عکس نهال گردو خوشه ای

عکس نهال گردو خوشه ای


راه های افزایش باردهی درخت گردو

افزایش محصول در درخت گردو
راه های افزایش باردهی درخت گردو

نتیجه ای که از تلاش باغداری و کشاورزی برای باغداران حاصل می شود، آن ها را یا خوشحال می کند و یا ناراحت می کند. رنج کار در باغداری به لطف محصول و برداشت خوب تحمل می شود. پس مهم ترین دغدغه برای باغدار این است که محصول خوبی را برداشت کند. گردو از گروه درختان خاص و حساس است که در این مطلب درباره راه های افزایش باردهی درخت گردو می خوانیم.

برای افزایش محصول درخت گردو هم باید بعد از کاشت و هم قبل از کاشت نهال تمهیداتی را در نظر گرفت. از زمانی که برای کاشت نهال گردو تصمیم گرفته می شود باید برای باروری آن اقداماتی را انجام دهید. روش هایی که به پیش از کاشت، زمان کاشت و بعد از کاشت انجام می گیرد.

انتخاب نهال مناسب در تقویت درخت گردو

کاشت نهال گردو
انتخاب نهال مناسب در تقویت درخت گردو

در ابتدا که تصمیم به کاشت نهال گردو دارید باید درست ترین تصمیم را بگیرید. باید با توجه به اقلیم منطقه و شرایط آب و هوایی و مقدار بارش باران و اختلاف از سطح دریا خرید نهال را انجام دهید. باید از انواع نهال گردو مناسب ترین آن ها را برای منطقه آب و هوایی خودتان انتخاب کنید تا راه های افزایش باردهی درخت گردو را رعایت کرده باشید.

ایجاد بستری مناسب برای کاشت درخت گردو

از راه های افزایش باردهی درخت گردو ایجاد بستری خوب برای کاشت آن است. خاک خوب و آماده کردنش برای کاشت بسیار مهم است. بعد از خرید نهال میوه باید به فکر بستر کاشت باشید. باید برای کاشت نهال گردو، خاکی را انتخاب کنید که سنگ نداشته باشدو فشرده نباشد و نیمه سنگین باشد. دارای ترکیب اصولی و مناسبی از رس، شن، لومی باشد.

قبل ازکاشت نهال شما باید در آزمایشگاه بررسی شود تا کمبود مواد مغذی را با کود برایش جبران کنید. مقداری هم کود آلی در خاک باغتان داشته باشید.

خاک باید خیلی خوب زهکشی شود و خیلی خوب هم ترکیب شود. بعد از آن یک گودال با عمقی در حدود 1 متر و شعاع 70 سانتی متر حفر کرده و نهال گردو را در شرایط خوب آب و هوایی در خاک بگذارید. تا 14 روز بعد از کاشت نهال نباید گرما و یا سرمای زیاد به نهال وارد شود. دقت کنید که نهال ها با فاصله مناسب از هم کاشت شوند. اگر فاصله بین آن ها کم بااشد، ریشه ها در هم تنیده می شوند. مشکل نور رسانی پیدا می کنند و بازدهی خوبی از محصول حاصل نمی شود.

پس از راه های افزایش باردهی درخت گردو نحوه کاشت و رعایت فاصله بین نهال ها است. فاصله درست بین نهال ها بسته به رقم آن ها بین بازه های 7 در 5 و 7 در 7 می تواند فرق داشته باشد.

رعایت نکات کاشت نهال گردو بسیار بسیار در باروی آن موثر است. پس حتما این موارد باید رعایت شود.

آبیاری نهال گردو از راه های افزایش باردهی درخت گردو

آبیاری درخت گردو از زمان کاشت تا پایان عمرش در باردهی و میزان عملکرد در باروری و محصول تاثیرگذار است. مهم ترین هم آبیاری پس از کاشت است که اگر خوب و درست انجام شود، باعث قوی شدن ریشه درختان می شود. میزان آبیاری نهال گردو به عواملی چون  آب و هوا، اقلیم، فصل، نوع خاک، رقم گردو بستگی دارد.

نهال گردویی که تازه کاشته شده است تا 10 روز نیاز به آبیاری داشته و پس از اینکه بالغ شد هر یک هفته تا 10 روز، یکبار آبیاری کافی است. البته که تعیین میزان دقیق ابیاری به اقلیم و رقم گردو بستگی دارد. پس نیاز به بررسی دقیق و تخصصی دارد.

استفاده از کود برای افزایش محصول درخت گردو

 افزایش محصول درخت گردو
استفاده از کود برای افزایش محصول درخت گردو

از راه های افزایش باردهی درخت گردو استفاده از کود برای درخت گردو است. این مرحله شاید از تمامی مراحل مهم تر هم باشد. کوددهی به موقع و به اندازه در میزان محصول فوق العاده موثر است. هر نوع کودی دارای خاصیت خاص خودش است.

کود می تواند برای رشد طولی یا رشد ریشه و یا افزایش محصول مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از نوع کود بسته به نوع محصول است. اما برای انتخاب بهترین کود برای درخت گردو باید کودهایی حاوی نیترات را برای رشد طولی گردو در نظر گرفت.

کودهایی که دارای فسفات هستند در تفزتیش فتوسنتز گیاهان تاثیر دارد.

کودهایی هم که دارای پتاسیم هستند در افزایش باروری درخت گردو موثر هستند.

در کوددهی درخت گردو دقت داشته باشید که مقدار نیترات در سه سال اول در کود، بیشتر باشد. با رسیدن درخت به زمان بلوغ مقدار و میزان مواد معدنی در مودها هم تغییر می کند.

درخت گردو به کود دامی هم برای رشد و باروری خوب نیاز دارد. خوب است که این نوع کود در خاک ترکیب شود و در زمان کاشت نهال گردو هم در خاک وجود داشته باشد.

هرس کردن درخت گردو

از راه های افزایش باردهی درخت گردو هرس اصولی درخت گردو است. درخت گردو در زمان و دو فرایند از سال نیازبه هرس شدن دارند. این کار برای نوردهی بهتر و فرمدهی درست به درختان در هنگام رشد انجام می شود.

نوع دیگر هرس هم برای افزایش محصول صورت می گیرد. هرس در نوع دوم در زمانی پس از چیدن میوه و پیش از ریزش برگ‌های آن یعنی در نیمه دوم تابستان انجام می گیرد. که از راه های افزیش محصول درخت گردو در سال آینده است.  

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *