این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال میوه است . در این مقاله با کاج لاوسون آشنا می‌شوید. 

سوالات خود را ازما بپرسید!

   

    واتساپ                                              اینستاگرام                                            تماس فوری (روی تصویر فوق کلیک کنید)

 

معرفی درختچه سرو لاوسون

 

سرو لاوسون یا(کامیس پاریس)نوعی شبه سرو بوده که به شبه سرو (لاو سون طلای)نیز معروف است.از دیگر نمونه های مورد توجه این گیاهان می توان به گونهchamaecparis lawsoniana ellwoodiiاشاره کرد که در محیط ما به نام(الودی)شناخته شده است.این گیاه نیز کوتاه قامت است و شکل عمومی گیاه مخروطی شکل و کشیده است.

سرو لاوسون از محبوب ترین نهال های مخروطی با شاخ برگ های متراکم و گاه طلاییدر تمام طول سال است.برخی ارقام به دلیل شاخ و برگ متراکم در طراحی فضای سبز و انواع باغچه به عنوان حائل،دیوار و پرچین قابل استفاده است و هزس پذیری بالای دارد.به همین دلیل هرس مته ای یا پیچ آن رایج است.این درختچه ای همیشه سبز،بومی امریکا شمالی،مخروطی شکل است.

لاوسون
لاوسون

خصوصیات گیاه شناسی سرولاوسون

 

سرو لاوسون درختی است هرمی شگل،دارای شاخهاصلی که نوک آن خمیده یا پهن شده است.پوست تنه آن اسفنجی،دارای برجستگی ها و فرورفتگی های فراوان و فلس است که به رنگ آجری دیده می شود.این گیاه و کندرشد است و حد اکثر ارتفاع آن به 4تا5متر می رسد.

کاج لاوسون
کاج لاوسون

شرایطی اکولوژیک مورد نیاز سرو لاوسون

 

دما:این گونه با هوای گرم مشکلی ندارد،سرمای تا منهای 15درجه سانتی گراد تحمل می کند دمای مناسب رشد نمو21تا24درجه سانتی گراد است.

آبیاری:وجود رطوبت در خاک به رشد آن کمک می کند در زمان بلوغ مقاومت بیشتری به خشکی خاک دارد زمانی که سطح خاک کاملا خشک شد باید کاملا خشک شد باید کاملا آبیاری شود،در فصل بهار و تابستان نیاز به آبیاری منظم دارد.

نور:به مکان های با نور مستقیم نور خورشید و حداقل 6تا8ساعت نور خورشید در روز نیاز دارد در شرایط سایه آفتاب سرشاخه های طلایی رنگ سبز تغییر رنگ دهد.

خاک:خاک باید حاصلخیز و با زهکشی خوب باشد،در اکثر خاک های با زهکشی خوب رشد و نمو مناسبی دارد،مخلوطی از خاک مرغوب باغچه و خاک برگ پوسیده و شن شسته شده و کوکو پیت یا پیت ماس جهتخاک گلدانی آن مناسب است.

لاوسون

روش تکثیر سرو لاوسون

 

به وسیله قلمه نیمه خشبی ساقه یا قلمه پاشنه دار به طول15تا20سانتی متر فصل مناسب شهریور تا اواسط مهر در خاک سبک و پوشانیدن آن به وسیله پلاستیک شفاف در دمای21تا24درجه سانتی گراد و یاکاشت بذر در فصل پاییز در خاک سبک برای جوانه زنی بذر آن نیاز به تیمار سرمادهی به مدت2تا3ماه در دمای5درجه سانتی گرادمناسب است.

کود دهی سرو لاوسون

 

گیاه برای توسعه ریشه های خود به کود فسفر نیازمند است و برای شاخ و برگ خود به کود دهای نیتروژنه پس در اواخر پاییز حتماً کود فسفر را لحاظ کنید.

لاوسون
لاوسون

کاربرد لاوسون

 

 

سرو لاوسون به عنوان درختی زینتی در گلدان یا به عنوان تک درخت در پارک ها و باغ ها و یا به صورت دیواری سبز در فضای سبز کشت می گردد.

آفات و بیماری های سرو لاوسون

 

از آفات این گیاه می توان به شته و پروانه شاخه خوار اشاره کرد

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس : 

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912 

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *