نحوه کاشت نهال سیب و نگهداری از آن

کاشت نهال سیب


سیب از گروه گل سرخیان است. این گیاه جزو دسته گیاهان مناطق سرد و معتدل است. می تواند دمای سرد را تحمل کند. اما کاشت نهال سیب بر اساس رقم و نوع آن و منطقه کشت، بستگی دارد. در این مطلب درباره نحوه کاشت نهال سیب و نگهداری از آن می خوانیم.

نحوه کاشت نهال سیب و نگهداری از آن

اینکه چه نوع نهال سیب را برای منطقه خود انتخاب نمایید، بسیار مهم است. هر نوع از نهال سیب در یک دمای خاصی می تواند رشد خوبی داشته باشد. مثلا بعضی از گونه های درخت سیب هستند که در سرمای زیاد رشد خیلی خوبی دارند. برخی گونه ها هم هستند که در هوای معتدل رشد خوبی دارند.

متوسط نیاز دمایی درخت سیب به سرما در درمای -7 درجه سانتیگراد بین 1000 تا 1600 ساعت است. پس نهال سیب در مناطق با زمستان گرم نمی تواند رشد و باردهی خوبی را داشته باشد.

انتخاب چند نوع درخت برای عمل گرده افشانی درخت سیب

 درخت برای عمل گرده افشانی درخت سیب
انتخاب چند نوع درخت برای عمل گرده افشانی درخت سیب

برای تولید میوه حتما باید عمل گرده افشانی انجام شود. درختان سیب معمولا نه خودشان و نه درختان دیگر را گرده افشانی نمی کنند پس نحوه کاشت نهال سیب و نگهداری از آن به گرده افشانی بستگی دارد. یعنی دو گونه متفاوت از نهال سیب باید کاشته شود تا عمل گرده افشانی را انجام دهند.

بهتر است برای گرده افشانی در درختان سیب با انتخاب چند گونه مقاوم به بیماری ها و نوع سالم صورت بگیرد.

خرید نهال سیب بدون خاک

خرید نهال سیب
خرید نهال سیب بدون خاک

نهال سیب معمولا به صورت تک شاخه و بدون خاک به فروش می رسد. پس از خرید نهال باید آن را در بستری مناسب خیلی زود کاشت کنید.

خاک مناسب برای کاشت نهال سیب و نگهداری از آن

بهترین و مناسب ترین برای خاک مناسب نهال سیب بین 5.5 تا 5.6 تا حداکثر 5.7 باشد. نهال سیب در بیشتر خاک ها رشد خوبی را دارند. اما خاک های رسی و لومی و سبک برای کاشت نهال سیب بسیار مناسب تر است.

خاک مناسب برای کاشت نهال سیب
خاک مناسب برای کاشت نهال سیب و نگهداری از آن

در نحوه کاشت نهال سیب و نگهداری از آن باید فاصله کاشت نهال را هم رعایت کرد که با توجه به نوع نهال و شرایط اقلیمی فرق دارد و متفاوت است.

در شرایطی که ابیاری نهال سیب به صورت قطره های انجام شود، در یک هکتار می توان بین 120 تا 1500 اصله نهال سیب کاشت.

آبیاری نهال سیب

برای رشد خوب نهال سیب مقدار 700 تا 1000 میلی متر بارندگی در طول سال کافی است. آبیاری در درختان سیب به نحوه کاشت نهال سیب و نگهداری از آن و تراکم آن ها بستگی دارد.

معمولا درختان سیب روزانه بین 25 تا 200 لیتر آب در روز نیاز دارند. مقدار و میزان آبیاری نهال سیب به 4 مرحله بستگی دارد. این مراحل که دارای آبیاری های مختلفی هستند، شامل مراحل گل دهی، تشکیل، ایجاد جوانه های گل و مرحله رسیدن میوه است.

بهترین آب و هوا برای رشد درخت سیب

درخت سیب همیشه سبز نیست و دارای خزان است. در مناطق سرد و معتدل و دو نیکره شمالی و جنوبی رشد خوبی را دارد. حداقل دمای منطقه برای کاشت نهال سیب باید بین 20 تا 25 درجه سانتیگراد زیر صفر باشد. حداکثر دما هم باید بین 36 تا 38 درجه بالای صفر باشد.

اگر در منطقه ای سرمای هوا از -40 درجه کمتر شود، برای کاشت و رشد نهال سیب مناسب نمی باشد. در کل می توان گفت که در مناطقی که جمع ساعات دمای زیر ۷ درجه سانتی گراد از هزار ساعت کمتر باشد، این مکان اصلا برای نحوه کاشت نهال سیب و نگهداری از آن مناسب نیست.

هرس کردن درخت سیب

برای عمل هرس کردن درخت سیب، شاخه های جوانی که دارای چند سال طول عمر هستند و باردار شده اند را از درخت جدا نمایید. هرس درخت باید در زمان مناسب انجام شود. اگر این زمان دیر صورت گیرد، باعث پیر شدن درختان می شود. درخت پیر هم میوه های ریز و نامرغوب تولید می کند. هرس کردن به موقع از پیری درخت جلوگیری می کند.

نکات مهم در نگهداری از درخت سیب

با استفاده از پیچیدن مالچ به دور درختان از ایجاد علف های هرز در اطراف درختان سیب جلوگیری می شود و هم اینکه دمای مناسب و معتدلی برای درخت سیب ابجاد می شود. استفاده از مالچ برای درخت سیب اصولی و با دقت باشد.

علف های هرز در اطراف درخت سیب را خیلی سریع باید از بین برد. علف هرز رشد درخت سیب را مختل می کند.

درختان سیب در مقابل خیلی از بیماری هایی از نوع قارچی آسیب پذیر هستند. با مشاهده هر نوع بیماری و آفات در درختان سیب باید سموم و آفت کش ها استفاده نمایید. دقت کنید که مصرف سموم به اندازه باشد زیرا در اثر مصرف زیاد سم، درخت از بین می رود.

پرورش و تکثیر درخت سیب خیلی راحت است و می توانید در کسب و کارتان رونق ایجاد نمایید.

در نهایت اینکه

درخت سیب هم مانند بسیاری از دیگر درختان و گیاهان به نگهداری و رسیدگی اصولی نیاز دارد. نحوه کاشت نهال سیب و نگهداری از آن در این مقاله به طور کامل توضیح داده شده است. با رعایت نکات و موارد مهم در کاشت نهال سیب می توانید میوه های مرغوب و خوش طعمی را برداشت نمایید.

سوالات متداول نحوه کاشت نهال سیب و نگهداری از آن

علف های هرز چه ضرری به درخت سیب می رساند؟

وجود علف هرز در اطراف درخت سیب باعث از بین رفتن درخت سیب می شود.

بهترین خاک برای نهال سیب چه نوع خاکی است؟

بهترین و مناسب ترین ph برای خاک مناسب نهال سیب بین 5.5 تا 5.6 تا حداکثر 5.7 باشد. نهال سیب در بیشتر خاک ها رشد خوبی را دارند. اما خاک های رسی و لومی و سبک برای کاشت نهال سیب بسیار مناسب تر است.

چرا کاشت درخت سیب را در سطوح بالاتر انجام می دهند؟

علت اینکه کاشت درخت سیب در سطح بالاتری از زمین انجام می شود، این است که، کاشت درخت سیب در زمین‌های بالاتر شکوفه‌ها را از سرمازدگی و ریزش بهاره حفظ و نگهداری کرده و باردهی و میوه دهی بسیار خوبی را شاهد خواهیم بود که این اختلاف سطح، سلامت محصولات درخت سیب را تضمین می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *