چند نکته طلایی درباره پربار شدن درخت گردو

پربار شدن درخت گردو


چند نکته طلایی درباره پربار شدن درخت گردو

با توجه به این که گردو خواص زیادی دارد پس خرید نهال گردو و کاشت آن هم طرفداران زیادی خواهد داشت. علاوه بر این احداث باغ گردو برای باغداران بسیار پرسود است و اگر شرایط نگهداری خوبی تز درخت گردو برقرار باشد، سوددهی خوبی از محصول می توان داشت. برای همین در این مطلب به چند نکته طلایی درباره پربار شدن درخت گردو اشاره می کنیم.

کاشت درخت گردو بر اساس شرایط اقلیمی و منطقه ای

کاشت درخت گردو
کاشت درخت گردو بر اساس شرایط اقلیمی و منطقه ای

درخت گردو را می توان در هر شرایط اقلیمی با توجه به شرایط منطقه کاشت و تولید کرد. در کل نهال گردو به 3 دسته کلی تقسیم می شود.

  • نهال گردو برای مناطق سردسیری
  • نهال گردو گرمسیری
  • نهال گردو معتدل

نگهداری و مراقبت از نهال گردو خیلی مانند دیگر درختان پر هزینه نیست. پس از اینکه نهال گردو بالغ شد، می توان هر ساله محصولات پر باری را مشاهده کرد. اگر مغز گردو تولید شده شما باکیفیت باشد، می توانید با قیمت چشمگیری به فروش برسانید. حتی صادر نمایید.

بهترین زمان کاشت نهال گردو

 زمان کاشت نهال گردو
بهترین زمان کاشت نهال گردو

از چند نکته طلایی درباره پربار شدن درخت گردو اهمیت زمان برای کاشت نهال گردو در پرباری محصول بسیار اهمیت دارد. انتخاب زمان و فصل کاشت نهال گردو به موقعیت آب و هوایی هر منطقه بستگی خواهد داشت. کثلا می توان گفت که اگر در منطقه ای با آب و هوای معتدل هستید، بهترین زمان برای کاشت نهال گردو در اواخر فصل پاییز است.

اما در مناطقی که سردسیر است برای کاشت نهال گردو بهتر است بعد از فصل زمیتان و در اواخر اسفند ماه باشد. زیرا در این مناطق زمستان ها طولانی و دوره گرمایی هم زمان زیادی دارد.

دقت در کاشت نهال گردو

برای اینکه یک باغ گردو را ایجاد نمایید حتما باید هزینه زیادی را پرداخت نمایید. پس باید در خرید نهال و کاشت نهال حتما دقت و وسواس خاصی را داشته باشید تا سرمایه و زحمت شما به هدر نرود.

بهد از خرید نهال از نهالستان های مجوزدار و مطمئن می توانید آن را اصولی در خاک و بستری مناسب کاشت نمایید. دقت در مراقبت از نهال گردو هم کیفیت محصولات را بسیار افزایش خواهد داد. با کوددهی مناسب و آبیاری خوب و منظم می توانید رشد خوبی را در درختان گردو خود شاهد باشید. سم پاشی دوره ای را در نگهداری . مراقبت از نهال گردو فراموش نکنید.

دقت در کاشت نهال گردو

بهترین روش تکثیر نهال گردو

نهال گردو از سه راه قابل تکثیر است. بهترین روش هم تکثیر از راه بذر است که تا مدت ها باقی می ماند. بهتر است این روش توسط نهالستان های باتجربه و کاربلد صورت گیرد. اما بهترین و متداول ترین راه هم پیوند جوانه است. می توان در فصل های گوناگون سال این پیوند را انجام داد. در بهار و تابستان و پاییز امکان پیوند جوانه وجود دارد.

ویژگی های یک نهال خوب گردو

از چند نکته طلایی درباره پربار شدن درخت گردو می توان به انتخاب نهال گردو باکیفیت از نهالستان های معتبر اشاره داشت. از ویژگی های نهال باکیفیت می توان به موارد زیر اشاره داشت.

از موارد بسیار در انتخاب نهال گردو، دقت و بررسی در میزان باردهی نهال گردو و شرایط اقلیمی نهال می باشد. شرایط اقلیمی و آب و هوایی باید مناسب با نهال مورد انتخاب باشد تا باردهی خوبی از محصول را داشته باشد. به طور نمونه می توان گفت که، در مناطق کوهستانی باید نهالی خریداری گردد و کاشت شود که توان تحمل سرما و یخبندان منطقه کوهستانی را داشته باشد.

  • یک نهال گردو سالم باید بدون انشعاب بوده و پایه و پیوندک تعیین شده ای داشته باشد.
  • باید پایه و پیوندک در نهال از لحاظ تجانس و تطابق خیلی خوب منطبق باشند.
  • در یک نهال مرغوب و سالم گردو جای پیوند، باید در حدود 15 سانتی متر از زمین فاصله داشته باشد.
  • یک مورد مهم دیگر در خرید نهال گردو سالم و باکیفیت این است که زخم در جای پیوند باید ترمیم شده باشد و پوست، پایه و پیوندک در این محل را کامل بپوشاند.
  • یک نهال خوب باید با آب و هوای منطقه کاملا سازگار بوده باشد و در برابر بیماری ها و افات هم مقاومت زیادی از خود نشان دهد.
  • مورد دیگر این است که در نهال خوب و مرغوب از گردو، باید جوانه های نهال سالم باشند. جوانه های سالم بعد از کاشت و مراقبت، شاخه های لازم را صورت دهد.  
  • سن مناسب برای خرید نهال گردو هم بین 1 تا 2 سال است. در این صورت این نهال برای کاشت و برداشت محصول مناسب توصیه می گردد.  
  • یک نهال باکیفیت و مرغوب از گردو ، ساقه ای عمودی دارد. ساقه نباید با پایه، زاویه و یا گره ای ایجاد کرده باشد.

نکته مهم در هرس نهال گردو

نهال گردو اگر درست و اصولی هرس شود، سوددهی باغ را افزایش خواهد داد. بیماری هایی که در تنه درخت گردو ممکن است به وجود آمده باشد با هرس کردن می توان به عقب انداخت. حتی می توان در ایجاد آن ها جلوگیری کرد.

هرس کردن نهال گردو باعث می شود که شاخ و برگ های اضافی از بین رفته و نور تمام تنه درخت و برگ ها برخود داشته باشد. هرس نهال گردو به جلوگیری از پرباری اضافی هم کمک خواهد کرد.

هرس درخت درخت برای نهال های زود گل بسیار موثر است تا باردهی بهتری از آن ها حاصل شود.

در نهایت اینکه

در این مطلب از چند نکته طلایی درباره پربار شدن درخت گردو استفاده شده تا باردهی بهتری را در درختان گردو باغ خود شاهد باشید. خرید نهال را از نهالستان های معتبر فراموش نکنید.

سوالات متداول چند نکته طلایی درباره پربار شدن درخت گردو

کوددهی در باردهی درخت گردو چقدر موثر است؟

خرید کود درست و صحیح و همچنین کوددهی در زمان مناسب بسیار در باردهی درخت گردو موثر است. بهتر است که از کود دانه ای به جای کود مایع استفاده کنید زیرا برای درخت گردو بسیار بهتر و مناسب تر است.

مهم ترین عامل در باردهی خوب درخت گردو چیست؟

عوامل زیادی در افزایش باردهی درخت گردو موثر هستند که رسیدگی به درخت گردو و خرید نهال سالم از مهم ترین این عوامل است.

مهم ترین نکته در خرید نهال گردو پربار چیست؟

شرایط اقلیمی و آب و هوایی باید مناسب با نهال مورد انتخاب باشد تا باردهی خوبی از محصول را داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *