این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است .در این نوشته سعی داریم شما را با شرایط کاشت و نگهداری سیب آشنا کنیم .

در سال های اخیر اکثر مردم به دلیل زندگی ماشینی و دوری از طبیعت برای تعطیلات و اخر هفته ها به دنبال باغ و باغچه ای برای زندگی هستند 

در این میان تصمیم داریم شما رو با انواع گل و گیاه اشنا کنیم که در این زمینه کمک هستند.

نام علمی: M. pumila

 

درخت سیب از تیره گلسرخیان و تیره پوموایده است. سیب از جمله درختان میوه مناطق معتدل به شمار می رود. اکثر ارقام درخت سیب خود نابارور است و باید توسط ارقام گرده را یا کرده دهنده بارور شوند. 

ارتفاع درخت های کاشته شده سیب به طور معمول بین ۱/۸ متر الی ۴/۶ متر است و در درخت های خودرو به ۱۲ متر می رسد. برای کشت درختان سیب در آغاز اندازه ، شکل و تراکم شاخه ها به وسیله انتخاب ساقه زیرزمینی و روش برش آن تأمین می شود. برگ ها ها به طور متناوب سبز تیره و تخم مرغی شکل با حاشیه های دندانه دار و از سطح زیرین کمی دندانه دار هستند. 

درخت سیب چهار نوع شاخه دارد: براندی، نرک ، سیخک و لامبورد‌. اسپورها ( سیخک) شاخه های کوچک بین ۳ الی ۷ سانتی متر هستند و سال دوم نوک شاخه جوانه های زایشی می سازند.

در فصل بهار این شکوفه ها همراه با جوانه زدن تولید برگ را انجام می دهند. درخت سیب گل های آذین ۴ الی ۶ خوشه ای دارد. همچنین گل های ۳ الی ۴ سانتی متری پنج گلبرگ سفید و صورتی که به مرور رنگشان تیره می شود دارند. میوه این گیاه اواخر تابستان یا اوایل پاییز نمایان می شود. انواع مختلف این میوه ها اندازه های متفاوتی دارند. پوست سیب معمولا سبز ، قرمز ، زرد و حنایی رنگ می باشند.پوست بیرونی دارای لایه محافظ ترشحات مومی است و گوشت میوه سفید مایل زرد رنگ است.

این مقاله را نیز بخوانید : خرید نهال خرمالو

خاک مناسب برای کاشت درخت سیب:

بهترین خاک برای کاشت درخت سیب ، خاک های با بافت شنی رسی می باشند گرچه سیب در انواع خاک ها رشد می کند اما زمین های بسیار خشک موجب قطع رشد گیاه می شود. در زمین های بیش از حد خیس و مرطوب گیاه رسد زیادی می کند و شاخه و برگ درخت زیاد می شود اما در دوران میوه دهی دچار مشکل می شود.

 

 

 

آبیاری مناسب درخت سیب:

برای آبیاری این درخت اگر در مناطق پر باران ( نسبت بیش از یک اینچ ) هستید از طریق آب باران تامین خواهد شد و نیاز به آبیاری ندارید. اگر در منطقه گرم و خشک زندگی می کنید آبیاری را به صورت منظم هفته ای یکبار انجام دهید. اما به طور کلی درختانی مانند سیب برنامه مشخصی برای آبیاری ندارند و باید با توجه به رطوبت باقی مانده در عمق های مختلف خاک آبیاری را انجام دهید. در مجموع آبیاری عمیق اما با فاصله زمانی طولانی بهتر از آبیاری نصفه و نیمه و زود به زود است. توجه داشته باشید که آبیاری را در محدوده ریشه و به آرامی انجام دهید تا ریشه ها آب را جذب کرده و سیراب شوند. به هیچ عنوان آبیاری درخت را سطحی انجام ندهید چرا که به وسیله ریشه های عرق هرز جذب یا توسط نور خورشید تبخیر می شوند.

 

 

دمای مناسب درخت سیب:

درخت سیب گیاهی بومی منطقه معتدل است. همیشه سبز نیست و خزان پذیر است. با توجه به اصلاحات ژنتیکی که در آن صورت گرفته در تمام ۵ قاره توانایی رشد دارد. درجه های زیر صفر و طول مدت سرما توانایی آسیب زنی به درخت را دارد برای همین بهترین دما برای رشد آن بیشتر از ۱۵ و کمتر از ۳۰ درجه می باشد.

 

 

 

هرس کردن درخت سیب:

برای هرس این درخت باید شاخه های جوان باردار را از درخت جدا کرده تا شاخه های دیگر جایگزین آن ها شوند. هرس کردن را برای پیشگیری از پیری زودرس انجام می دهند. درخت های پیر میوه های ریز و بی کیفیت تولید می کند. بهترین زمان برای هرس کردن درخت سیب فصل سرد زمستان می باشد. در فصل زمستان درخت سیب باید حداقل به ۸۰ سانتی متر رسیده باشد که بتوان آن را هرس کرد. درخت سیب تا ۵ سال اول نیاز به هرس ندارد و فقط باید ترکه های شاخه ها را کوتاه کنید. برای درخت سیب، دو نوع هرس فرم و هرس باردهی وجود دارد و از نظر زمانی نیز هرس زمستانه و هرس تابستانه داریم.

 

 

 

کوددهی درختان سیب:

برای کوددهی این درخت که بسیار مهم و لازم می باشد از آزته استفاده کنید. توجه داشته باشید که در زمان کاشت کودهای شیمیایی را درون چاله نریزید چرا که موجب سوختن و از بین رفتن ریشه می شوند.

)نهال سیب پایه کوتاه پایه مالینگ:

یکی از ارقام معروف سیب می باشد که صرفه اقتصادی داشته و مقاومت بسیار زیادی دارد. این رقم با دهی زیاد و خوشه ای دارد و در ایران باردهی مطلوبی دارد. باردهی را از سال سوم آغاز می کند.

 

 

۲)نهال سیب خونی :

اگر قصد خرید نهال میوه سیب دارید و برایتان مهم است که سیب خونی باشد باید بدانید که این رقم پوست و گوشت قرمزی دارد. از گونه ارقام خاص و لاکچری سیل وب باشد و اگر آبیاری و خاک مناسب داشته باشد باردهی آن بسیار افزایش می یابد. این رقم باردهی را از سال سوم آغاز می کند. 

 

 

۳)نهال سیب زرد لبنان:

یکی دیگر از ارقام سیب است که بومی کشور لبنان است و میوه دهی آن اغلب از اواخر شهریور ماه تا اواسط مهرماه می باشد. این رقم بسیار خوش طعم بوده و سرما را تا ۲۰- درجه تحمل می کند. 

 

 

۴)نهال سیب سبز:

این رقم از سیب براق و ترش است و سایز آن تقریبا درشت می باشد. این رقم باردهی را از سال سوم آغاز می کند. برداشت آن در اواسط مهرماه انجام می شود. نیاز آبیاری این نهال متوسط است.

 

 

۵)نهال سیب عروس:

این رقم میوه های براق زرد و قرمز دارد. این میوه ها بسیار سفت و محکم هستند و در مراسم ها از ارقام محبوب هستند. طعم این سیب ها شیرین و گاهی ترش هستند‌. این رقم در آب و هوای سردسیر رشد مطلوبی دارد.

 

 

۶)نهال سیب فرانسه زرد و قرمز:

نهال سیب فرانسه زرد و قرمز بومی کشور فرانسه می باشد. این گونه باردهی را از سال سوم آغاز می کند و طعم بسیار شیرین و دلچسبی دارد.

 

 

۷)نهال سیب قرمز لبنان:

یکی دیگر از ارقام سیب است که از سال سوم باردهی را آغاز می کند و دیرگل می باشد. برای احداث باغ های سیب این گونه بسیار توصیه می شود.

 

 

۸)نهال سیب گلاب:

این رقم از نمونه های سیب زودرس می باشد. رنگ این رقم سفید مایل به زرد می باشد. این رقم دیرگل است و از اواسط اردیبهشت گل می دهد. اگر شرایط آبیاری و کوددهی آن مناسب باشد از سال سوم باردهی را آغاز می کند.

 

 

۹)نهال سیب مشهدی:

یکی از این ارقام رنگ سفید و قرمزی دارد. توجه داشته باشید که زمان باردهی گیاه با زمان شکوفه دهی آن همزمان نباشد. این نوع بیشترین رشد را در مراغه دارد. سایز میوه آن درشت ، آبدار و شیرین است و باردهی را از سال سوم آغاز می کند.

 

 

۱۰)نهال سیب میراکل سیاه:

این رقم از نوع میوه های تابستانی است که بسیار خوش طعم بوده و دیرگل است. محصول بسیار با کیفیتی است که علاقه ای به خیس بودن ریشه هایش ندارد.

 

 

۱۱)نهال سیب دو رنگ:

این رقم بومی کشور فرانسه است و باردهی را از سال سوم آغاز می کند. مناسب مناطق سردسیر می باشد و برای اینکه کیفیت میوه های آن مطلوب باشد باید از خاکی که مواد آلی دارد برای آن استفاده کرد. طعم این سیب ترش است.

 

 

۱۲)نهال سیب اهر:

یکی از ارقام دیگر سیب اهر است که بیشتر در مناطقی مانند اهر ، آذربایجان و غیره گذشته می شود. این رقم بسیار پربار بوده و کیفیت بالایی دارد بنابراین رقمی تجاری محسوب می شود. اهر دیرگل بوده و مهم ترین ویژگی آن خوش رنگ بودنش است.

خواص درخت سیب:

 

۱)سیب سرشار از ویتامین های A , C , B2 و مواد معدنی مانند کلسیم ، منیزیم ، پتاسیم و آهن است.

 

۲)سیب خاصیت ضد کلسترولی دارد و فشار خون را تنظیم می کند.

 

۳) با قرار دادن برش های سیب روی پوست شما لایه برداری ، آبرسانی پوست و کنترل چربی پوست را انجام می دهید.

 

۴)آب سیب برای درمان گرفتگی صدا ، سرفه و درمان سرماخوردگی بسیار تاثیر دارد.

 

۵)بامیان کردن ۳ عدد سیب در روز به مدت ۱۵ روز در وعده های صبح ، ظهر و شب یبوست مزمن را از بین ببرید.

 

۶)پوست سیب حاوی پکتین و پلی فنول می باشد که آنتی اکسیدان به شمار می رود و به جلوگیری از اکسید شدن چربی ها کمک می کند.

 

۷)سیب به علت داشتن آنتی اکسیدان و ویتامین C سیستم ایمنی بدن را بسیار تقویت می کند.

 

 

۸)سیب از بروز بیماری نقرس و درد مفاصل پیشگیری می کند.

 

۹) سیب خام یا پخته مانع از تشکیل اسید اوریک در بدن می شود.

 

۱۰) به دلیل داشتن فسفر سیب باعث تقویت مغز و اعصاب می شود.

 

آفات ‌‌‌‌و بیماری های درخت سیب:

۱)شته خونی (مومی) و شته سبز سیب:

نام علمی شته خونی:Eriosoma lanigerum

نام علمی شته سبز: Aphis pomi

۲)لیسه سیب:

نام علمی:Hyponomeuta mallinellus

۳)مینوز لکه گرد:

نام علمی:Leucoptera malifoliella

۴)سوسک‌های چوب‌خوار و پوست خوار:

۵)کرم سیب:

نام علمی: Cydia pomonella

۶)شپشک واوی و شپشک نخودی سیب:

نام علمی: Didesmococcus unifasciatus

۷)کنه ها:

نام علمی: Panonychus ulmi

۸)کرم خراط:

نام علمی:Zeuzera pyrina

۹)کرم سفید ریشه:

نام علمی:

Polyphylla olivieri

 

۱)تکثیر درخت سیب از طریق بذر:

در این روش ابتدا بذر را انتخاب می کنید. برای انتخاب بذر سیبی سالم را به دو نیمه تقسیم کرده و دانه های آن را خارک می کنید. این دانه ها را درون دستمال کاغذی خیس قرار داده و درون پلاستیک بگذارید و به مدت ۳۰ روز درون یخچال نگه دارید. پس از گذشت ۳۰ روز جوانه ها را از یخچال بیرون آورید و در گلدان گذاشته و آبیاری کنید. پس از اینکه بذر جوانه ها از خاک سر بیرون آوردند آن ها را به زمین اصلی منتقل کنید.

 

۲)تکثیر درخت سیب به روش قلمه زنی:

یکی دیگر از روش های تکثیر درخت سیب قلمه زنی می باشد که راحت ترین روش برای تکثیر آن است. در این روش شما باید به وسیله یک چاقوی تیز شاخه ای از درخت جدا کنید و پس از اینکه گودالی در خاک ایجاد کردید قلمه را درون آن گذاشته و آبیاری کنید. همچنین می توانید از هورمون ریشه زایی برای تسریع در ریشه زایی به کار ببرید.

 

۳)تکثیر درخت سیب به روش خواباندن:

در روش خواباندن قسمتی از گیاه که ارتفاع مناسبی دارد را در خاک کاشته و برایش گودال بکنید و شاخه را درون آن قرار دهید و توسط خاک مناسب و نرم بپوشانید. پس از گذشت مدتی شاخه ریشه دار می شود، در این زمان شاخه را از قسمتی که در خاک قرار دارد جدا کنید.

 

 

۴)پرورش درخت سیب از طریق پاجوش:

تکثیر از طریق پاجوش نیز بسیار راحت است و پاجوش هایی که کنار درخت رشد می کند را از خاک بیرون آورید و سپس در زمین اصلی و در گودال بکارید اگر این پاجوش ها بیش از حد کوچک بودند می توانید آن ها را در گلدان بکارید. 

 

۵)پیوند درخت سیب:

در آخرین روش کاشت درخت سیب باید شاخه ای از یک درخت سیب را به عنوان پایه انتخاب کنید و سپس به آرامی شکافی به شکل T روی آن ایجاد کنید. به وسیله چاقو پوست پیوند را بلند کرده و جوانه را در آن قرار دهید. در آخر آن محل را با نخ پنبه و پوست نارون ببندید و پس از گذشت ۱۰ الی ۱۲ روز مشخص می شود که پیوند موفقیت آمیز بوده یا خیر. سپس بعد از رشد پیوندک، می بایست باقی مانده ی پایه را برش داد و آن را به قیم بست. 

 

بهترین مرکز خرید نهال درخت سیب:

یکی از بهترین و معتبرترین مراکز خرید سیب ، نهالستان بهمن آبادی می باشد که دارای سابقه چندین ساله در این کار است و شما برای خرید انواع ارقام نهال سیب می توانید هم به صورت حضوری هم به صورت تلفنی از آن ها به طور رایگان مشاوره گرفته و در صورت تمایل خرید فرمایید. این نهالستان هر نوع رقم سیب را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در اختیار شما قرار داده و نحوه کاشت و نگهداری آن را از صفر تا صد به شما آموزش می دهند.

قیمت نهال سیب نهالستان بهمن آبادی :

قیمت نهال سیب در دی ماه سال 1400 به شرح زیر است. برای خرید نهال سیب و ثبت سفارش کافی است به صورت متنی پیام از طریق شبکه‌های اجتماعی پیام ارسال کنید یا با شماره تلفن‌های مجموعه تماس بگیرید.

جهت اطلاع از قیمت سایر نهال‌ها کافیست روی لینک روبرو کلیک کنید : قیمت نهال 

 

قیمت نهال سیبدو ساله – ارتفاع یک و نیم متر :   40 هزار تومان

قیمت نهال سیب تو سرخ – دو ساله – ارتفاع دو متر :   70 هزار تومان

قیمت نهال سیبسه ساله – سایز دسته طی یا شن‌کش :   100 هزار تومان

 

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس : 

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912 

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *