این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است .در این نوشته سعی داریم شما را با انواع نهال زالزالک  آشنا کنیم و برای خرید نهال شما را راهنمایی کنیم. در سال های اخیر اکثر مردم به دلیل زندگی ماشینی و دوری از طبیعت برای تعطیلات و اخر هفته ها به دنبال باغ و باغچه ای برای زندگی هستند  در این میان تصمیم داریم شما رو با انواع گل و گیاه اشنا کنیم که در این زمینه کمک هستند. و یا همچنین اگر به دنبال گیاهانی بوده که بتوان در نور کم آن ها را پرورش داد توصیه داریم تا مقاله”معرفی گیاهان آپارتمانی سایه دوست” را مطالعه نمایید.

انواع نهال زالزالک

زالزالک درختی کوچک با طولی بین ۵ الی ۱۴ متر است. که پر شاخه و خار دار بوده و از تیره گل سرخیان می باشد. میوه های این درخت خوراکی هست.شکوفه های زالزالک سفید و صورتی و بسیار خوش عطر هستند. 

این درخت در دامنه کوه ها و جنگل های آفتاب گیر رشد می کند. تنه این درخت قهوه ای کم رنگ بوده که شکاف های نارنجی رنگ دارند. ساقه های جوان زالزالک دارای خارهایی با اندازه ۱ الی ۱/۵ سانتی متر هستند. همچنین برگ های آن طولی بین ۲ الی ۴ سانتی متر دارند. برگ های این درخت با سطح رویی به رنگ سبز تیره و سطح زیرین بی رنگ هستند.

گل دهی درخت زالزالک زود هنگام بوده و در فصل بهار نمایان می شوند. هر گل تقریبا ۱ سانتی متر قطر داشته و روی هر یک از شاخه ها ۵ الی ۲۵ گل برگ ظاهر می شود که به طور معمول دارای ۵ گل برگ سفید با پرچم های متعددی به رنگ قرمز هستند. این گل ها بسیار خوش عطر هستند و گرده افشانی این گیاه را زنبور عسل و حشرات دیگر انجام می دهند.

میوه های زالزالک ، اندازه ای کوچک ، تخم مرغی شکل و قرمز رنگ هستند. همچنین اندازه ای به طول ۱ سانتی متر دارند.

انواع گونه های درخت زالزالک :

C.melanocarpa (۱ (زالزالک معمولی) :

این رقم میوه های پهن و نارنجی رنگی دارند که درختی با با قامت کوتاه و برگ های پهن و گل برگ های پهن دارد.

۲) C.monogyna واریته  :

این رقم گل های خوش عطر و میوه قرمز خوش رنگ و خوش طعمی دارد. طول این درخت به ۵ متر می رسد و دارای رشدی عمودی است.

۳) واریته های گونه C.oxyacantha (سرخ ولیک) :

رقم سرخ ولیک خار کم تری دارد و میوه های زیبا و خوش عطری به طول ۷ میلی متر دارد. که شامل pauls scarlet گل قرمز پرپر rosea flore pleno گل های صورتی پرپر و plena گل های سفید پر پر گونه C.ambigua (سیاه ولیک) هم می باشد.

۴) واریته C.crusgalli :

این رقم میوه ای بسیار خوش طعم دارد که نسبت به ارقام دیگر بزرگ تر هستند و قرمز رنگ می باشند. این میوه ها در فصل پاییز نمایان می شوند.

C.orientalis (۵ واریته :

این واریته میوه هایی قرمز رنگ متمایل به زرد دارد و تنه درخت آن بسیار قطور است.

C.prunifolia (۶ :

این رقم میوه های قرمز رنگی دارد و در فصل پاییز نمایان می شوند

 C. media (۷ :

گونه های هیبرید که از پیوند زدن گونه های C. monogyna و C. laevigata به دست می آید و به عنوان درخت در باغ کاشته می شود .

هرس کردن درخت زالزالک چه اهمیتی دارد؟

این درخت را برای ساخت پرچین و مرز بندی به کار می برند. آن را روی داربست می کارند که به طور منظم باید هرس شود و در این نوع از کاربری درخت زالزالک ، کم ترین استفاده از میوه هایش را داریم . برای هرس این درخت در ابتدا شاخه های ضعیف و خشک شده را هرس کرده و سپس شاخه های در هم رفته درخت را برای اینکه نور گیری بهتر انجام گیرد ، هرس کنید.

آفات و بیماری های درخت زالزالک شامل چه مواردی می باشد؟

این درخت امکان دارد که مبتلا به لکه برگی ‌و زنگ زدن شود.

کاربرد درخت زالزالک:

این درخت کاربرد های متفاوتی از جمله تازه خوری ، پرچین سازی ، مربا خوری و گیاهی دارویی دارد. کاربرد آن برای پرچین به علت خار دار بودن گیاه است. همچنین از این میوه برای پایه پیوند زنی گلابی و سیب استفاده می شود و موجب مقاومت در برابر تابستان های گرم و خشک می شود.

تکثیر کردن درخت زالزالک:

تکثیر این درخت به دو روش انجام می شود:

۱) کاشت بذر

۲) پیوند زدن 

روش تکثیر با استفاده از کاشت بذر 

برای تکثیر زالزالک به این روش ، بذر برای جوانه زنی بهتر نیاز به دوره سرما دهی دارد که به دلیل وضعیت پوششی بذر . همچنین در دوره جنینی ، نهال زالزالک دیر سبز می شود و برای جوانه زدن سریع میوه ها چیده می شوند و پوسیده شود. آن را پاک کنید و طی مدت ۳ الی ۴ ماه در دمای ۲۱ الی ۲۷ درجه سانتی گراد قرار دهید و سپس به مدت ۵ ماه آن را در دمای ۴ درجه سانتی گراد در ماسه و یا خزه مرطوب گذاشته و نگهداری کنید. در نهایت آن را در فصل بهار بکارید. بذر ها را اگر در فصل تابستان بکارید ، بهار سال بعد جوانه می زنند. اگر غیر این دو روش را انجام دهید حداقل ۲ سال زمان برای جوانه زنی نیاز دارند.

روش تکثیر با استفاده از پیوند زدن

پایه برای پیوند C.coccinea و C.crus – galli می باشد.

یکی از بهترین و معتبرترین مراکز خرید نهال زالزالک ، نهالستان بهمن آبادی می باشد که دارای سابقه چندین ساله در این کار است و شما برای خرید انواع ارقام نهال زالزالک می توانید هم به صورت حضوری هم به صورت تلفنی از آن ها به طور رایگان مشاوره گرفته و در صورت تمایل خرید فرمایید. این نهالستان هر نوع رقم زالزالک را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در اختیار شما قرار داده و نحوه کاشت و نگهداری آن را از صفر تا صد به شما آموزش می دهند.

قیمت نهال زالزالک چقدر است؟

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس :

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *