علائم کمبود نیتروژن در گیاه چیست

علائم کمبود نیتروژن در گیاه


علائم کمبود نیتروژن در گیاه چیست

اگر رشد گیاهتان متوقف شده است و برگ های آن رو به زرد شدن رفته است، ممکن است از نشانه های کمبود نیتروژن در گیاه باشد. حال در این مطلب به طور کامل می خوانیم که علائم کمبود نیتروژن در گیاه چیست و چگونه می توان آن را برطرف کرد. برای اینکه بدانید آیا خاک گیاهتان کمبود نیتروژن دارد تنها یک راه دارید و آن این است که مقداری از خاک خود را به آزمایشگاه برده و با ازمایش و تست از نقایص خاک خود باخبر شوید. بیماری کمبود نیتروژن بسیار شایع بوده و حتی بعد از کاشت نهال هم ممکن است اتفاق بیفتد.

راهنمای تشخیص علائم کمبود نیتروژن در خاک

راهنمای تشخیص علائم کمبود نیتروژن در خاک
  • آنالیز و بررسی خاک
  • آنالیز بافت های گیاهی
  • تشخیص نشانه ها از روی ظاهر گیاه

در آنالیز و بررسی خاک گیاه، نمونه گیری از خاک انجام شده و در آزمایشگاه توسط متخصصین انجام می گیرد. کمبودهای خاک مشخص می شود و درصدد رفع آن باید برآیید.

آنالیز بافت گیاهان هم در زمانی که گیاه در حال رشد است، انجام می شود. آزمایش ها برای تایید نشانه های ظاهری گیاه انجام می گیرد. در این آزمایش یافت های گیاهی موجود در گیاه اندازه گیری شده و با حالت استاندارد مقایسه صورت می گیرد.

از روی علائم کمبود نیتروژن گیاه به صورت ظاهری هم می توان به این نیاز تغذیه ای گیاه پی برد.اما بسیاری از نشانه های کمبود تغذیه ای گیاهان مشترک است. پس بهترین کار آزمایش و تست خاک است که به درستی کمبود تغذیه ای گیاه مشخص شود.

اما پس از اینکه کمبود نیتروژن در گیاهتان را متوجه شدید، باید در صدد رفع ایرادات خاک برآیید. در ادامه به درمان کمبود نیتروژن در گیاه می پردازیم.

رفع کمبود نیتروژن در خاک

برای از بین بردن علائم کمبود نیتروژن در گیاه دو راه وجود دارد و آن دو راه یا ارگانیک است و یا روش غیر آلی است.

استفاده از روش ارگانیک در رفع کمبود نیتروژن در خاک

استفاده از روش ارگانیک در رفع کمبود نیتروژن در خاک

برای استفاده از روش ارگانیک زمان بیشتری نیاز است اما ازت به صورت یکنواخت و در طول زمان اضافه می شود. از روش های ارگانیک اضافه کردن نیتروژن در خاک می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. افزودن کود کمپوست به خاک
  2. کاشت یک محصول کود سبز مانند گیاه گل گاوزبان
  3. کاشت گیاهان تثبیت کننده

روش استفاده از کودهای شیمیایی

برای از بین بردن علائم کمبود نیتروژن در گیاه می توان از روش شیمیایی هم استفاده کرد. اگر می خواهید باغ خود را نیتروژن دار نمایید، بهتر است که کودی را تهیه کنید که در نسبتکود NPK  تعداد اول بیشتری را داشته باشد. نسبت NPK  چیزی در حدود 10-10-10خواهد بود و عدد اول مقدار نیتروژن را نشان می دهد.

وقتی از کود ازت استفاده می کنید، نشانه های کمبود نیتروژن در خاک برطرف می شود. اما خیلی زود هم محو می شود. اما با این حال اگر رفع کمبود نیتروژن گیاهتان باید در زمان کم انجام شود، بهتر است که از روش کود شیمیایی استفاده شود. کود ازت مناسب ترین انتخاب شما است.

روش استفاده از کودهای شیمیایی

کمبود نیتروژن درختان

برای رشد و تکامل خوب گیاهان و درختان وجود نیتروژن امری است ضروری که از مشکلات تغذیه ای شایع در درختان است. نیتروژن در طبیعت به وفور وجود دارد اما در دسترس گیاهان قرار نمی گیرد. پس بهتر است کمبود تغذیه ای در گیاهان و درختان را با خرید کود و کوددهی گیاهان از بین ببریم. برای این کار ابتدا باید خاک گیاه توسط کارشناس بررسی شود و در ادامه تصمیم به کوددهی ارگانیک یا شیمیایی گرفته شود.

نشانه های مصرف زیاد نیتروژن در گیاه چیست

بهتر است از زیاد رساندن مواد مورد نیاز گیاهان خودداری کنید. کوددهی و نیازهای تغذیه ای گیاهان باید به ندازه و استاندارد باشد. مثلا در اثر مصرف بی اندازه نیتروژن در گیاهان و درختان ایجاد مسمومیت می شود. رشد کوتاه در گیاه را سبب می شود و فقط ممکن است بلند و دوک باشند. رنگ سبز پررنگی در برگ ها ایجاد می شود. در معرض حملات آفات و آسیب در اثر سرمای درختان قرار می گیرند. وقتی درختان نتوانند گل بدهند یا بار بدهند، به دلیل مصرف زیاد نیتروژن است.

نقش نیتروژن در گیاه چیست

نیتروژن از عوامل بسیار مهم در ترکیبات اساسی ساختاری، ژنتیکی و متابولیکی در سلولهای گیاهی می باشد که باعث رشد سریع و سبز شدن برگ ها می شود. نیتروژن ترکیبات آلی چون  اسیدهای آمینه، پروتئین ها، اسیدهای نوکلئیک، آنزیم ها و مولکول کلروفیل را در خود دارد.

علائم مصرف زیاد نیتروژن در گیاهان
  • تیره شدن برگ ها
  • به تعویق افتادن باردهی در درختان
  • کیفیت و نگهداری انبارداری محصول کم می شود.
  • در بافت های گیاهی نشانه هایی از تردی و شکنندگی ایجاد می شود.
  • گیاهان مقاومت کمتری در برابر آفات و بیماری ها پیدا می کنند.
  • افزایش نیترات در محصولات نهایی برای انسان ها و دام ها مضر است.
  • و بسیاری موارد دیگر
کودهای پیشنهادی برای  رفع علائم کمبود نیتروژن در گیاه

برای از بین بردن علائم کمبود نیتروژن در گیاه مصرف کودهای اوره (کود شیمیایی)، سولفات آمونیوم و آمونیوم فسفات هم از منابع نیتروژن می باشند. مصرف کودهای دامی خصوصا کود گاوی که کاملا پوسیده، است می تواند تا حدودی در تامین نیتروژن نقش مهمی ایفا کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *