انگور ترکمن ۴

انگور ترکمن ۴


این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است . در این مقاله با انگور ترکمن ۴ اشنا می‌شوید. 

 

 

 

انگور ترکمن ۴

 

-باید بدانید که در بین انواع نهال انگور،  انگور ترکمن یکی از نهال های بی دانه می باشد و شکل حبه های آن هم گرد و به رنگ سیاه است. انگور ترکمن ۴ در دسته بندی انواع نمونه های پیوندی قرار می گیرد. محصول دهی این نهال بسیار زیاد است و آن را به عنوان نهال زودرس نیز می شناسند. شما از همان سال اول که آن را می کارید می توانید محصولات خوبی از آن دریافت کنید.

 

-نهال انگور ترکمن 4 دارای میوه هایی بیدانه، میان رس و با حبه هایی گرد و کمی کشیده است که رنگ آنها سیاه میباشد. نهال انگور ترکمن 4 از ارقام میان رس بوده که جهت جایگزینی ارقام سنتی بسیار مناسب است و اگر به صورت انبوه تولید شود از انگورهای مهم و صادراتی خواهد بود

 

-قلمه هایی که برای تولید انگور ترکمن؛ به کار رفته است مقاومت زیادی دارند و بر همین اساس این نهال هم در برابر سرما و گرما مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. شما زمان خرید نهال می توانید تعداد زیادی از آن را خریداری کرده و با کاشت نهال اقدام به احداث باغ نمایید. 

 

-عمرمفید:نهال انگور ترکمن ۴ نسبت به سایر نهال ها سرعت رشد خوبی دارد و محصول آن نیز زود تر از سایر انگورها به بار می نشیند. انگور ترکمن دارای قند مفید است  به طوری که قند آن خرداد ماه به بیش از ۱۶% و در نیز در مرداد ۲۴% و در اوایل شهریور ماه تا ۲۶% نیز افزایش می یابد. عمر مفید این نوع انگور به طور متوسط بین ۶۰  تا ۷۵ سال نیز می رسد.

 

 

نیازها و شرایط نگهداری :

خاک:

-برای انگور ترکمن ۴ ، خاک های اسیدی و شور به هیچ وجه گزینه مناسبی نمی باشد، شما تنها باید خاک هایی که رسی، ماسه ای و لومی هستند را برای کاشت نهال انتخاب کنید. این خاک ها رشد نهال را افزایش میدهند و بهترین گزینه برای کاشت نهال به شمار می روند. یکی از مهمترین و اصلی ترین نکاتی که شما زمان کاشت نهال باید به آن دقت داشته باشید این است که زهکشی خاک به خوبی انجام شده باشد. نهال رشد خوبی نخواهد داشت و میوه های آن هم به خوبی رشد نمی کند در صورتیکه  زهکشی خاک به خوبی انجام نشده باشد. هر یک از خاک ها امکان دارد مواد معدنی نداشته باشند، به همین دلیل شما می توانید با استفاده از کودهای متنوع مواد معدنی آنها را تامین کنید تا نهال انگور ترکمن 4 ؛ رشد خوبی داشته باشد.

 

آبیاری:

-آبیاری انگور ترکمن ۴ یکی از مهمترین عوامل کاشت  و نگهداری  آن است. زمانی که این نهال را می کارید تا دو هفته اول باید به طور دائم به سیستم آبیاری آن دقت داشت باشید. اما از زمانی که این نهال به بلوغ برسد دیگر نیازی به آبیاری زیاد ندارد. یکی از نکاتی که در مورد آبیاری نهال انگور ترکمن ۴ وجود دارد و باید به آن دقت داشته باشید این است که آبیاری غرقابی را برای آن انتخاب کنید. زمانی که آبیاری  غرقابی را انتخاب میکنید امکان دارد به ریشه نهال آسیب جدی وارد شود، چرا که ریشه به رطوبت حساسیت زیادی دارد.

 

دما:

-دما یکی دیگر از عوامل مهم برای انگور ترکمن ۴ است. این نهال در برابر سرما از خود مقاومت زیادی نشان می دهد، اما شما باید بدانید که بهتر است در مناطق زیاد سرد آن را نکارید.

-زمانی که نهال گرمای لازم را برای رشد دریافت کند به خوبی رشد می نماید و میوه های زیادی هم می دهد. -بنابراین شما بهتر است به خوبی این ویژگی انگور ترکمن ۴ ، را در نظر داشته باشید. مناطق آب و هوایی معتدل یکی از بهترین مناطقی می باشد که شما برای کاشت این نهال می توانید انتخاب کنید. 

 

میزان باردهی:

-باغبانان میزان باردهی و عملکرد انگور ترکمن ۴ را ۲۰ الی ۴۵ تن در هر هکتار پیش بینی می کنند. این میزان باردهی در انگور ترکمن ۴ به عوامل متعددی بستگی دارد. اگر منطقه ای که کاشت درخت مو (انگور) در آن اتفاق می افتد برای این نوع انگور مناسب باشد این میزان باردهی نیز افزایش خواهد یافت.

 

تحمل سرمای زمستانی و تحمل گرمای تابستان: 

-بسته به گونه انگور میزان تحمل آنها در زمستان های سخت بین ۲۰- تا ۲۵-  درجه است. اگر بتوان در زمستان با یک سیستم گرمایشی از آنها محافظت کرد در موقع باردهی عملکرد بهتری خواهند داشت، البته در این زمینه باید گفت که تحمل گرمای تابستان نهال انگور ترکمن ۴ نسبت به تحمل سرمای زمستانه آن بیشتر است و تا ۴۰ الی ۴۵ درجه و یا بیشتر نیز می توانند تحمل کنند. ناگفته نماند که درخت انگور به ۲ تا ۳ ماه سرمای زمستانی نیاز دارد تا بتواند رشد خوبی داشته باشد.

 

شرایط محیط کاشت:

-انگور ترکمن ۴ به عنوان یک رقم برتر می‌تواند برای مناطق خشک مشابه دشت های خوش آب و هوا معرفی گردد. بیشترین تولید کشمش این رقم، در کشور ترکمنستان است.

 

فواصل کاشت:

-فاصله کاشت نهال انگور ترکمن ۴ در زمین های با شیب ملایم و مناطق بادگیر به صورت ۳*۲ متر کاشت می شود. ضمنا باید گفت که در اراضی مسطح فاصله کاشت آن ها به ۳*۳ متر نیز می رسد.

 

کوددهی و سمپاشی:

-نهال انگور ترکمن ۴ ، مقاومت بسیار خوبی نسبت به آفات و بیماری های انگور دارد. به دلیل اینکه این انگور اصلاح شده است، اما برای اینکه بتوان محصول خوبی از آن برداشت کرد بهتر است به موقع در طول سال از؛ کلسیم، منیزیم و پتاسیم استفاده برای سمپاشی استفاده کنید. این ها کود‌هایی است که انگور شدیداً به آن وابسته است و باید هر ساله به مقدار لازم به باغ‌های انگور تزریق شود.

 

هرس:

-هرس انگور از ملزومات باغداری است. باغداران درخت انگور ترکمن ۴ در کشورمان معمولا برای هرس از ابزاری به نام قیچی استفاده می کنند. هرس انگور مزیت های فراوانی را به همراه دارد و باعث می شود مقدار محصول افزایش یافته و گیاه به نحو صحیح و دلخواه پرورش می یابد. برای هرس نهال انگور ترکمن چهار بهتر است بیش از ۸۰ درصد از شاخه های آن حذف گردد.

 

گرده افشانی:

-گرده افشانی مناسب در باغات انگور معمولا بصورت کاشت هر ۵۰ اصله نهال انگور ترکمن ۴/ یک اصله گرده افشان مناسب از ارقام نهال انگور کاشت می شود.

 

تکثیر:

تکثیر:

-روش تکثیر ازدیاد مو به ۲ طریق امکان پذیر است. الف) ازدیاد غیر جنسی ب) ازدیاد جنسی 

 

الف)ازدیاد غیر جنسی:

-روش قلمه زدن: برای این کار، هر گاه در پاییز خواستیم قلمه بزنیم، از شاخه‌های سال جاری که مقداری هم شاخه دو ساله داشته باشد استفاده می‌کنند. قسمت دو ساله را در انگورکاری “کلید” می‌نامند. طول قلمه ها را ۶۰ تا ۸۰ سانتی متر می‌گیرند. بعد از بریدن در پاییز آن‌ها را در زیر ماسه‌های نرم، مرطوب و نسبتاً سرد تا بهار نگه می‌دارند در بهار و زمان درخت کاری آن‌ها را ابتدا مدت ۴۸ ساعت در داخل آب می‌خوابانند به طوری که در آب کاملاً غرق باشند آنگاه آن‌ها را می‌کارند قلمه ها را می‌توان در آذر یا دی ماه هم گرفته و در سرمای ۴ درجه و هوای مرطوب تا بهار نگه داشت با گرم شدن هوا از سردخانه در آورده سپس آن را کاشت اگر در بهار بخواهند قلمه بگیرند باید از شاخه‌های یک ساله استفاده شود که همراه چند سانتیمتر از شاخه ۲ ساله (کلید) است. 

 

-خواباندن: شاخه‌های دراز یکساله و یا امسال را در پاییز زیر خاک می‌کنند و به وی فرصت می‌دهند که ریشه بدهد و حتی هر جوانه اش به گیاه تازه‌ای تبدیل شود. همیشه قویترین شاخه‌های یکساله را انتخاب می‌کنند. روش خوابانیدن بهترین نتیجه را می‌دهد و همچنین گیاه تولید شده زودتر به بار می‌نشیند.

 

-پیوند: در درخت انگور از پیوند اسکنه‌ای استفاده می‌شود. زمان پیوند فصل پائیز است و درخت انگور پیر و فرتوت را از نزدیکی خاک بریده در مقطع آن شکافی ایجاد کرده و جوانه یا پیوندک انگور مرغوب را در شکاف قرار می‌دهند. این عمل در انواع انگور وحشی و غیر مرغوب نیز صورت می‌گیرد. 

 

-ازدیاد به وسیله جوانه: یک جوانه را که خوب رشد کرده با یکی دو سانتی متر چوب در سمت راست و چپ آن بریده و در داخل خاک یک گلدان افقی گذاشته و فشار می‌دهند. بطوریکه داخل خاک فرو رفته تنها جوانه از خاک بیرون باشد. گلدان را باید در اتاق یا محیط گرم گذاشت، چون جوانه برای رشد به خاک گرم احتیاج دارد

 

ب)ازدیاد جنسی: 

-ازدیاد به وسیله بذر: این روش زیاد معمول نیست و بیشتر برای ایجاد واریته‌های تازه انگور استفاده می‌شود. روش کاشت: در پاییز و پیش از کاشتن نهال‌های انگور نخست روی زمین کود‌های معدنی و آلی را به مقدار لازم ریخته، آنگاه با یک شخم عمیق آن‌ها را به زیر خاک می‌فرستند. سپس زمین را به صورت جوی و پشته در می‌آورند. نهال‌ها روی پشته و کنار جوی کاشته می‌شوند. هنگام کاشت چاله‌ها را به عمق حدود ۵۰ سانتی متر کنده نهال‌ها را در آن‌ها می‌کارند. در کاشت مو معمولاً نهال‌هایی که در گلدان کاشته شده و در حال رشدند از قلمه‌ها و یا نهال‌هایی که با خوابانیدن شاخه‌های مو بدست آمده اند بهترند. نهال‌های گلدانی از جابجایی صدمه‌ای نمی‌بینند و به رشد طبیعی خود در جای تازه ادامه می‌دهند لیکن دیگر نهال‌ها با تغییر محل آسیب می‌ببنید. دیگر آنکه نهال‌های گلدانی برای کاشت در هر فصلی مناسبند، ولی قلمه‌ها و نهال‌های ناشی از خوابانیدن کاشت آن‌ها تنها در فصول که گیاهان در حال استراحت زمستانی باشند و برگ هایشان بطور طبیعی ریخته باشند، عملی می‌باشد. چاله‌هایی که در آن‌ها نهال‌ها کاشته می‌شوند به صورت ۵۰×۵۰×۵۰ سانتی متر کنده و داخل آن‌ها مقداری کمپوست کهنه و فسفر و آهک می‌ریزند این مواد برای رشد نهال‌ها مفیدند، ولی نباید زیاد روی نمود که نهال‌ها صدمه دیده و ریشه هایشان بسوزد در باغ‌های بزرگ معمولاً نهال‌ها با فاصله ۱۲۰ تا ۱۵۰ سانتی متر از یکدیگر کاشته و بر روی سیم‌ها می‌بندند. بهترین زمان برای کاشت نهال‌های انگور اوایل بهار یعنی پیش از باز شدن جوانه‌ها است نهال‌ها را طوری می‌کارند که حداقل ۲ جوانه اش داخل خاک مانده، ولی سرشان حدود ۵ سانتی متر خارج از خاک باشد و آنگاه چاله‌های را با مخلوطی از خاک و کود پر کرده سر نهال‌ها را حدود ۱ سانتی متر می‌برند. پس از اتمام خاکریزی خاک‌های اطراف نهال‌ها را با کفش فشار داده به دنبال آن به شدت آبیاری می‌کنند. کود‌ها را همه ساله باید به نهال‌ها داد، ولی نه در کنارش یا در سطح چاله‌های قبلی بلکه در فاصله‌ای متناسب با رشد ریشه هایشان و دور از تنه‌ها بعد از رفع خطر سرمای اوایل بهار و کمی پیش از باز شدن جوانه‌ها بدون توجه به ارتفاعی که نهال رسیده آن را از بالای جوانه سوم می‌برند بطوریکه برای نهال تنها ۳ جوانه باقی بماند در بهار یا تابستان پس از آنکه جوانه‌ها رشد کردند به محض اینکه یکی از آن‌ها به ۲۰ سانتی متر رسید. دو جوانه دیگر را از ته هرس می‌کنند و جوانه ۲۰ سانتی متر را به عنوان شاخه اصلی یا تنه به حساب می‌آورده به یک قیم می‌بندند. در اواخر پاییز آن را به ۶ جوانه و شاخه‌های دیگر را هر کدام به ۲ جوانه محدود می‌کنند. این هرس همه ساله باید به همین ترتیب (شاخه اصلی ۶ جوانه و شاخه‌های دیگر ۲ جوانه) تکرار شود تا شاخه اصلی درازای مورد نظر برسد. هر گاه نهال از بازار خریداری شده باشد ابتدا آن را ۲۴ ساعت داخل آب (مثلاً وان) می‌خوابانند بطوریکه آب آن‌ها را خوب بپوشاند. سپس آن‌ها را بیرون آورده یکساعت در هوای آزاد گذاشته سپس فوراً آن‌ها را در محل اصلی به روش توضیح داده شده بالا کاشته و آب فراوان می‌دهند

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس : 

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912 

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *