نگهداری و کاشت نهال توت موزی

کاشت نهال توت موزی


نگهداری و کاشت نهال توت موزی

از کمیاب ترین ارقام نهال، می توان به درخت توت موزی اشاره داشت. این توت به سرعت طرفداران بسیاری پیدا کرد و تقاضا برای خرید و کاشت نهال آن هر روز بیشتر و بیشتر شد. در این مطلب به نگهداری و کاشت نهال توت موزی می پردازیم.

این درخت میوه هایی با طول زیاد دارد. اندازه هر کدام به 5 برابر بک توت سفید می رسد. میوه هایی شیرین و خوشمزه هستند. از آنجاییکه برداشت این توت ها آسان تر از انواع دیگر توت است، تقاضا برای خذید این نوع نهال بالا رفته و از پرسودترین نمونه های نهال برای باغداران است.

نهال توت موزی در بسیاری اقلیم ها در بسیاری آب و هوا می تواند کاشت شود . اما بهترین آب و هوا برای نگهداری و کاشت نهال توت موزی ، آب و هوای نیمه سرد تا نیمه گرمسیری است. البته که این نهال در مناطقی که دارای آب و هوای سرد می باشد هم می تواند مقاومت داشته باشد.

فاصله کاشت نهال توت موزی

 کاشت نهال توت موزی
فاصله کاشت نهال توت موزی

این نهال هم برای اینکه رشد خوب و مطلوبی داشته باشد، باید فواصل کاشت در آن کاملا رعایت شود. اگر فاصله کاشت نهال ها کاملا رعایت شود و کاشت نهال خیلی بادقت انجام شود، ریشه های نهال در هم تنیده نمی شوند و با هم تداخل پیدا نمی کنند. نور آفتاب را هم خیلی خوب این نهال می تواند دریافت کند.

برای اینکه درختان توت از نور آفتاب خیلی خوب بهره ببرند، خوب است که فاصله کاشت را بین 6 تا 8 متر قرار دهید. این فاصبه را رعایت نمایید تا ریشه نهال و خود نهال تز رشد خوب و مطلوبی برخوردار باشد.

آبیاری درخت توت موزی

از موارد مهم در نگهداری و کاشت نهال توت موزی این است که نیازی آبی این گیاه فراهم گردد.  نهال توت موزی به آبیاری زیاد و فراوانی نیاز دارد تا رشد خوبی داشته باشد. بین 650 تا 750 متر مکعب آب بارش نیاز دارند تا رشد خوبی داشته باشند. اما اگر در مناطقی بارش باران تا این حد نتواند، نیاز آبی نهال را برطرف کند، باید آبیاری مصنوعی صورت گیرد. هفته ای دو بار آبیاری با مقدار 12 تا 14 لیتر در هر نوبت، اندازه خوبی است. در این صورت است که نهال شما می تواند رشد خوبی داشته باشد.

کاشت و آبیاری درخت توت موزی
آبیاری درخت توت موزی

نگهداری از نهال توت موزی در برابر بیماری ها و آفات

در نگهداری و کاشت نهال توت موزی به موضوع نگهداری در برابر آفات هم باید دقت شود. در حالت کلی مقاومت درخت توت موزی در برابر افات و بیماری ها کم نیست و می توان گفت که مقاومت خوبی هم دارد. اما در هر صورت باید سم پاشی ها به طور منظم انجام گردد و دفع آفات صورت گیرد. در این صورت خاطر باغدار هم راحت است که هیچ آسیبی به درختان و محصولات باغش نخواهد رسید.

زمان کاشت نهال توت

بهترین زمان برای کاشت نهال توت، زمانی است که نهال در خواب است. در فصل بهار و پاییز که نهال توت در خواب است، بهترین زمان برای کاشت آن می باشد. پس گودالی بزرگتر از اندازه ریشه و نهال باید ایجاد کرد و نهال را در ان در آن قرار داد. بهترین خاک هم خاک رسی است.

بعد از کاشت نهال توت موزی حتما آبیاری را انجام دهید. ریشه ها باید کاملا خیس شوند. با رشد نهال، کم کم آبیاری نهال هم کم و کمتر می شود. پس آبیاری نهال با رشد نها، رابطه دارد.

گلدهی درخت توت موزی

گلدهی برای درخت توت موزی در شرایط و اقلیم های مختلف با هم فرق دارد. اگر شرایط خوب و مطلوب باشد، خب مسلما گلدهی هم زودتر انجام می گردد. اما در شزلیط آب و هوایی مختلف، گلدهی درخت توت موزی نهایتا تا 35 روز اختلاف پیدا کند و بیشتر آز این زمان نیست.

درخت توت موزی در فصل بهار در ابتدای اردیبهشت ماه گلدهی خود را آغاز می کند. اما اگر شرایط آب و هوایی برای این نهال خیلی مساعد باشد، در اواخر ماه فروردینت گل دهی شروع می شود.

خرید نهال توت موزی

خرید نهال توت موزی

قبل از نگهداری و کاشت نهال توت موزی باید اقدام به خرید نهال نمایید. خرید نهال سالم و باکیفیت، کار شما را در نگهداری از آن راحت تر می کند و نتیجه خوبی از کاشت نهال توت موزی هم خواهید دید.

انتخاب یک نهال سالم و خوب در برداشت محصول خوب و یاکیفیت خیلی تاثیر دارد. در هنگام خرید نهال باید به حجم و ریشه نهال ها دقت شود. ار چه قدر ریشه در نهال ها از استقامت بیشتری برخوردار باشند، نهال سالم تر و قوی است و رشد بهتری هم واهد داشت.

کاشت نهال توت موزی در باغچه

کاشت نهال توت موزی نه تنها در مزارع و باغات، بلکه در باغچه هم امکان پذیر است. نهال را خیلی در عمق قرار ندهید و در سطح بگذاربد. اگر خاک باغچه شما رسی است، خاک خوبی است. در آبیاری و کوددهی درخت توت خود وسواس و دقت زیادی خرج نمایید.

در هنگام خرید نهال توت موزی باید به قطر و اندازه تنه و ساقه دقت نمایید. اگر نهال قطر تنه بهتری داشته باشد، بهتر مواد مغذی را به برگ ها می رساند و خب، رشد خیلی بهتری هم خواهد داشت. مورد دیگری که در خرید نهال باید دقت داشته باشید این است که حتما  حتما از نهالستان های معتبر خریداری نمایید.

در نهایت اینکه

برای داشت باغ درخت توت موزی سالم و پر محصول باید نکات مهم در نگهداری و کاشت نهال توت موزی را رعایت کرده و به کار بندید. خرید نهال باکیفیت را می توانید از نهالستان ایرانیان تری با قیمت مناسب داشته باشید. در این رابطه می توانید مشاوره هم داشته باشید.

سوالات متداول نگهداری و کاشت نهال توت موزی

بهترین خاک برای کاشت نهال توت موزی، چه خاکی است؟

خاک رسی برای کاشت نهال توت موزی مناسب است.

نکته مهم در خرید نهال توت موزی چیست؟

در هنگام خرید نهال توت موزی باید به قطر و اندازه تنه و ساقه دقت نمایید. اگر نهال قطر تنه بهتری داشته باشد، بهتر مواد مغذی را به برگ ها می رساند.

فاصله کاشت نهال توت موزی چقدر باشد؟

فاصله کاشت نهال چیزی بین 6 تا 8 متر باید باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *