انواع بیماری های درختان میوه | آفت درختان میوه

بیماری های شایع در درختان


انواع بیماری های درختان میوه | آفت درختان میوه

درختان هم مانند دیگر گیاهان دچار بیماری و آفت می شوند. بعضی از بیماری های درختان مختص خودشان است و بعضیدیگر هستند که همه درختان درگیر آن می شوند. در این مقاله درباره انواع بیماری های درختان میوه و آفت درختان میوه بیشتر می خوانیم.

انواع بیماری های درختان میوه
انواع بیماری های درختان میوه | آفت درختان میوه

از شایع ترین و مهم ترین بیماری هایی که درختان میوه درگیر آن می شوند، می توان به گزینه های زیر اشاره داشت.

  1. پیچش برگ
  2. کیک پودری

در بیماری پیچش برگ بیشتر سراغ برگ های جوان می رود وباعث پوسیده شدن آن ها می شود. در زمان سرما این بیماری به اوج خود می رسد.

بیماری کیک پودری هم رشد قارچ خا از لبه برگ ها شروع می شود و کم کم سراغ لبه های پبرتر می رود. بارندگی کم و دمای بالای هوا و یا رطوبت بالا باعث به وجود آمدن این بیماری می شود.

انواع بیماری درختان

  • بیماری کپک پودری
  • بیماری کپک دودی
  • بیماری ژمردگی ورتیسیلیوم (Verticillium)
  • بیماری خوره گیاهی
  • بیماری لکه‌های برگی
  • پوسیدگی عمقی

بیماری های شایع در درختان

بیماری های شایع در درختان
بیماری های شایع در درختان

ارگانیسم هایی هستند که باعث ایجاد بیماری در درختان می شوند که از مهم ترین آن ها می توان به بیماری های قارچی اشاره داشت. بیماری های قارچی مانند انگل هستند که مواد مغذی گیاه را استفاده می کنند. این قارچ ها به شکل های مختلفی وجود دارند که برخی از آن ها اصلا دیده نمی شوند و برخی دیگر هم دارای میوه هستند و شبیه قارچ های از نوع خوراکی هستند.

غیر از قارچ ها، ویروس ها و باکتری ها هستند که باعث ایجاد برخی بیماری ها در درختان می شوند. این قارچ ها و باکتری ها می توانند بر  روی بدنه درختان بچسبند.

کپک پودری چیست

کیک پودری بیماری شایعی است که علاوه بر اینکه به برگ های گیاهان حمله می کند، به سایر گیاهان هم حمله ور می شوند. ظاهر این بیماری بسیار ریز است که با میلیون ها هاگ ریز در روی برگ درختان میوه ایجاد می شود. بیشتر درختان در معرض این بیماری قرار می گیرند. با وجود رطوبت بالا بیماری بیشتر هم می شود.

بیماری کیک دودی

این بیماری از فعالیت قارچ هایی به رنگ سیاه بر روی درختان میوه ایجاد می شود. در واقع از انواع بیماری های درختان میوه است که بر روی برگ های درختان میوه و بیشتر ان ها که در سایه هستند ایجاد می شوند. این نوع قارچ ها دارای زندگی به طور انگلی نیستند و بر روی فضولات حشرات مثل شته رشد می کنند. از نظر ظاهری این قارچ ها نازیبا هستند اما خیلی ضرری به گیاه نمی رسانند.

بیماری ژمردگی ورتیسیلیوم (Verticillium)

این بیماری توسط نوعی قارچ به وجود می آید که در خاک زندگی می کند. این بیماری قارچی باعث پژمردگی و کم رنگ شدن برگ های درختان می شود. برگ های درختان در واقع ظاهری مات پیدا می کنند. در مراحل بعدی هم برگ ها به یک دفعه و بدون اینکه پژمردگی در آن ها ایجاد شوند، می ریزند. در حالت شدید این بیماری هم ممکن اسا شاخه های درختان از بین برود.

این نوع قارچ به ریشه گیاهان و درختان مسوه حمله ور می شود و باعث می شود که رشد درخت متوقف شود. درختان و گیاهان زیادی در برابر این بیماری قرار می گیرند که می توان به درختانی چون افراها، نارون‌ها، جوالدوز و درختانی که میوه‌های سفت دارند، اشاره کرد.

بیماری های شایع در درختان
بیماری های شایع در درختان

بیماری شانکر

از انواع بیماری های درختان میوه می توان به بیماری شانکر اشاره کرد. این بیماری نوعی بیماری قارچی است که به بافت چوبی آسیب وارد می کند. تکثیر این قارچ ها در بافت چوبی ایجاد می شود. خوره های گیاهان انواع مختلفی دارند که بعضی ها سالانه هستند و بعضی دیگر هم بعد از گذشت چند سال رشد می کنند.

بیماری لکه های برگی

از انواع بیماری های درختان میوه و آفت درختان میوه می توان به بیماری لکه های برگی اشاره کرد. بیماری لکه های برگی با هاگ‌هایی که توسط قارچ ‌ها و باکتری ‌های مختلف ایجاد شده اند به برگ ها حمله ور می شوند. این نوع بیماری و آفت گیاهان در انواع مختلف وجود دارند. بیشتر در درختانی که در سایه هستند ایجاد می شوند.

این بیماری بیشتر در اواخر تابستان ایجاد می شود. این نوع آفت خیلی هم خطرناک نیست و با بعضی از کارها و اقدامات می توان از ایجاد و بروز آن در درختان جلوگیری کرد.

پوسیدگی عمقی طوقه و تنه در درختان

این بیماری زمانی ایجاد می شود که قسمتی از تنه درخت دچار آسیب می شود و این بیماری به قسمت های آسیب دیده حمله ور می شود. این بیماری ظاهرش خیلی شبیه قارچ های خوراکی و یا قارچ های صدفی است.

پیشگیری از بیماری درختان میوه

برای پیشگیری از انواع بیماری های درختان میوه باید نهال هایی را کاشت که از بیماری ها به دور هستند. یا می توانند در مقابل بیماری ها از خود مقاومت نشان دهند. به شرایط خاک و شرایط مناسب برای کاشت نهال دقت کنید. برای خرید نهال باکیفیت و سالم هم از نهالستان بهمن آبادی می توانید اقدام نمایید. وقتی نهال و درخت شما دارای قدرت زیادی باشد در برابر بیماری ها هم مصون خواهد ماند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *