دلایل ایجاد شکاف و ترکیدگی بر روی پوست درختان میوه

دلایل ایجاد شکاف و ترکیدگی درختان


دلایل ایجاد شکاف و ترکیدگی بر روی پوست درختان میوه

به وجود آمدن شکاف و ترکیدگی بر روی پوست درختان میوه اتفاقی طبیعی است. دلایل مختلفی هم می تواند داشته باشد. در این مطلب درباره دلایل ایجاد شکاف و ترکیدگی بر روی پوست درختان میوه و نگهداری از آن نکات مهمی می خوانیم.

از مهمترین عواملی که در تنه درختان شکاف و ترکیدگی ایجاد می کند. سرمای زمستان است. در واقع این ترکیدگی به علت یخ زدگی در تنه درختان و انقباض و انبساط در تغییر دما ایجاد می شود.

بیشتر این اتفاق زمانی می افتد که بعد از یکروز آفتابی دمای هوا به یک باره پایین می آید و هوا سرد می شود. سرعت تغییر دما بین چوب داخلی و خارجی می تواند باعث بروز ترک و شکاف در تنه درختان میوه شود. معمولا برای پیشگیری از این اتفاق تنه درختانی چون درخت سیب را دوغاب می کنند. در این صورت در اثر سرمای زیر صفر ترک و شکاف نمی خورد و در امان است.

البته درختانی که در خاک هایی با زهکشی کم هم قرار دارند، به ترکیدگی در اثر سرما و یخبندان قابلیت بیشتری دارند.

رشد زیاد درختان در فصل پاییز

رشد زیاد درختان د
رشد زیاد درختان در فصل پاییز

از دیگر دلایل ایجاد شکاف و ترکیدگی بر روی پوست درختان میوه رشد بیش از اندازه درختان در فصل پاییز است. در اثر دمای زیاد و رطوبت زیاد و سطح بالای ازت می تواند حساسیت به ایجاد شکاف در آن بیشتر شود. بالا و پایین شدن رشد در درختان باعث ایجاد شکاف و ترکیدگی می شود.

آفتاب سوختگی و ایجاد شکاف در درختان

از دیگر عواملی که باعث ایجاد شکاف و ترکیدگی در تنه درختان می شود، افتاب سوختگی است. آفتاب سوختگی معمولا در سمت جنوب و غری تنه درخت و شاخه های درخت به وجود می آید. وقتی که سلول های زنده بافت زیر پوست درخت در گرما و آفتاب فعال می شوند و در سرمای شب به زیر صفر درجه می رسد، پارگی و از بین رفتن را در پی دارد و شکاف ایجاد می شود.

پوست درختان به آفتاب سوختگی بسیار حساس هستند و برای پیشگیری از این اختلال می توان تنه درخت را با مخلوط بردو رنگ نمود.

ایجاد شکاف و ترکیدگی در درختان پوست نازک

 ترکیدگی در درختان پوست نازک
ایجاد شکاف و ترکیدگی در درختان پوست نازک

ترکیدگی پوست درختان در درختانی که پوست نازکی دارند، زیاد دیده می شود. درختانی مثل گلابی و سیب و گیلاس از این دسته هستند.

دلایل ایجاد شکاف و ترکیدگی بر روی پوست درختان میوه می تواند در اثر زخم های هرس هم به وجود آیند. زخم هرس در اثر سرما می تواند بزرگتر شود و خسارات بیشتری برای درخت ایجاد کند. تنه درختان را در فصل پاییز و زمستان با مواد مناسب می پوشانند تا دچار سرمازدگی و یا آفتاب سوختگی نشود. رنگ به بازتاب نور و گرما کمک کرده و از تنه درختان محافظت می کند.

ترک خوردگی روی شاخه و تنه درختان گردو

وقتی درخت گردو دچار نوسانات دمایی می شود، تنه و پوسته شاخه ها ترک می خورد. وقتی در یکروز هوا به شدت گرم و ناگهان سرد می شود را نوسانات دمایی می گویند. انقباض و انبساط در مولکول های زنده درختان باعث ایجاد ترک و شکاف می شود.

از  دیگردلایل ایجاد شکاف و ترکیدگی بر روی پوست درختان میوه گردو می توان به زهکشی نامناسب خاک اشاره داشت. این درختان در مقابل سرمای زیاد و یخ زدگی مقاومت ندارند و دچار ترک و ترکیدگی در تنه درخت می شود.

مصرف کودهای ازته زیاد هم باعث ایجاد ترک در تنه درختان گردو می شود. در واقع روند ترک خوردگی و ایجاد شکاف را سرعت می بخشد.

از دلایل ایجاد شکاف و ترکیدگی بر روی پوست درختان میوه گردو می توان به سراب یش از اندازه اشاره داشت. اختلاف دما در روز و شب باعث انقباض و انبساط در تنه درخت شده و ترکیدگی در درخت گردو را سبب می شود. این قسمت ها ضعیف می شوند و در بهار رنگشان تغییر می کند. تغییر رنگ به رنگ سیاه است. در واقع آفتاب سوخته شده اند. این اختلال در درختان با پوست نازک بیشتر اتفاق می افند.

دلایل ترک خوردگی روی شاخه و تنه درختان گردو
ترک خوردگی روی شاخه و تنه درختان گردو

از دیگر دلایل ایجاد ترک و شکاف بر روی درخت گردو هرس سنگین و خاک ورزی دیر هنگام است. وجود خاک های نامطلوی و شنی و سم پاشی زیاد درخت، باعث ضعیف شدن آن و در نتیجه کم شدن مقاومت درخت می شود. در مقابل سرما ضعیف می شوند، ته درختان ترک و شکاف می خورد.

سخن آخر

در این مطلب درباره دلایل ایجاد شکاف و ترکیدگی بر روی پوست درختان میوه کامل توضیح دادیم. راه هایی برای پیشگیری از این اتفاق هم بیان شد. امیداوریم با استفاده از این مطلب درختانی سالم و تنومند و قوی داشته باشید. البته خرید نهال باکیفیت هم بی تاثیر نیست.

سوالات متداول دلایل ایجاد شکاف و ترکیدگی بر روی پوست درختان میوه

آیا مقدار آبیاری درختان هم از دلایل ایجاد ترک در درختان است؟

آبیاری زیاد و بارندگی زیاد باعث سرعت بخشیدن به ترک خوردگی در تنه درخت می شود.

برای جلوگیری از آفتاب سوختگی در درختان چه می توان کرد؟

می توان شاخه و تنه درختان را با رنگ سفید پوشانید. تا گرما دفع شود.

دلایل ایجاد شکاف و ترکیدگی بر روی پوست درختان میوه چیست؟

عوامل گوناگونی در ایجاد ترک و شکاف بر روی تنه درختان موثر است. این مطلب کامل به ان پرداخته است.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *