شرایط آب و هوایی کاشت نهال گلابی

شرایط آب و هوایی کاشت نهال گلابی

نهال گلابی از جمله درختانی است که با بسیاری از شرایط آب و هوایی می سازد و کنار می آید. در شرایط نامساعد آب و هوایی هم از خود مقاومت به خرج می دهد و این از مزیت های این نهال است. در این مقاله درباره شرایط آب و هوایی کاشت نهال گلابی می خوانیم.

با توجه ودقت به نکات مهم و ریزی در نگهداری از نهال گلابی می توان بهترین عملکرد را از این درخت دید. و محصول خیلی خوبی را شاهد بود.

البته این مورد را دقت داشته باشید که وقتی می گوییم درخت گلابی با هر آب و هوایی می سازد به این معنی نیست که دیگر از آن غافل شویم. خیر رسیدگی درست و اصولی برای داشتن محصول خوب از درخت گلابی لازم است.

مزیت درخت گلابی در شرایط آب و هوایی نسبت به دیگر درختان

مزیت درخت گلابی در شرایط آب و هوایی
مزیت درخت گلابی در شرایط آب و هوایی نسبت به دیگر درختان

درخت گلابی خیلی کم و به ندرت می شود که به سرمازدگی در بهار دچار شود. بسیاری ار درختان میوه مناطق معتدله درگیر سرمازدگی گل ها در بهار می شوند. اما این برای درخت گلابی و سیب کم پیش می آید.

درخت گلابی ماننند دیگر درختان میوه مناطق معتدله برای از بین بردن و رفع نیاز خواب جوانه ها به یک دوره سرمای 5 تا 8 درجه سانتی گراد بالای صفر می باشد. البته زمان این دوره بستگی نوع و گونه درخت دارد و متغبر می باشد. تقریبا هم در حدود 600 تا 1600 ساعت است.

محدوده پایین در این نیاز سرمایی به ارقام گلابی آسیایی می باشد که تقریبا در حدود 500 تا 900 ساعت نیاز سرمایی دارند. ارقام اروپایی در مقابل ارقام آسیایی نیاز سرمایی بیشتری دارد و تا 1550 ساعت می رسد.

از شرایط آب و هوایی کاشت نهال گلابی می توان گفت که در واقع درخت گلابی همراه با سیب و گیلاس در گروه پرنیازترین گونه های درختان میوه به سرمای زمستان هستند.

شرایط دمایی مورد نیاز درخت گلابی

از دیگر موارد شرایط آب و هوایی کاشت نهال گلابی این است که درخت گلابی در حالت کلی در آب و هوای مرطوب و سرد رشد می کنند. انواع نهال گلابی مرغوب برای رشد به دمای زیر 7 درجه در محدوده زمانی 400 تا 800 ساعت نیاز دارند.

درخت و نهال گلابی به نور زیاد برای رشد کردن احتیاج دارند. نهال گلابی بعد از کاشت باید تا ارتفاعی به اندازه 490 سانتیمتر رشد کند تا بتوان به زمین اصلی انتقال داد. اما این درخت مقاوم است و در هر اندازه ای می توان آن را در جای اصلی کاشت کرد.

روش کاشت درخت گلابی

 کاشت درخت گلابی
روش کاشت درخت گلابی

از بهترین روش های کاشت ارقام مختلف در درخت گلابی، تهیه نهال و خرید نهال است. برای خرید نهال میوه باید به بهترین مراکز فروش نهال باکبفبت مراجعه کرده و نهال مورد نظر را خریداری نمایید. برای کاشت نهال گلابی نیاز به خاکی خوب و حاصل خیز و آب و هوای مساعد دارید. برای کاشت این نهال باید گودال هایی را در زمین ایجاد نمایید.

نکات مهم در کاشت نهال گلابی

در کاشت نهال گلابی باید موقعیت مکانی را در نظر داشته باشید. باید مکان را در جایی ترتیب ببینید که نور خورشید، مستقیم بر آن بتابد. نهال گلابی به نور خورشی نیاز دارد. و باید مستقیم بتابد.

نکته دیگر این است که باید تقویت خاک را هم در نظر داشته باشید. برای تقویت بستر کاشت نهال گلابی خوب است که از کودهای گیاهی و دامی پوسیده در همان ابتدای کاشت نهال استفاده شود. بهترین خاک برای کاشت نهال گلابی خاکی مرطوب است که دارای زهکشی خوبی هم باشد.

مورد دیگر این است که نهال گلابی هم مانند دیگر نهال ها ظریف است و باید از آن در برابر بیماری ها و افات مراقبت و نگهداری شود.

فاصله کاشت در درخت گلابی

کاشت درخت گلابی
فاصله کاشت در درخت گلابی

رعایت فاصله در کاشت درخت گلابی از موارد مهم در شرایط آب و هوایی کاشت نهال گلابی است که باید رعایت شود. بهترین فاصله رعایت فاصله 4 تا 6 متری است که باید در کاشت نهال گلابی رعایت شود. ردیف هایی هم که درخت گلابی باید از هم فاصله داشته باشند بین 6 تا 8 متر خوب است.

شاخ و برگ درخت گلابی در طول رشد گسترده می شود پس نگه داشتن فاصله مناسب در نگهداری درست از درخت گلابی و دادن محصول خوب موثر است. شاخ و برگ ها وقتی گسترده و پر حجم شوند و فاصله مناسبی هم در کاشت نهال رعایت نشده باشد، نور کافی به درختان و میوه ها نمی رسد و رشد درخت ناقص می ماند.

کود مورد نیاز نهال گلابی چیست

برای اینکه مواد مورد نیاز از درخت گلابی را تشخیص دهیم باید برگ های این درخت را در آزمایشگاه مورد بررسی قرار داد. در این صورت عناصر مورد نیاز رامی توان از کودهای گوناگون نیتروژن، فسفر و پتاس تهیه کرد. البته در این کار باید از نظر کارشناسان و متخصصین هم استفاده کرد.

هرس کردن درخت گلابی

به جز رعایت شرایط آب و هوایی کاشت نهال گلابی باید به مواردی چون هرس کردن آن هم اهمیت داد. هرس کردن در هنگام کاشت انجام می شود. اما در درختان بالغ هم این کار برای حفظ ظاهر و هوادهی بهتر و نفوذ بهتر نور انجام می شود. خوب است که شاخ و برگ های مرده از درخت جدا شود.

در هرس کردن درخت گلابی، شاخه هایی که به صورت عمودی با زاویه ای بیشتر از 60 درجه رشد کرده اند را باید قطع کرد. این نوع شاخه ها مقدار زیادی از مواد مغذی درخت را جذب خودشان می کنند. و این شاخه ها اصلا کارایی ندارد چون هیچ گونه بازده و باردهی ندارند.

سخن آخر

برداشت میوه درخت گلابی در اواخر تابستان تا اوایل پاییز است. امید است با رعایت موارد مهم در نگهداری نهال گلابی و البته خرید نهال باکیفیت و سالم، محصولات بسیار پرباربری را شاهد باشید. برای خرید نهال می توانید از سایت ایرانیان تری اقدام نمایید.

سوالات متداول شرایط آب و هوایی کاشت نهال گلابی

زمان برداشت میوه گلابی چه هنگام است؟

برای بهترین زمان برداشت میوه درخت گلابی باید قند آن را اندازه گیری کرد. به مقدار دلخواه که برسد باید آن را برداشت کرد.

باردهی درخت گلابی چه مدت پس از کاشت است؟

نهال گلابی بین 4 تا 6  سال بعد از کاشت شروع به باردهی می کند. معمولا ۴۰-۳۰ سال پس از کاشت نهال باردهی آن ادامه دار می باشد.

دمای مناسب برای رشد درخت گلابی چقدر است؟

درخت گلابی در مناطق سرد و مرطوب رشد می کند. انواع نهال گلابی مرغوب برای رشد به دمای زیر 7 درجه در محدوده زمانی 400 تا 800 ساعت نیاز دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *