این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است .در این نوشته سعی داریم شما را با انواع ارقام پسته آشنا کنیم و برای خرید نهال پسته شما را راهنمایی کنیم.

نهال پسته

در سال های اخیر اکثر مردم به دلیل زندگی ماشینی و دوری از طبیعت برای تعطیلات و اخر هفته ها به دنبال باغ و باغچه ای برای زندگی هستند 

در این میان تصمیم داریم شما رو با انواع گل و گیاه اشنا کنیم که در این زمینه کمک هستند

پسته از قدیم در ایران کشت می شده و تحقیقات نشان می دهد که درخت پسته از حدود 3 الی 4 هزار سال پیش در ایران اهلی شده است و توانایی عمر 300 ساله را دارد. پسته درختی برگ ریز می باشد و تا حدود 10 متر می تواند رشد کند. این درخت از سال 7 الی 10م به میزان بالاتری از باردهی می رسد و سال 20م اوج باردهی ان می باشد. این گیاه بیابانی و مقاوم بوده و توانایی تحمل دمای هوا تا 50 درجه را دارد و باردهی را انجام می دهد. برای خرید نهال پسته می توانید سایت نهالستان بهمن آبادی را دنبال کنید.

کاشت درخت پسته یکی از سوداورترین محصولات کشاورزی است که همیشه باغداران به ان توجه کرده اند. اما پس از کاشت درخت پسته باید مدت طولانی در انتظار به ثمر رسیدن ان باشید. درخت پسته متناسب با شرایط اب و هوایی گرم می باشد. این گیاه در سرما های شدید از بین می رود. ریشه های پسته به عمق زیادی می رسند به همین علت خاک ان باید نفوذ پذیر باشد تا ریشه ها به خوبی در ان نفوذ کنند. خاک پسته باید از نظر پی اچ خنثی باشد و این درخت نیاز به ابیاری هرروزه ندارد و در شرایط عادی ابیاری به صورت یک هفته در میان بسیار مناسب ان می باشد. کوددهی درخت پسته به صورت دوبار در سال انجام می شود. این کود را زیر خاک و در فاصله 30 الی 35 سانتی متری از درخت خود ان را قرار دهید. از کودهای شیمیایی ازت و فسفره متناسب با دوره ابیاری درخت پسته بکار ببرید. در فصل های پاییز الی زمستان هم از کود های گاوی و گوسفندی استفاده نمایید. هرس این درخت به دو صورت فرمی و جامی انجام می شود. هرس فرمی یعنی اصلاح شاخه های اضافه و هرس جامی ظاهر کلی درخت را به شکل جام در می آورد. در این نوع از هرس پایین درخت نازک و بالای ان بزرگ می شود.

آفات و بیماریهای درخت پسته

۱) آفت پسیل معمولی پسته ( شیره خشک )

۲) پروانه چوبخوار پسته ( کرمانیا )

kermania pistaciella (۳ آفت سوسک سرشاخه خوار پسته ( Hylesinus vestitus )

۴) سن های زیان آور پسته ( Pistacia Bugs )

۵) آفت زنجره پسته ( شیره تر ) Idiocerus Stali

۶) پروانه برگخوار پسته ( رائو )

۷) آفت شپشک پسته (Ocneria Terebinthin)

۸) بیماری سرخشکیدگی درختان پسته

۹) بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه ( گموز پسته )

۱۰) بیماری آلترناریا Alternaria Blight

۱۱) نماتد درختان پسته

خواص پسته

۱) بهبود هضم

۲) جلوگیری از بیماری ماکولا

۳) حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان

۴) مدیریت وزن

۵) بهبود سلامت قلب

۶) محافظت از نورون ها و عصب

۷) خاصیت ضد التهابی

۸) تقویت قوای جنسی

۹) کنترل دیابت

۱۰) کمک به جذب آهن

۱۱) جلوگیری از یبوست

۱۲) غنی. از اسیدهای چرب امگا ۳

۱۳) تحریک رشد مو، تقویت مو، افزایش انعطاف پذیری مو ،درمان ریزش مو

۱۴) رفع بوی بد دهان

۱۵) مرطوب کننده طبیعی ،مبارزه با علائم پیری ،روشن کننده طبیعی پوست، حفظ سلامت پوست

۱۶) تسکین درد و تخفیف بیماری بواسیر

1) نهال پسته اکبری:

پسته اکبری یکی از تجاری ترین انواع نهال پسته پایه کوتاه می باشد. میوه های این رقم دارای فرم زیبا و اندازه ای تقریبا درشت دارد. شکل ظاهری آن شبیه بادام است و رقمی بسیار اقتصادی می باشد. این رقم کیفیت بالایی دارد و به صورت خوشه ای رشد می کند. این پسته بسیار کیفیت خوبی دارد و با رعایت شرایط نگهداری صحیح به کیفیت بسیار بالایی می رسد.

2) نهال پسته کله قوچی :

این نهال پسته یکی از ارقام زود گل است که بسیار پربار می باشد. مغز این رقم خوش طعم است. شکوفه های این رقم اواخر اسفندماه رشد کرده و برداشت محصول آن اواسط شهریورماه انجام می شود. طعم این رقم بسیار دلپذیر و خوب می باشد. این رقم نسبت به کمبود آب و مواد غذایی حساسیت بیشتری دارد. این نهال پسته به گرما مقاومت زیادی دارد و به نهال پسته گرمسیری معروف است.

3) نهال پسته احمد آقایی:

پسته احمد از مرغوب ترین گونه های پسته در جهان است. این رقم دیررس است و گلدهی ان متوسط می باشد. این رقم بازار پسند کیفیت بسیار بالایی دارد و باردهی مطلوبی دارد. پسته احمد آقایی میوه تقریبا درشتی دارد و شبیه بادام است.

4) نهال پسته قزوینی:

پسته قزوینی یکی از ارقام باکیفیت و مطلوب بومی استان قزوین می باشد. این نهال یکی از نژادهای اقتصادی پسته است که کیفیت بالایی دارد و کاربرد بیشتر ان برای ساخت خلال پسته می باشد. این رقم پسته از جمل بهترین ارقام پسته می باشد و در ایران کمیاب است.

5) نهال پسته زرند:

یکی دیگر از ارقام مورد پسند پسته ، پسته زرند می باشد که بهتر است ان را در منطقه بومی خود یعنی کرمان کاشت. این نهال مناسب کاشت در مناطق گرمسیر است. این پسته از سال 9 الی 10 رقمی پر بار محسوب می شود.

6) نهال پسته فندقی:

یکی دیگر از ارقام پسته در کشور پسته فندقی می باشد که از سال 7 الی 8 باردهی  خود را اغاز می کنند. این نهال بسیار پر فروش و لذیذ است. این رقم ریز و پربار است و از مغز ان در صنایعی هم چون بستنی سازی بسیار استفاده می شود. رشد ساقه و تنه و ریشه ی درخت پسته فندقی متوسط است. اما در کل باردهی خوبی دارد.

بهترین مرکز خرید نهال پسته:

یکی از بهترین و معتبرترین مراکز خرید نهال پسته ، نهالستان بهمن آبادی می باشد که دارای سابقه چندین ساله در این کار است و شما برای خرید انواع ارقام نهال پسته می توانید هم به صورت حضوری هم به صورت تلفنی از آن ها به طور رایگان مشاوره گرفته و در صورت تمایل خرید فرمایید. این نهالستان هر نوع رقم پسته را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در اختیار شما قرار داده و نحوه کاشت و نگهداری آن را از صفر تا صد به شما آموزش می دهند.

قیمت نهال پسته:

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس : 

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912 

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *