چند نکته طلایی که قبل از خرید نهال باید بدانیم

چند نکته قبل از خرید نهال


چند نکته طلایی که قبل از خرید نهال باید بدانیم

اگر به دنبال احداث باغی هستید، بی شک از مهم ترین ارکانش، تهیه نهال است. خرید نهال شما باید بر اساس شرایط اقلیمی و ویژگی های آب و هوایی منطقه انجام شود. هر نهالی را نمی توان در هر زمینی هم کاشت. پس احداث باغ متضمن رعایت چند نکته طلایی که قبل از خرید نهال باید بدانیم است. اما این نکات را در این مقاله توضیح خواهیم داد.

اگر به دنبال سود و فروش خوب از کار باغداری هستید، حتما باید نهال مرغوب و باکیفیتی را تهیه نمایید. نهال اگر سالم و مرغوب نباشد، تمام زحمات و هزینه هایی که در کار باغداری انجام داده اید به هدر می رود و این بدترین اتفاق برای باغدار است.

ابتدا باید نهالی را که در منطقه آب و هوایی کاشت، پر محصول است و رشد خوبی دارد، انتخاب نمایید و از نوع سالم و باکیفیت آن خریداری نمایید. نهال بی کیفیت پس از کاشت ضعیف می شود و رشد خوبی هم نخواهد داشت. حتی ممکن است باغدار بعد از چند سال مجبور به واکاری شود و کلی سرمایه را از دست بدهد. پس اهمیت خرید نهال سالم و متناسب با شرایط اقلیمی بسیار مهم است.

نکات مهم در خرید نهال

 خرید نهال
نکات مهم در خرید نهال

برای اینکه خرید نهال را به درستی انجام دهید، رعایت یکسری نکات بسیار اهمیت دارد. اگر عمل باغبانی با رعایت کامل اصول فنی و به‌کارگیری فنون جدید باغبانی و کاشت نهال‌های سالم و مرغوب و از واریته‌های اصلاح شده انجام شود، حتما به محصول دهی خوبی دست پیدا خواهید کرد. در ادامه نکات مهم قبل از خرید نهال را بر می شماریم.

  • خرید نهال مرغوب و باکیفیت را از نهالستان های معتبر و مجوز دار انجام دهید.
  • ریشه نهال نباید دچار تاب خوردکی و پیچ خوردگی باشد. ریشه ها را از نظر پوسیدگی، سوختگی و سرمازدگی مورد بررسی قرار دهید.
  • دقت داشته باشید که پوست نهال سالم باشد و صدمه دیده نباشد. به بیماری ها و حشرات هم آلوده نباشد.
  • نهالی را انتخاب نمایید که پر ریشه باشد . چند شاخه باشد. ظاهرش هم باید صاف و کشیده باشد. در نتیجه زودتر و بهتر هم بار خواهد داد.
  • نهال پیوندی باید پایه و پیوندک هم داشته باشد.
  • نهال باید از نظر سن یکساله از زمان پیوند و دو ساله از هنگام کاشت بذر در خزانه باشد. نهال اگر یا خیلی جوان باشد و یا مسن باشد، برای احداث در باغ اصلا مناسب نیستند.
  • نهال های پیوندی باید دارای ساقه ای عمود باشند.
  • جوانه هایی که روی تنه نهال هستند مخصوصا ان هایی که در دو سوم انتهایی نهال هستند، باید سالم و قوی باشند.

آیا حتما باید نهال شناسنامه دار خریداری کنیم؟

خرید نهال شناسنامه دار
آیا حتما باید نهال شناسنامه دار خریداری کنیم؟

نهالی که شناسنامه دار است یعنی اینکه از سازمان جهاد کشاورزی به این نهالستان مجوز و برچسب ارائه داده است و خود شخص مسئول چسباندن آن ها بر روی نهال ها است. اما ممکن است که این نهال کیفیت خیلی خوبی نداشته باشد. می تواند حتی بی کیفیت باشد و باید از خزانه خارج می شده است.

در مقابل هم می توان نهال میوه ای را دید که شناسنامه ندارد اما بسیار باکیفیت است و سالم است. رشد خوبی دارند و بسیار مطلوب هستند. اما ممکن است به دلیل قوانین اداره ها و پروسه طولانی بسیاری از تولید کنندگان نهال ها نتوانستند نهال ها را شناسنامه دار کنند. البته که این عملیات مشمول هزینه هم می شود.

پس وجود شناسنامه برای نهال ها نمی تواند تضمین کننده مرغوب بودن و سالم بودن آن ها را داشته باشد. خرید نهال از نهالستان های معتبر از همه موارد مهم تر و مطمئن تر است.

خرید نهال باکیفیت از نهالستان معتبر

از موارد مهم در چند نکته طلایی که قبل از خرید نهال باید بدانیم این است که خرید نهال حتما و حتما باید از نهالستان هاب معتبر و مطمئن انجام شود. اگر می خواهید هزینه و وقت خودتان را تلف نکرده باشید و به محصولات سالم و پرفروشی برسید، خرید نهال میوه خود را از نهالستان مطمئن و قابل اطمینان انجام دهید.

خوب است مجوز و سابقه نهالستان را بررسی نمایید و به این مورد دست یابید که آیا خریداران قبلی از خرید خود راضی بوده اند و اینکه خریداران چه کسانی هستند! بیشتر خریداران از نهالستان بهمن آبادی، باغداران و مزرعه داران هستند که حتما از جای معتبر خرید نهال خود را انجام خواهند داد.

نکات مهم که در کاشت نهال باید بدانید

به جز اینکه چند نکته طلایی که قبل از خرید نهال باید بدانیم باید درباره کاشت نهال هم نکاتی را آگاهی داشته باشیم.

از موارد مهم در کاشت نهال این است که نهال را چه وقتی بکاریم و چه هنگام نکاریم؟ اگر می پندارید که بهترین زمان در فصل بهار و تابستان است که هوا خوب و گرم است، سخت در اشتباهید و اصلا به گرفتن نهال امیدوار نباشید.

اواخر زمستان و اوایل بهار که سرما و یخبندان هم تمام شده است،بهترین زمان کاشت نهال است. در روزهای بادی هم کاشت نهال را انجام ندهید.

نکات مهم در کاشت نهال
نکات مهم که در کاشت نهال باید بدانید
انتخاب مکان مناسب و خاک مناسب برای کاشت نهال

از موارد مهمی که بعد از انتخاب نهال بر اساس اقلیم شهری خود انجام داده اید، این است که جا و مکان مناسبی را برای کاشت نهال پیدا نمایید. مخلوط خاک زراعی خوب با کود حیوانی و ماسه به ارتفاع نیم متر در باغچه لازم است.

سخن آخر

در این مقاله درباره چند نکته طلایی که قبل از خرید نهال باید بدانیم و هم چنین نکات مهم در خرید و کاشت نهال صحبت به میان آوردیم. برای اختتام مطلب توصیه می شود نهال سالم را از نهالستان های مجوزدار و معتبر خریداری نمایید.

سوالات متداول چند نکته طلایی که قبل از خرید نهال باید بدانیم

انتخاب نهال برای کاشت بر اساس چیست؟

مهم ترین نکته در انتخاب نهال این است که بر اساس اقلیم منطقه ای و شرایط آب و هوایی منطقه خود نهال مناسب و سالم را انتخاب نمایید.

آیا حتما باید نهال شناسنامه دار خریداری نماییم؟

وجود شناسنامه برای نهال ها نمی تواند تضمین کننده مرغوب بودن و سالم بودن آن ها را داشته باشد. خرید نهال از نهالستان های معتبر از همه موارد مهم تر و مطمئن تر است.

بهترین نهال چه ویژگی هایی دارد؟

در این مقاله خیلی مفصل به ویژگی های نهال سالم و باکیفیت پرداخته شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *