این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است .در این نوشته سعی داریم شما را با کاشت و پرورش اصول طراحی باغ و باغچه آشنا کنیم و برای خرید نهال شما را راهنمایی کنیم.

در سال های اخیر اکثر مردم به دلیل زندگی ماشینی و دوری از طبیعت برای تعطیلات و اخر هفته ها به دنبال باغ و باغچه ای برای زندگی هستند

در این میان تصمیم داریم شما رو با انواع گل و گیاه اشنا کنیم که در این زمینه کمک هستند

اصول طراحی باغ و باغچه

طراحی باغ و باغچه های بزرگ سبکی از طراحی هست که با استفاده از طرح های کلاسیک و قدیمی تاثیر زیادی در زیبایی فضا خواهد داشت. 

 

فاکتور های لازم برای طراحی اصولی و مناسب باغ و باغچه :

 

۱) گیاهان انتخابی باید با ظاهر کلی باغچه و ساخت ابتدایی آن مطابقت و هماهنگی داشته باشد:

انتخاب گیاهان به صورت منظم جهت کاشت در باغچه اهمیت زیادی دارد و سازگار نبودن گیاهان انتخاب شده نظم باغچه را از بین می برد. ضمن داشتن هماهنگی بین گیاهان بین زنگ و طرح کفپوش و حاشیه های باغچه هم هماهنگی لازم هست.

 

۲) جدا سازی فضاها و قسمت های لازم از یکدیگر:

با جدا سازی محیط های مختلف از یک دیگر ضمن استتار گیاهی بیشتر ، باغ را وسیع تر نشان داده و بخش های سخت و سنگی را توسط گیاهان لطیف استتار کنید و باغچه را تبدیل به فضای دلنشین و چشم نواز کنید.

 

۳) استفاده از سنگ فرش مناسب و فضای پلکانی: 

در طراحی باغچه های کوچک سعی کنید طراحی پلکانی را انجام دهید که فضا را دل باز تر و بزرگ تر از آنچه که هست نشان دهید . رنگ سنگ فرش ها با رنگ حاشیه های باغچه و دیوار ها تناسب داشته باشد که فضای منسجم و یکدستی ساخته شود.

 

۴) به سنگ های مختلف و استفاده از آن ها برای طراحی باغچه توجه کنید (طراحی باغچه با سنگ):

از طراحی مسیر ورودی باغچه از سنگ های ریز و درشت استفاده کنید و تاثیر زیادی در محیط می گذارد. مسیر های سنگی مدرن ترین و جدیدترین سبک در طراحی فضای سبز هستند. پیاده روی از مسیر سنگی بسیار آرامش بخش هست.

سنگ های مورد استفاده در باغچه به رنگ ها و ابعاد مختلف وجود دارند و این تفاوت ها موجب زیبایی باغ می شود. اگر از این سنگ ها در حاشیه باغچه ها و دور حوضچه و آبنما استفاده می کنید ، می توانید این سنگ ها را به شکل معمولی در قسمت ورودی قرار دهید و یا به صورت منظم یا توسط ملاتی از سیمان روی زمین بگذارید.

 

 

۵)طراحی باغچه با کاکتوس را جزء دستور کار خود قرار دهید : 

کاکتوس به واسطه شرایط خاص خود بسیار طرفداران زیادی دارد و استفاده از این گیاه می تواند نقش مهم و تاثیر گذاری در فضای باغ و باغچه شما داشته باشد. به کار بردن کاکتوس بر عکس ظاهر خشنی که دارد محیط را ملایم و دل پذیر می کند. اگر این گیاه را در کنار دیواری طراحی شده و خوش رنگ قرار دهید موجب زیبایی دو چندان می شود.

المان های موثر در طراحی باغچه :

 

۱) آلاچیق هایی با ابعاد مناسب: 

آلاچیق ها و سایه بان ها یکی از ابزارهای طراحی باغ و باغچه است. آلاچیق ها باعث فراهم کردن فضایی برای همنشینی خانوادگی و دوستانه است و در فضای آزاد در حالی که در معرض تابش مستقیم نور خورشید ، بارش باران و باد های تند نیستید. یکی از اساسی ترین المان های روز طراحی فضای باغ و باغچه است.

 

 

 

۲) ساخت ایوان در باغچه: 

قرار دادن ایوان در فاصله مناسب از ساختمان و باغچه به طوری که بخشی از آن میز و بخشی دیگر توسط گلدان تزئین شده باشد چشم هر بیننده ای را خیره می کند .

 

 

 

 

۳) بهره گیری از مبلمان با رنگ های مناسب: 

اگر خواستید مبلمانی در باغچه بچینید پیشنهاد می کنیم که به محل قرار گیری آن بسیار دقت کنید. مبل را در مرکز باغچه خود قرار دهید‌‌. اگر شرایط باغچه مناسب نباشد فضا را دلگیر و بسته نشان می دهد. پیشنهاد می کنیم که از مبل سفید یا کرم استفاده کنید تا فضا وسیع تر نشان دهد.

 

 

 

۴) استفاده از جوی یا نهر در طراحی باغچه حیاط کوچک: 

جویبار یا نهری مصنوعی ساخته و برای افراد متخصصی که باغچه را دیزاین می کنند مشاوره بگیرید. نور پردازی و تنظیم نور روی جویبار کوچک انجام دهید. ضمن آن می توانید گیاهان و گل های آبزی مانند نیلوفر را روی بخش ساکن آب قرار داده تا موجب زیبایی نهر شود. 

 

 

 

۵) بهره گیری از وال گاردن یا باغچه دیواری در طراحی باغچه و حیاط: 

برای استفاده بهینه از فضا و پتانسیل ، باغچه را به صورت عمودی بر دیوار منتقل کنید. همچنین گلدان های طراحی شده با گل را بر دیوار نصب کنید. در همه مکان ها جای کافی برای طراحی وجود ندارد.

طراحی باغچه حیاط آپارتمان :

در طراحی این فضاها با مشاوره طراحان مجرب و حرفه ای بهترین دیزاین را برای باغ و باغچه خود انجام دهید. با به کار بردن پرچین های سبز ، گل کاری های خلاقانه و استفاده از آبنما در آپارتمان های شهری مرسوم است. مکان هایی که فضای کافی دارند می توانند از وسایل بازی کودکان نیز استفاده کنند.

 

 

 

طراحی باغچه رستوران :

باغچه رستوران ها برای جلب کردن مشتری فضای رستوران را با گل و گیاه تزئین می کنند. در باغچه رستوران ها بیش ترین المان مورد استفاده آلاچیق است. در زمستان نیز این آلاچیق ها را با روکش پلاستیکی کاور می کنند و تجهیزات گرمایشی قرار می دهند. موجبات همنشینی گرم و صمیمی بین مشتریان می شود.

بیش تر افراد جامعه شهر نشین در اوقات فراغت خود به رستوران می روند و در آن محیط ترجیح می دهند که از سر و صدا و شلوغی دور باشند‌. حیاط رستوران را با گل و چراغ ها تزئین می کنند. در این فضا گمی توان از آبنما ، آلاچیق و برکه های مختلف استفاده کرد. به طور کلی استفاده از آلاچیق، سایه بان های تزئین شده با گیاهان و گل های رنگارنگ، آبنما و فواره، سنگ کاری ها و پل های تزئینی، چراغ های روشن و رنگی و دیوارهایی که با سبزه و گل مملو تزئین شده اند مهم ترین المان ها در طراحی باغ و باغچه رستوران هستند.

 

 

گیاهانی که در طراحی باغچه ها استفاده می کنند:

 

۱) برگ انجیری گیاهی سبز و زیبا برای طراحی باغچه: 

این گیاه همیشه بهار است و برگ هایی پهن و تیره رنگ دارد که خطوط عمیقی بر آن وجود دارد. شرایط کاشت آسانی دارد و نگهداری آن نیز سخت نیست. 

آبیاری آن نیاز به حساسیت زیادی ندارد . ارتفاع این گیاه زیاد نمی باشد و بهتر است آن را در معرض نور مستقیم خورشید نگذارید و سایه مکان مناسب ترین برای آن است .

 

 

۲) گیاه پیله آ انتخابی مناسب برای طراحی باغچه:  

این گیاه همیشه سبز بوده و شما را از دردسر کاشت گیاه در فصل های مختلف رها می کند. برگ های آن کوچک و رنگارنگ است. برگ های نرم و زیبایی دارد که دندانه ندارند و برجستگی های روشنی روی آن وجود دارد که متضاد رنگ تیره آن ها است. این برگ ها حدودا ۸ سانتی متر طول دارند و نمونه زیادی از آن در باغچه های لواسان و کردان به کار گرفته شده.

 

 

 

۳) گیاه آگلونما، گیاهی سبز و زیبا برای طراحی باغچه: 

آگلونما برگ های نوک تیز و ساقه کوتاه دارد. طول آن برگ ها حدودا بین ۲۷ الی ۳۰ سانتی متر است و پهنایش بین ۱۲ تا ۱۶ سانتی متر می باشد. شرایط کاشت و نگهداری آسانی دارد. در خاک ریشه هایش رشد خوبی دارد. آبیاری را به صورت منظم هفته ای یکبار انجام دهید و در مکانی نیمه آفتابی قرار بدهید. 

 

 

۴) برگ بیدی، گیاهی ایده آل و مناسب برای کاشت در فضای باغچه: 

 برگ بیدی بسیار مقاوم است و اگر در معرض نور خورشید قرار نگیرد در در سایه نیز می تواند رشد کند و مانند دیگر گیاهان زینتی برای باغچه شما مناسب باشد. برگ های این گیاه از شاخه هایش آویزان هست و ترکیب رنگ های زیبایی دارد.سبز و صورتی بودن آن شادابی درخت را بیشتر نمایان می کند.

 

 

۵) گیاه شگفت انگیز و زیبای پوتوس را به باغچه منزل خود هدیه دهید: 

این گیاه همیشه سبز است و برگ های پهن و روشنی دارد که دارای طرح های سفیدی هستند. طول برگ ها حدودا ۳۰ سانتی متر بوده و گیاهی سازگار می باشد. سرعت رشد این گیاه بسیار بالا است. 

 

 

 

کاشتن گیاهان ذکر شده در کنار انواع گل ها نظیر گل های رز و ارکیده و نرگس، موجب زیبایی دو چندان باغچه شما می شود. مهم ترین نکته این است که خاک باغچه را با مواد معدنی و مواد مغذی و عناصری مانند کلسیم، منیزیم، فسفر و گوگرد غنی کرده و گیاهان خود را شکوفا تر کنید.

 

 

درختان مناسب کاشت در باغچه :

 

۱) درخت سرو:

یکی از درختان تزئینی و زیبا بوده که مقاومت بسیار بالایی دارد. سخت گیری برای نحوه نگهداریش ندارد و درختی همیشه بهار هست. ریشه های بلند این درخت در خاک به خوبی فرو می روند و درخت را در برابر ناملایماتی مانند خشکی و کم آبی استوار می سازد. این درخت توانایی تحمل سرما را تا ۱۰ درجه نیز دارد و حتی در آب و هوای کوهستانی نیز توانایی رشد کردن دارد.

 

 

۲) درخت ارغوان: 

ارغوان قلبی شکل و صورتی رنگ است و جلوه زیبایی دارد. این درخت بر خلاف ظاهر لطیفش بسیار محکم و استوار هست. ارغوان شرایط رشد آسانی دارد و خاک رسی یا آهکی بهترین خاک برای رشد آن هست.

 

 

۳) درخت کاج:

این درخت مشهور ترین درخت زینتی است و همیشه بهار می باشد. مناسب ترین خاک ها بذار رشد آن خاک لومی و سنگ ریزه ها هستند. برگ های آن سوزنی شکل بوده و تقریبا مشابه درخت صنوبر است. آبیاری آن را به صورت منظم هر ۷ الی ۱۰ روز یک بار انجام دهید. همچنین روزانه بین ۵ الی ۶ ساعت نور خورشید نیاز دارد.

 

 

 ۴) درخت زیتون: 

این درخت از اردیبهشت ماه گل دهی را آغاز می کند. درختی انبوه است که می توان در سایه آن تخته ای چوبی گذاشت و مکانی خنک ساخت. خاک مناسب برای زیتون رسی و اوکی و سنگ ریزه ها می باشد. برای افزایش سرعت رشد می تواند از خود های حیوانی استفاده نمود. زیتون برای جوانه زدن به بارش مستمر باران نیاز ندارد.


طراحی باغچه ارزان :

در صورتی که می خواستید باغچه خود را طبق سلیقه خود طراحی کنیدو داشته باشید اما بودجه کافی نداشتید مطالب زیر به شما کمک می کند تا همزمان با بدست آوردن این باغچه متحمل هزینه کم تری باشید.

در ابتدا از گیاهانی استفاده کنید که بذر و شرایط نگهداری ارزان تری دارند . نیاز آبیاری کم تر گیاه هزینه باغچه را به مراتب کم تر می کند.

خاک که مرحله اساسی در طراحی باغچه است اگر گیاهانی که انتخاب می کنیم نیازمند تغذیه به خصوصی نباشند باعث کاهش هزینه می شوند.

در پایان برای خرید بذر سعی کنید کم هزینه ترین بذر ها را انتخاب کنید. البته نه اینکه نوع نامرغوب را انتخاب کنید بلکه از گیاهانی استفاده کنید که بذر ارزان تری دارند.

درخت هایی مانند درخت هلو، درخت انار، درخت خرمالو و درخت سیب هم برای پرورش در باغچه مناسب بوده ولی کاشت درخت هایی مانند گردو و انگور به خاطر ابعاد وسیع و آفت پذیری فراوان و نیازمندی به مراقبت های باغبانی تخصصی هزینه بالا تری دارند و خیلی مناسب نیستند.

 

 

 

طراحی باغچه حوضچه ای :

طراحی باغچه حوضچه ای با پوشش گیاهی استتار می شود. در این سبک طبق سلیقه صاحب باغ و پتانسیل های محیط باغچه حوضچه ای طراحی می شود. البته از ابن موضوع در کنار استخر ها نیز می توان به کار برد و حوضچه را به مکانی زیبا تبدیل کرد. همچنین استفاده از نهال کوتاه ، قرار دادن تخته ای کنار حوضچه و چمن کاری از جمله کار هایی بوده که موجب زیباتر شدن باغچه می شود.

ترکیب آب و سبزه همیشه عالی می باشد و در این ترکیب علاوه بر زیبایی فضای سایه داری ساخته که می توان از آن لذت برد. با رعایت این قوانین می توانید ویلا را به بهترین شکل ممکن طراحی و پیاده سازی کنید.

 

 

 

طراحی باغچه با فواره :

این عمل به نوعی انجام می شود که مرز بندی این گیاهان مشخص شود و بیش تر به این بستگی دارد که فواره چگونه باشد. 

اگر چرخه فواره به شکلی است که چیزی از آب آن به فضای خارجی ریخته نمی شود، مشکلی از این بابت وجود نخواهد داشت و نیازی نیست که در کاشت گل و گیاهان فواره استفاده کنید.

فواره در مرکز باغچه قرار می گیرد و قرینه سازی را توسط گیاهان و نهال های مختلف می توان انجام داد. 

 

 

 

طراحی باغچه ویلا:

برای طراحی باغچه ویلا می توانید از گل ها و گیاهان مختلفی استفاده کرده و باید پیش از هر چیزی تصمیم گیری کرده باشید که چه نوع چمن کاری را انجام خواهید داد. چمن کاری مناسب و تقویت خاک به شما اجازه می دهد تا در کاشت های بعدی، بهترین کیفیت را تجربه کنید.

 

هزینه طراحی باغچه ویلا :

این هزینه با نوع گل و گیاه انتخاب شده ارتباط مستقیم دارد. اگر بذرها گران قیمت باشند هزینه بالا تر می رود . اما همیشه می توان با انتخاب بذرها و نهال های ارزان تر گل کاری را با قیمت کم تر به سر انجام رسانید.

 

 

۱)؛عمق استاندارد باغچه :

اگر قصد دارید که باغچه ویلایی را به شکل منحصر به فرد و زیبا دیزاین کنید ، باید عمق استاندارد باغچه را به صورت دقیق بشناسید. عمق استاندارد باغچه با توجه به نوع گل و گیاه کاشته شده بین ۱/۵ الی ۳ می باشد.

 

 

۲) محیط باغچه :

این محیط باید متناسب و منطبق بر ساختار های کلی فضای سبز است . اما حتما لازم نیست که تناسبی بین استاندارد ها وجود داشته باشد.

 

 

۳) باغچه پلکانی :

یکی از بهترین سبک های باغچه ویلایی بوده که حال و هوای دلچسبی را منتقل می کنند. این سبک به طور معمول یک تراز همگون و ناهمگون دارد و به صورت موازی یا نامنظم دیده می شود.

 

 

 

۴) شرایط کاشت کاکتوس در باغچه :

کاکتوس فقط مختص به رشد در محل گرم و خشک نیست و می توان آن را در باغچه نیز کشت کرد. فقط باید کاکتوس مختص به محل زندگی خود را انتخاب کنید که متناسب منطقه جغرافیایی زندگی شما باشد. باغچه ای که می خواهید کاکتوس را در آن بکارید باید بین ۱۵/۵ الی ۴۰ سانتی متر عمق داشته باشد.

 


طراحی فضای باغ و باغچه بزرگ تنوع بسیار زیادی دارد و هر فضا نیازمند طراحی منحصر به فرد خودش می باشد. برای اینکه باغ و باغچه بزرگ منحصر به فرد و خاص خود را با توجه به منطقه ای که در آن مستقر هستید طراحی و دیزاین کنید حتما با افراد متخصص مشورت کنید . در نهالستان بهمن آبادی تیم مجرب و با سابقه با کم ترین هزینه مناسب ترین فضای سبز باغ و باغچه بزرگ را برای شما طراحی کرده و فضای ویلای شما را منحصر به فرد و خاص می کند.

 

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس : 

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912 

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *