این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است .در این نوشته سعی داریم شما را با انواع ارقام بادام آشنا کنیم .

در سال های اخیر اکثر مردم به دلیل زندگی ماشینی و دوری از طبیعت برای تعطیلات و اخر هفته ها به دنبال باغ و باغچه ای برای زندگی هستند 

در این میان تصمیم داریم شما رو با انواع گل و گیاه اشنا کنیم که در این زمینه کمک هستند

درخت بادام از جمله درختانی است که مغز بسیار مقویی دارد و از جلمه درختان خزان کننده می باشد. گونه های وحشی ان به صورت درختچه می باشد. ارتفاع درخت بادام بین 6 الی 8 متر می باشد. اما در شرایط دیمی درخختان به ندرت به این ارتفاع می رسند. این درخت در شرایط اب و هوای مدیترانه ای و در تابستان های گرم و خشک و زمستان ملایم به خوبی رشد می کند.

برگ های درخت بادام 3 الی 5 اینچ طول داشته و حاشیه های ان دندانه دار هستند و دمبرگ های 5/2 سانتی متری دارند. گل های این درخت سفید مایل به صورتی هستند. و 3 الی 5 سانتی متر قطر دارند و 5 گلبرگ دارند. این گل ها اوایل بهار نمایان می شوند.

درخت بادام دارای خود ناسازگاری است به همین علت باید از درخت گرده دهنده به نسبت 1 به 1 یا 2 به 1 برای ان استفاده نمود. اگر درخت گرده زا تلخ باشد میوه های روی درخت مغز شیرین تلخ خواهد شد. به همین علت انتخاب درخت مناسب یکی از مهم ترین نکات برای کشت درخت بادام می باشد. از انجا که میوه های درخت بادام تلخ می باشد نیاز به تنک شدن ندارد. هرس این درخت به روش فرمی جامی انجام شده و بهتر است شاخه هایی که جوانه یکساله روی ان قرار دارد با نگهداری جوانه ها بقیه شاخه ها را هرس کرد.گرده گل بادام چسبناک بوده و توسط زنبورها جابه جا نمی شود. درخت بادام برای رساندن میوه خود به 6 الی 8 ماه فصل رشد نیاز دارد. در فصل تابستان ارقام ان به 6 الی 8 ماه فصل رشد نیاز دارند. در فصل تابستان نیز هوای گرم و خشک و حداکثر دما 45 درجه و حداقل دما به 25- درجه نیاز دارد.

برخی موارد مهمی که هنگام انتخاب ارقام مناسب باید در نظر بگیرید :

1)دوره گلدهی بادام

الف) دیرگل بودن بادام

ب) انطباق گل دهی

پ) ارقام خودبارور و خودتسترون

 

2) عوامل موثر برای تولید بادام

 

3) مقاومت در برابر بیماری و افات

 

4) کیفیت مغزبادام در تجارت

 

1)نهال بادام مامایی :

این رقم بادام را در مناطق سردسیر بسیار کاربرد دارد. این بادان رشد قویی داشته و پوست بسیار سختی دارد. شکوفه های این رقم سفید و صورتی می باشد و در بهار جلوه بسیار خوبی دارد. عمر مفید این نهال بین 25 الی 35 سال است. این رقم دیرگل می باشد و از سال دوم باردهی را اغاز می کند. بهتر این ارقام را در فاصله 4*4 بکارید.

 

2)نهال بادام دیرگل  اذر :

این نهال بومی کشور ایران می باشد. بادامی قوی و پربار است و برای گلدهی به زمان طولانی نیاز دارد. این رقم در خاک های شن و ماسه به خوبی رشد می کند. مهم ترین ویزگی این رقم بادام این است که در مناطق سردسیر به خوبی رشد می کند. عمر مفید این رقم 35 الی 45 سال می باشد. باردهی این رقم از سال دوم اغاز می شود.

 

3)نهال بادام سنگی :

این رقم پوست سخت و سفتی دارد. مهمترین ویزگی این بادام مقاومت بسیار بالا در برابر کم ابی است. یکی از بهترین بادام های شناخته شده در ایران بادام سنگی است. با ابیاری و کوددهی مناسب ثمردهی این مغز را به بهترین حد ممکن برسانید. این ارقام برای مناطقی که اب کافی برای کشاورزی و باغداری ندارند بهترین گزینه می باشد. باردهی این رقم از سال دوم اغاز می شود.

 

4) نهال بادام سوپرنوا:

این رقم در بهار سرد فعالیت بسیار مناسبی دارد. نام دیگر این رقم بادام خوشه ای می باشد. بهتر است این رقم را در فاصله 9*6 بکارید. این رقم را به طور  معمول در فصل پاییز به صورت ریشه لخت در گلدان به عرضه می گذارند.

 

5) نهال بادام فرانیس:

این رقم بومی کشور فرانسه می باشد. از ارقام دیرگل بادام می باشد. درصد مغز این بادام 50 درصد است و درصد دوقلو بودن ان کم است. باردهی این رقم از سال دوم اغاز می شود. گرده افشان این رقم ارقام سهند و شکوفه است. برداشت محصول این رقم بسیار اسان می باشد. یکی از بهترین ارقام بادام در ایران می باشد.

6) نهال بادام پسته ای :

این رقم بومی اسیای غربی می باشد که مبدا اصلی ان کشور ایران است . این رقم از نظر ظاهری ارتفاع نیمه بلندی دارد و دسترسی به شاخه و برگ ان بسیار اسان است. یکی از ارقام دیررس است و قدرت و سرعت ان متوسط می باشد. اغلب دارای عمر اقتصادی 20 ساله است که پس از گذشت مدتی دچار افت کیفیت می شود. مهم ترین ویژگی این نهال مقاومت در برابر خشکی و گرما است. این محصول از اواخر مرداد و شهریور قابل برداشت است.

 

7) نهال بادام تگزاس :

رقم تگزاس بومی کشور امریکا می باشد. این محصول کشیده بوده و رشد اندکی دارد و بسیار دیررس می باشد. پوست این محصول سخت است و مغز کوتاه و کلفت و نوک تیزی دارد. این رقم به هرس کردن نیاز دارد. از مهم ترین ویژگی های این رقم مقاومت در برابر بیماری های قارچی است.

 

8) نهال بادام تونو :

این نهال بومی کشور ایتالیا می باشد. این رقم نسبتا کمیاب است و پوستی سنگی دارد. عملکرد این رقم بسیار مطلوب است. سرعت رشد این رقم در مناطق سردسیر نسبت به مناطق گرمسیر بهتر است. از گونه ارقام دیرگل است و باردهی را از سال دوم اغاز می کند. ظاهر این رقم بیضی و کشیده می باشد. عمر اقتصادی این رقم 35 الی 45 سال است.

 

9) نهال بادام سهند:

این رقم بومی کشور ایران می باشد. بادامی قوی ومستحکم است و مناسب ترین منطقه برای کاشت ان کوهستان می باشد. از ارقام دیرگل است و  سرعت رشد متوسطی دارد. از این رقم برای تهیه انواع شیرینی و خشکبار به کار می رود. هرس کردن موجب افزایش کیفیت این محصول می شود. باردهی این رقم از سال دوم اغاز می شود.

 

10) نهال بادام شکوفه :

این رقم بومی کشور ایران می باشد. پوست سفت دارد و سرعت رشد ان متوسط است. این رقم دیرگل می باشد. مقاومت و استحکام زیادی دارد و میوه ان بسیار سفت است. از مهم ترین ویژگی های این نهال مقاومت در برابر سرمای بهار است. یکی از کاربردهای این رقم تهیه خشکبار و محصولات ارایشی و بهداشتی است. باردهی این رقم از سال دوم اغاز می شود.

11) نهال بادام کاغذی :

این رقم زود گل است و ابیاری و کوددهی مناسب تاثیر زیادی روی کیفیت ان دارد. یکی دیگر از ارقام کاغذی است که قدرت و سرعت رشد ان فوق العاده است. باردهی این رقم از سال دوم اغاز می شود. عمر مفید ان بین 25 الی 30 سال می باشد. نهال بادام کاغذی همانند نامش پوستی نازک دارد.

 

12) نهال بادام اسکندر :

این رقم از جمله مغزهای اقتصادی بادام به شمار می رود. نهایت عمر مفید ان 35 سال است و از سال دوم باردهی را اغاز می کند. یکی از ارقام دیرگل در ایران است. ابیاری مناسب و هرس کردن و کوددهی تاثیر بسیار زیادی روی کیفیت این رقم دارد. این رقم درصد دوقلویی کمی دارد و مقاومت به گرما از مهم ترین ویزگی های این رقم می باشد.

 

13) نهال بادام شمشیری :

یکی از نژادهای ایرانی بادام است که مقومت خوبی در برابر بیماری و افات دارد و عمر باردهی ان تا 30 سال است. این رقم دیرگل است و یکی از مناسب ترین کودها برای ان کود نیترات می باشد. این رقم باردهی را از سال دوم اغاز می کند.

 

14) نهال بادام شاهرودی :

این رقم بومی شاهرود ایران می باشد. مهم ترین ویژگی های این رقم قیمت مناسب ، عمر اقتصادی و باردهی اقتصادی است . یکی از مناسب ترین گزینه ها برای گردافشان بودن نهال بادام شاهرودی فراگنس  و فررادوئل است. از جمله ارقام دیرگل است که از سال دوم باردهی را اغاز می کند.

بهترین مرکز خرید نهال بادام:

یکی از بهترین و معتبرترین مراکز خرید بادام ، نهالستان بهمن آبادی می باشد که دارای سابقه چندین ساله در این کار است و شما برای خرید انواع ارقام نهال بادام می توانید هم به صورت حضوری هم به صورت تلفنی از آن ها به طور رایگان مشاوره گرفته و در صورت تمایل خرید فرمایید. این نهالستان هر نوع رقم بادام را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در اختیار شما قرار داده و نحوه کاشت و نگهداری آن را از صفر تا صد به شما آموزش می دهند.

 

 

قیمت نهال بادام:

 

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس : 

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912 

99 86 276 0930

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *