بهترین خاک برای کاشت درخت انجیر

کاشت درخت انجیر


خاک مناسب برای کاشت درخت انجیر

درخت انجیر در مناطقی با اب و هوای گرم رشد خیلی خوبی دارد اما می توان ان را در مناطقی با اب و هواب معتدل هم کاشت. برای کاشت نهال انجیر باید شرایط خوبی را فراهم اورد. یکی از این شرایط مهم بستر کاشت مناسب برای درخت انجیر است. در این مطلب درباره بهترین خاک برای کاشت درخت انجیر می خوانیم.

محبوب ترین گونه از درخت انجیر، درخت انجیر معمولی است. باغبانان این گونه را دوست دارند و دلیل ان این است که نیازی به گرده افشانی هم ندارند. درخت انجیر معمولی انواع مختلفی دارد که می توانند در اب و هوای سرد هم رشد داشته باشند. دیگر گونه ها هم هستند که یا میوه ندارند و یا نیاز به گرده افشانی های خاصی برای تولید میوه دارند.

درخت انجیر برای انکه رشد خوبی داشته باشد، باید خاکی سبک داشته باشد. اما در بیشتر ختک ها می توان ان را کاشت. برای کاشت درخت انجیر از خاک های قلیایی استفاده می شود که دارای PH بین 6 تا 8  دارند. از موارد دیگر در خاک مناسب برای کاشت درخت انجیر این است که دارای زهکشی خوب و مناسب هم باشد.

بهترین خاک برای کاشت درخت انجیر این است که شنی-رسی باشد و قلیایی باشد. خاک شنی تنها برای درخت انجیر اصلا مناسب نیست.

ایجاد بستر مناسب برای کاشت نهال انجیر

کاشت نهال انجیر
ایجاد بستر مناسب برای کاشت نهال انجیر

اولین مرحله برای کاشت هر گیاه این است که بستر مناسبی برایش فراهم شود. زمین باید برای کاشت نهال اماده شود. برای اماده شدن زمین هم باید کارهایی چون تسطیح، حفر گودال و ایجاد تشتک مناسب انجام گیرد. برای کاشت نهال های انجیر هم باید گودالی متناسب با اندازه نهال ها ایجاد شود. با انجام این کارها، می توان گفت که بستر کاشت اماده شده است.

فاصله مناسب برای کاشت درخت انجیر

فاصله مناسب برای کاشت نهال انجیر به صورت 10 در 10 متر است. اما می تواند متغیر باشد. این متغیر بودن هم به قدرت رشد درخت و میزان بارندگی در منطقه بستگی دارد. هر چه قدر منطقه اب و هوایی برای کاشت نهال انجیر، خشک باشد، باید فاصله کاشت نهال ها هم بیشتر شود.

کوددهی درخت انجیر

تقویت و کوددهی درخت انجیر
کوددهی درخت انجیر

بسیاری از باغداران تصورشان از نگهداری درخت انجیر این بود که به کوددهی نیازی ندارد. از این رو به فکر تغذیه ان نبودند. اما ثابت شده است که بعد از خاک مناسب برای کاشت درخت انجیر باید به فکر تغذیه ان هم بود و این علمی است. اگر میوه های درشت و باکیفیتی از درخت انجیر می خواهید باید به فکر نغذیه ان و کوددهی ان باشید.

کودهایی که برای درخت انجیر پیشنهاد می شود، کودهای ازته هستند. کودهای کلسیم و منیزیم و پتاسیم هم برای رشد بهتر درخت و محصول دهی بهتر پیشنهاد می شود.

ابیاری درخت انجیر

در مناطقی که بارندگی وجود دارد و کشت انجیر دیمی است، به ازای هر میلی متر بارندگی بین 10 تا 30 کیلوگرم میوه برداشت می شود. مقدار ابیاری برای درخت انجیر به طور متوسط بین 1500 تا 2000 لیتر است. اگر بارندگی کمتر باشد که این میزان باید بیشتر شود.

ابیاری برای درخت انجیر در بیشتر باغات به صورت غرق ابی انجام می شود. اما در این روش هم اب زیاد مصرف می شود و هم تبخیر اب زیاد است. پس باید از روش های جدیدتری برای ابیاری درخت انجیر استفاده کرد. بهترین نوع ابیاری برای درخت انجیر، ابیاری قطره ای است.

هرس کردن درخت انجیر

زمان هرس کردن درخت انجیر
هرس کردن درخت انجیر

همان طور که وجود خاک مناسب برای کاشت درخت انجیر لازم است؛ باید هرس کردن ان هم درست و اصولی و در زمان مناسب انجام شود.

درخت انجیر مانند بسیاری از گیاهان و درختان دیگر به هر دو نوع هرس که هرس فرمدهی و هرس باردهی است، نیاز دارند.

هرس باردهی برای از بین بردن شاخه های اضافی است. باید شاخه های اصلی را نگهداشت و اضافی ها را از بین برد. معمولا 3 تا 4 شاخه اصلی نگه داشته می شود و بقیه قطع می شوند.

برای تغییر فرم تاج و از بین بردن شاخه های بیمار و از بین رفته باید هرس فرمدهی هم انجام شود. با این کار نور بیشتری به درخت و دیگر شاخه ها می رسد. شاخه هایی که باعث می شدند، نور کافی به درخت نرسد باید از بین برود.

پاییز و زمستان ، زمان خوبی برای هرس کردن درخت انجیر است که درخت در ان موقع در خواب زمستانی است.

زمان کاشت درخت انجیر

درخت انجیر را در زمین هایی کاشت نمایید که کمی شیب داشته باشند. این زمین ها مناسب کاشت نهال انجیر هستند. قرار گیری هر درخت بر روی زمین هم باید مشخص شود. بهترین زمان برای کاشت درخت انجیر هم از اوایل اسفند تا اواسط فروردین است. بعد کارهایی چون عملیات به ورزی و آماده سازی زمین چون مسطح کردن خاک، تراس بندی در زمین های شیب دار، ایجاد گودال برای کاشت نهال انجیر و شخم زدن به صورت عمود بر شیب باید به صورت درست و اصولی انجام گیرد.

در نهایت

با اینکه درخت انجیر خیلی خوب با هر شرایطی کنار می اید و جفت و جور می شود باید، بعضی مراقبت ها را انجام داد. از خاک مناسب برای کاشت درخت انجیر گرفته تا کوددهی و هرس کردن همه باید درست انجام شود.

برای خرید نهال میوه و انواع نهال می توانید از طریق سایت ایرانیان تری اقدام نمایید.

سوالات متداول خاک مناسب برای کاشت درخت انجیر

اندازه گودال ها برای کاشت درخت انجیر چقدر باید باشد؟

گودال ها باید به اندازه 1 تا 2 متر گودی داشته و عرضی در حدود 50 تا 70 سانتی متر هم داشته باشند.

برای از بین بردن افات درخت انجیر چه باید کرد؟

باید از انواع سم کش ها و قارچ کش ها استفاده کرد.

بهترین زمان هرس درخت انجیر چه وقت است؟

وقتی که گیاه در خواب زمستانه است بهترین زمان برای هرس کردن است. زمستان بهترین زمان است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *