کوددهی

کوددهی


این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است . در این مقاله با انواع کود درختان اشنا می‌شوید. 

 

 

کوددهی
کوددهی
بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه :

-کسانیکه به صورت جدی در زمینه پرورش درختان فعالیت می کنند با توجه به هزینه بالای تامین سلامت درختان، تلاش می‌کنند تا از ابتدا بهترین مواد معدنی و ابزار لازم را برای روند کشت و برداشت تهیه کنند تا محصول به سرعت و با کیفیت بالا به مرحله نهایی برسد. یکی از راه‌های مناسب برای این فرایند، انتخاب بهترین کودها، متناسب با محصول و زمین باغ است. 

 

کود و انواع آن:

-در ابتدا تعریف کود را باید یاد بگیریم که در واقع به هر نوع ماده آلی یا معدنی یا بیولوژیکی گفته می شود که دارای عناصر مغذی و تقویت کننده برای خاک باشد و موجب بالا بردن حاصلخیزی خاک و همچنین با مراقبت گیاهی باعث افزایش عملکرد کیفی و کم محصول شود.کودها به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند: 

۱)کود حیوانی

۲)کود ارگانیک

۳)کود شیمیایی

 

 

کود حیوانی:

-یکی از معروف ترین کودها کدو حیوانی است که برای زمین ها و باغچه ها بسیار مورد استفاده قرار میگیرد، به دلیل مواد مفیدی که در فضولات حیوانی مانند گاو، گوسفند، اسب و مرغ وجود دارد می تواند در تقویت زمین های زراعی موثر باشد. کود حیوانی برای غنی کردن خاک مفید است به علت دارا بودن حجم وسیعی از مواد آلی و غذایی باقیمانده و در طول تاریخ همواره مورد توجه کشاورزان بوده است.

-کودهای دامی مانند کودهای شیمیایی می توانند برای رشد بهتر درختان میوه منبع قوی باشند.با این حال در میان انواع کود، کود اسب بالاترین منابع مورد نیاز درخت را در خود جای داده است. این کود سبک، گرم و خشک است و به سرعت تخمیر می‌شود. به همین دلیل جذب ساده‌تری برای درختان دارد. بعد از آن کود گوسفند و سپس کود گاو می‌توانند به رشد سریع‌تر و باکیفیت‌تر درختان میوه کمک کنند.

 

کود ارگانیک:

-همانطور که از نام آن معلوم است، کود ارگانیک کاملا طبیعی بدون افزودن هیچ گونه ماده شیمیایی و مصنوعی است که در واقع از فضولات حیوانی و گیاهی یا ترکیبی از این دو به همراه مواد موجود در طبیعت تولید می شود. این محصول نوعی کشاورزی ارگانیک را به وجود آورده است. با استفاده از این کود به جای کود های شیمیایی می توان از آلودگی محیط زیست و جانداران جلوگیری کرد. 

 

کود شیمیایی:

-این کود نیز از مواد شیمیایی مختلف و درصد خلوص متفاوت تشکیل شده است که این درصد خلوص بر زمان کوددهی، نحوه پخش و اثرگذاری آن روی گیاهان مختلف ، متفاوت است. قبل از انتخاب یا مصرف کود شیمیایی حتما نسبت به آن ها شناخت لازم را بدست آورید. کود شیمیایی، از مواد معدنی تشکیل ‌شده که به ‌آسانی تجزیه و جذب می‌ شوند و به‌ صورت صنعتی تولید و به اشکال مختلفی مانند پودر، گرانول، محلول و گاز عرضه می شوند.

 

۱-کودهای نیتروژنه:

-طبق تحقیق نیتروژن، بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه است.عنصر اصلی کوددهی در بیشتر گیاهان است. زمانیکه گیاهان و درختان وارد فاز زایشی نشده است باید از این کود به دلیل داشتن محرک رشد رویشی استفاده کرد. نیتروژن بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه است اما اگر در زمان نامناسب از آن استفاده شود نتیجه عکس می دهد. برای مثال استفاده از این کود در فاز زایشی و تشکیل شکوفه ها، باعث می شود که درخت همچنان به رشد رویشی ادامه داده و تشکیل شکوفه ها به تاخیر بیافتد. در چنین زمانی باردهی کمی نصیب شما خواهد شد.

 

۲-کودهای گوگرد:

-کود گوگرد در انواع مختلفی وجود دارد که با توجه به نوع درخت ، زمان استفاده و شرایط خاک از آن ها استفاده می شود.برای انتخاب بهترین کود برای ای رشد سریع درختان چند نکته حائز اهمیت است. مهم است بدانید که گوگرد در ساختار سبزینگی گیاه به اندازه نیتروژن نقش دارد در نتیجه کمبود آن، رشد گیاه را کاهش می دهد.

 

۳-کودهای حاوی منیزیم:

با توجه به این که منیزیم قابل توجهی در کلروفیل گیاه وجود دارد از بهترین کودهایی که برای رشد سریع درختان میوه می توان نام برد کودهایی است که منیزیم به مقدار کافی در آن وجود داشته باشد.در این صورت میزان کلروفیل بیشتر و توانایی فتوسنتز چندین برابر خواهد شد.

 

۴-کودهای آهن:

-آهن بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه است. ممکن است آهن در تمامی مراحل رشد گیاه لازم شود. اگر می خواهید درخت سریع تر و بهتر رشد کند و محصول بیشتری داشته باشد از کود آهن حتما استفاده کنید.

 

 

سوالات خود را ازما بپرسید!

   

    واتساپ                                              اینستاگرام                                            تماس فوری (روی تصویر فوق کلیک کنید)

 

کوددهی

بررسی های اولیه در کود دادن به درختان میوه:

 

۱)خاک را مورد تست و بررسی قرار دهید:

-قبل از اینکه به یک درخت میوه کود دهید، بررسی کنید که درخت به کود نیاز دارد یا نه. زیرا می تواند در صورتیکه برای درخت غیر ضروری باشد رشد آن را کم کند.

-برای تست خاک باید مقداری از خاک درخت را بردارید. همچنین می توانید خاک را به آزمایشگاه کشاورزی ببرید و مورد آزمایش قرار دهید. با این تست میزان pH  خاک و میزان مواد مغذی را متوجه می شوید. pH خاک باید بین ۶ تا ۶/۵ باشد اگر pH خاک در این محدوده نبود نیاز به کود دارد.

 

۲)سن درختان میوه را در نظر بگیرید:

-درصورتیکه ارتفاع درخت به هنگام کاشت ۰/۹ تا ۱/۸ متر باشد، احتمالا می توانید برای چند سال از دادن کود به این درخت اجتناب کنید. بنابراین به جای کود دادن به این درخت می توانید برای از بین بردن علف های هرز و تنظیم میزان رطوبت خاک وقت بگذارید. 

-میزان رشد درختتان را بررسی کنید. توجه کنید که اگر درختان جوان به خوبی رشد نمی کنند، می توانید به آنها کود بدهید. 

-به طور کلی، شاخه ی درختان باید بین ۲۵ تا ۳۵ سانتی متر در سال رشد کند. بنابراین باید میزان رشد درختان خود را اندازه بگیرید و اگر شاخه ی درخت شما به خوبی رشد نمی کند، باید به آن کود بدهید. در غیر این صورت درختان نیازی به کود نخواهند داشت.

 

۳)یک نوع کود را انتخاب کنید:

-درختی که به کود نیاز دارد به طور متوسط  در هر سال به ۴۵۳ گرم کود نیاز دارد. اگر درخت شما  به کود نیاز داشت دقت کنید که کود مناسبی انتخاب کنید. برای اینکه بتوانید بدرستی به درختان کود بدهید، نیاز به کود متعادل کننده دارید.جهت تشخیص میزان کود مورد نیاز باید سن درخت و قطر تنه آن را در نظر بگیرید. 

 

کوددهی

 

مزایای استفاده از چالکود:

-جلوگیری از خشکیدگی سر شاخه های درختان میوه 

-افزایش عملکرد و بهبود کیفیت میوه ها 

-افزایش نفوذپذیری آب به داخل خاک توسط حفره های مملو از مواد آلی 

-توسعه ریشه درختان میوه در خاک های آهکی(رقص ریشه) 

-افزایش سطح برگ در درختان میوه 

 

مضرات مصرف نادرست کود:

-در تمامی مراحل مختلف رشد کوددهی گیاه باید متعادل باشد بدین معنی که کود را به صورت متعادل به گیاه بدهید مقدار کود را به صورت ناگهانی افزایش یا کاهش ندهید.به‌عنوان مثال اگر در مراحل ابتدایی رشد گیاه مقادیر زیادی کود نیتروژن به گیاه بدهید گیاه شروع به تولید شاخ و برگ فراوان می کند و با افزایش بخش‌های سبزینه‌ای، گیاه خود را برای افزایش باردهی آماده کرده و شکوفه‌های فراوانی تولید خواهد کرد و شما ناچار هستید در مراحل بعد نیز برای باروری این شکوفه‌ها و همچنین تولید میوه‌های درشت با رنگ و طعم مناسب در هر مرحله اقدام به کود دهی بر اساس نیاز گیاه در آن زمان نمایید.

-در صورتیکه به گیاه و درخت خود رسيدگي نکنید ، گیاه با مصرف تمام ذخایر خود احتمالا بخش زیادی از شکوفه‌ها و شکوفه‌هایی که تبدیل به میوه شده­‌اند ریخته و میوه‌های تولیدی ریز و بی‌کیفیت خواهند شد، همچنین به دلیل افزایش بخش‌های سبزینه‌ای گیاه در برابر  تنش‌­ها و آفات و بیماری­‌ها ضعیف‌تر شده و به‌شدت آسیب خواهد دید.

 

 

نتیجه‌گیری و معرفی کود:

-ما در این مقاله سعی داشتیم انواع کودها و نحوه به کارگیری آنها را آموزش بدهیم. به طور کلی تمامی عناصر در درشتی میوه به طور مستقیم و غیر مستقیم نقش دارند ولی عناصری که نام برده شد به طور مستقیم و بیشتر بر روی درشتی، رنگ گیری، طعم و ماندگاری نقش دارند و بهترین کود برای درشتی میوه شامل همین عناصر با یک فرمول و درصد مناسب می‌باشند.

 

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس : 

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912 

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *