این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است .در این نوشته سعی داریم شما را با گیاه برگ انجیری اشنا کنیم .

در سال های اخیر اکثر مردم به دلیل زندگی ماشینی و دوری از طبیعت برای تعطیلات و اخر هفته ها به دنبال باغ و باغچه ای برای زندگی هستند 

در این میان تصمیم داریم شما رو با انواع گل و گیاه اشنا کنیم که در این زمینه کمک هستند 

Araceae :خانواده

 

 

 

-گیاه برگ انجیری بومی جنگل های بارانی جنوب مکزیک و کلمبیا است. این گیاه زیبا و پهن برگ است و به دلیل فرم برگ های خاصی که دارد بسیار محبوب است. ارتفاع برگ انجیری در زادگاهش به طول ۳۰ متر نیز می رسد.

 

 

 

-این گیاه بسیار مقاوم است و به همین علت برای افراد مبتدی در زمینه گل و گیاه بسیار مناسب است. برگ انجیری مناسب نگهداری در آپارتمان ها و دفاتر ادارات می باشد.

 

 

-به طور طبیعی شکاف ها و سوراخ هایی بر روی برگ ها وجود دارد که از ابتدا وجود داشته اند. دلیل وجود این شکاف ها برای در امان ماندن گیاه از بادهای شدید و باران های سیل آسا است. چرا که اگر این شکاف ها نباشد باد و باران توانایی رد شدن از برگ ها را ندارد و در نهایت برگ ها می شکنند.

 

 

-برگ های این گیاه غیر سمی است اما میوه اش که حاوي اسید oxalic بوده به جز زادگاهش به ندرت در جایی وجود دارد. اگر میوه آن خورده شود باعث تاول ، گرفتگی، تورم و تحریک دردناک و فوری صدا میشود.

 

 

-ریشه های این گیاه بلند و طولانی است که شبیه به مار می باشد و در قدیم به آن “اژبن” می گفتند. (اژ=مار +بن = ریشه ، اشاره به ریشه های مار مانند آن دارد. )

 

خاک:

 

-کمپوست یا خاک سبک و آماده کاشت مناسب ترین خاک برای برگ انجیری است. برای داشتن برگهای سبز و بزرگ ماهی یکبار کوددهی را انجام دهید.

 

 

 

آبیاری:

 

-توجه داشته باشید که آبیاری برگ انجیری بسیار حساس است و دقت کنید که بین دو مرتبه آبیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود و سپس اقدام به آبیاری کنید. حتما اندازه بگیرید که که عمق خشکی خاک ۲ الی ۳ سانتی متر باشد که برای اندازه‌گیری می توانید از چوب یا انگشتتان کمک بگیرید. در فصل تابستان تعداد دفعات آبیاری را افزایش دهید.

 

 

 

نور:

 

-زادگاه اصلی این گیاه نیمه تاریک و در سایه است به همین دلیل نیم سایه و نور غیر مستقیم را می پسندد. برگ انجیری را در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار ندهید زیرا باعث سوختن برگ هایش می شود. بهترین محیط برای قرار دادن گیاه در کنار پنجره است. اگر کم نور دریافت کند برگ هایش بی رنگ شده و بریدگی های روی خود را از دست می دهد.

 

 

 

دما:

 

-مناسب ترین دما برای پرورش برگ انجیری بین ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتی گراد است اما دمای کمتر از ۱۳ درجه و بیشتر از ۳۰ درجه برای آن مطلوب نیست و در دماهای بالاتر لازم است گیاه را غبارپاشی کنید.

رطوبت:

-به چند طریق می توانید رطوبت برگ انجیری را تامین کنید. یکی از این راه ها ایجاد جزیره است. جزیره به معنی آن است که داخل زیر گلدانی را پر آب کرده و سنگ ریزه بریزید و گلدان را برروی سنگریزه ها قرار دهید اما گلدان با آب در تماس نباشد . به این طرق آب داخل زیر گلدانی تبخیر شده و رطوبت آن به گیاه می‌رسد . همچنین می‌توانید از غبارپاشی یا قرار دادن یک ظرف آب در کنار گلدان رطوبت گیاه را تامین کنید.

 

 

تعویض گلدان:

– چند عامل برای تعویض گلدان با گلدانی بزرگتر وجود دارد: ۱) بیرون زدن ریشه ها از گلدان ۲)بیحال بودن برگها در صورت مناسب بودن همه ی شرایط ۳)زرد شدن برگ ها در صورت بررسی و نبود مشکلات دیگر…

-به طور معمول هر ۱ الی ۲ سال یکبار نیاز به تعویض گلدان وجود دارد .

-تکثیر برگ انجیری از سه روش:

۱) کاشت بذر

۲)خوابانیدن

۳)قلمه

انجام می شود.

 

 

 

۱)کاشت بذر:

-بذر این گیاه را می توان از گلخانه ها تهیه کرد و در بستر کمپوست کاشت. شرایط مساعدی برای رشد آن مهیا کنید تا زمانی که بذرها جوانه کردند و به رشد کافی رسیدند آن را در گلدان بزرگتر بکارید.

 

 

۲)خوابانیدن :

-در تکثیر به روش خوابانیدن ابتدا ریشه های هوایی برگ انجیری را در خاک بکارید و یا به یک تکه چوب با خزه ببندید. باید ریشه ها را به همان صورت که به گیاه متصل هستند در خاک دیگر بکارید و آبیاری را به طور منظم انجام دهید. زمانی که گیاه جدیدی سبز شد ، آن را از گیاه مادر جدا کنید .

 

 

۳)قلمه گیری:

-قلمه گیری بهترین روش برای تکثیر برگ انجیری است. در فصل بهار ابتدا یک شاخه ی سالمی که دارای ۲/۳ برگ باشد را انتخاب کنید و با استفاده از قیچی باغبانی و یا چاقو آن را ببرید . سپس قلمه را در گلدانی با دهانه یی به قطر ۱۲ سانتی متر که دارای خاک سبک مانند کمپوست باشد بکارید.دقت کنید که قلمه را در عمق کم بکارید به صورتی که برگهای انتهایی از خاک بیرون بماند . برای ثابت ماندن قلمه بهتر است یک میله‌ی آهنی یا چوب را در کنار قلمه در خاک فرو ببرید و ساقه را به آن ببندید تا تکیه گاه قلمه شود .

 

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس : 

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912 

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *