بهترین زمان کاشت نهال میوه فصل کاشت نهال میوه

بهترین زمان کاشت نهال میوه


بهترین زمان کاشت نهال میوه

اگر می خواهید اصول کاشت نهال را بدانید و در کاشت نهال موفق عمل کنید باید راه کارهای درست کاشت نهال میوه را بدانید. یکی از این راه ها بهترین زمان کاشت نهال میوه است. می توان گفت از مهم ترین عوامل در کاشت موفق درختان میوه است. در این مقاله درباره کاشت نهال میوه به طور کامل می خوانیم.

عوامل موثر بر زمان کاشت نهال میوه

زمان کاشت نهال میوه
عوامل موثر بر زمان کاشت نهال میوه

برای اینکه زمان کاشت نهال میوه ای را بدانید باید به زمین، نوع آب و هوای محل کاشت، نوع گیاه، نوع ریشه گیاه دقت کرد.

اینکه نهال درخت میوه رشد خوبی داشته باشد و تنومند پربار شود بع محیط رشدش بستگی دارد. عوامل محیطی باید ایده ال و استاندارد باشد تا رشد گیاه بدون محدودیت انجام شود. مثلا اگر گیاهی با بی آبی و کم کاری سازگار است باید در بیابان و منطق گرمسیر کاشت شود. زمان کاشت نهال میوه اگر نامناسب باشد، باعث از بین رفتن و خشک شدن درختان می شود.

فصل کاشت نهال میوه

بهترین زمان کاشت نهال میوه هم باید با توجه به فصل کاشت نهال انجام شود. با توجه به سردسیر بودن و گرمسیر بودن باید فصل و زمان مناسب را برای کاشت نهال تعیین کرد. مثلا بعضی از درختان هستند که در فصل زمستان رشد بهتری دارند و بعضی دیگر از گیاهان گرمادوست هستند و بهتر است که در زمان فصل گرم کاشت شوند.

سلامت نهال برای کاشت نهال میوه

اگر بهترین زمان کاشت نهال میوه را هم رعایت کرده باشید، اما نهال میوه شما سلامت لازم را نداشته باشد، نمی توان رشد خوبی از نهال میوه را شاهد بود. پس در هنگام خرید نهال باید نوع باکیفیت و سالم آن را انتخاب کنید. یک نهال سالم باید جوانه های سالمی داشته باشد.از وجود هرگونه زخم و آفات هم به دور باشد. ریشه نهال سالم هرگز خمیده نیست و گره های در ریشه هایش وجود ندارد.

عوامل محیطی موثر در رشد نهال میوه

به جز انتخاب بهترین زمان کاشت نهال میوه باید به دمای هوا و آب و رطوبت منایب و تغذیه نهال هم دقت شود. کمیت و کیفیت و مدت زمان تابش نور بر نهتال میوه، تاثیر زیادی در رشد خوب نهال میوه می گذارد. بیشترین میزان نور خورشید در فصل تابستان است و کمترین آن در فصل زمستان است. هر چه نهال میوه نور بیشتری را دریافت کند، رشد بهتر و باروری بهتری هم خواهد داشت.

عوامل موثر در رشد نهال میوه
عوامل محیطی موثر در رشد نهال میوه

آبیاری نهال میوه

باید هر گیاه و نهال میوه را به اندازه ای که مورد نیازش است، ابیاری کنید. حد تعادب باید حفظ شود. اگر آبیاری زیاد باشد باعث از بین رفتن ریشه گیاهان می شود.

بهترین فصل کاشت نهال میوه

انتخاب بهترین فصل و بهترین زمان کاشت نهال میوه به شرایط محیطی و اب و هوایی منطقه بستگی دارد. اگر نهال در فصل بهار کاشته شود، به درخت فرصت می دهد تا خیلی سریع بعد از کاشت، برگ ها هم رشد کنند و در کل تابستان برای گیاهان غذا درست کنند. سرعت رشد گیاه در فصل تابستان بیشتر می شود و به علت بالا رفتن حجم کارها، بر ریشه گیاه فشار زیادی فائق می اید.

اگر ریشه قوی باشد،تحمل و صبر گیاه در تابستان هم بیشتر است و این به دلیل کاشت نهال در فصل بهار است که زمان خوبی است.

خطرات کاشت نهال میوه در فصل بهار

اگر برف و بارندگی در اواخر زمستان زیاد باشد، خاک تا اواسط بهار هم بیش از اندازه رطوبی می ماند. ناپایداریش زیاد است و در صورت کاشت نهال، کیفیت کاشت خوب نخواهد بود.

گیاهان عملکردشان در فصل بهار بیشتر و حتی دو برابر می شود. پس بیشتر به انرژی، آب و قند نیاز دارند. پس ریشه های نوپا خیلی قوی نیستند تا آب و غذای لازم را جذب کنند. پس نهالی که در شرایط نامناسب کاشته شده باشد، اکثر برگ هایش می ریزد.

کاشت نهال در فصل پاییز

کاشت نهال
کاشت نهال در فصل پاییز

بهترین زمان کاشت نهال میوه را می توان فصل پاییز هم دانست. کاشت نهال در پاییز خیلی شبیه به کاشت نهال در بهار است. در این زمان دما خنک است و همین عامل باعث می شود تا گیاهان آب کمتری از دست بدهند. پس گیاهان بیشتر انرژی خود را به ریشه اختصاص می دهند.

اما به همین جا ختم نمی شود و خطراتی هم در پی دارد. بعد از فصل پاییز و با شروع زمستان، ممکن است که ریشه ها دچار سرمازدگی شده و برای رشد خود دچار بی آبی شوند. اما اگر تصمیم به کاشت نهال در فصل پاییز را دارید، بهار است در اوایل مهرماه این کار را انجام دهید.

چرا در نباید در تابستان و زمستان کاشت نهال انجام داد

علت اینکه نباید در تابستان نهال کاشت این است که هوا بسیار گرم است. گرما برای نهال هایی که به تازگی کاشته شده اند، دشمن محسوب می شود.

از طرفی دیگر هم زمستان باعث یخ زدگی زمین می شود و آب رسانی برای نهالی که به تازگی کشت شده است دچار مشکل می شود. نهال های جوان نسبت به خشک شدن و یخ زدگی آسیب پذیر بوده و نهال ها می شکنند.

سخن آخر

به طور کلی بهترین زمان کاشت نهال میوه زمانی است که برای مقاوم شدن ریشه ها فرصت باشد و گرمای زیاد و سرمای زیاد وجود نداشته باشد. پس بهترین زمان برای کاشت نهال با توجه به منطقه آب و هوایی در اوایل پاییز با بهار است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *