نحوه کوددهی خاک با استفاده از کود حیوانی

کوددهی خاک با استفاده از کود حیوانی


نحوه کوددهی خاک با استفاده از کود حیوانی

در مقاله نحوه کوددهی خاک با استفاده از کود حیوانی می آموزیم که، کودهای حیوانی از دسته کودهای فعال هستند. یعنی اینکه وقتی در هوای آزاد قرار بگیرند، مقادیری ازت را از خود از دست می دهند. ازتی که در کود حیوانی وجود  دارد، به صورت آمونیاک می باشد. برای همین ،برای اینکه از این اختلال و ضایعه جلوگیری شود، بهتر است روی آن را با کاه و کلش و خاک بپوشانند. در نتیجه از تبخیر شدن آمونیاک در ان جلوگیری می شود.

زمان کوددهی خاک با کود حیوانی

کوددهی خاک با کود حیوانی
زمان کوددهی خاک با کود حیوانی

در نحوه کوددهی خاک با استفاده از کود حیوانی باید از زمان مناسب کوددهی هم بدانیم. این زمان با توجه به نوع خاک و اقلیم زمین با هم فرق دارند.

در زمین هایی که دارای خاک از نوع سنگین هستند و اب و هوا سرد و یخبندان است، بهترین زمان کوددهی در فصل پاییز و در ماه های آبان و آذر می باشد. این کود با شخم زدن به زمین داده می شود. در جاهایی که دارای زمستان ملایم و خاک سبک و شنی است، عملیات کود دهی در اسفند و فروردین ماه باید صورت گیرد.

عمق کوددهی خاک با کود حیوانی چقدر باشد

در زمین هایی که دارای هوای سرد و خاک سنگین است باید عمق کوددهی زیاد نباشد و کم باشد. در این نوع خاک ها تراکم مواد آن زیاد است و اکسیژن نمی تواند در عمق زیاد خاک وارد شود و نفوذ داشته باشد. پس فعالیت باکتری در جهت تجزیه مواد آلی پایین می باشد. عمق اسب برای کوددهی خاک با کود حیوانی بین 10 تا 15 سانتی متر است.

عمق کوددهی خاک با کود حیوانی
عمق کوددهی خاک با کود حیوانی چقدر باشد

جنس کود حیوانی در کوددهی خاک

در نحوه کوددهی خاک با استفاده از کود حیوانی ، جنس کود حیوانی باید از نوع کودهای گرم باشد. کودهای گرمی که در کوددهی خاک باید مورد استفاده قرار گرفته شود، باید از کودهای گرم مثل پهن اسب و الاغ و کود گوسفند باشد.

اگر خاک مزرعه سبک و شنی باشد، این خاک مسلما گرم است. پس استفاده ازکود گاوی مخلوط شده همراه با کاه در عمقی در حدود 25 تا 30 سانتی متری، نتیجه خیلی عالی را با ما خواهد داد. در این نوع خاک عمل تخمیر دارای سرعت است، پس کود هم خیلی زود پوسیده می شود. در نتیجه از بین می رود. پس اگر کود در عمق قرار داده شود. دوام نخواهد داشت.

مزیت استفاده از کود حیوانی در گیاهان و درختان

استفاده کود گاوی برای درختان باعث می شود که مقدار و ظرفیت تبادل کاتیونی بیشتر شود. در عین حال مقدار مواد آلی خاک هم بیشتر شده و افزایش می یابد.

در زمان استفاده از کود گاوی، یا کود حیوانی برای خاک، موجب می شود که وزن خاک کاهش پیدا کند. این به این دلیل اتفاق می افتد که رقیق شدن ذرات خاک انجام می گیرد. در واقع مواد آلی بیشتر شده و ذرات خاک می توانند رقیق تر از قبل عمل می کنند.

 استفاده از کود حیوانی در گیاهان
مزیت استفاده از کود حیوانی در گیاهان و درختان

اگر خاکی که برای درختان و گیاهان مورد استفاده قرار بگیرد، از نوع درشت دانه یا بافت باشد کاربرد کود گاوی برای آن باعث خواهد شد تا تعداد خلل و فرج های کوچک بیشتر از قبل شود در واقع پیش بینی ها، قطر کمتر از ۳۰ میکرومتر را اطلاع رسانی کرده اند. این عملیات باعث می شود که سرعت نفوذ آب افزایش یابد و در نتیجه ظرفیت نگهداری آب بیشتر شود. زمانی که نیاز به هدایت هیدرولیکی آب است نیز این روال بهتر از قبل انجام می گیرد.

استفاده از کود حیوانی و مخصوصا کود گاوی باعث می شود که جمعیت میکروبی و فعالیت های میکروبی افزایش یافته و شرایط زیستی توده میکروبی و قارچ ها عوض شود. پس در نهایت خاک می تواند دو تا 3 برابر تنفس بیشتری را داشته باشد.

کود حیوانی برای درختان میوه

در نحوه کوددهی خاک با استفاده از کود حیوانی در درختان میوه، می توان محصولات مغذی و سالم تری را تولید کرد. کود حیوانی مخصوصا کود گوسفندی برای درختان میوه بسیار مناسب است که شرایط و وضع خاک را بهبود می بخشد. این کودها دارای مقدار زیادی پتاسیم هستند که رشد خوب گیاه و محصولات پربارتری را ایجاد می کنند.

وقتی از نیتروژن بیشتری استفاده شود، در بعضی درختان میوه می توان بازدهی بهتری را مشاهده کرد. مثلا گیاه بلوبری بازدهی بهتری را خواهد  داشت. کود حیوانی برای درختان میوه یک منبع خوب از مواد آلی و مخصوصا نیتروژن است.

استفاده از کود حیوانی در درخت بلوبری سبب می شود که نیتروژن مورد نظر به صورت آهسته و پیوسته آزاد شده و استفاده از آن در اواخر کار باعث می شود که بوته های تازه کاشت شده بلوبری شرایط خیلی خوبی را پیدا کنند. از این نوع کود در حالت کمپوست شده هم در اداخر ماه پاییز می توان استفاده کرد. مواد مغذی مورد نیاز گیاه خیلی آرام آزاد می شود.

ضدعفونی کود حیوانی برای درختان

ضدعفونی کردن کود باعث می شود که آفت و قارچ و انگل از کود دفع شود. باید مقدار آلودگی هم به حداقل خود برسد.

گاز آمونیاکی که برای کود ضرر دارد باید با ضدعفونی کردن خاک از بین برود و خاصیت شوری و قلیایی غیر استاندارد کود نیز به مقدار قابل توجهی کم شود.

 یکی از روش های ضدعفونی کردن کود حیوانی، استفاده از پودر گوگرد معدن است که با کود حیوانی نپوسیده مخلوط شوند. استفاده از این روش ضدعفونی در طی ۱۴ روز، باعث می شود که کود حیوانی خیلی کامل پوسیده شود. پوسیدگی در کود به معنی این است که در واقع عمل اکسید شدن اتفاق افتد. به این صورت عملکرد کود برای درختان بهتر می شود.

سوالات متداول نحوه کوددهی خاک با استفاده از کود حیوانی

چه عناصری در کود حیوانی وجود دارد؟

عناصر غذایی مثل ازت و فسفر و پتاسیم و همینطور کلسیم و منیزیم هستند که در کود حیوانی وجود دارند و جنبه تغذیه ای خاک بالا می رود. سطح بیولوژیکی خاک هم بیشتر می شود.

مزیت استفاده از کود گاوی برای گیاهان و درختان میوه چیست؟

مزیت استفاده از کود گاوی این است که نفوذ آب در خاک افزایش پیدا می کند. از فرسایش خاک جلوگیری به عمل می آید.  باعث می شود که میزان هوادهی بهتر شود و مواد آلی که خاک نیاز دارد. تامین گردد.

بهترین زمان کوددهی به درختان چه وقت است؟

بهترین زمان کوددهی برای درختان میوه فصل بهار است. در این زمان درختان در جهت شکوفایی و جوانه زدن برگ ها به انرژی بیشتری هم نیاز دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *