علت میوه ندادن درخت گوجه سبز

میوه ندادن درخت گوجه سبز


اگر درخت گوجه سبزتان بار نمی دهد و این شما را نگران و مایوس نموده است، همراه ما باشید تا علت میوه ندادن درخت گوجه سبز را بدانیم.

علت میوه ندادن درخت گوجه سبز

اگر بخواهید درباره اینکه گوجه سبز از مجا آمده است، باید بگوییم که درخت گوجه سبز بومی اروپا می دانند، اما با شواهدی که وجود دارد، گویا این گیاه از ایران و سوریه به یونان وارد شده است. این گیاه از درختان مثمر بومی اروپا است. از آنجاییکه هر درختی برای بار دادن نیاز به رسیدگی و حمایت دارد، گوجه سبز هم همین گونه است.

اما گاهی ممکن است درخت گوجه سبز هم مانند دیگر درختان میوه، بار ندهد. در این مطلب می خواهیم به علت میوه ندادن درخت گوجه سبز بپردازیم.

ویژگی های درخت گوجه سبز

درخت گوجه سبز
ویژگی های درخت گوجه سبز

اول بهتر است از خود میوه گوجه سبز بگوییم که آبدار و غنی از ویتامین سی است. این میوه بسیار فواید زیادی دارد. طبعش سرد است و بهتر است لفراد سرد مزاج با گرمی مصرف کنند.

درختان گوجه سبز، آب و هوای ملایم و معتدل را دوست دارد و در رنگ های ارغوانی، نارنجی و زرد و سبز می روید. این درخت واریته های گوناگونی دارد. برای اینکه درخت گوجه سبز رشد خوبی داشته باشد باید نور کافی دریافت کند و آبیاری اصولی و هرس به موقع داشته باشد. هر کدام از این موارد نگهداری از درخت گوجه سبز انجام نگردد؛ از علت میوه ندادن درخت گوجه سبز است.

کوددهی به درخت گوجه سبز

کوددهی به درخت گوجه سبز

برای کوددهی به درخت گوجه سبز، باید فقط در مواقع لازم این کار انجام شود. اگر درخت گوجه سبز سالم است و کوددهی انجام گیرد، باعث صدمه زدن به درخت می شود و می تواند از علت میوه ندادن درخت گوجه سبز باشد. پس فقط در مواقع لازم باید به درخت گوجه سبز کود داد.

آبیاری درخت گوجه سبز

وقتی که درخت گوجه سبز جوان است باید آبیاری منظم و عمیق انجام شود. اگر این کار را اصولی و درست انجام ندهید، باعث می شود که ریشه گیاه از بین برود و گیاهتان خشک گردد. وقتی درخت گوجه سبز بالغ شد، خیلی به آبیاری نیازی ندارد اما باید هواستان باشد که درخت خشک نشود.

خشکی درخت گوجه سبز و آبیاری کم و بی توجهی به آن از علت میوه ندادن درخت گوجه سبز است.

هرس کردن درخت گوجه سبز

معمولا درخت گوجه سبز تا سن 11 یا 12 سالگی به هرس نیازی ندارد. اندازه هرس در درخت بالغ گوجه سبز باید متعادل باشد. نه به هرس زیاد و نه کم نیازی ندارد. از علت میوه ندادن درخت گوجه سبز می تواند وجود ساقه های اضافی و میوه نداده باشد. باید ساقه های بارده را با هرس کردن تحریک نمایید.

از علت میوه ندادن درخت گوجه سبز می تواند هرس زیاد با کوددهی زیاد باشد. پس به این نکته توجه نمایید. کوددهی زیاد و هرس زیاد اصلا برای درخت گوجه سبز مناسب نمی باشد.

نکات مهم در نگهداری از درخت و باردهی آن

  • از هر کودی برای درخت گوجه سبز خود استفاده نکنید. باید کود مناسب و مقدار کود را برای گیاه خود بدانید.
  • به صورت کوددهی به صورت محلول پاشی باشد تا ایجاد گلسوزی نشود.
  • اگر درخت گوجه سبز شما به کوددهی نیاز دارد تا میوه دهد، باید صبور باشید. زمان بگذرد تا کوددهی و رسیدگی اثر کند و درختان بارور شوند. حداقل یکسالی زمان لازم دارد.
  • آبیاری درخت را در زمان گلدهی و میوه دهی باید کمتر کنید. در این زمان خیلی به آبیاری نیازی ندارد. آبیاری زیاد از علت میوه ندادن درخت گوجه سبز است. روش های آبیاری باید به مقدار لازم انجام شود.
  • وجود آفات و بیماری ها هم می تواند باعث از بین رفتن قوت درخت و میوه ندادن آن شود.
  • گرده افشانی و تلقیح ضعیف هم باعث می شود، درخت نتواند شکوفه دهد تا میوه های حاصل گردد. تنش های محیطی و سرمازدگی و گرمازدگی می تواند باعث از بین رفتن شکوفه ها شود. این ها در علت میوه ندادن درخت گوجه سبز بسیار اهمیت دارد.
  • عملیات کوددهی باید بلافاصله بعد از برداشت میوه انجام شود تا سال بعد میوه دهی خوبی صورت گیرد.

بیماری ها و آفات درخت گوجه سبز

آفات درخت گوجه سبز
بیماری ها و آفات درخت گوجه سبز

گوجه سبز هم مانند دیگر درختان میوه دچار بیماری و درگیر آفات می شود. می توان به موارد زیر اشاره کرد.

کرم آلو

کرم آلو از مهم ترین بیماری ها و آفات درخت گوجه سبز به حساب می آید. این افت به جوانه های گیاه حمله می کند، از نام این آفت کاملا مشخص است که ، نوعی حشره است که وارد میوه گیاه شده و از گوشت آن تغذیه می کند. در نتیجه می تواند به میوه  ها ی گیاه خسارت زیادی وارد شود. برای از بین بردن کرم آۀو بهتر است از سموم مخصوص استفاده گردد.

شپشک سان خوزه

از آفات درختان مثمر شپشک سان خوزه است. این حشره باعص صدمه و آسیب به بافت درخت می شود. برای از بین بردن این آفت باید از سم های مخصوص استفاده شود.

زنبور سیاه گوجه سبز

از علت میوه ندادن درخت گوجه سبز می توان به وجود آفتی به نام زنبوذ سیاه اشاره کرد. این حشره می تواند لاروهایی بسازد و به مغز و هسته گیاه صدمه بزند. برای از بین بردن این حشره باید از سم استفاده کرد.

در نهایت اینکه

برای اینکه از علت میوه ندادن درخت گوجه سبز جلوگیری نمایید، نکات مهم در نگهداری از درخت گوجه سبز را در نظر داشته باشید. خرید نهال میوه از ایرانیان را داشته باشید.

سوالات متداول علت میوه ندادن درخت گوجه سبز

مهم ترین دلیل بار ندادن درخت گوجه سبز چیست؟

از علت میوه ندادن درخت گوجه سبز می تواند هرس زیاد با کوددهی زیاد باشد. پس به این نکته توجه نمایید.

آبیاری چه تاثیری در میوه ندادن گیاه گوجه سبز دارد؟

آبیاری زیاد و خیلی کم باعث می شود که درخت گوجه سبز میوه ندهد.

مراقبت های اصلی و مهم از درخت گوجه سبز چیست؟

نهال گوجه سبز باید درخاک حاصل خیز و دارای زهکشی مناسب کاشته شود. باید در جایی نهال کاشته شود که نور کافی وجود داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *