک های خودش هست و با کاشت زمینی متفاوت است.

 

طراحی و اجرای فضای سبز عمودی :

برای طراحی این سبک باید از گیاهان خاص استفاده کنید و نمی توان هر گیاهی را در این فضا به کار برد. در گل کاری به سبک عمودی باید گیاهانی که به آبیاری کم تری نیاز دارند را استفاده کنید. شما نمی توانید گیاهانی که روی دیوار قرار می گیرند را آبیاری کنید و باید از گل و گیاهی استفاده کنید که میزان آبیاری کم تری نیاز دارند. 

 

همچنین این گیاهان در مقابل سرما ، گرما ، خشکی و نور آفتاب باید مقاومت خوبی داشته باشند. در کاشت به سبک عمودی تابش خورشید مستقیم تر است و میزان آبیاری کم تری نیاز دارد. همین طور سرعت رشد آن ها نباید زیاد باشد. اگر حجم رشد گیاهان با حجم خاک تناسب داشته باشد نتیجه بسیار عالی خواهد شد.

 

 

اگر میزان و حجم آبی که در پروژه استفاده می شود و همین طور حجم پساب خروجی را در نظر بگیرید و برنامه ریزی و تناسب دقیقی با مدیریت آب و فاضلاب شهری داشته باشید و همچنین مساحت فضای سبز عمودی بالا باشد . پساب آب خروجی از این تأسیسات با پساب خانگی فرق دارد و نباید با یک دیگر ادغام شوند‌‌ چرا که موجب به وجود مشکلات زیست محیطی می شود. برای جدا کردن پساب نیاز به مدیریت منظم و دقیق دارید.

 

 

به کار بردن سموم و کود در این سبک متفاوت خواهد بود. کود پاشی و سم پاشی باید به حداقل برسد و تا جایی که ممکن است از کود های شیمیایی استفاده نکنید. اگر کود های شیمیایی باقی مانده در پساب خارج نشوند باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی می شود.

 

 

همچنین شکل نگهداری و رسیدگی به فضای سبز عمودی فرق دارد و باید با روشی حرفه ای آن را انجام دهید. اگر به این فضا به صورت منظم رسیدگی نکنید ترمیم آن دشوار تر است بنابراین بهتر است از قبل آموزش های لازم را جهت رسیدگی به گیاهان این فضا فرا گیرید.

 

 

 

علت افزایش فضای شهری به سبک عمودی :

به دلایل زیادی باید فضای سبز شهری را افزایش داد که اعم است از : پیشگیری از آلودگی هوا، تعدیل درجه حرارت هوا، زیباسازی فضای شهری و پوشاندن زشتی ها، بالا بردن بهداشت جسمی و روحی عمومی مردم، به وجود آوردن مناظر چشم نواز، پیشگیری از فرسایش خاک و …

 

 

 

طراحی فضای شهری عمودی تنوع بسیار زیادی دارد و هر فضا نیازمند طراحی منحصر به فرد خودش می باشد. برای اینکه فضای شهری عمودی خاصی خود را با توجه به منطقه ای که در آن مستقر هستید طراحی و دیزاین کنید حتما با افراد متخصص مشورت کنید . در نهالستان بهمن آبادی تیم مجرب و با سابقه با کم ترین هزینه مناسب ترین فضای سبز شهری عمودی را برای شما طراحی کرده و فضای سبز عمودی شما را منحصر به فرد و خاص می کند.

 

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس : 

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912 

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *