کاشت نهال گردو در درون گلدان

کاشت نهال گردو در گلدان


این نوشته از سری آموزش‌های نهالستان بهمن آبادی در بخش نهال است .در این نوشته سعی داریم شما را با انواع نهال گردو  آشنا کنیم و برای خرید نهال شما را راهنمایی کنیم. در سال های اخیر اکثر مردم به دلیل زندگی ماشینی و دوری از طبیعت برای تعطیلات و اخر هفته ها به دنبال باغ و باغچه ای برای زندگی هستند  در این میان تصمیم داریم شما را با انواع گل و گیاه اشنا کنیم و در زمینه خرید نهال و خرید نهال گردو به شما کمک کنیم. و یا همچنین اگر به دنبال خرید نها های بسیار خاص و استثنایی برای منزل، باغ، حیاط و… خود هستید، توصیه می کنیم حتما مقاله “خرید نهال خاص و کمیاب” را مطالعه بفرمایید.

.

.

انواع نهال گردو

گردو از تیره جانگلز بوده که آن را آجیلی درختی می نامند. این میوه هزینه بالا و ارزش بالایی دارد و افراد زیادی خواهان کاشت گردو در گلدان هستند تا مصرف شخصی خود را تامین کنند. اگر می خواهید درخت گردو را در گلدان منزل خود بکارید این مقاله را دنبال کنید.

مصارف مختلف کاشت گردو:

درخت گردو هنگام رشد سبز رنگ می شود و با گذر زمان زرد رنگ خواهد شد. با کامل شدن رشد این گردو ها می ریزند و از رو زمین برداشت می شوند. در آغاز پوسته سبز جدا می شود و پوسته قهوه ای باقی می ماند. هنگام مصرف گردو ، این پوسته رویی هم هنگام مصرف جدا می شود تا مغز داخل آن مصرف شود.

گردو ها به دو صورت بی پوست و با پوست به فروش می رسد. این آجیل کاربرد های متفاوتی از جمله تازه خوری ، فراوری شده یا کره گردو، روغن گردو و به‌صورت نگهداری شده در آب نمک (فال گردو) برای استفاده در پخت و پز یا میان وعده‌ای دلچسب، همراه دیگر انواع آجیل دارد. 

انواع روش های کاشت گردو :

روش ۱) کاشت گردو در گلدان:

گردو را با استفاده از دانه آن و صبر زیاد پس از این که درخت گردو بالغ شد ارتفاعی حدود ۳۰ الی ۴۰ متر می گیرد و تاج بزرگ آن عرضی بین ۱۵ الی ۲۰ متر خواهد داشت. همچنین تاجی آن عرض ۱۵ الی ۲۰ متر می باشد. طول عمر این درخت حدودا ۲۰ ساله خواهد بود. اگر فضای کمی ‌دارید و یا تمایل به کاشت گردو در گلدان دارید مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله ۱) جمع آوری بذر :

گردو در شهریور ماه می رسد و از درخت می افتد. پس از این که درختان روی زمین افتادند باید آن ها را جمع کنید. نکته مهم این است که هرچه گردو را زودتر برداشت کنید ، جوانه زنی هم زودتر انجام می شود.

مرحله ۲) بیدار شدن یا فعال شدن بذر:

این بذر ها از قبل باید مرطوب شود. آب موجب می شود که پوسته هایی که قبل از کاشت خاک جدا شود سست کند. جوانه زدن گردو در آب مرحله بسیار مهمی در کاشت گردو است.

مرحله ۳) جدا کردن پوسته ‌های بیرونی :

پوست گردو موادی دارد که موجب لک شدن دست و لباس می باشد بنابراین باید از دستکش و لباس مناسب استفاده کنید ، این لکه ها به سرعت پاک نمی شود. این پوسته بیرونی گردو را توسط چکش باز کنید و مغز دانه را جدا کنید.

مرحله ۴) انتخاب بذر مناسب :

در این مرحله دانه را در آب قرار دهید. بعضی از این دانه ها شناور شده و بعضی از آن ته نشین می شوند. دانه هایی که ته نشین می شوند را انتخاب کنید.

مرحله ۵) لایه بندی دانه‌ها :

در این مرحله گردو ها باید لایه بندی شوند که نیاز به دوره ای ۴ ماهه است. در این مدت دانه ها را در مکانی سرد قرار دهید تا جهت جوانه زنی آماده شوند. دانه ها را در نایلون قرار دهید و سپس در مکانی سرد قرار دهید.

مرحله ۶) کاشت بذر گردو:

پس از این که مرحله قبلی تمام شد ، بذر را در خاک گلدان بکارید. گلدانی که انتخاب می کنید باید اندازه متوسطی داشته باشد و گردو را در عمق ۲ سانتی متری خاک بکارید. پس از گذشت ۵ الی ۶ هفته گردو شروع به جوانه زنی می کند.

درخت گردو را همیشه مرطوب نگه دارید و کود را اطراف تنه بریزید. هنگامی که جوانه های درخت گردو به اندازه کافی بلند شد ، درخت را به گلدان بزرگ تر منتقل کنید.

هنگامی که قطر تنه گردو به ۹/۵ سانتی متر رسید آن را به باغچه ببرید. کاشت درخت گردو در باغچه را با استفاده از خاک همان گلدان انجام دهید.

 

 

 

       

روش ۲) کاشت گردو در گلدان:

کاشت گلدان اصول مشترکی دارد و روش های مختلف بازده متفاوتی دارد. در این روش مناسب ترین زمان برای کاشت گردو فصل بهار هست.

مرحله ۱) تهیه بذر :

کاشت گردو در گلدان دو روش دارد : کاشت بذر یا نهال گردو. هر دو این بذر ها را می توان از فروشگاه تهیه نمود و تفاوت آن ها در زمان رشد و باردهی گیاه می باشد.

مرحله ۲) بیدار شدن بذر :

برای نرم شدن پوسته بیرونی گردو ، این بذر ها را به مدت ۲ روز در ظرف آب قرار دهید و سپس یک برش کوچک در گردو بزنید.

مرحله ۳) قرار دادن بذر‌ها در شرایط گلخانه ای :

مقداری پرلیت در نایلون پلاستیکی بریزید تا رطوبت بذر ها حفظ شود. پرلیت ها نباید خشک شوند و آن ها را مرطوب نگه دارید. این بذر ها برای آماده شدن نیاز به ۹۰ روز استراحت دارند. در این مدت آن را در مکانی سرد قرار دهید. پس از این که این مرحله تمام شد گردو شروع به جوانه زنی می کند.

مرحله ۴) کاشت بذر‌های آماده:

حال که دانه ها آماده کاشت شده اند ، آن را در گلدانی مناسب بریزید و با خاک مناسب پر کنید. خاک مناسب برای درخت گردو باید زهکشی عالی داشته باشد و از نسبت مساوی شن و ماسه درشت ، کامپوست و خاک گلدان استفاده کنید. خاک باید به اندازه کافی خیس شود.

سپس دانه را در فاصله ای مناسب از سطح خاک حدودا ۶ سانتی متر قرار دهید و گلدان را در مکانی قرار دهید که در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید. سایه جزیی و دمایی حدود ۷ الی ۲۱ درجه برای رشد جوانه بسیار مناسب هست.

مرحله ۵) نگهداری از بذر تا جوانه زنی :

خشکی خاک ممکن است موجب خشک شدن بذر شود و در نهایت موجب کاهش کیفیت گردو شود. به همین علت باید خاک گردو را همیشه مرطوب نگه داشته و همین طور توجه داشته باشید که این رطوبت بیش از حد نباشد چرا که رطوبت بیش از حد موجب بیماری گیاه می شود.

 

 

اهمیت گردو در غذاهای ایرانی:

گردو علاوه بر طعم خوب ، ارزش بالایی دارد و دارای انواع ویتامین، پروتئین، امگا 3 و … است. این گردو به روش های مختلفی از جمله خام خوری و استفاده در انواع غذا ها و دسر ها استفاده می شود. بعضی از انواع خوراکی ‌های سنتی گردویی عبارتند از:

  • صبحانه
    نان، پنیر گردو، قیساوا، کوکو گردو، دویماج
  • غذای اصلی
    خورشت فسنجان، کشک بادمجان، کوکو سبزی، کباب / جوجه کباب ترش، ماهی شکم پر، دست پیچ کرمانشاه، گردو پلو شهرکرد، شش انداز گیلانی، بادمجان شکم پر
  • دسر و کیک
    کیک اسفنجی گردویی، انواع شیرینی گردویی، معجون بستنی، خرما گردو، باسلوق

میزان مصرف گردو در ایران:

کشت گردوی بارور در ایران ۱۲۰ هزار هکتار برابر با ۱۸۶۴ کیلوگرم می باشد. مصرف روزانه گردو ایرانیان ۷/۵ برابر سایر مردم جهان بوده و به ۲۷۵۰ گرم به ازای هر نفر می رسد. این موضوع باعث شده تا کاشت گردو در گلدان، نیز طرفداران زیادی به خود اختصاص دهد.

برا داشتن بالاترین بازدهی در کشت گردو ، باید قبل از کاشت گردو در گلدان ، منطقه جغرافیایی خود را بشناسید و سپس رقم گردوی مناسب را انتخاب کنید.

 

 

یکی از بهترین و معتبرترین مراکز خرید نهال گردو ، نهالستان بهمن آبادی می باشد که دارای سابقه چندین ساله در این کار است و شما برای خرید انواع ارقام نهال گردو می توانید هم به صورت حضوری هم به صورت تلفنی از آن ها به طور رایگان مشاوره گرفته و در صورت تمایل خرید فرمایید. این نهالستان هر نوع رقم گردو را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در اختیار شما قرار داده و نحوه کاشت و نگهداری آن را از صفر تا صد به شما آموزش می دهند.

قیمت نهال گردو :

 

 

 

.

.

آدرس و شماره تلفن نهالستان بهمن آبادی

نهالستان بهمن آبادی هر روزه آماده‌ی مشاوره و پاسخ به خریدارن حضوری و غیرحضوری ( تلفنی) است.

آدرس : کرج ، مشکین دشت ، جاده‌ی خوشنام ، 100 متر بعد از آهن فروشی بیاتلو ، نهالستان علیرضا بهمن آبادی.

لینک گوگل مپ :  https://goo.gl/maps/QXg1yzMpA389mBXb7

اگر از مترو استفاده ‌می‌کنید، به ایستگاه مترو کرج آمده سپس با تاکسی‌های خطی به مشکین دشت بیاید.

تلفن‌های تماس : 

38 46 666 0912

31 11 282 0938

03 14 164 0912 

99 86 276 0930

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *