این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است .در این نوشته سعی داریم شما را با کاشت و پرورش اصول طراحی فضای سبز آشنا کنیم و برای خرید نهال به شما را راهنمایی کنیم.

در سال های اخیر اکثر مردم به دلیل زندگی ماشینی و دوری از طبیعت برای تعطیلات و اخر هفته ها به دنبال باغ و باغچه ای برای زندگی هستند 

در این میان تصمیم داریم شما رو با انواع گل و گیاه اشنا کنیم که در این زمینه کمک هستند 

اصول طراحی فضای سبز

اصول طراحی فضای سبز با توجه به نوع فضا یعنی فضای شهری یا فضای سبز ویلا با یک دیگر فرق می کند. اگر این اصول را رعایت کنید فضایی خاص و منحصر به فرد خواهید داشت. فضای سبز به دو دسته پهنه ای و خطی تقسیم می شوند که هر کدام اصول و قواعد خاص خودشان را دارند.

 

 

طراحی فضای سبز پهنه ای:

در این مدل در عکس های گرفته شده هوایی ، بافتی تصور می شود و این بافت ها مانند لکه در نقشه های شهری علامت گذاری می شوند. در اغلب فضاهای شهری این مدل وجود دارد و اکثرا بر اساس یک الگو تکرار می شوند. 

 

 

طراحی و اجرای فضای سبز خطی:

در این مدل با توجه به فضای محیط ، راه های رفت و آمد و گذرگاه ها این فضا ها را طراحی می کنند. این تقسیم بندی ها در نقشه های شهری جایگزین نداشته و دیده نمی شوند.

 مراحل طراحی فضای سبز :

این کار دارای چند مرحله مختلف است که اگر آن را به صورت دقیق رعایت کنید تاثیری فوق العاده در ترکیب بندی فضا خواهید گذاشت. اگر این مراحل را به صورت درست انجام ندهید می تواند در فضای شما تاثیر منفی بگذارد و نتیجه کار غیر اصولی باشد. این مراحل را در ادامه به شما معرفی می کنیم:

 

۱) شناسایی منبع:

در مرحله اول باید فضای سبز را به طور کامل بشناسیم. این مرحله در اغلب طراحی ها نیاز اساسی به شمار می رود. در قدم اول ابتدا منابع و پتانسیل ها را بشناسید. بعد از آن برنامه ریزی دقیقی از کارهایی که باید به ترتیب انجام دهید به دست آورید. باید ابتدا منابع مورد نیاز را شناسایی کنید در صورتی که این مرحله را انجام ندهید طراحی فضای سبز در مسیر درستی قرار نمی گیرد. نوع فضا ربطی به لازم بودن یا نبودن شناسایی فضا ندارد و در هر محیطی شناسایی منابع و نیاز ها لازم است. در اصول طراحی درست است مرحله را قبل از همه مراحل نشان می دهند.

 

 

 

۲) تحلیل منابع و نیازها:

در مرحله بعدی این منابع و نیازهای شناخته شده را باید تحلیل و بررسی کنید. با توجه به نیاز ها و خواست مشتری بقیه مراحل کار را پیش ببرید. گاهی اوقات مشتری طرح هایی می خواهد که با فضا هم خوانی ندارد و در صورتی که آن را به کار ببرید تاثیر مثبتی در فضا نخواهد داشت در این صورت با توجه به خواست مشتری و با توجه به اینکه چه چیزی با آن فضای سبز تطابق دارد آن را طراحی کنید. بادی توجه کنید که منابع شما می تواند به نیاز ها و درخواست های طراحی سبز پاسخ بدهد یا خیر. بدین گونه منابع موجود و الگوی اولیه طراحی با هم منطبق شده و می توانند برای اجرا سازی در فضا مورد سنجش قرار بگیرند.

 

 

 

۳) سنجش شرایط محیطی:

شرایط محیطی برای طراحی سبز اهمیت ویژه ای دارند. این مرحله یکی از حساس ترین و مهم ترین مراحل طراحی فضای سبز می باشد. این مرحله به طور مستقیم در طراحی فضای سبز نمود دارد. در ابتدا باید توجه کنید که طرح اولیه مناسب پیاده سازی در نقشه می باشد یا خیر. اگر به اندازه کافی با هم تناسب نداشته باشند باید طرح کشیده شده فضای سبز شهری یا ویلایی را از ابتدا طراحی کنید. کارشناسان این امور در صورت بروز این مسئله یک یا چند طرح جایگزین آماده کرده و به مشتری نشان می دهند و مشتری می تواند با توجه به سلایق شخصی خود طرحی را انتخاب کند. و طرح وارد مرحله اجرا می شود.

 

 

 

۴) تهیه طرح نهایی:

با سنجش طراحی و الگوی اولیه و نیازها و شرایط فضای سبز و تطابق دادن آن ها با یکدیگر در نهایت می توان طرح نهایی را کشید . در این مرحله باید قسیم بندر اجرا و کار را به درستی انجام دهید. از پایه کاری تا بستر سازی بذر کاری انجام می شود.

 

 

 

۵) انتخاب گیاهان مناسب اجرای فضای سبز:

پس از اینکه برنامه ریزی های ابتدایی برای طراحی و اجرای فضای سبز شهری و اجرای فضای سبز ویلایی انجام شد ، گیاهان مناسب کاشت در این فضا ها را باید انتخاب کنید. از آنجا که گیاهان ساختار گوناگونی دارند و با توجه به اینکه چه نوع گیاهی را در آن فضا قرار می دهید میزان تراکم و فاصله بین آن ها مشخص می شود در ابتدا باید نوع طراحی که برای اجرای فضای سبز در نظر گرفته اید را مشخص کنید و بر اساس آن گیاهتان را انتخاب کنید. میزان رسیدگی که هر گیاه نیاز دارد نیز در نظر داشته باشید. بهتر است در طراحی فضای سبز ویلاها گیاهانی که رسیدگی بیشتر لازم دارند انتخاب شود و در فضای سبز شهری گیاهانی که رسیدگی کمتر لازم دارند استفاده شود.

 

 نکاتی برای انتخاب گیاهان محوطه سازی :

اگر می خواهید فضایی چشم نواز داشته باشید در دیدگاه زیبایی شناسی بهتر است از یک نوع گیاه برای محیطتان استفاده کنید. ناحیه خاصی را به یک نوع گیاه اختصاص دهید و می توانید در ناحیه بعدی نوع دیگری از گیاهان را بکارید. همچنین علاوه بر زیبایی شناسی توجه داشته باشید که آن محیط با نیاز های مشابه در مکان قرار بگیرد. این کار موجب می شود که از هزینه نگهداری کاسته شود. در هنگام انتخاب گیاه آن را از نظر این شرایط بسنجید:

۱) آب موردنیاز

۲) شرایط رطوبت خاک

۳) میزان نور خورشید موردنیاز برای رشد گیاه

۴) میزان مقاومت آن ها در سایه

۵) پایداری آن ها در برابر آفات باغی

۶) اصول طراحی فضای سبز

 

همچنین شکل کاشت گیاهان نیز امری مهم بوده که باید به آن توجه کرد. بسته به نوع گیاه می توان آن ها را به دو روش ردیفی ، انبوه با شاخه های عریض و پهن و … بکارید. اگر می خواهید پرچین طراحی کنید گیاهان را به صورت ردیفی بکارید و در برخی مواقع با استفاده از گیاهان مرز بندی ایجاد کرده و محوطه سازی می کنند. اگر از گیاهان به عنوان پرچین استفاده کنید ایده عالی بوده و بسیار هوشمندانه می باشد. حتی به کمک گیاهان می توان تقسیم فضا را انجام دهید با ایجاد حصار، کنترل دید و یا ممانعت از حرکت به وجود آورد.

ترکیب گیاهان در کنار هم :

یکی دیگر از مسائل مهمی که به آن باید توجه کنید ترکیب بندی گیاهان در کنار یکدیگر می باشد. در طراحی فضای سبز می توان از گیاهان مختلف استفاده نمود. این عمل در فضای سبزی شهری بسیار کم استفاده می شود. در حاشیه اتوبان عمدتا ردیفی شامل یک نوع گیاه به کار برده شده است اما در طراحی فضای سبز ویلایی گروه های مختلف گیاهی در کنار هم کاشته می شوند.

 

 

استفاده از سایر عناصر:

علاوه بر قرار گیری گیاهان در کنار یکدیگر ، بکار گیری سنگ و چوب نیز نمایی زیبا و چشم نواز به فضای سبز شما می دهد. شما می توانید با ترکیب کردن گیاهان با این اجزا فضایی منحصر به فرد طراحی و اجرا کنید . البته در استفاده از این اجزا باید به طرح های مقدماتی توجه نمود و با شکلی کاملا متفاوت آن را اجرا کرد.

طراحی فضای سبز شهری و طراحی فضای سبز ویلایی هر کدام دارای ترکیب ها و مدل هایی متنوع شده اند و به کار گیری طرح یکسان و استفاده از الگوهای تکراری موجع به کسالت بار شدن فضا می شود. به همین علت بهتر است این عمل را به دست افراد متخصص و توانمند بسپارید. در نهالستان بهمن آبادی تیم مجرب و با سابقه با کم ترین هزینه مناسب ترین فضای سبز را برای شما طراحی کرده و فضای سبز شما را منحصر به فرد و خاص می کند.

 

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس : 

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912 

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *