نکات طلایی درباره نگهداری و کاشت درخت چنار

کاشت درخت چنار


نکات طلایی درباره نگهداری و کاشت درخت چنار

درخت چنار تنه قدرتمند و تنومندی دارد. شکل تنه اش استوانه ای است و از ویژگی های خاص این درخت است. هر چه قدر درخت چنار عمر بیشتری داشته باشد، تنه ای تنومند و قوی تر خواهید داشت. برای این مورد باید نکات طلایی درباره نگهداری و کاشت درخت چنار را بدانید. پس همراهمان باشید.

درخت چنار از دسته گیاهان و درختان زینتی به شمار می آید. دارای قدی بلند و زیبا است. با تغییر فصول، درخت چنار هم تغییر می کند و رنگ برگ ها عوض می شوند. بیشتر این درخت زینتی را در کنار جوی ها و زمین های مرطوب می توانید ببینید. این گیاه ویژگی خاصی که دارد، این است در برابر کم آبی و خشکسالی هم از خود مقاومت زیادی نشان می دهد.

شرایط زیستی مناسب برای درخت چنار

شرایط  مناسب برای کاشت درخت چنار
شرایط زیستی مناسب برای درخت چنار

درخت چنار دارای ریشه های قدرتمند و قوی است. پس بهترین بستر و بهترین خاک برای رشد درخت چنار، خاک های ریزبافت و آبرفتی و دارای رطوبت مناسب هستند. خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد تا ریشه ها خفه نشوند و از بین نروند.

دقت داشته باشید که از مهم ترین نکات در نگهداری و کاشت درخت چنار این است که در خاک هایی کم عمق و آهکی و سنگلاخی کاشته نشود. خاک هایی که دارای بافت درشت هستند و ریز نیستند، رشد گیاه را کم می کنند.

وجود تهویه مناسب برای درخت چنار

اگر تهویه خوبی برای درخت چنار وجود نداشته باشد، باعث می شود که ریشه درخت حساس شود و خیلی مقاومت خوبی در برابر بیماری ها و آفات از خودش نشان ندهد. پس به این مورد حتما دقت شود. در نگهداری و کاشت درخت چنار مورد تهویه بسیار اهمیت دارد.

اگر درخت چنار دارای تهویه خوبی نباشد، نمی تواند در برابر کاهش اوزون و آسیب هایی که در اثر آن ایجاد می شود از خود مقاومت خوبی ایجاد کند. پس روزنه های گیاه بسته می شوند و گیاه خیلی زود از بین خواهد رفت.

دقت داشته باشید که دور درخت چنار را اصلا با بتون و سیمان پوشش ندهید. چاله کاشت نهال چنار را هم عمیق ایجاد کنید و خاکش هم نفوذ پذیر باشد. دور تا دور چنار را برای اینکه نظم ایجاد شود، می توان با اجر پوشش داد.

کود مناسب برای نگهداری از درخت چنار

نگهداری از درخت چنار
کود مناسب برای نگهداری از درخت چنار

از موارد مهم در نگهداری و کاشت درخت چنار این است که کود مناسب برایش تهیه شود.

گیاهان برای رشد خود به کودهایی از نوع میکرو و ماکرو نیاز دارند. کودهای میکرو دارای ریز مغذی هایی چون، آهن، مس، بور، مولیبدن و کلر برای گیاهان هستند که مقدار استفاده برای انواع گیاهان، مختلف است. گیاه باید بر اساس نیاز خودش از این کود با درصد مشخص ریز مغذی ها استفاده کند.

اما کود دیگری که برای رشد درخت چنار باید مورد استفاده قرار گیرد، کودهای ماکرو هستند که دارای عناصری چون، ازت و فسفر و پتاسیم است که در زمان مناسب با اندازه ای مشخص مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

گیاهان برای رشد خوب به کود ازته نیاز دارند و ممکن است استفاده از این کود باعث شود تا برای گلدهی بهتر درخت چنار، مشکل پیش آید. پس برای رفع این حالت از کودهایی که عناصر و مکمل های غذایی مناسب استفاده شود.

کاشت درخت چنار و فاصله مناسب در کاشت نهال چنار

بهترین فاصله برای کاشت نهال چنار، 15 تا 20 سانتی متر است. دو ردیف نهال کاری هم خوب است از هم فاصله ای در حدود 125 سانتی متر را داشته باشند.

در کاشت درخت چنار دقت داشته باشید که ریشه ها به هم چسبیده نباشند و اگر به هم چسبیده هستند، آن ها را از هم جدا نمایید. نهال ها هم باید عمودی کاشت شوند. گودال را با خاک خوب و حاصل خیز بپوشانید. سطح را کاملا یکنواخت کرده و آبیاری را فراموش نفرمایید. اگر امکان جا به جایی ریشه در محل کاشت نهال چنار وجود دارد، باید از قیم استفاده گردد.

عمر درخت چنار چقدر است؟

اگر نگهداری و کاشت درخت چنار درست و اصولی انجام شود. عمر این درخت زیاد است و از کهن سال ترین درختان می شود. ارتفاع دذخت چنار می تواند تا 30 و با 50 متر هم برسد. درختی بلند قامت است. در قسمت های شمالی کشورمان هم این درخت به صورت طبیعی رشد می کند و می روید.

هرس کردن درخت چنار

زمان هرس کردن درخت چنار
هرس کردن درخت چنار

هرس درخت چنار برای ایجاد فرم باید از همان سال های ابتدایی کاشت نهال انجام شود. هر ساله باید قسمت های خشک و از بین رفته در درخت چنار را هرس کرد و جدا نمود. در حذف پاجوش ها هم باید حتما دقت شود تا مواد مغذی توسط پاجوش ها مصرف نشود.

زمان هرس کردن درخت چنار در زمان استراحت گیاه است و در تهران بیشتر در فصل پاییز این کار انجام می شود. در مکان های سردسیری هم بعد از این که سرما از بین برود، باید هرس انجام گردد.

در نهایت

برای اینکه نکات مهم درباره نگهداری و کاشت درخت چنار را بدانید به مهم ترین و کاربردی ترین موارد در این مطلب اشاره شد. اکنون برای خرید نهال می توانید از نهالستان بهمن آبادی اقدام نمایید. انواع نهال میوه و نهال زیتنی با قیمت مناسب به فروش می رسد.

سوالات متداول نگهداری و کاشت درخت چنار

بهترین خاک برای کاشت نهال چنار چه خاکی است؟

بهترین خاک برای رشد درخت چنار، خاک های ریزبافت و آبرفتی و دارای رطوبت مناسب هستند. خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد تا ریشه ها خفه نشوند و از بین نروند.

آیا درخت چنار نیاز به هرس دارد؟

البته که دارد. هم برای فرم دهی و هم برای از بین بردن شاخه های فرسوده و از بین رفته، حتما باید هرس در دوران استراحت درخت انجام شود.

بهترین منطقه برای ماشت نهال چنار چه منطقه ای می باشد؟

درخت چنار در مکان های مرطوب و سردسیر می تواند رشد کند. تحمل کم آبی و گرما را هم دارد. اما در مناطقی که دارای آفتابی سوزان و گرمایی بسیار زیاد است، قطعا نمی تواند رشد خیلی خوبی را از آن شاهد باشیم. مناطق مرطوب شمالی برای کاشت نهال چنار بسیار مناسب است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *