اصول و طراحی فضای سبز باغ

طراحی فضای سبز باغ



این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است .در این نوشته سعی داریم شما را با کاشت و پرورش اصول طراحی فضای سبز باغ آشنا کنیم و برای خرید نهال شما را راهنمایی کنیم. در سال های اخیر اکثر مردم به دلیل زندگی ماشینی و دوری از طبیعت برای تعطیلات و اخر هفته ها به دنبال باغ و باغچه ای برای زندگی هستند  در این میان تصمیم داریم شما رو با انواع گل و گیاه اشنا کنیم که در این زمینه کمک هستند

اصول طراحی فضای سبز باغ

طراحی فضای سبز باغ میوه با طراحی با طراحی فضای سبز باغ ویلا و باغ شهری متفاوت می باشد. در ابتدا باید هدف از ایجاد باغ را مشخص کنید و هدف های اولیه را شناسایی کنید. به همین دلیل طراحی باغ میوه با باغ شهری تفاوت های زیادی دارد.

نکات طراحی باغ میوه :

هدف از طراحی باغ میوه رسیدن به بیشترین میزان پتانسیل باروری خاک است. ما در این فضا قصد داریم هر قطعه باغ را به بیش ترین میزان ممکن باروری برسانید و در حدی برسد که از آن بتوان میوه دریافت کرد. به زبان دیگر طراحی باغ میوه باید به صورتی باشد که فضای پرت نداشته باشد.

ویژگی مهم دیگر این بوده که باید طراحی باغ میوه را طبق منطقه محل زندگی فرد انجام شود. نوع خاک و نوع پایه و شکل عملیات تاثیر مستقیمی بر کشت و برداشت و زراعت در آن منطقه دارد. به عنوان مثال امکان کشت باغ پسته در همه مناطق ایران وجود ندارد. کشور ایران چهار فصلی می باشد و موقعیت های جغرافیایی مختلف را در خود دارد. 

همچنین مساحت کم تر از ۲ هکتار باغ بهتر است طراحی و ساخته نشود چرا که توجیه اقتصادی ندارد. مگر این که هدف شما از ایجاد باغ میوه غیر از فروش میوه باشد. بعضی اشخاص تمایل دارند باغ میوه شخصی خود را داشته باشند بدون اینکه قصد فروش میوه داشته باشند که در این مورد مساحت باغ اهمیتی ندارد. شکل محیط و مساحت آن بر نقشه کشی و الگوی اولیه تاثیر دارد.

فاصله کشت میان درخت های میوه باید به طور اصولی باشد و طوری تعیین شود که امکان کنترل آفات به راحتی صورت بگیرد. اگه درختان بیش از اندازه بهم نزدیک باشند رسیدگی به درخت های میوه سخت خواهد شد و موجب تلف شدن مقداری از پتانسیل های باغ می شود. به عنوان نمونه در یک باغ میوه با خاک مناسب، فاصله بین درختان هلو باید بین ۶ الی ۷ متر باشد و فاصله بین درختان گیلاس را باید ۸ متر باشد.

همچنین مطالعه خاک و میزان ضعف یا قوت آن و تعداد درختان مشخص می شود. نمی توان از درختی با پایه ضعیف انتظار محصول دهی به اندازه خاکی قوی را داشته باشید.

طراحی باغ شهری :

در طراحی باغ شهری هم همین وضعیت وجود دارد. در طراحی باغ شهری باید پتانسیل خاک و شرایط آب و هوایی را در نظر بگیرید. بعد از آن با تعیین بذر و نهال های متناسب با این شرایط، زمینه اولیه برای طراحی باغ شهری را داشته باشید.

طراحی باغ باید دارای مرز بندی باشد و از خود گیاهان و درختان برای ساخت مرز های مختلف استفاده کنید. در طراحی باغ به طور معمول المان های مختلفی استفاده می شود. مهم ترین مسئله این است که بین درختان و بوته ها و درختان و گیاه های زینتی تناسب را رعایت کنید. در اغلب باغ های شهری اغلب شمشاد های کاشته را می بینیم. به کار بردن سنگ ریزه های رنگی، قلوه سنگ، صدف های دریایی، تندیس و مجسمه، بلوک های چوبی، نیمکت های سنگی یا نیمکت های چوبی و … در ایجاد باغ شهری استفاده می شود.

بیش تر از همه ایتالیایی ها و فرانسوی ها باغ های شهری خاص و منحصر به فرد را می سازند. تراس بندی و محوطه سازی در باغ های شهری بسیار رایج می باشد. چرا که باغ های شهری بیشتر قائم بر جلوه سازی و پتانسیل های بصری خود می باشند ، گل کاری و به کار بردن گیاهان زینتی در این باغ ها بسیار رواج دارد. اغلب بخشی را به محوطه سازی باغ های گل اختصاص می دهند. در باغ های شهری بخش درختان قطور و مسن به صورت جداگانه است و بی نظمی کم تری در آن وجود دارد.

اگر باغ شهری را برای رفت و آمد عمومی طراحی کردن باشیم مسیرهای تردد را باید جدا از محصور شدن بین درختان باشد.

طراحی باغ ویلا :

طراحی باغ ویلا زیباترین و مهندسی شده ترین نوع طراحی باغ می باشد. در طراحی باغ ویلا المان های متفاوت و بیش تری در اختیار ما قرار دارد و باید با توجه به این پتانسیل ها طراحی را انجام دهید. 

اولین المانی که در طراحی باغ ویلا قرار می دهند استخری در بین چمن ها می باشد. فرم و شکل استخر را با توجه به محدوده فضای باغ طراحی می کنند. در ساخت باغ ویلایی ، استخر المانی جدا نشدنی می باشد و مشخص کردن محل استخر ، قرار دادن نیمکت ها را در جای مناسب انجام دهید. سپس در مورد چیدمان درختان، بوته ها و گل کاری ها تصمیم گیری کنید.

 پایه های باغ ویلایی توسط استخر و نیمکت چبدع می شود و با کاشت گل و گیاهان فضا سازی باغ انجام می شود. در اطراف استخر، به فضای باز و تابش نور خورشید و همین طور محوطه ای سایه بانی با درختان انبوه احتیاج است . به همین علت می توان تقسیم بندی استخر را به دو نوع محوطه انجام داد.

اگر در باغ ویلا آلاچیق گذاشته اید محل قرار دادن باربیکیو را دور از شاخه درختان یا بوته ها بوده و احتمال ریسک آتش سوزی را داده باشید. حتما کپسول آتش نشانی در باغ قرار دهید.

به طور معمول در کاشت گل و گیاه در باغ ویلا از درختانی استفاده می کنند که زیبا باشند و نیاز به نگهداری کم تری داشته باشند . احتمالا کاشت چند درخت میوه در باغ ویلا موجب جذاب تر شدن باغ ویلا شود. ایجاد زمینی با کاشت سبزیجات خوردنی  به عنوان مثال باغچه مستطیل شکل در گوشه ای مجزا که کمتر مقابل چشم باشد ایده فوق العاده ای می باشد. 

طراحی باغ ویلا با طراحی باغ شهری و باغ میوه متفاوت است و نیازمند فضایی سنگ فرش شده می باشد. در طراحی باغ میوه نیازی به مسیر رفت و آمد نیست اما در فضای باغ ویلا به طور حتم باید فضایی برای پیاده روی و قرار دادن نیمکت و صندلی قرار دهید.

همچنین آبنما عنصری اصلی و بسیار تاثیر گذار خواهد بود. اگر استخر را قرار داده اید ، می توانید آبنمای زیبای سنگی هم قرار دهید و زیبایی دو چندانی به باغ خود ببخشید. اگر فرصت و بودجه کافی را داشتید اضافه کردن یک یا چند آبنما به محیط باغ ویلا بسیار دوست داشتنی و جذاب می باشد و محیط را رویایی نشان می دهد.

 

در آخر در طراحی فضای سبز باغ در هر سبکی فارغ از این که طراحی باغ میوه، طراحی باغ ویلایی و یا طراحی باغ شهری باشد رعایت کردن اصول و قواعدی ضروری است :

۱) توجه به مساحت مورد نظر و شکل آن

۲) پرداختن به وضعیت جغرافیایی ناحیه و شرایط آب و هوایی آن

۳) قرار دادن المان های غیرگیاهی در نقشه و تثبیت موقعیت آن ها

۴) انتخاب بذرها و نهال های مناسب فضا به هر جهت

۵) الگوبندی و طراحی اولیه محل قرار گرفتن بذرها و نهال ها

۶) اجرای گیاه کاری و کاشت اولیه

۷) قرار دادن اجزای غیرگیاهی پس از طی کردن مراحل کاشت

طراحی فضای سبز باغ  تنوع بسیار زیادی دارد و هر فضا نیازمند طراحی منحصر به فرد خودش می باشد. برای اینکه طراحی فضای سبز باغ منحصر به فرد و خاص خود را با توجه به منطقه ای که در آن مستقر هستید طراحی و دیزاین کنید حتما با افراد متخصص مشورت کنید. در نهالستان بهمن آبادی تیم مجرب و با سابقه با کم ترین هزینه مناسب ترین طراحی فضای باغ  را برای شما طراحی و ساخت کرده و فضای سبز شما را منحصر به فرد و خاص می کند. در نهالستان بهمن آبادی متخصصان با استعداد را گرد هم آورده ایم تا فضای دلنشین و مطابق خواست شما را برایتان طراحی و اجرا کنند. 

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس :

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *