امروزه کمتر کسی هست که ورودی گل هایی به شکل هلالی را در باغ و ورودی رستوران ها ندیده باشد ! اما تا به حال شده که فکر کنین اسم این نوع ورودی ها چیست ؟ و از چه گل هایی استفاده میکنند ؟

همه ما با شنیدن طاق نصرت یاد سازه ای میوفتیم که هلال طاق مانندی دارد و در ذهنمان این تداعی میشود که حتما چون شخصی به اسم نصرت اورا ساخته اسم ان را طاق نصرت گذاشته اند درحالی که اینگونه نبوده! تازه به این فکر کردین که به اآن طاق نصرت میگویند و حتما این طاق اولین بار در ایران ساخته شده چون حتی اسم ان و تلفظ ان ایرانیست ! درحالی که درست نیست و برای اولین بار در پاریس ساخته شده است . شما در این پست ویژگی های طاق نصرت، علت نام گذاری ان به این اسم ، اینکه از چه گلهایی برای ساختن ان استفاده میکنند  اشنا میشود .

 

سرگذشت طاق نصرت درگذشته

طاق‌نصرت یا طاق پیروزی

سازه‌ای چوبی یا فلزی است که برای سرداران و پادشاهان پیروز، هنگام بازآمدن از سفر یا جنگ آذین‌بندی می کردند.

یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری پاریس طاق پیروزی یا طاق نصرت بنایی با ابهت و باشکوه است که در میدان شار دوگل و در سمت غربی خیابان شانزه لیزه قرار گرفته و یکی از مشهورترین و نمادین ترین بناها در پاریس است. این بنا حدود ۲۰۰ سال است که در این مکان قرار دارد. طاق نصرت پاریس در حقیقت برای یادبود سربازان فداکار فرانسوی که در زمان حکومت ناپلئون جان خود را در راه وطن از دست داده اند ساخته شده است.

 

طاق نصرت در دنیای امروز

امروزه به طاق نصرت آرک (arche)، پرگولا و یا  استند نیز میگویند. در دنیای امروز از طاق نصرت برای تزئین ورودی باغ ، سایه بان، تونل گل و انگور  و یا بعنوان الاچیق هم استفاده میکنند .طاق نصرت انواع مختلفی دارد که در ادامه مقاله با ان اشنا میشوید .

طاق انگور

فرقی نمی کند، شما یک باغ بزرگ داشته باشید یا یک حیاط کوچک. شما میتوانید با بکارگیری استند ها و  پرگولا های خلاقانه  از این میوه زیبا و در عین حال خوشمزه بهره ببرید. البته  با کمی حوصله و البته فراهم کردن شرایط! یکی از اولین مسائلی که بعد از شنیدن کاشت و نگهداری انگور به ذهن افراد می رسد آن است که در فضای محدود باغ و حیاط نمی توان از این میوه مراقبت کرد. راه حل رشد انگور در فضاهای کوچک استفاده از استندهای عمودی است.

شما با مراقبت از گیاه، هدایت و بستن آن میتوانید آن را به زیباترین شکل ممکن رشد دهید. شرایط رشد انگور در آپارتمان و بالکن نیز با استفاده از این استندها فراهم خواهد شد.

از اولین نکات برای پرورش انگور  باید به فراهم آوردن شرایط ابتدایی برای پرورش این میوه اشاره نمود. شما باید فضایی را در حیاط منزل یا باغچه انتخاب کنید که نور مناسبی به آن بتابد. شما می توانید بسته به میزان گیاه مورد نظر از آلاچیق و پرگولا با سایز های مختلف استفاده کنید. به عنوان مثال شما می توانید ورودی باغ را برای نصب پرگولا بزرگ انتخاب کنید. این روش می تواند پس از رشد کامل گیاه یک ورودی زیبا و هیجان انگیز را خلق کند.

 

انواع طاق انگور

طاق انگور ها انواع مختلفی دارد ، شما میتوانید  با استفاده از طاق ها به جای یک نوع انگور انواع مختلفی از ان را بکارید. مانند انگور بی دانه ، انگور کندری ، یاقوتی ، قرمز ..  و نهایت لذت را از انواع میوه هایی که پرورش میدهید ببرید چه بسا که هنگام راه رفتن از زیر این طاق باشکوه شما جلوه های رنگارنگ زیادی را علاوه برخوردن ان دارید .  هرچند امروزه شما میتوانید ازطاق انگور ها هم بعنوان تونلی که در ان پیاده روی میکنید استفاده کنید و هم میتوانید با زدن چندین طاق در کنار هم با فاصله ی مد نظرتان پوششی مانند الاچیق درست کنید و در تابستان از هوا و سایه خنک ان استفاده کنید و چای دبش خود را نوش جان کنید

 

 

 

 

استفاده از انگور در پرگولا

با استفاده ازپرگولا از زمینتان بهینه تر استفاده کنید.

طاق گل

یکی دیگه از استفاده هایی که از طاق ها میشه این هستش که جنبه ی زینتی داره و برای زیبا سازی ورودی رستوران ها استفاده میشه که از انواع رونده ها برای ساختن ان استفاده میکنند . رونده هایی که معطر هستن و بوی خوب را مهمان ریه های شما دوست داران زیبایی میکند.

گل های رونده ای که بوی خوبی دارند عبارت اند از : روز رونده معطر ، یاس امین الدوله ، یاس رونده .. است

و بقیه رونده ها که باعث زیبایی باغ و باغچپه تان میشود .

طاق نصرت

طاق نصرت با استفاده از رونده ها

 

 

طاق چوبی

بعد از طاق های گل و انگور بعضی از طاق ها هم هستند که  از چوب، اهن و یا فایبر گلاس درست میشود که با توجه  به سلیقه شما و  نوع نگاه شما به کارایی ان  میتوان علاو بر طاق بودن از سایه بان بودن ان ها هم استفاده کنید.

 

 

طاق تزئینی برای مجالس

حتما شما هم تجربه شرکت در عروسی در فضای باز را داشته اید که برای تزئین نیمی از باغ تالار از طاق نصرت با گل های مختلف استفاده کرده اند که نمای زیبایی را به بگ گراند عروس و داماد مجلس میدهد .

 

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *