نهال گوجه سبز

خرید نهال گوجه سبز


این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش خرید نهال میوه است .در این نوشته سعی داریم شما را با کاشت و پرورش زیتون آشنا کنیم و برای خرید نهال به شما را راهنمایی کنیم. در سال های اخیر اکثر مردم به دلیل زندگی ماشینی و دوری از طبیعت برای تعطیلات و اخر هفته ها به دنبال باغ و باغچه ای برای زندگی هستند  در این میان تصمیم داریم شما رو با انواع گل و گیاه اشنا کنیم که در این زمینه کمک هستند

بررسی نهال زیتون

نام انگلیسی : Olive

زیتون یکی از گیاهانی که در مناطق نیمه گرمسیر کشت می شود. مناطقی که زمستان های بسیار سرد ندارند نیز این گیاه را می توان در آن ها کشت کرد. گیاهی همیشه سبز بوده که واریته های گوناگونی دارد. گل های زیتون در مقایسه با سایر گیاهان دیگر دیر تر گلدهی را انجام می دهند. اما گل های زیبا و خوشه مانندی دارد که هر یک حدودا ۸ الی ۲۵ گل دارند. رنگ این گل ها سفید است. گل های آن هردو جنس نر و ماده را در خود دارند و در کل های ناقصی که فقط اندام های نر را دارند تعداد گل ها بسیار بیشتر هستند.

عمل باروری توسط باد و حشرات صورت می گیرد. گل زیتون در مقایسه با سایر درختان میوه دیر تر باز می شوند. این گل ها از سال اول کاشت به طور معمول نمایان می شوند. گل آذین ها سرعت نسبتا کندی دارند و بر حسب رقم بین ۵ الی ۴۰ گل دارند. زیتون یکی از گیاهانی است که ناسازگاری گرده افشانی دارند. در کشت زیتون باید بیش از یک رقم را کشت نمایید و اغلب از ارقام سازگار استفاده کنید. 

انواع ارقام نهال زیتون :

۱) زیتون روغنی محلی :

یکی از ارقام زیتون بوده که شاخ و برگ زیادی دارد و با تاج گسترده ای رنگ پوست ، ساقه و برگ تیره تر از ارقام دیگر هست و میوه آن بیضی شکل بوده که برای روغن کشی از آن استفاده می کنند.

۲) زیتون زرد:

یکی دیگر از ارقام زیتون ، زیتون زرد بوده که اندازه ای متوسط و کوتاه دارد و دارای تاجی گرد هست. از این رقم برای روغن کشی و کنسرو سازی استفاده می کنند.

۳) زیتون رقم مانزالیا:

زیتون مانزالیا از جمله ارقام معروف زیتون های سبز هست که  خواستگاهش کشور اسپانیا بوده و میوه ای با اندازه متوسط و مقاوم به سرما دارد. از این رقم نیز برای کنسرو سازی استفاده می کنند.

آبیاری مناسب درخت زیتون:

یکی از ویژگی های مهم این گیاه مقاومت در برابر خشکی می باشد. در مناطقی که میزان بارندگی آن به صورت سالیانه بیش از ۳۰۰ میلی متر باشد می توان به صورت دیمی پرورش یابد. البته اگر بخواهید نیاز آبی این گیاه را به صورت کامل برطرف کنید باید بین ۶۰۰ الی ۸۰۰ میلی متر آبیاری را انجام دهید. در صورتی که از بهمن ماه الی خرداد ماه آبیاری را به صورت صحیح انجام ندهید نمو جوانه های گل، شکوفه دهی، تشکیل میوه و رشد شاخساره ها را با مشکل جدی رو به رو می شود. اگر در ماه های خرداد تا مرداد به گیاه رطوبت کافی نرسد میوه ها کوچک می ماند و چروک می شود.

اگر باردهی در شهریور ماه با مشکل رو به رو شود باعث کاهش کیفیت و اندازه میوه ها می شود. غرقابی کردن گیاه موجع به رشد اضافی، نیاز به هرس بیشتر و افزایش هزینه کارگری و همچنین کاهش کیفیت روغن خواهد شد. اما با آبیاری منظم و مناسب اندازه میوه متناسب و کمیت و کیفیت روغن افزایش می یابد. آب را به طور کامل زهکشی کنید چرا که به سطح بالای آب زیر زمینی حساسیت دارند. اگر می خواهید زیتون را به صورت عالی پرورش دهید آب و خاک آن را به صورت دقیق آنالیز کنید.

چالکود و فواید آن برای نهال زیتون:

برای افزایش توان مصرفی درخت و آسانی در دسترسی به عنصرهای مورد نیاز از روش چالکود استفاده کنید. چالکود به فاکتورهای مهمی از جمله نتایج آزمون خاك و تجزیه برگی، سیستم آبیاري ، بافت خاك، سن درخت، و… بستگی دارد. توصیه ما به شما استفاده از این فرمول کودی می باشد:

۵۰۰ گرم نیتروژن به ازاء هر درخت از منبع اوره یا نیترات آمونیم ۲۵۰ گرم فسفر به ازاء هر درخت از منبع سوپر فسفات یا فسفات آمونیم ۵۰۰ گرم پتاسیم به ازاء هر درخت از منبع سولفات پتاسیم ۱۰۰ گرم آهن به ازاء هر درخت از منبع سولفات آهن ۱۵۰ گرم گوگرد به ازاء هر درخت (در خاک های با pH بالای ۸ ) کود دامی کاملاً پوسیده ۳۰ کیلوگرم به ازاء هر درخت.

زمان مناسب برای ایجاد چالکود:

کودهای ازته در سه مرحله به صورت خاکی استفاده می شوند: یک سوم هنگام شروع فعالیت در فصل زمستان به ویژه اسفند ماه ، یک سوم پس از ریزش گل برگ ها در خرداد ماه و یک سوم پایانی را هنگام سخت شدن هسته در مرداد ماه استفاده کنید. همچنین کودهای پتاسیم ، گوگرد ، فسفر و آهن را در فصل پاییز به کار بگیرید. اگر میزان کلر آب بیش از حد بود از کلرید پتاسیم به جای سولفات پتاسیم استفاده کنید.

کوددهی کردن :

سه نوبت محلول پاشی در سال انجام می شود:

  1.  محلول پاشی اول: عناصر نیتروژن ، روی و بُر پس از برداشت محصول (از شهریور تا آبان بسته به رقم)
  2.  محلول پاشی دوم: عناصر نیتروژن ، روی و بُر زمان تورم جوانه های گل (اسفندماه)
  3. محلول پاشی سوم: ترکیبات کودی کامل (حاوی عناصر ماکرو و میکرو) هنگام رشد سریع میوه (اواخر اردیبهشت تا اوایل خردادماه) 

* کود میکرو و کود کامل را می توان با غلظت ۳ تا ۵ در هزار روی درختان زیتون محلول پاشی نمود.

آفات و بیماری های زیتون:

مهمترین آفات زیتون عبارتند از: 

۱) سپردار بنفش 

۲) مگس زیتون

۳) تریپس زیتون

۴) شب پره چوبخوار زیتون 

۵) شپشک های زیتون (شپشک سیاه، شپشک قهوه ای، شپشک سفید، شپشک بنفش)

۶) کرم خراط

۷) پسیل زیتون

۸) کنه زیتون

 ۹) شب پره جوانه خوار زیتون

 مهمترین بیماری های زیتون عبارتند از:

۱) لکه طاووسی زیتون

۲) نماتدهای زیتون (نماتدهای مولد زخم و نماتدهای مولد گره ریشه)

۳) پوسیدگی طوقه زیتون

۴) پژمردگی ورتیسیلیومی زیتون

۵) گره زیتون

۶) پوسیدگی ریشه زیتون

۷) سفیدک پودری زیتون

تکثیر کردن نهال زیتون:

این گیاه به روش های مختلفی تکثیر می شود ، مهم ترین روش ها عبارتند از :

۱) استفاده از قلمه:

در این روش از قلمه نیمه خیلی ریشه دار شده با هورمون از اواسط اسفند ماه الی اواخر فروردین ماه و همین طور اواخر شهریور ماه الی اواسط آبان ماه قلمه گیری را انجام دهید. قلمه ای که انتخاب می کنید طولی بین ۱۲ الی ۱۸ سانتی متر داشته باشد و قطر آن بین ۴ الی ۸ میلی متر باشد. برای انجام دادن این کار از شاخه های ۴ الی ۵ ساله استفاده کنید. 

۲) پیوند زنی:

در این روش در عمل پیوند با ارقام مختلف دیگر بذری جدید تولید می شود. این روش در دنیا کشت بالایی دارد اما در ایران اغلب از روش اول استفاده می کنند.

۳) کشت بافت:

روش کشت بافت در کشورهای پیشرفته دنیا از جمله آمریکا ، ایتالیا ، اسپانیا و ترکیه انجام می شود. در کشت بافت از افراد متخصص ، امکانات پیشرفته آزمایشگاهی و گلخانه ای استفاده می شود.

۴) استفاده از پاجوش :

این گیاه پاجوش زیادی تولید می کند که می توان آن را ریشه دار کنید و از آن ها استفاده کنید اما برای تکثیر تجاری مناسب نمی باشد.

۵) تقسیم (برآمدگی، غده، بُن یا گره) :

غده یا بن به قسمت پایینی درخت زیتون گفته می شود که گاها دارای برآمدگی است. این غده ها ۵۰۰ الی ۸۰۰ گرم وزن دارند که تر پایین تنه جدا می شوند و در خزانه پرورش می یابند. هنگام کاشت در زمین اصلی این بن ها باید بین ۱ الی ۳ کیلوگرم وزن داشته باشند. این روش نیز به صورت تجاری توصیه نمی شود چرا که می تواند به تنه درخت آسیب برساند.

بهترین مرکز خرید نهال زیتون :

یکی از بهترین و معتبرترین مراکز خرید نهال زیتون ، نهالستان بهمن آبادی می باشد که دارای سابقه چندین ساله در این کار است و شما برای خرید انواع ارقام نهال زیتون می توانید هم به صورت حضوری هم به صورت تلفنی از آن ها به طور رایگان مشاوره گرفته و در صورت تمایل خرید فرمایید. این نهالستان نهال به را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در اختیار شما قرار داده و نحوه کاشت و نگهداری آن را از صفر تا صد به شما آموزش می دهند.

قیمت نهال زیتون :

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس :

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *