علت میوه ندادن درخت زیتون چیست؟

میوه ندادن درخت زیتون


علت میوه ندادن درخت زیتون چیست؟

اگر نهال درخت زیتون شما سالم و سرحال است و رشد خوبی هم دارد، اما بار نمی دهد، همراه ما باشید تا دلایل علت میوه ندادن درخت زیتون را با هم بررسی کنیم. چند دلیل عمده وجود دارد که این اتفاق می افتد. در اینجا ما به رایج ترین دلایل این مسئله می پردازیم. پس در مقاله علت میوه ندادن درخت زیتون چیست تا انتها همراهمان باشید.

سن میوه دادن درخت زیتون چه زمانی می باشد؟

 

کاشت و مراقبت از نهال زیتون

مراقبت از نهال زیتون

سن میوه دادن درخت زیتون

اگر درخت زیتون شما بسیار جوان و نارس باشد، درخت شما بار نمی دهد. وقتی خرید نهال را از نهالستان انجام می دهید، سن نهال بین 1 تا 2 سال است و بسیار جوان می باشد. پس باید زمان بگذرد. نهال زیتون بین 2 تا 3 سال پعد از اینکه به باغ منتقل شود،  زمان لازم دارد تا به باردهی برسد.

گرده افشانی درخت زیتون

درختان میوه برای باردهی به عمل گرده افشانی نیاز دارند. اگر درختی گرده افشان نباشد باید درخت گرده‌افشان سازگار در نزدیک آن کاشته شود. به علاوه، عوامل گرده‌افشان چون زنبورها، پرندگان و باد هم می توانند این کار را کمک کنند. اگر گرده‌افشانی انجام نگیرد، درخت ممکن است شکوفه دهی داشته باشد اما به‌احتمال زیاد میوه‌ای به بار نمی نشیند.

خصوصیات آب و هوایی منطقه کشت درخت

در منطق مختلف از واریته های مختلف درخت در کاشت استفاده می شود. باید با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی نهال زیتون مناسب را انتخاب نمایید. که برای رشد در منطقه شمت مناسب باشد. در خرید نهال میوه زیتون به موارد زیر دقت داشته باشید.

نهال زیتون با منطقه شما سازگاری داشته باشد تا در تابستان و زمستان سالم و سرحال باشد.

درختان میوه زیتون، نیاز سرمایی دارند و باید آن ها برآورده شوند تا به باردهی برسند. یکی از دلایل علت میوه ندادن درخت زیتون این است که نیاز سرمایی درخت برآورده نگردد.

آب و هوا تاثیر زیادی را بر تولید میوه می گذارد. سرمای دیررس و گرما و خشک سالی می تواند درخت و یا میوه شما را از بین ببرد. پس محصولی هم نمی توانید برداشت نمایید.

هرس کردن درخت زیتون چگونه باید انجام شود؟

هرس کردن اصولی درخت زیتون
هرس کردن درخت زیتون

اگر درخت زیتون و کلا درختان میوه، اصولی هرس شوند، باردهی خیلی خوبی هم خواهند داشت. جوانه های میوه ده باید نور کافی و هوای کافی برای تنفس داشته باشند تا به بار بنشینند و میوه دهند.

فاصله گذاری در درختان زیتون از چه اهمیتی برخوردار است؟

دقت داشته باشید تا درختان زیتون را در کنار هم و خیلی نزدیک نکارید. زیرا نیاز تغذیه ای آن ها درست برآورده نمی شود. باید فضای مناسب و کافی برای رشد و شکوفایی درخت وجود داشته باشد.

شرایط خاک برای کاشت و رشد نهال زیتون چه چیزی می باشد؟

باید درخت زیتون هم ذخیره غذایی داشته باشد و هم عناصر مورد نیازش در خاک وجود داشته باشد. در صورتی که خاک، مواد مغذی و عناصر لازم برای رشد درخت زیتون را نداشته باشد، باردهی خوبی نمی توان از این درخت انتظار داشت. حتی ممکن است رشد خود درخت هم متوقف گردد.

از طرفی دیگر هم یک درخت شاید که عناصر بیشتر از نیاز در خاک خود داشته باشد اما ذخیره کافی در درخت وجود نداشته باشد. این درخت در فصل رشد سالم و سرسبز به نظر می‌رسد، اما به باردهی نمی رسد و میوه ندارد. (صرف‌نظر از بلوغ)، در بسیاری از موارد، ممکن است که نهال شما حتی شکوفه هم ندهد. این اتفاق به خاطر تغذیه بیش از اندازه ایجاد می شود.

نیتزوژن در خاک باعث بیشتر شدن رشد درخت می شود و جوانه ها از رشد کردن باز می ایستند. بهتر است رشد رویشی درخت را با نیتروژن متوقف کرده و رشد زایشی را با عناصر مورد نظر ایجاد نمایید.

نور مناسب برای درخت زیتون از چه اهمیتی برخوردار می باشد؟

از علت میوه ندادن درخت زیتون می توان به نبود نور کافی اشاره کرد. اگر هم میوه ای تولید شد مزه خوبی نخواهد داشت. پس به نور کافی برای درخت زیتون باید اهمیت داد. درخت زیتون به نور زیاد خورشید برای رشد و میوه دهی احتیاج دارد. در نقاط خشک، گرم و نورانی رشد خیلی خوب و باردهی خوبی دارد. درخت زیتون برای نگهداری در سایه اصلا مناسب نمی باشد.

زمان برداشت میوه درخت زیتون

 برداشت درخت زیتون
زمان برداشت درخت زیتون

پس از اینکه نکات مربوط به علت میوه ندادن درخت زیتون را رعایت کردید باید درباره زمان برداشت هم بدانید. بهترین زمان برداشت درخت زیتون در اواخر تابستان و شروغ فصل پاییز است.

برای اینکه از زمان چیدن زیتون ها مطمئن باشید، به رنگ آن توجه کنید. هر چه زیتون زمان بیشتری را روی درخت بماند، رنگ تیره تری دارد. اگر دوست دارید زیتون های رسیده باشد، باید منتظر بمانید تا رنگ زیتون تیره شود. از پایین ترین ساقه با دست شروع به چیدن میوه های رسیده و تیره رنگ زیتون کنید.

علت زرد شدن برگ درخت زیتون چه چیزی می تواند باشد؟

همانگونه که آبیاری نامناسب درخت زیتون باعث  و علت میوه ندادن درخت زیتون می تواند باشد، از دلایل زرد شدن برگ درخت زیتون هم می تواند باشد. درخت زیتون توانایی زیادی در کمبود آبیاری دارد. با آب دادن زیاد و زهکشی نامناسب، ریشه درخت زیتون از بین رفته یا آسیب می بیند و برگ درختان زرد می شود.

در نهایت اینکه

عوامل مختلفی می تواند علت میوه ندادن درخت زیتون باشد. مهم ترین این عوامل را در این مقاله برایتان شرح دادیم. نور نامناسب، تغذیه نامناسب خاک، هرس نکردن، جوان بودن نهال و رعایت نکردن خصوصیات آب و هوایی و اقلیمی منطقه در انتخاب رقم درخت زیتون می تواند عامل بار ندادن درخت زیتون باشد.

برای خرید نهال باکیفیت و سالم زیتون می توانید از سایت ایرانیان تری اقدام نمایید. ایرانیان تری انواع نهال میوه را به فروش می رساند.

سوالات متداول علت میوه ندادن درخت زیتون

آفات درخت زیتون چیست؟

مگس زیتون، لارو مگس و پسیل زیتون از آفات درخت زیتون است که باعث ریزش میوه های درخت زیتون می شود و علت میوه ندادن درخت زیتون هم می باشد.

چه کودهایی باعث درشت شدن میوه های درخت زیتون می شود؟

کودهای ازته در درشتی میوه و مقدار محصول زیتون تاثیر بسیار زیادی دارد. می توانید برای محصول بیشتر و باکیفیت تر از این کود استفاده نمایید. باید هر سال مقداری کود دامی و ازته به درخت زیتون داد.

زمان برداشت درخت زیتون چه هنگام است؟

بهترین زمان برداشت درخت زیتون در اواخر تابستان و شروغ فصل پاییز است.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *