نگهداری و کاشت نهال آلو سیاه

کاشت نهال آلو سیاه


نگهداری و کاشت نهال آلو سیاه

خوبی نگهداری و کاشت نهال آلو سیاه این است که در بیشتر مناطق آب و هوایی سازگاری دارد. فقط یاید در مناطقی که پست است و یا سرمای زیاد دارد کاشت نهال آلو انجام نشود. نهال خود را باید در جایی به دور از باد در سمت جنوب و یا رو به غرب بکارید تا آسیب نبیند. در ادامه بیشتر درباره مهم ترین موارد در کاشت نهال آلو سیاه می خوانیم.

بهترین خاک برای کاشت نهال آلو

 کاشت نهال آلو
بهترین خاک برای کاشت نهال آلو

برای اینکه کاشت نهال آلوی شما بهتر انجام شود و محصولات بهتری را صاحب شوید، باید نهال را در خاک لومی ریز بافت و خاک لومی شنی بکارید. این بهترین خاک برای کاشت نهال آلو است. البته طبق بررس ها در دانشگاه هایی به نام مشخص شده است که نهال آلو در بیشتر خاک ها قابلیت کاشت دارد و محصول دهی خوبی هم دارد، فقط نباید خاک رسی باشد که اصلا توصیه نمی شود.

بهتر است کاشت نهال آلو سیاه در خاکی اسیدی تا خنثی بین ph 5/0 تا 5/6 باشد. درخت و نهال آلو در خاک هایی که محیطشان بیشتر قلیایی است اصلا رشد خوبی نخواهند داشت. پس برای کاشت نهال آلو سیاه در خاکی اسیدی تا خنثی بین ph 5/0 تا 5/6 توصیه می شود.

برای اینکه خاک قلیایی را از این حالت خارج کرد تا مناسب برای کاشت نهال الو شود، می توانید گوگرد و کودی که دارای سولفات آمونیوم است، استفاده کنید تا ph پایین آید.

کاشت نهال الو سیاه

برای کاشت نهال آلو سیاه باید گودال را در خاک مناسب، خیلی عمیق و گسترده حفر کنید. نهال را در وسط گودال و در روی خاک نرم قرار دهید. ریشه باید خیلی خوب در خاک و گودال قرار گرفته و پخش شود. خوب است فاصله ای بین 6 تا 7 و نیم متر بین نهال ها باشد. در درختان پایه کوتاه این فاصله بین 4 تا 6 و نیم متر می رسد.

خرید نهال آلو
کاشت نهال الو سیاه

آبیاری نهال آلو

پس از کاشت نهال آلو سیاه اگر آبیاری برای نهال آلو زیاد انجام شود، خوب است و باعث می شود که ریشه ها بیشتر در خاک قرار گیرند. پس با قرار گیری عمیق تر نهال آلو در خاک، درختی قوی تر و محکم تر خواهید داشت. دقت داشته باشید که درخت آلو در خاک هایی که آبیاری آن ها زیاد انجام می شود، رشد خوبی نخواهند داشت. آبیاری باید به میزان مناسب و کافی باشد. بهتر است آبیاری دو بار در هفته باشد.

آبیاری زیاد برای درخت آلو باعث ایجاد بیماری و قارچ می شود. آبیاری عمیق و مداوم باشد و دو تا 3 بار در هفته هم کفایت می کند.

کوددهی درخت الو

عواملی هستند که بر کوددهی نهال الو تاثیرگذار هستند. نوع خاک، سن درخت و نوع آن باید بررسی شود تا کوددهی خوبی را برای نهال انجام داد.

خیلی باید دقت کنید که تغذیه نهالتان در سه سال اولیه کاشتش خوب و اصولی انجام گیرد تا درخت قوی و پربار شود. استفاده از کودهای نیتروژنی برای درخت الو بسیار مناسب است و باعث رشد بهتر درخت و تولید محصولات باکیفیتی می شود.

دمای مناسب برای رشد درخت آلو

یکی از موارد مهم در نگهداری و کاشت نهال آلو سیاه این است که دمای مناسب برای رشد نهال را فراهم آورید. برای هر گیاهی مهم است که شرایط مناسب آب و هوایی و دمای مناسب برای رشد مشخص شود.

 رشد درخت آلو
دمای مناسب برای رشد درخت آلو

درخت آلو هم به دمای بالا و هم به دمای پایین برای خواب زمستانه و استراحت خود نیاز دارد. خواب زمستانه برای تمامی گیاهان در رشد خوب آن ها در فصل بهار لازم است و تاثیرگذار است. پس تعیین دمای مناسب در زمستان برای نهال آلو بسیار مهم است. دمای مناسب برای رشد درخت نهال بین 15 تا 20 درجه سانتی گراد می باشد.

نور مورد نیاز برای رشد درخت الو

می دانیم که وجود نور خورشید برای گلدهی و میوه دهی و رشد خوب گیاهان و درختان لازم است اما فقط تفاوت در میزان و مقدار نور است. نهال آلو سیاه را در جایی بکارید که بتواند نور خورشید را دریافت کند زیرا بین 5 تا 8 ساعت در روز به نور خورشید نیاز دارد تا رشد خوبی داشته باشد.

هرس کردن درخت آلو

همه درختان و گیاهان برای اینکه رشد خوبی داشته باشند به هرس نیاز دارند. گیاه و درخت آلو هم به همین گونه است. هم برای فرم ایده ال و هم برای رشد خوب به هرس اصولی و به موقع نیاز دارد.

در هنگام هرس شاخه هایی که خشک شده اند و اضافی هستند را از گیاه جدا می کنند تا درخت قوی تر شود و رشد بهتر و در نتیجه محصول بهتری حاصل گردد. هرس درخت الو بهتر است در اواخر فصل زمستان انجام شود. میوه های باکیفیت و یکدستی خواهید داشت.

زمان کوددهی به درخت الو

درختان و گیاهان برای رشد به تغذیه نیاز دارند. می توان در هر زمان کود مناسب درخت را تهیه کرد و استفاده کرد. اما به طور معمول بیشترین میزان کوددهی برای نگهداری و کاشت نهال آلو سیاه در اخرای فصل زمستان و فصل بهار است. دقیقا در زمان هرس درخت می باشد.

سخن اخر

در این مطلب به نکات مهمی درباره نگهداری و کاشت نهال آلو سیاه پرداختیم. البته که همه مطالب در این مقاله نمی توان قرار داد و موارد و نکات بیشتری هم وجود دارد. اما موارد را به طور کلی در جهت آشنایی شما عزیزان بیان نمودیم. در اینده حتما به دیگر موارد مهم در رشد خوب نهال الو خواهم پرداخت.

یادتان باشد که خرید نهال هم از عواما مهم در داشتن یک باغ سالم از درخت الو و محصولات پربار است. می توانید بهترین نهال الو و نهال میوه را از نهالستان بهمن آبادی تهیه نمایید.

سوالات متداول نگهداری و کاشت نهال آلو سیاه

دمای مناسب برای رشد نهال الو چیست؟

دمای مناسب برای رشد درخت نهال بین 15 تا 20 درجه سانتی گراد می باشد.

بهترین خاک برای کاشت نهال الو کدام است؟

بهتر است کاشت نهال آلو سیاه در خاکی اسیدی تا خنثی بین ph 5/0 تا 5/6 باشد. درخت و نهال آلو در خاک هایی که محیطشان بیشتر قلیایی است اصلا رشد خوبی نخواهند داشت.

آفات و بیماری های نهال الو چیست؟

از افات مهم این گیاه می توان به شته، لیسه، پروانه الو و مگس میوه اشاره داشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *