میزان مصرف کود ارگانیک در باغات و زمین های کشاورزی

میزان مصرف کود ارگانیک در باغات


میزان مصرف کود ارگانیک در باغات و زمین های کشاورزی

میزان مصرف کود ارگانیک در باغات و زمین های کشاورزی

در استفاده میزان مصرف کود ارگانیک در باغات و زمین های کشاورزی باید همان نکات استفاده از کود شیمیایی استفاده شود. اما این تفاوت وجود دارد که مقدار آن باید سنجیده شود. کودهای ارگانیک، کم کم و به تدریج در خاک نفوذ می کنند. پس نیازی به تهیه کود ارگانیک به مقدار زیاد نیست.

کوددهی ارگانیک باید با توجه به زمین زراعی صورت گیرد. این کوددهی در تولید گیاهان سالم نقش بسزایی دارد.

کودهای ارگانیک منشاء گیاهی و یا حیوانی دارند. مواد عذایی موجود در آن ها آرام و آهسته تجزیه شده  به کمک میگروارگانیسم ها آزاد می شود. این تاثیر گذاری آرام از حساس شدن گیاه به بیناری ها و سرما جلوگیری می کند. در هنگام کوددهی حتما نکات بهداشتی رعایت شود.

نکات مهم در استفاده از کود ارگانیک در باغات

  • قبل از استفاده قوطی تکان داده شود.
  • پس از اضافه کردن آب به کود ارگانیک باید تا 45 دقیقه مکث داشته باشید. تا آنزیم ها فعال شوند.
  • محلول تا 24 ساعت می تواند در آب نگهداری شود.
  • یک لیتر کود ارگانیک با 200 لیتر آب حل می شود.
  • بهترین زمان در محلول پاشی اول صبح یا هنگام غروب است.  

کود ارگانیگ چیست

برای اینکه از گیاهان به خوبی نگهداری کرد و تغذیه خوبی هم داشته باشند باید از کودهای ارگانیک استفاده کرد. کود ارگانیک شامل ضایعات حیوانی و محصولات جانبی مانند پرندگان و خفاش و پودر استخوان و پرک و کودهایی از ماهی و ماهی دریایی است.

میزان مصرف کود ارگانیک در باغات و زمین های کشاورزی

کودهای ارگانیک برای گیاهان منبعی غنی از مواد لازم و معدنی را فراهم می کند. گیاهانی سالم و قوی را می توان با کوددهی ارگانیک داشت.

کود ارگانیک خشک

کود ارگانیک خشک باید با خاک مخلوط شود. از کودهای خشک در باغ ها و گل ها در گلدان ها استفاده می شود. برای ایجاد رشد خوب و طولانی در گیاهان و نهال درختان و محصولات زراعی از کود ارگانیک باید استفاده شود.

کود ارگانیک مایع

همانطور که مشخص است، این کود به صورت مایع است. این کود را با مواد دیگر ترکیب می کنند و در این صورت بهتر هم جذب گیاهان و درختان می شود. می توان از کود ارگانیک اطراف گیاهان استفاده کرد. البته راه دیگری هم وجود دارد و این است که کود مایع را به صورت مستقیم اسپری کنید. میزان مصرف کود ارگانیک در باغات و زمین های کشاورزی هم بسته به زمین زراعی است.

بهتر است برای نهال میوه در حال رشد و درختان در حال رشد هر ماه اقدام به کوددهی نمایید. تا گیاهان و درختان سرحال و قوی داشته باشید.

بهترین زمان استفاده از کود ارگانیک برای درختان و گیاهان

باید زمانی از کودهای ارگانیک استفاده کرد که به طور طبیعی آبیاری شوند. پس در اواخر فصل پاییز با میزان مصرف کود ارگانیک در باغات و زمین های کشاورزی بهترین زمان برای استفاده از کود ارگانیک است.

مزیت استفاده از کود ارگانیک برای درختان و باغات

استفاده از کودهای ارگانیک باعث می شود تا میکروارگانیسم های مفید در خاک را تحریک کرده و ساختار کلی خاک را تقویت کنند و بهبود دهند. میکروب های خاک برای تبدیل کود آلی به مواد مغذی محلول نقش اثرگذاری را دارند. در نتیجه این مواد مغذی جذب گیاه شده و تقویت می کنند. استفاده از کودهای ارگانیک و آلی مواد ثانویه و ریزمغذی ها را تامین می کند.

تهیه کود ارگانیک

برای تهیه کود ارگانیک به خاک خوب و کمپوست احتباج است. خاک را با کمپوست ترکیب کرده و مقدار آن هم بستگی به نیاز ما دارد. مواد کمپوست می تواند از پوست تخم مرغ و موز و تفاله چای و باقی مانده مواد غذایی باشد.

کشاورزی ارگانیک چیست

کشاورزی ارگانیک چیست

در کشاورزی ارگانیک ز کودهای شیمیایی استفاده نمی شود و از کودهای ارگانیک بسته میزان مصرف کود ارگانیک در باغات و زمین های کشاورزی استفاده می گردد. در این شیوه کشاورزی از علف کش های شیمیایی هم استفاده نمی شود.

 از آفت کش های شیمیایی هم استفاده نشده و با کمک گونه های مقاوم سازگار با محیط و عوامل فعال طبیعی، سلاکت و عملکرد خاک بهبود پیدا می کند.

تفاوت کود ارگانیک با کود شیمیایی
  • قابلیت جذب بالا در استفاده از راه برگ و ریشه
  • تاثیر سریع و پایدار
  • کاهش مصرف آب
  • اصلاح ساختار خاک و از بین بردن شوری در خاک
  • آرام آرام تاثیرگذاری در خاک و گیاهان
سخن آخر

برای رشد خوب و سالم درختان بهتر است از کوددهی ارگانیک استفاده شود. البته هر نقصی در رشد به دلیل نبود مواد مغذی نیست و باید علت آن مشخص گردد. اما به جرات می توان گفت که از عوامل مهم در رشد خوب گیاهان و درختان استفاده از کود ارگانیک با دقت در میزان مصرف کود ارگانیک در باغات و زمین های کشاورزی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *