نهال انبه

خرید نهال انبه


این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است .در این نوشته سعی داریم شما را با کاشت و نگهداری انبه آشنا کنیم و برای خرید نهال میوه به شما را راهنمایی کنیم. در سال های اخیر اکثر مردم به دلیل زندگی ماشینی و دوری از طبیعت برای تعطیلات و اخر هفته ها به دنبال باغ و باغچه ای برای زندگی هستند  در این میان تصمیم داریم شما رو با انواع گل و گیاه اشنا کنیم که در این زمینه کمک هستند

بررسی نهال انبه

نام انگلیسی : mango

نهال انبه یکی از خوش طعم ترین و پر خاصیت ترین میوه های موجود در دنیا است. این میوه بسیار محبوب هست و در ایران به میزان قابل توجهی کشت می شود. این میوه بسیار خوش عطر ، شیرین و آب دار بوده و خواص دارویی و غذایی بسیار زیادی دارد. انبه سود بسیار زیادی نیز به همراه دارد. همچنین شرایط نگهداری آن گیاه آسان است. این میوه علاوه بر تازه خوری برای کاربرد دارویی ، طعم دهنده غذا و در صنعت عطر سازی استفاده می شود. بازار فروش و کاربرد این میوه روز به روز در حال گسترش هست. 

میوه انبه بومی مناطق گرمسیری از جمله کشورهای هند و پاکستان می باشد. در ایران نیز سیستان و بلوچستان و هرمزگان منبع پرورش این میوه هستند. انبه در ایران تاریخچه ای قدیمی دارد که به ۲۰۰ الی ۳۰۰ سال پیش باز می گردد. این میوه فروش بسیار بالایی هم به صورت داخلی و هم به صورت صادرات دارد.

ارتفاع درخت آن حدودا بین ۸ الی ۱۲ متر می باشد اما تا ارتفاع ۳۰ الی ۴۰ متری نیز می تواند رشد کند. درخت انبه تاجی گسترده و بزرگ دارد که تخم مرغی شکل می باشد. برگ های این گیاه نیزه ای مانند و کشیده شده است که به طور متراکم روی درخت قرار گرفته اند. درخت این میوه ظاهری زیبا و چشم نواز دارد که زیبایی خاصی را برای محیط شما فراهم می کند.

میوه انبه درشت بوده و از سه قسمت هسته ، گوشت و پوست تشکیل شده است. در برخی ارقام انبه کشیده تر و در برخی ارقام گرد تر است. گوشت آن زرد رنگ و نرم و آب دار است که بسیار عطر شیرینی دارد. همچنین رنگ گوشت آن در برخی ارقام زرد مایل به سبز هست. وزن هر میوه انبه به طور میانگین ۱۵۰ الی ۷۰۰ گرم است.

شرایط کاشت و نگهداری درخت به :

خاک مناسب برای کاشت نهال انبه:

یکی از فاکتورهای مهم برای پرورش انبه ، انتخاب خاک مناسب هست ‌. این گیاه در خاک های عمیق سبک تا نیمه سنگین به خوبی رشد می کند. خاک عمیق به علت داشتن رشد عمقی و جذب بهتر غذای گیاهی توصیه می شود. بهتر هست که pH خاک بین ۵.۵ الی ۷ باشد. شور شدن خاک موجب سوختن برگ ها می شود. اگر انبه را در گلدان پروری دهید می توانید به وسیله پرلیت آن را تقویت کنید.

دمای مناسب برای کاشت درخت انبه:

 این میوه منطقه ای گرم و پر نور را برای رشد و باردهی می پسندد. حتی در فصل سرما نیز ترجیح می دهد در محیطی معتدل تا سرد این دوره را بگذراند. اگر شرایط لازم برای پرورش این گیاه به صورت گلخانه ای فراهم باشد رشدی عالی خواهد داشت. دمای هوا در فصل سرد بین ۱۰ الی ۲۰ درجه و در فصل گرم تا ۳۰ درجه به بالا نیز تحمل می کند.

آبیاری مناسب درخت انبه:

این گیاه نسبت به خشکی مقاومت بسیار زیادی دارد. همچنین اگر آن را غرقابی کنید آن را می پذیرد. آبیاری گیاه را به طور منظم و با توجه به فصل انجام دهید. پس از برداشت گیاه هر ۷ الی ۱۰ روز یک بار آبیاری لازم است. بارندگی هنگام جوانه زنی و رشد میوه باعث آسیب زنی به گیاه می شود.

انواع ارقام انبه:

 ارقام مختلف این میوه عبارتند از: انبه سندری ، انبه سنشین ، انبه لانگرا و انبه فرجی.‌ یکی از مهم ترین ارقام انبه ، رقم سندی هست که گوشتی نارنجی رنگ با ظاهری کشیده و درشت دارد. رقم لانگرا هم زرد مایل به سبز رنگ است که بیضی شکل و پهن می باشد. در رقم های مختلف شکل ظاهری، رنگ، وزن و زمان گلدهی و برداشت متفاوت هست.

کوددهی کردن درخت انبه:

هر چند وقت یک بار گیاه به کوددهی نیاز پیدا می کند. اگر کمبود عنصری در خاک زیاد شود فرآیند سیتوپلاسمی گیاه دچار اشکال می شود. اگر پتاسیم کم باشد ، برگ ها زرد می شود. برای داشتن درختی شاداب با باردهی باکیفیت از سال اول برنامه غذایی دقیقی زیر نظر متخصصان تهیه نمایید.

آفات و بیماریهای درخت انبه :

از جمله آفات این گیاه می توان به مگس انبه، زنجرک انبه و پشه گل آذین انبه اشاره نمود. به همین علت بهتر بوده که گیاه را قبل از حمله این گیاهان به این آفات مقاوم کنید. در صورتی که به این آفات مبتلا شود باید هرچه سریع تر قسمت های آلوده را قطع کنید. یکی از دلایل ازدیاد این آفت ها رطوبت هوا و یا کوددهی در زمان نامناسب هست. 

هرس کردن درخت انبه:

هر از چندگاهی برای مرتب کردن و کمک به رشد بهتر گیاه باید آن را هرس کنید. البته اگر تاج درخت رشد موزونی داشته باشد نیاز به هرس فرم نیست. البته چند سال اول کاهش ارتفاع و حذف شاخه های زائد را انجام دهید. این کار را در فصل پاییز انجام دهید. 

زمان باردهی درخت انبه:

پس از کاشت درخت انبه ، حداقل ۸ سال زمان می برد تا باردهی انجام شود. البته در صورتی که نهال انبه چهار فصل مخصوصا ارقام پیوندی آن را بکارید باردهی به ۳ الی ۵ سال پس از کاشت کاهش می یابد. علاوه بر این سال آوری و عدم باردهی سالانه کاهش می یابد. شکوفه های درخت انبه در اسفند ماه نمایان می شوند و میوه ها از خرداد ماه الی شهریور ماه به ثمر می نشینند. اگر می خواهید باردهی خود را تضمین کنید از ارقام دیر رس و دیر گل استفاده نمایید. به طور میانگین ۵۰ درصد انبه برداشت شده به صورت نارس را برای تهیه ترشی ، شور و … به کار می برند. ماکزیمم محصول دهی انبه در هر هکتار بیش تر از ۱۰ تن می باشد.

کاشت انبه در چه زمانی از سال و چگونه صورت می پذیرد:

با سرد شدن دمای هوا نهال ها را در خاک خنک بکارید. همچنین با توجه به حساسیت انبه به برخی بیماری ها حتما آن را از نهالستان های معتبر از جمله نهالستان بهمن آبادی خریداری فرمایید. بهتر است نهال انبه را در فاصله ۵ متر بین هر ردیف و فاصله ۳ متری هر دو نهال از هم بکارید. پیشنهاد می شود این نهال ها را در فاصله ۱۲ * ۱۲ جا گذاری کنید. در خاک چال هایی به عمق ۱ متری ایجاد کنید. در چال خاک را با کود حیوانی ترکیب کنید و تقویتش کنید. 

تکثیر درخت انبه:

اگر می خواهید ریشه نهال انبه حفظ شود به خصوص در سال های ابتدایی قیم گذاری را انجام دهید. با این روش دیگر توسط وزش باد یا بارندگی شدید از بین نمی‌رود. برای تکثیر درخت انبه چهار فصل می توان از قلوه زدن یا پیوند زنی استفاده کنید. همچنین برای ریشه زایی بلکه از درختان پایه بذری بکار بگیرید. اگر گیاه را از راه قلمه زنی تکثیر کردید حتما از هورمون اکسین برای ریشه دهی بیشتر استفاده کنید.

بهترین مرکز خرید نهال انبه :

یکی از بهترین و معتبرترین مراکز خرید نهال در کرج ، نهالستان بهمن آبادی می باشد که دارای سابقه چندین ساله در این کار است و شما برای خرید انواع ارقام نهال انبه می توانید هم به صورت حضوری هم به صورت تلفنی از آن ها به طور رایگان مشاوره گرفته و در صورت تمایل خرید فرمایید. این نهالستان نهال به را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در اختیار شما قرار داده و نحوه کاشت و نگهداری آن را از صفر تا صد به شما آموزش می دهند.

قیمت نهال انبه :

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس :

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *