انواع کاشت نهال

انواع کاشت نهال


این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است . در این مقاله با نحوه انواع کاشت نهال اشنا می‌شوید. 

 

 

انواع کاشت نهال
انواع کاشت نهال
 

به طور کلی نهال به سه صورت عرضه می شود:

۱)نهال های ریشه لخت

۲)نهال های گلدانی

۳)نهال های گونی پیچ

نهال های ریشه لخت:

 

-در اواخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار٬ نهال های بسیاری از درختان و درختچه ها٬ نظیر انواع درختان چوب ده و درختان میوه و زینتی (درختان و درختچه های زینتی٬ بعضی از درختان سایه ده و خزان کننده و اغلب درختان میوه ) را با ریشه از نهالستان بیرون می آورند و در اختیار علاقمندان نهال کاری قرار می دهند. چون ریشهٔ این نهال ها به طور کامل لخت است و خاک اطراف ریشه ها تکانده شده است٬ به آن ها نهال های ریشه لخت می گویند. ریشهٔ این نهال ها اغلب در پوشش پلاستیکی پیچیده شده است.

-این نوع نهال ها در مقایسه با نهال های دیگر ارزان تر است و درخت کاری با آن زودتر و آسان تر انجام می گیرد. در عین حال در این روش درخت کاری٬ حمل و نقل و جابجایی نهال ها نیز آسان تر است. به علاوه نهال ها پس از کاشت در محل جدید٬ رشد بهتری خواهند داشت. اینگونه نهال ها را در اواخر زمستان و یا اوایل فصل بهار ٬ قبل از بیدار شدن گیاه از  خواب زمستانی از نهالستان در می آورند بطوریکه آن ها را به راحتی می توان از مراکز فروش و توزیع نهال تهیه کرد.

-در هنگام تهیه و کاشت این گونه نهال ها باید به نکات زیر توجه کرد:

۱)تمام اندام های نهال ٬ از جمله ریشه و ساقه تازه و سالم باشد.

۲)نهال٬ ریشه مرده٬ خشک یا خیلی ضخیم نداشته باشد.

۳)در هنگام کاشت٬ باید ریشه ها و شاخه های اضافی و صدمه دیده قطع شود.

۴)گودالی که برای کاشت نهال حفر می شود باید با اندازهٔ ریشهٔ نهال تناسب داشته باشد.

۵)در هنگام کاشت نهال٬ ریشه ها نباید پیچ خورده باشد.

-وقتی که نهال خوب و مناسب انتخاب و در گودال قرار داده شد٬ باید خاک مخلوط با کود در آن ریخته و سپس با پا فشرده شود. اطراف نهال باید قدری از سطح زمین پایین تر و به شکل حوضچه باشد تا آب رسانی به نهال٬ بهتر صورت گیرد.نهال باید به همان اندازه ای در خاک فرو رود که در نهالستان بود. این را از تفاوت رنگ یا (حد فاصل ریشه و ساقه) نهال می توان تشخیص داد. نهال هایی که شاخ و برگ آن ها نسبت به ریشه بیشتر است٬ مانند نهال سوزنی برگان٬ پس از کاشت قادر نیستند به طور قائم در زمین قرار گیرند؛ به ویژه اگر منطقه بادخیز باشد که در این صورت نخال٬ به خصوص بعد از آبیاری خم می شود. اگر نهال کاشته شده به تنهایی قادر به ایستادن در محل جدید نباشد و یا این که خطر باد و طوفان در آن منطقه وجود داشته باشد٬ برای جلوگیری از افتادن یا کج شدن نهال٬ از قیم یا داریان استفاده می شود.

-قیم تکه چوبی به ارتفاع ۱.۵-۱ متر است که در سمت رو به باد نهال٬ در خاک فرو برده می شود. برای این کار باید آن نهال کاشته شده با نوار پارچه ای یا پلاستیکی به قیم بسته شود تا باد و طوفان سبب افتادن و کج شدن نهال و قطع ریشه های آن نشود. پس از استقرار نهال و توانایی آن در حفظ خود٬ قیم از کنار برداشته می شود.

 

سوالات خود را ازما بپرسید!

   

    واتساپ                                              اینستاگرام                                            تماس فوری (روی تصویر فوق کلیک کنید)

 

 

نهال های گلدانی: 

 

-این گونه نهال ها را در همهٔ فصل های سال و در هر زمان که اراده شود می توان کاشت و آمادهٔ انتقال به محل مورد نظر خواهد بود و حتی می توان در این روش٬ رنگ گل و وضعیت کیو نهال را دید و انتخاب کرد. ظرفهایی که چنین نهال هایی را در آن پرورش می دهند ممکن است پلاستیکی٬ فلزی٬ چوبی ٬ سفالی و یا قوطی و حلبی باشد. به این گونه نهال هایی که در گلدان پرورش می یابد “نهال گلدانی” می گویند.

-هنگامی که برای تهیهٔ این گونه نهال ها به مراکز تولید و فروش نهال مراجعه می شود٬ باید به ظاهر و شکل گیاه و سالم بودن شاخ و برگ و کافی بودن ریشهٔ آن دقت شود و نهال به طور کامل بررسی گردد. البته مشخص کردن وضع ریشه های نهال قبل از آن که از گلدان بیرون آورده شود کار دشواری است ولی می توان ظاهر ریشه را بررسی کرد و اگر ریشه ها از سطح خاک اطراف آن بیرون زده باشد از انتخاب این نهال ها خودداری شود. 

-گلدانی که تنهٔ اصلی آن نازک باشد و استقامت کافی نداشته باشد و یا این میزان شاخ و برگ آن نسبت به مقدار ریشه متناسب نباشد یا شاخه های شکسته و خشک شده داشته باشد نهال خوبی نخواهد بود‌.

-با توجه به نکات مزبور٬ پس از انتخاب گلدان بهترین زمان برای انتقال نهال گلدانی به خاک اصلی و بیرون آوردن نهال از گلدان٬ هنگامی خواهد بود که گودال برای کاشت نهال حفر و آماده شده باشد.دهانه گودال درخت کاری باید دو برابر قطر دهانهٔ گلدان حفر شود.   

 -لازم است که به خاک کند شدهه اطراف گودال مقداری کود اضافه شود زیرا نهال های گلدانی را در نهالستان ها و یا گلخانه ها برای آنکه زودتر رشد کنند و به بازار عرضه شوند٬ در شرایط مناسبی پرورش می دهند. بنابراین اگر در هنگام کاشت نهال در محل اصلی٬ شرایط داخل گودال مناسب گیاه نباشد نهال خوب رشد نخواهد کرد. برای مثال اگر خاک اطراف گودال سفت باشد و یا گودال تنگ تر از حد معمول حفر شده باشد ریشه های گیاه در محیط فشرده و تنگی قرار می گیرند و به جای رشد طبیعی به ناچار در اطراف ریشه اصلی به طرف بالا یا دور تنه گیاه می پیچند. در این شرایط گیاه دارای ریشه سطحی می شود و نمی تواند آب و مواد غذایی را به حد کافی از زمین اطراف خود به دست آورد و به گیاه برساند. به علاوه با رشد کم و ناکافی ریشه ها٬ احتمال دارد پس از گذشت مدتی گیاه خشک شود و یا مقاومت خود را در برابر باد و طوفان از دست بدهد.

-وقتی نهال از گلدان بیرون آورده می شود باید دقت گردد که ریشه های اضافی و پیچ خورده و صدمه دیده قطع شود و اگر امکان دارد٬ ریشه هایی که درهم شده اند٬ جدا شود به حالت طبیعی در آید. گیاه باید اندکی بالاتر از آنچه در گلدان بوده است در گودال قرار گیرد و اگر گودال حفر شده عمیق باشد٬ باید مقداری خاک و کود در کف آن ریخته و با لگد سفت و محکم شود سپس نهال بر روی آن گذاشته شود‌.

-برای نتیجهٔ بهتر٬ گودال قبل از کاشت نهال آبیاری می شود و باید صبر کرد آب آن زهکشی شود و به اطراف و پایین گودال نفوذ کند‌. پس از گذاشتن نهال در گودال اطراف آن با خاک مخلوط و کود در می شود. خاک اطراف نهال باید محکم باشد ولی نه در آن حد که فشرده و سخت گردد. برای آبیاری٬ اطراف نهال باید به صورت حوضچه درآید و به آن آب کافی داده شود.

 

نهال های گونی پیچ:

 

-هنگامی که نهال کاج یا سرو یا پرتقال از زمین نهالستان بیرون آورده می شود تا به جایی دیگر انتقال یابد سعی می کنند خاک اطراف ریشه ها پراکنده نشود و نهال را همان طور با خام اطراف ریشه آن در داخل کیسه نایلونی ٬ گونی یا پارچه ای می پیچند. این روش را “گونی پیچ” نامگذاری کرده اند. از این روش بیشتر برای درختان سوزنی برگ و همیشه سبز و مرکبات استفاده می شود و این امر به سبب حساسیت طبیعی این درختان است زیرا احتمال خشک شدن آن ها در فاصله بیرون آوردن از نهالستان بسیار است. بنابراین در هنگام جابجایی است نهال ها باید دقت و مراقبت بیشتری شود.

-گودالی که برای کاشت این گونه نهال ها در نظر گرفته می شود نباید زیادتر از ارتفاع “توپی” خاک اطراف نهال باشد. به طور معمول باید نهال را در حدود ۵سانتی متر بالاتر از حد طبیعی در محل اصلی کاشت. اگر گودالی که حفر شده است عمیق تر از حد معمول باشد بادی اندکی خاک در گودال ریخت و پس از محکم کردن خاک٬ نهال را در آن گذاشت و مانند دو روش قبلی ( ریشه لخت و گلدانی) ادامه کار را انجام داد.

-باید توجه داشت که اگر خاک داخل گودال سست باشد٬ پس از آبیاری و کاشت نهال ٬ خاک نشست می کند و درخت را با خود به پایین می برد که این کار اشکالاتی به خصوص برای ریشه ها ایجاد می کند. همچنین اگر خاک کف گودال بیشتر از حد معمول فشرده و سخت باشد لایه ای نفوذ ناپذیر در آن به وجود می آید. از این رو ضروری است قبل از کاشت نهال٬ قسمت نفوذ ناپذیر ته گودال شکسته و سپس با خام دستی و کود پر شود. باید توجه داشت که مدت ۴-۲ هفته قبل از درخت کاری آن را آب دادن تا خاک اضافه شده به طور کامل نشست کند آن گاه نهال در آن کاشته شود.

-پهنای دهانه گودال باید در حدود دو برابر توپی خاک اطراف نهال حفر شود. عمق گودال هم باید کمی کمتر از ارتفاع توپی باشد . هنگامی که کار به این مرحله رسید و گودال اماده کاشت شد ٬ کمی خاک حاصلخیز را با کود مخلوط کرده در کف گودال می ریزیم. سپس پوشش اطراف نهال را باز می کنیم و آن را در داخل گودال  می گذاریم و اطراف نهال را با خاک و کود پر می کنیم.پس از آن برای آبیاری حوضچه ای در اطراف آن ساخته می شود. اگر پوشش اطراف توپی٬ از جنس کنف یت پارچه های طبیعی (پنبه ای) باشد نیازی به کندن آن نیست و می توان نهال را با همان پوشش غرس کرد زیرا این مواد می پوسند.

 

انواع کاشت نهال

-خصوصیات یک نهال خوب:

۱)ریشه فراوانی داشته باشد.

۲)ساقه آن مستقیم و بدون انشعاب باشد.

۳) تاج آن طبیعی و انشعاب داشته باشد.

۴)پوسته نهال باید شاداب و آبدار باشد.

۵)در نهال هایی که همیشه سبز هستند رنگ برگ ها باید سبز معمولی یا سبز تیره یکدست باشد. همچنین آثار ضعف و پژمردگی در برگ ها دیده نشود.

۶)ریشه نهال باید شادابی و رطوبت داشته باشد و بریدگی و شکستگی آن بسیار کم باشد.

۷) باید توجه داشته باشید که اعضای مختلف نهال از زخم و وجود حشرات و بیماری به دور باشد.

 

-توصیه های مهم:

۱) هیچ وقت نباید برای درآوردن نهال از زمین آن را بکشید بهترین زمان برای کاشتن نهال در روزهای ابری و زمانی که باد کم می وزد می باشد.

۲)برای کاشت نهال ابتدا مقداری خاک مرغوب کف گلدان بریزید و سپس نهال را روی آن قرار دهید. جاهایی که خطر برای نهال به وسیله دام وجود دارد باید از نهال مراقبت بیشتر و کاملتری شود.

 

جمع بندی:

-توصیه ما به شما انتخاب نهال ریشه لخت است چرا که:

-مهمترین علت آن قیمت ارزان تر می باشد.

-کیفیت جنس بالاتر است.

– آب زیر پوست نهال جریان دارد .

– نهال نسب به ریشه پر شاداب تر است.

-هزینه جابجایی نهال کمتر است.

-حذف واسطه ها و خرید مستقیم از تولید کننده صورت می گیرد.

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس : 

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912 

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *