کود سه بیست

کود سه بیست


این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است . در این مقاله با کود سه بیست اشنا می‌شوید. 

 

 

کود سه بیست
کود سه بیست
-کود سه بیست پودری NPK 20-20-20 +TE(کود ۲۰ ۲۰) شامل کودهای درشت‌مغذی ازت، فسفر، پتاس و معدنی ریز مغذی بور، آهن، منگنز و روی می‌باشد. این کود سه بیست همه‌منظوره برای کشت های فضای باز، گلخانه‌ای، درختان میوه و گل های آپارتمانی قابل استفاده است. کود ۲۰ ۲۰ ۲۰ به صورت پودری با قابلیت حل ۱۰۰٪ در آب، احتیاجات کودی را با ضریب جذب بالا تامین می‌کند. کود سه بیست با نام‌های کود بیست بیست یا کود ۲۰ ۲۰ نیز شناخته می‌شود. 

 

-مزایا و ویژگی ها: 

۱)حاوی عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم به نسبت متعادل 

۲)دارای عناصر ریزمغذی به فرم کلات پایدار در pH خاک های قلیایی 

۳)قابل مصرف به دو صورت کود آبیاری و محلول پاشی 

۴)برای تمام مراحل رشد گیاه به خصوص در زمان رشد رویشی قابل استفاده است.

سوالات خود را ازما بپرسید!

   

    واتساپ                                              اینستاگرام                                            تماس فوری (روی تصویر فوق کلیک کنید)

 

کود سه بیست

ازت و نقش آن در گندم:

۱- تحریک کننده نمو ریشه

۲- زودرسی محصول

۳- افزایش تعداد خوشه

۴- نمو خوب دانه

۵- افزایش درصد خوشه های پر شده

۶- افزایش مقدار پروتئین دانه

 

-کمبود ازت معمول ترین و گسترده ترین کمبود عناصر غذایی در غلات دانه ریز است.

 

-گیاهان مبتلا به کمبود ازت در مقایسه با گیاهان سالم رنگ پریده و زرد هستند. این علائم ابتدا در مسن ترین برگ ها ظاهر می شود، در حالیکه برگ های جوان نسبتا سبز باقی می مانند.

-برگ های مسن تر نسبت به برگ های جوان تر کم رنگ تر شده کلروز در نوک برگ ایجاد می گردد که این کلروز (رنگ پریدگی) در قاعده برگ به رنگ سبز روشن تبدیل خواهد شد و در مدت نسبتا کوتاهی کل مزرعه رنگ زرد پیدا می کند.

 

کمبود ازت:

-گیاهان مبتلا به کمبود ازت دچار توقف رشد گردیده و زرد می شوند. در صورت کمبود شدید ازت نه تنها به رشد رویشی گیاه لطمه وارد می شود بلکه موجب قهوه ای شدن برگ ها و زردی آنها و خشکیدگی سرشاخه ها و نهایتا توقف گلدهی و تشکیل میوه می گردد. که این علائم ابتدا در برگ های مسن بروز مینماید. به عنوان مثال اولین علائم کمبود ازت در خیار و طالبی، روشنی رنگ و توقف رشد برگ ها است در صورت شدت کمبود تمام کلروفیل از بین می رود.

 

-شاخه ها باریک شده و سخت و فیبری می شوند. میوه های خیار مبتلا به کمبود ازت رنگ روشن داشته و در محل گل نوک آنها باریک می شود و در طالبی میوه ها کوچک  میشوند. فقدان مداوم ازت قابل استفاده در خاک  یکی از علل اساسی کمبود محصول خیار و خربزه است.

 

کنترل کمبود ازت:

-تحت شرایط نرمال کمبود به آسانی و به سرعت با به کارگیری کودهای نیتروژنی قابل حل برطرف می شود. دو الی سه هفته پس از مصرف کودهای ازته برگ ها شروع به سبز شدن کرده و جوانه های جدید ظاهر می شوند. محلول پاشی با اوره سریعتر موجب برگشتن برگ به رنگ طبیعی می گردد.

 

-کودNPK 20-20-20 +TE با درصد استاندارد و آنالیز شده ۲۰% ازت ۲۰% فسفات ۲۰% پتاس می‌باشد که برای کلیه محصولات زراعی و باغی در طی زمان رشد قابل استفاده می‌باشد.

 

-گیاهان بیشتر از هر چیز دیگر به سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم نیاز دارند. نیتروژن در اصل به رشد سریع و شاخ و برگ کمک می کند. همچنین در تولید بذر گیاه و افزایش میوه مؤثر است.

 

-فسفر مهمترین عامل در روند صحیح فتوسنتز برای گیاه است و در ریشه‌زایی، تشکیل گل و دانه‌بندی اهمیت زیادی دارد. همچنین توانایی گیاه برای مقابله با استرس را افزایش می‌دهد.

 

-پتاسیم در مرحله زایشی گیاه کاربرد دارد، به تشکیل پروتئین و درشت شدن میوه کمک می‌کند و خاصیت انبارداری آن را نیز افزایش می‌دهد. همچنین تحمل گیاه را در برابر تنش‌های زیستی و غیر زیستی افزایش می‌دهد.

 

-این محصول به دلیل انحلال ۱۰۰ درصد ، در مخازن کود به هیچ عنوان رسوب نمی نماید. این کود کمبود های مربوط به هر یک از عناصر اصلی را برطرف نموده و مصرف کودهای پایه را به حداقل می رساند. همچنین این نوع کود فاقد کلر، سدیم و فلزات سنگین می باشد.

کودNPK 20-20-20 +TE قابلیت استفاده مصارف آب آبیاری و همچنین محلول پاشی را دارا می باشند.

 

-فسفر و نقش آن در گندم

۱- تحریک کننده نمو ریشه

۲- زودرسی محصول

۳- افزایش پنجه زنی

۴- افزایش تعداد خوشه

۵- نمو خوب دانه

مشخص ترین نشانه کمبود فسفر در مراحل اولیه رشد رویشی گندم، کاهش رشد و توانایی گیاه است.

 

-کلیه گیاهان مبتلا به کمبود فسفر به رنگ سبز تیره تغییر یافته و نقاط رنگارنگ به صورت تیره و روشن در مسن ترین برگ ها ظاهر می شوند.

 

-علائم اختصاصی در برگ های مسن دیده شده، کلروز (رنگ پریدگی) از نوک برگ پیر شروع شده و به طرف قاعده برگ گسترش می یابد ولی مانند سایر قسمت های گیاه سبز تیره باقی می مانند.

 

کمبود فسفر:

-کمبود فسفر باعث توقف رشد شده که در حالت شدید برگ های جوان کوچک مانده و با رنگ سبز تیره وجود نقاط قهوه ای سوخته ما بین رگبرگها در برگ های مسن تر و زرد شدن مسن ترین برگ گیاه در مقابل رنگ سبز تیره برگ ها بالایی است.

 

کنترل کمبود فسفر:

-علت اصلی کمبود فسفر به خاطر مصرف کم کودهای فسفره وجود آهک زیاد در خاک مصرف زیاد کودهای نیتروژنه ناکافی بودن مقدار منیزیم قابل استفاده و همچنین کمبود رطوبت در خاک می باشد. که با رعایت این نکات کمبود فسفر برطرف می گردد.

 

مزایا و ویژگی های NPK 20-20-20 +TE:

-حاوی عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم به نسبت متعادل

-دارای عناصر ریزمغذی به فرم کلاته با EDTA

-قابل مصرف به دو صورت کود آبیاری و محلول پاشی

-قابل استفاده برای تمام مراحل رشدی گیاه بخصوص در زمان رشد رویشی

 

نحوه مصرف کودNPK 20-20-20 +TE:

مقدار و نحوه مصرف کود ۲۰ ۲۰ متفاوت و به قرار زیر می‌باشد.

 

-استفاده از این کود در بهار و یا تابستان بسته به اندازه گل از یک سوم تا دو قاشق مرباخوری می‌باشد که ۱۵ روز یکبار به گل داده می‌شود.

 

-استفاده از کود ۲۰ ۲۰ در فصل‌های پاییز و زمستان برای گیاهان آپارتمانی و همچنین کاکتوس‌های متوقف هر ۶۰ روز یکبار می‌باشد.

 

-برای هر ۱۰۰۰ لیتر آب در حدود ۵/۳ کیلوگرم کود مورد نیاز می باشد. توجه داشته باشی

 

-میزان مصرف این کود با توجه به نوع استفاده محلول پاشی و یا همراه آبیاری متغیر است.

 

-برای مصارف خانگی یک قاشق چایخوری در ۱ لیتر آب حل شود . و سپس حالت عادی از همان آب به گلدان آب بدهید.

 

 

 

پتاسیم و نقش آن در گندم:

۱- بهبود کارایی فتوسنتز

۲- افزایش مقاومت در برابر برخی از بیماری ها

۳- بیشتر شدن راندمان استفاده از آب

۴- افزایش استحکام ساقه

۵- افزایش میزان پرشدگی دانه

۶- افزایش تعداد خوشه

۷- افزایش اندازه و وزن دانه

۸- افزایش بازدهی کودهای ازته

 

-گیاه گندم در مرحله ساقه رفتن (و پس از آن) بیشتر از سایر مراحل به پتاسیم احتیاج دارد.

 

-گندم در این مرحله روزانه ۳/۵ تا ۸ کیلوگرم در هکتار پتاسیم جذب می نماید، مصرف کودهای پتاسه این نیاز را جبران می کند.

 

-علائم اختصاصی کمبود پتاسیم در گندم همیشه در برگ های پیر به صورت خال های نکروزه در طول برگ به وجود آمده و سریعا به طرف نوک و حاشیه برگ گسترش می یابد.

 

-گیاهانی که شدیدا مبتلا به کمبود پتاسیم (K) می شوند ظاهر گیاه دچار تنش خشکی می شود.

 

کمبود پتاسیم:

-کمبود پتاسیم با فنجانی شدن و یا چروک  شدن برگ ها که در ابتدا برگ ها مسن تر تحت تاثیر قرار می گیرند مشخص می شود. فنجانی شدن برگ ها معمولا همراه با ایجاد زردی ناچیزی در حاشیه ی آنها می باشد. در حالت شدید کمبود این حاشیه ها از قسمت نوک خشک می شوند. همزمان با بروز علائم برگی توسعه غیر عادی میوه نیز اتفاق می افتد مثلا در میوه ی خیار قسمت متصل به ساقه نسبت به گلگاه رشد کمتری دارد و در میوه ی خربزه بافت گوشتی غیر عادی و بی مزه ای ایجاد می شود.

 

کنترل کمبود پتاسیم:

-برای رفع کمبود پتاسیم با توجه به قلیایی یا اسید بودن خاک دادن کودهای شیمیایی حاوی پتاس مانند سولفات یا کلرور پتاسیم به خاک بسیار موثر است. در خاک های شنی که پتاسیم سریعتر شسته می شود مصرف سالیانه ی آن به دفعات در مقدار کم بهتر است. اما در خاک های سنگین برای بدست آوردن واکنش دلخواه لازم است چندین سال متوالی و هر سال یک یا دو بار پتاسیم را در مقادیر زیاد مصرف نمود.

 

موارد مصرف NPK 20-20-20 +TE:

 

-موارد مصرف کود 202020 ان پی کا متفاوت است.

 

-از این کود برای درختان میوه، گندم و جو، ذرت و همچنین گیاهان زینتی و سبزیجات و سایر موارد استفاده می‌شود.

 

-کمبودهای گیاه خود را با استفاده از این کود رفع کنید و به تسریع رشد گیاه خودکمک کنید.

 

کود سه بیست

نکات مهم جهت خرید و مصرف کودها مخصوصا ان پی کا ۲۰-۲۰-۲۰:

 

۱- باید بدانید که هیچ کود ۲۰-۲۰-۲۰ وجود ندارد که فرمول آن استاندارد باشد و در آنالیز جواب مطلوب و نزدیک به درصد ذکر شده را بدهد و قیمت آن هم ارزان باشد حتی کودهای داخلی

 

۲- همیشه به میزان مصرف ۲۰-۲۰-۲۰ ها دقت کنید بعنوان مثال شاید شما یک کود ان پی کا را با قیمت مناسب خریداری نموده اید ولی مقدار مصرف این کود سه تا پنج کیلو در هکتار می باشد و از طرفی دیگر پیشنهاد کود گران تری با مصرف دو تا سه کیلو در هکتار را بخاطر اختلاف قیمت جزئی آن رد کرده اید که در نهایت صرفه اقتصادی و کیفیت ترجیحا با محصول گرانتر بوده است.

 

۳- نسبت به کشور سازنده محصول ، وسواس به خرج دهید چرا که برای تولید و تایید یک محصول در بعضی از کشور ها ، نظیر کشورهای اروپایی و آمریکایی می‌بایست برای تولید یک محصول از فیلترهای زیادی رد شوند تا بتوانند مجوز تولید را بگیرند ولی در بعضی از کشورها، متاسفانه فقط کمیت ملاک است نه کیفیت!!!!! که اکثر کودها با مواد اولیه بی کیفیت تولید می‌شوند.

 

۴- برای اینکه کیفیت محصول به شما ثابت شود ابتدا محصول را در یک پنجم زمین خود امتحان کنید و با بقیه زمین مقایسه نمایید تا از کیفیت جنس و عملکرد ان مطلع شوید.

 

۵- برای کم کردن هزینه ها سعی کنید از بسته بندی های بزرگتر استفاده کنید که از قیمت پایین تری برخوردار هستند چون شما دقیقا همان جنس را می خرید ولی هزینه های اضافی نظیر بسته بندی یک کیلویی و هزینه های حمل را پرداخت نمی کنید.

 

۶- در مصرف کود حتما از تجربیات سایر کشاورزانی که از آن مصرف کرده اند استفاده کنید

 

۷- برای گرفتن نتیجه بهتر، حتما عصرها محلول پاشی کنید.

 

۸- میزان مصرف آب برای یک هکتار بستگی به سطح سبز گیاه دارد که بین دویست تا چهارصد لیتر برای محصولات زراعی و هزار لیتر برای محصولات باغی توصیه می‌شود

 

۹- حتما و حتما کود را ابتدا در یک ظرف کوچک با آب خوردن حل کنید و بعد داخل تانکر بریزید

 

۱۰- تمام سعی خود را بکنید که از سمپاش های دارای هم زن استفاده کنید

 

۱۱- بابت اختلال با سایر سموم و کودها حتما از فروشنده سوال کنید

 

۱۲- یکی از نکات کلیدی بعد از بذر و زمین ، تغذیه است در صورت تغذیه مناسب مطمئن باشید برداشت خودتان را به دوبرابر خواهید رساند و از این راه می‌توانید کلیه هزینه های خود را جبران کنید.

 

۱۳- باید بدانید که شما هزینه زیادی را بابت آماده کردن زمین ،کاشت ،داشت،آبیاری ، نیروی کار و ….. کرده اید پس در مصرف کود سختگیر نباشید، چون صد در صد هزینه های شما را جبران میکند.

 

توصیه‌های مصرف:

 

  • در اوایل فصل رشد با حداقل میزان مصرف و در اواخر فصل رشد با حداکثر میزان مصرف به کار رود.
  • برای به دست آوردن نتیجه ی بهتر محلول پاشی در زمانی که برگ کافی برای جذب مواد غذایی وجود دارد انجام شود.
  • در صورت استفاده به صورت خاکی (کود آبیاری) در زمان جوان بودن برگها از کمترین میزان و با مسن شدن برگ ها از مقادیر بالاتر کود استفاده گردد.

 

نگهداری: در بسته‌بندی اصلی، در جای خشک و خنک و دور از تابش مستقیم آفتاب نگهداری شود.

 

-موارد و مقادیر توصیه شده کلی هستند، برای آگاهی از مصرف دقیق‌تر نیاز به انجام آزمایش‌های آب و خاک است.

 

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس : 

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912 

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *