خاک مناسب برای کاشت درخت انجیر

برای کاشت درخت انجیر


خاک مناسب برای کاشت درخت انجیر

یکی از عوامل مهم در کاشت و نگهداری درختان و نهال میوه این است که خاک مناسبی داشته باشند. نهال انجیر هم مانند هر درخت و گیاه دیگری به بستر کاشت و خام مناسب احتیاج دارد تا محصول دهد. در این مطلب درباره خاک مناسب برای کاشت درخت انجیر و نگهداری از آن می خوانیم.

تغذیه درخت انجیر هم مانند دیگر درختان از خاک است. اگر این منبع تغذیه به درستی انتخاب نشود، درخت در باردهی و محصول دهی دچار مشکلات زیادی می شود. حتی از عوامل گل ندادن درخت هم می تواند نبود خاک مناسب برای رشد درخت باشد. برای انتخاب خاک مناسب درخت انجیر دقت و اهمیت به یک سری نکات بسیار مهم است.

انجیر در بیشتر خاک ها قابلیت رشد دارد. در خاک های شنی، لومی و رسی هم می تواند رشد کند. اما بهترین خاکی که برای درخت انجیر مناسب است، خاک لومی است.

کاشت درخت انجیر

درخت انجیر
کاشت درخت انجیر

برای کاشت نهال انجیر، عمق کاشت بسیار اهمیت دارد. پس ار تهیه و تدارک خاک مناسب یا همان خاک لومی، باید عمقی تا یکی دو متر برای ریشه های باریک و فیبری درخت انجیر ایجاد کرد.

درخت انجیر از آنجاییکه به آبیاری زیاد نیازمند است، باید در صورت وجود خاک شنی، آبیاری را بیشتر انجام داد. خاک هایی هم که زهکشی خوبی ندارند و آب را خوب از خود خارج نمی کنند، باعث بی مزه شدن و بی کیفیتی در میوه های درخت انجیر می شوند.ترکیدن انجیر هم به دلیل وجود رطوبت زیاد در خاک اتفاق می افتد.

 بهترین زمین برای کاشت درخت انجیر

 زمین برای کاشت درخت انجیر
 بهترین زمین برای کاشت درخت انجیر

زمین هایی که کمی دارای شیب هستند برای کاشت نهال انجیر مناسب تر هستند. حتما به فواصل درختان و عمق کاشت نهال ها باید دقت شود. بعد از آماده سازی زمین می توان در اوایل اسفند ماه نهال انجیر را کاشت.

برای کاشت درخت انجیر باید یک سری کارها چون تراس بندی در زمین­های شیب دار، حفر چاله برای کاشت نهال انجیر، شخم عمود بر شیب و صاف کردن زمین انجام گیرد. هرس کردن، تقویت و کوددهی، آبیاری و نگهداری درخت انجیر بهتر است در زمان مناسب و مشخصی صورت گیرد.

چگونه خاک درخت انجیر را تقویت کنیم

خاک درخت انجیر
چگونه خاک درخت انجیر را تقویت کنیم

برای اینکه درخت انجیر شما باردهی خوبی را داشته باشد باید خاک را تغذیه نمایید و غنی از مواد مغذی باشد. وجود یک برنامه منظم برای این کار لازم است.

استفاده از کودهای شیمیایی و کودهای حیوانی برای تقویت خاک بسیار مناسب است. مواد مغذی خیلی زود از کود جدا شده و در اختیار درخت انجیر برای باروری بهتر و محصولات باکیفیت قرار می گیرد.

استفاده از کود حیوانی برای درخت انجیر

بهترین کود برای تقویت درخت انجیر استفاده از کود حیوانی پهن چهارپایان است. در واقع خاک مناسب برای کاشت درخت انجیر باید از کودهای حیوانی مناسبی تقویت شود. از پهن حیواناتی مثل گاو، اسب، گوسفند که دارای نیتروژن و پتاسیم است، استفاده می شود. پس منتظر تقویت درخت انجیر با این عناصر باشید. پهن مقدار قابل توجهی، مواد آلی دارد که برای خاک بسیار مفید است.

خاک مناسب برای کاشت درخت انجیر خاکی است که با پهن پوسیده تغذیه شود تا زهکشی و تهویه و حفظ رطوبت خوبی داشته باشد.

کاشت درخت انجیر در گلدان

برای اینکه نهال انجیر را در گلدان بکارید به خاک مخصوص و مناسبی احتیاج دارید. اصلا از خاک باغ براب کاشت نهال انجیر در گلدان استفاده نکنید. خاک مناسب برای کاشت درخت انجیر در گلدان خاکی با مواد آلی است.

خاک لومی ترکیبی که با کمپوست پوسیده باشد برای کاشت نهال انجیر مناسب است. برای تقویت آن هم از کود مایع و کود آلی بهتر است که استفاده شود.

فاصله کاشت نهال انجیر

وجود فضای مناسب برای کاشت نهال انجیر بسیار لازم است. فضایی که برای کاشت نهال انجیر در نظر گرفته می شود باید با توجه به شکل و نوع انجیر انتخاب شود. با توجه به تراکم و فاصله کاشت درخت انجیر در خاک، می توان فاصله کاشت بین نهال های انجیر را تخمین زد. این فاصله خوب است که بین 3 تا 5 متر باشد.

حفر گودال برای کاشت نهال انجیر هم باید مناسب باشد تا ریشه های باریک انجیر، فضایی برای رشد عالی داشته باشد. عمق کاشت خوب است بین 1 تا 1 و نیم متر باشد.

عوامل مهم در کاشت نهال انجیر

اگر می خواهید باغ انجیر احداث نمایید حتما باید به منطقه آب و هوایی توجه داشته و خاک را هم مورد آزمایش و بررسی قرار دهید. برای آشنایی بیشتر و کامل تر از کاشت و نگهداری درخت انجیر بهتر با کارشناسان و متخصصان این مجموعه در ارتباط باشید. خواص فیزیکی و شیمیایی خاک می تواند بر روی کیفیت محصول شما اثرگذار باشد. پس ایجاد بستر مناسب کاشت نهال انجیر و خاک مناسب برای کاشت درخت انجیر از ملزومات در کاشت نهال انجیر برای رسیدن به محصول باکیفیت است.

هرس کردن درخت انجیر

درخت انجیر هم برای حفظ سلامتی و رشد بهتر مانند دیگر درختان و گیاهان به هرس کردن نیاز دارد. هرس کردن این درخت باعث می شود که محصولات باکیفیت تری صورت گیرد. دو نوع هرس برای درخت انجیر انجام می شود هرس فرمی و هرس بهره برداری است که انجام می گیرد. هرس فرمی به درخت انجیر فرم می دهد و با هرس بهره برداری، باردهی درخت انجیر افزایش پیدا می کند.

در نهایت

باید گفت که خاک مناسب برای کاشت درخت انجیر در زشد و تولید محصول باکیفیت بسیار اهمیت دارد. باید تمام نکات مربوط به نگهداری از درخت انجیر را برای رسیدن به میوه های باکیفیت دقیق رعایت کرد. برای خرید نهال می توانید از نهالستان معتبر بهمن آبادی اقدام نمایید.

سوالات متداول خاک مناسب برای کاشت درخت انجیر

بهترین خاک برای کاشت درخت انجیر چیست؟

انجیر در بیشتر خاک ها قابلیت رشد دارد. در خاک های شنی، لومی و رسی هم می تواند رشد کند. اما بهترین خاکی که برای درخت انجیر مناسب است، خاک لومی است.

آیا کاشت دیم برای درخت انجیر وجود دارد؟

 امکان کاشت دیم درخت انجیر در جاهایی که میانگین بارندگی سالیانه کمتر از 300 میلی ‌متر باشد نیز وجود خواهد داشت.

بهترین کود برای درخت انجیر چیست؟

بهترین کود برای تقویت درخت انجیر،کود حیوانی از پهن چهارپایان مثل گاو و اسب و گوسفند است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *