این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است .در این نوشته سعی داریم شما را با انواع ارقام شلیل آشنا کنیم و برای خرید نهال شلیل شما را راهنمایی کنیم.

نهال شلیل

در سال های اخیر اکثر مردم به دلیل زندگی ماشینی و دوری از طبیعت برای تعطیلات و اخر هفته ها به دنبال باغ و باغچه ای برای زندگی هستند 

در این میان تصمیم داریم شما رو با انواع گل و گیاه اشنا کنیم که در این زمینه کمک هستند.

نام انگلیسی: Nectarine

 

نام علمی:Prunus Persica

 

خانواده:Rosaceae

 

شلیل میوه ای با تاریخچه کهن مربوط به ۲۰۰۰ سال قبل می باشد. درخت شلیل طول عمری ۴۰ ساله دارد و ارتفاع آن حدودا بین ۸ الی ۱۰ متر است. البته باغداران سعی می کنند آن را حدود ۴ متر نگه دارند تا چیدن میوه برایشان راحت تر باشد. میوه ها را از قبل اینکه کامل برسند می چینند و به بازار میوه و تره بار منتقل می کنند تا زمان خرید به طور کامل رسیده باشند. شلیل گونه ای جهش یافته از هلو می باشد. با این تفاوت که بدون پرز است و اندازه ای کوچک تر دارد. همچنین شلیل در مقایسه با هلو آسیب پذیری بیشتری دارد. بهتر است هلو را در مناطق سردسیر بکارید تا هنگام زمستان به خواب زمستانی بروند. هلو برگ های ریز و کوچکی دارد که به آسانی در معرض آسیب قرار می گیرند. همچنین ریشه هایش به صورت پریشان در خاک رشد می کنند و به همین علت عمق زیادی نمی گیرند.

خاک مناسب پرورش درخت شلیل ، شنی با زهکشی مناسب است. بهتر است قبل از کاشت گیاه ، خاک را آماده کنید. pH مناسب نهال شلیل خنثی و ۶ تا ۷ است. خاک را قبل از کاشت نهال از نظر مواد معدنی و مواد مغذی غنی سازی کنید. آبیاری مناسب نهال شلیل به صورت ۴۰ لیتر در ماه می باشد. به عبارتی هر ۱۰ دور یکبار مقدار ۳ سانتی متر گیاه را آبیاری کنید. البته اگر خاک خشک شد بهتر است به شیوه آبیاری قطره ای آن را آبیاری کنید ‌ در فصل سرما نیز طوری گیاه را آبیاری کنید که آبی اطراف تنه درخت جمع نشود. برای کوددهی گیاه در فصل های رشد ( بهار و تابستان ) خاک را آزمایش کرده و با توجه به نیاز های آن ، نهال را کوددهی کنید. نیتروژن ، عالی ترین کودی است که گیاه به آن نیاز دارد.

همچنین استفاده از کود دامی پوسیده ، کود شیمیایی و اوره نیز رشد گیاه را قوت می بخشد. درختان بالغ و مسن دوبرابر درختان جوان به کود نیاز دارند. هرس کردن درخت شلیل از جمله فاکتورهای مهم برای نگهداری و پرورش درخت شلیل است. هرس درخت شلیل با اهداف مختلف از جمله پربار شدن درخت ، دفع آفات و بیماری ، کنترل اندازه درخت شلیل ، آسان شدن برداشت میوه و … انجام می شود. مناسب ترین زمان برای هرس درخت شلیل فصل بهار و قبل از گلدهی می باشد. 

۱)خرید نهال شلیل انجیری:

رقم شلیل انجیری همانند هلو انجیری است با این تفاوت که بدون پرز است. این رقم در مقایسه با هلو گوشت بیشتری دارد. شکل میوه آن دایره ای است و پوستش قرمز رنگ است. این رقم مقاومت کمتری نسبت به آفات و بیماریهای شلیل دارد. از سال اول و دوم باردهی را آغاز می کند.

 

 

۲)خرید نهال شلیل مغان:

یکی از باکیفیت ترین ارقام شلیل می باشد. باردهی بسیار مطلوبی دارد و گلدهی آن اواخر فروردین ماه آغاز می شود. این رقم پس از گذشت ۲۰ روز جوانه زنی برگ ها باید به وسیله سم آن را در برابر بیماری و آفت های شلیل سم پاشی کرد. به مدت ۴۰ روز در سردخانه قابل نگهداری است. شلیل مغان را در نهالستان بهمن آبادی می توان با بهترین کیفیت خریداری نمود. 

 

 

۳)خرید نهال شلیل رفعتی:

یکی از ارقام شلیل است که خوش طعم و خوش عطر است. این رقم از سال دوم باردهی را آغاز می کند. محصول آن را از اواخر تیرماه می توان برداشت کرد. بهتر است این رقم را در فاصله ۳ * ۳ بکارید. طول عمر بهینه این رقم ۱۲ سال است. مقاومت این رقم در برابر سرما زیاد است و دمای ۲۵- الی ۳۰- درجه را تحمل می کند. نیاز آبیاری آن در ماه ۴۰ لیتر است.رنگ میوه آن قرمز رنگ است.

۴)خرید نهال شلیل سان گلد:

یکی از ارقام با کیفیت و تجاری شلیل است که از سال دوم باردهی را آغاز می کند. رنگ میوه آن ترکیبی از قرمز و زرد است. شلیل سان گلد را می توان حدودا بین ۵۰ الی ۷۰ روز در انبارهای میوه نگهداری کرد. یکی از مهم ترین ویژگی های آن مقاومت زیاد در برابر گرما و سرما است. این رقم ۴۰ لیتر در ماه آب نیاز دارد. بهتر است آن را در فاصله ۳ * ۳ بکارید. طول عمری ۱۲ ساله دارد و به دو روش تازه خوری و تهیه کمپوت قابل مصرف است.

 

 

۵)خرید نهال شلیل شمس:

رقم شلیل شمس از جمله ارقام پرطرفدار در ایران است. این رقم در بازار میوه و تره بار خواهان زیادی دارد. این رقم در بیشتر نقاط ایران قابل کشت است. آبیاری مورد نیاز آن به صورت ۴۰ لیتر در ماه می باشد‌. خاک مناسب آن شنی بومی است. هم در آب و هوای سرد و هم در آب و هوای گرم قابل رشد است. سرعت رشد درخت آن متوسط است و زمان برداشت میوه آن اواخر تیرماه می باشد.

 

 

۶)خرید نهال شلیل کیوتا:

یکی دیگر از ارقام پیوندی و خوش طعم شلیل است که از پیوند آلو وحشی و شفتالو به وجود می آید. میوه ای با سطح بسیار صاف است. نیاز آبیاری زیادی دارد. رقمی بسیار مقاوم در برابر سرما است. بهتر است آن را در فاصله ۳ * ۳ بکارید. عمر مفید آن ۱۲ سال است. 

۷)خرید نهال شلیل زرد مشهد:

رقمی بسیار به صرفه و تجاری است. این رقم زود رس است و میوه آن از تیرماه قابل برداشت است. نیاز آبیاری آن به صورت ۴۰ لیتر در ماه می باشد‌. هسته و گوشت این رقم بهم چسبیده اند. از سال دوم باردهی را آغاز می کند. عمر مفید آن ۱۲ سال است. شلیل زرد مشهد به روش تازه خوری مصرف می شود.

 

 

۸)خرید نهال شلیل بیگ تاپ:

شلیل بیگ تاپ از جمله ارقام زود رس است و از اوایل فروردین ماه گلدهی را آغاز می کند. میوه آن درشت و قرمز رنگ است و گوشتی زرد رنگ دارد. این رقم بسیار خوش طعم و خوش عطر است. از جمله ارقام تجاری است.   

 

 

۹)خرید نهال شلیل فانتازیا:

یکی دیگر از انواع نهال شلیل است و خواهان بسیار زیادی دارد. تاج درخت آن گسترده است. این رقم نسبت به باکتریایی و زنگار حساسیت زیادی دارد. میوه آن ترکیبی از قرمز و نارنجی است. گلدهی را از اوایل فروردین ماه آغاز می کند. هسته و گوشت آن از یکدیگر جدا می باشد. از جمله ارقام دیر رس محسوب می شود. 

 

بهترین مرکز خرید نهال شلیل:

یکی از بهترین و معتبرترین مراکز خرید نهال شلیل ، نهالستان بهمن آبادی می باشد که دارای سابقه چندین ساله در این کار است و شما برای خرید انواع ارقام نهال شلیل می توانید هم به صورت حضوری هم به صورت تلفنی از آن ها به طور رایگان مشاوره گرفته و در صورت تمایل خرید فرمایید. این نهالستان هر نوع رقم شلیل را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در اختیار شما قرار داده و نحوه کاشت و نگهداری آن را از صفر تا صد به شما آموزش می دهند.

قیمت نهال شلیل :

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس : 

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912 

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *